LOGO 8 met Flowmeters

Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede oplossing om 2 flowmeters af te lezen.
Flowmeter 1 geeft 138 pulsen bij 2500l/min (gemiddelde flow bij gebruik)
Flowmeter 2 geeft 5000 pulsen bij 500l/min (gemiddelde flow bij gebruik)

Wanneer Flow 1 naar 2600 zou gaan zou een linac motor een kraan verder moeten openen zodat flow 2 naar 600 zou gaan bijvoorbeeld.

Flow 1 is niet te regelen, alleen flow 2 kan ik aanpassen dmv. linac motor.

Graag zou ik dit met een LOGO maken, met tekst display om beide flow's af te lezen.

Alleen de verhouding instellen 2500/500 of 2000/500 zou ik dat met een potmeter moeten doen met een analog input? Of zou dit ook kunnen met de F knoppen op de TD?

Ik heb nu gewoon een begin met counterblokken gemaakt, tellen werkt, alleen de L/min ervan maken lukt niet;)

Op 8 december 2019 13:25:47 schreef Mvanham:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede oplossing om 2 flowmeters af te lezen.
Flowmeter 1 geeft 138 pulsen bij 2500l/min (gemiddelde flow bij gebruik)
Flowmeter 2 geeft 5000 pulsen bij 500l/min (gemiddelde flow bij gebruik)

Wanneer Flow 1 naar 2600 zou gaan zou een linac motor een kraan verder moeten openen zodat flow 2 naar 600 zou gaan bijvoorbeeld.

Flow 1 is niet te regelen, alleen flow 2 kan ik aanpassen dmv. linac motor.

Graag zou ik dit met een LOGO maken, met tekst display om beide flow's af te lezen.

Alleen de verhouding instellen 2500/500 of 2000/500 zou ik dat met een potmeter moeten doen met een analog input? Of zou dit ook kunnen met de F knoppen op de TD?

Ik heb nu gewoon een begin met counterblokken gemaakt, tellen werkt, alleen de L/min ervan maken lukt niet;)

Ik heb je post nu al een paar maal gelezen en meen te begrijpen wat je wil bereiken, maar impulsen op een analoge ingang? Dat gaat niet werken vrees ik. Wat je met die potentiometer wil bekomen is me ook vreemd.
Je zou je pulsen via een signaalomvormer naar een analoog signaal moeten vertalen. 0(2)-10V of 0(4)-20mA. Dan heb je veel mogelijkheden op je Logo.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

maar impulsen op een analoge ingang

Je kunt toch ook gewoon pulsen gaan tellen met een digitale ingang? En gezien de laatste post doet de TS dat ook.

Het potmeterverhaal begrijp ik niet helemaal. Ik begrijp dat de flow een beetje over twee aanvoeren verdeelt moeten worden met een soort van afsluiter op een van de twee bronnen. Het lijkt mij het handigst dat ook vanuit de plc te regelen. Laat die een pwm signaal maken waarmee die linac whatever het is motor kan sturen.

Oké, ter verduidelijking:
Pomp 1 pompt continu 2500lmin.
Pomp 2 voegt aan deze afgifte 500lmin toe, deze afgifte moet aan elkaar gelijkblijven, gaat pomp 1 naar 2000 moet de plc regelen dmv de linac dat pomp 2 naar bijv 400 lmin gaat.

Maar ik wil ook kunnen instellen als pomp 1 2000lmin geeft, pomp 2 bijv 425lmin gaat doen ipv 400, dus de verhouding in stellen, dit zou ik dan met een potmetertje of met de logo knoppen willen doen.
Hoop dat het duidelijker is zo.

Pulsen tellen lijkt me het handigst ipv analoog, mijn sensoren geven ook pulsen, alleen kan een logo zoveel pulsen aan?
Moet ik hiervoor een snelle ingang gebruiken?

Lambiek

Special Member

Op 10 december 2019 00:13:46 schreef Mvanham:
Pulsen tellen lijkt me het handigst ipv analoog, mijn sensoren geven ook pulsen, alleen kan een logo zoveel pulsen aan?
Moet ik hiervoor een snelle ingang gebruiken?

Je hebt misschien wel veel pulsen, maar de frequentie valt wel mee. Voor flowmeter_1 is dat 2.3Hz en voor flowmeter_2 is dat 83.3Hz. Als je info tenminste klopt. :)

Een ingang van een logo kan max 1KHz aan.

code:


Ingang Cnt 
Aan ingang Cnt brengt u de ingang aan, die de te tellen
impulsen voortbrengt.
Gebruik Ingangen I5/I6 of I11/I12
(LOGO!...L) voor snelle tellingen (niet
LOGO!230..., 24RC, 24RCo):
max. 1 kHz.
een willekeurige andere ingang of schakelelement
voor geringe telfrequenties

Pomp 1 pompt continu 2500lmin.
Pomp 2 voegt aan deze afgifte 500lmin toe, deze afgifte moet aan elkaar gelijkblijven, gaat pomp 1 naar 2000 moet de plc regelen dmv de linac dat pomp 2 naar bijv 400 lmin gaat.

Hier ontgaat de logica me totaal. Als je het hebt over gelijk houden zou ik zeggen pomp_1 geeft 2500-L, pomp_2 geeft 500-L is samen 3000 liter/min.

Dus als pomp_1 naar de 2000 liter gaat, zou ik zeggen pomp_2 moet dan 1000 liter gaan doen. Maar ik zal het wel verkeerd zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo,

Het totaal hoeft niet gelijk gehouden te worden..
Maar de hoeveelheid van pomp 2 moet evenredig aan pomp 1 blijven.
Ik zal het nog een keer uit proberen te leggen:

Pomp 1 wordt door een dieselmotor aangedreven, hier wordt het volume van geregeld dmv. de dieselmotor toeren. gem. 2500l/min

Pomp 2 is hydraulisch aangedreven met een constant toerental. Hiervan regelen we de flow middels een bypas kraan waar een elektrische spindelmotor (linac) op zit. gem. 500l/min.

Wanneer er door omstandigheden (hogere belasting, verdere persafstand o.i.d) het volume van pomp 1 zakt, dan zou pomp 2 ook minder moeten gaan geven zodat de verhouding 2500 / 500 altijd gelijk blijft.

Pomp 1 3000 Pomp2 600
Pomp 1 2000 Pomp2 400
en zo verder

Maar ik zou ook nog graag een knop of pijltjes of draaiknop op de besturingskast hebben waarmee ik instel wat de afgifte per min. (Bijv. 500 l/min of in M3/uur) is van pomp 2, deze zou dan actief geregeld worden door te kijken naar flowmeter 1, gaat deze wat hoger dan zou de 500 naar 510 gaan, gaat pomp 1 wat lager zal volume 2 naar 490 moeten gaan...

Ik heb het nu nogmaals allemaal goed doorgelezen en ook de Logo manual er nog even bijgekomen.
Zoals @ Lambiek al opmerkte zijn er inderdaad enkele snelle ingangen ter beschikking. Die kan je gebruiken voor tellingen.
Zoals ik het begrijp wil jij een debietmeting/regeling programmeren. Of in ieder geval de verhouding kunnen aflezen.
Hiervoor zou je het aantal pulsen per min moeten kunnen omzetten naar een waarde waarmee je in de comporator functies van de logo verder kan. En net deze functionaliteit vind ik niet terug. Er is mss een mogelijkheid maar tot nu toe heb ik steeds met analoge inputs gewerkt, dus ik weet het niet.
(Ik volg met interesse verder mee)

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Lambiek

Special Member

Op 10 december 2019 17:52:53 schreef Mvanham:
Pomp 1 wordt door een dieselmotor aangedreven, hier wordt het volume van geregeld dmv. de dieselmotor toeren. gem. 2500l/min

Gaat dat over een tussen station voor bagger of zand pomp toevallig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee het gaat een systeem worden om mest met water te verdunnen.
Pomp 1 doet de mest.
Pomp 2 het water.
Met water verdunnen zorgt dat het makkelijker weggepompt kan worden, maar de verhouding moet wel altijd het zelfde zijn.

Op 10 december 2019 18:45:24 schreef 60204:
Ik heb het nu nogmaals allemaal goed doorgelezen en ook de Logo manual er nog even bijgekomen.
Zoals @ Lambiek al opmerkte zijn er inderdaad enkele snelle ingangen ter beschikking. Die kan je gebruiken voor tellingen.
Zoals ik het begrijp wil jij een debietmeting/regeling programmeren. Of in ieder geval de verhouding kunnen aflezen.
Hiervoor zou je het aantal pulsen per min moeten kunnen omzetten naar een waarde waarmee je in de comporator functies van de logo verder kan. En net deze functionaliteit vind ik niet terug. Er is mss een mogelijkheid maar tot nu toe heb ik steeds met analoge inputs gewerkt, dus ik weet het niet.
(Ik volg met interesse verder mee)

Mvg
Bart

Juist !
Alleen ik ben zelf ook niet bekent met dit stuk in logosoft.
Wel timers en analoge ingangen ed gedaan met logo maar dit is weer even wat anders, misschien heeft iemand wel andere ideeën, andere modules ?

Lambiek

Special Member

Op 10 december 2019 21:50:07 schreef Mvanham:
Nee het gaat een systeem worden om mest met water te verdunnen.
Pomp 1 doet de mest.
Pomp 2 het water.
Met water verdunnen zorgt dat het makkelijker weggepompt kan worden, maar de verhouding moet wel altijd het zelfde zijn.

Dat maakt het een stuk duidelijker, je wilt dus een mengverhouding van 1:5 hebben. Je zou de frequentie om kunnen zetten naar een spanning en die analoog inlezen in je logo, als je dat makkelijker vindt.

Zoiets dus.
https://www.hicomponent.com/pulse-frequency-to-voltage-converter-modul…

https://nl.rs-online.com/web/p/signal-conditioning/3384187?cm_mmc=NL-P…

https://nl.rs-online.com/web/p/signal-conditioning/3384200/

Of je maakt het zelf.

Zit er op de linac motor nog een terugmelding voor de positie van je klep?, dat is eigenlijk wel nodig om een goede regeling te maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.