Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?

al jaren pakjes zonder problemen hier in Belgiê, nog nooit bijbetaald. Onlangs Lenovo levering, geleverd en getekend door totaal onbekende. Bleek uiteindelijk onze buurvrouw te zijn van Afghaanse afkomst en naam dus niet bekend. Einde goed al goed.

Op 6 december 2019 17:51:00 schreef RazeR:
Want de track en trace zegt dat het is afgeleverd. Denk dat de kans dan ook klein is dat ik mijn geld terug kan krijgen via een dispute bij Aliexpress. En klagen bij PostNL kan alleen de afzender.

Ik heb ook zoiets gehad. 300 euro teruggehad van Aliexpress.

Geleerde lessen....
* laat je door postNL niet afschepen dat je nog een paar dagen afwacht.
* Ga meteen met POSTNL in gesprek en documenteer dat. Liefst schriftelijk dus.
* Vraag de afzender HERHAALDELIJK om het onderzoeksproces bij postnl in gang te zetten.

Op 7 december 2019 09:37:38 schreef mel:
... in Duitsland ... Of de inklaring duurt lang, kan natuurlijk ook.

De afspraak van "Shengen" is dat er binnen EU GEEN grenscontrole meer MAG plaatsvinden. Dus van duitsland naar NL of BE kan eigenlijk geen douane aan te pas komen.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 7 december 2019 10:57:05 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Dan hebben ze gewoon een paar vrije dagen :P
We wachten het maar af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 december 2019 00:12:18 schreef maartenbakker:
[...]Tijdens mijn korte carriere als koerier van drukwerk, was opbellen bij niet thuis of om een bezorgmoment af te spreken, gebruikelijk. Alleen ik reed voor een klein Belgisch bedrijf. Bij PostNL geldt opbellen denk ik als "above en beyond"? Gezien de Chinese vraag om het nummer er standaard op te zetten, vermoed ik dat er veel meer bezorgdiensten zijn die wel standaard opbellen.

Een koerier en een postbezorger op de fiets zijn nogal verschillende beroepen. Briefpost is een massa-operatie. Je hebt 300 tot 700 adressen per dag, routes staan vast voor de beste efficientie. In één wijk liep ik grofweg een halve vierdaagse per week. Momenteel gelukkig wat minder, sommige wijken zijn echt loodzwaar.

Voor de niet passende pakjes kan je dus niet echt een individuele behandeling gaan geven, dan ben je aan 1 pakje net zoveel tijd kwijt, als waar je normaal een halve of hele straat in kan lopen.

Soms kan je je die tijd veroorloven, soms niet. Tot nu toe heb ik nooit klachten gehad van de baas, als ik een kwartier langer doe over een route van een uur omdat ik een paar pakjes had die niet pasten en die ik bij de buren wilde afleveren ipv bij het pakketpunt.

Maar dat levert het land wel weer duurdere postzegels op, want we worden per uur betaald. Extra moeite = extra kosten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 7 december 2019 11:51:52 schreef Ledlover:
Voor de niet passende pakjes kan je dus niet echt een individuele behandeling gaan geven, dan ben je aan 1 pakje net zoveel tijd kwijt, als waar je normaal een halve of hele straat in kan lopen.

Toen ik gisteren naar huis ging stond mijn postbezorgster gisteren voor de deur te zwaaien met een pakketje die niet in de brievenbus paste. Ze had iets van 3 pakketjes voor mij. 1 moest ze scannen als afgeleverd, de rest niet (ook de grote die niet paste niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 7 december 2019 11:51:52 schreef Ledlover:
[...]

Een koerier en een postbezorger op de fiets zijn nogal verschillende beroepen. Briefpost is een massa-operatie. Je hebt 300 tot 700 adressen per dag, routes staan vast voor de beste efficientie. In één wijk liep ik grofweg een halve vierdaagse per week. Momenteel gelukkig wat minder, sommige wijken zijn echt loodzwaar.

Voor de niet passende pakjes kan je dus niet echt een individuele behandeling gaan geven, dan ben je aan 1 pakje net zoveel tijd kwijt, als waar je normaal een halve of hele straat in kan lopen.

Soms kan je je die tijd veroorloven, soms niet. Tot nu toe heb ik nooit klachten gehad van de baas, als ik een kwartier langer doe over een route van een uur omdat ik een paar pakjes had die niet pasten en die ik bij de buren wilde afleveren ipv bij het pakketpunt.

Maar dat levert het land wel weer duurdere postzegels op, want we worden per uur betaald. Extra moeite = extra kosten.

Ah, ik had het stukje op de fiets even gemist. Gaan Chinapakjes doorgaans gewoon met de postbode mee dan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Poststukken die binnen 32x270x370 mm passen mogen volgens internationale regels met de briefpost mee. Daar gaat men in china wel eens soepel mee om zodat de nederlandse brieven-bezorgers dus met poststukken geconfronteerd worden die met geen mogelijkheid door de brievenbus passen. Of PostNL doet het zelf bewust fout dat ze pakketjes onder het mom van " je ziet maar hoe je het in de brievenbus frut" met de brieven-bezorgers meegeeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 december 2019 21:53:55 schreef rew:
Poststukken die binnen 32x270x370 mm passen mogen volgens internationale regels met de briefpost mee. Daar gaat men in china wel eens soepel mee om zodat de nederlandse brieven-bezorgers dus met poststukken geconfronteerd worden die met geen mogelijkheid door de brievenbus passen. Of PostNL doet het zelf bewust fout dat ze pakketjes onder het mom van " je ziet maar hoe je het in de brievenbus frut" met de brieven-bezorgers meegeeft.

Vraag me altijd af hoe dit is ontstaan, en waarom alleen deze uitzondering met pakjes uit Azie. Puur bedrijfsmatig gezien lijkt het absurd om gratis van je eigen regels af te wijken. En qua concurentie is het ook vreemd, want in de EU kan je als ondernemer denk ik niet op dezelfde manier versturen naar NL.

Hoe zit dat eigenlijk met post in België en Duitsland, hebben die ook van deze grote gratis verzending brievenbus pakjes uit Azie ?

bprosman

Golden Member

Ah, ik had het stukje op de fiets even gemist. Gaan Chinapakjes doorgaans gewoon met de postbode mee dan?

Volgens mij maakt PostNL die sortering. Pakjes die door de brievenbus passen komen met de postbezorger andere , de grotere met de pakjesdienst.
Soms zit er inderdaad wel eens een twijfelgeval tussen dan belt de postbode aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 december 2019 07:48:19 schreef RickD007:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met post in België en Duitsland, hebben die ook van deze grote gratis verzending brievenbus pakjes uit Azie ?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http:…

Edit, foutje: dit betreft nationale post.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ja, de belgische post is 1 van de weinigen die zich niet aan de internationale regels houden. Omdat de max maten kleiner zijn dan internationaal, gaat jullie uitgaande post gewoon goed. Dat voldoet aan de internationale specs. Maar omgekeerd: Ik kan een brievenbus pakje hier in NL op de post doen en jullie post moet dat dan toch kunnen bezorgen. Dus waarom niet de definitie oprekken? Ik heb het hierboven "from memory" gedaan, zojuist opgezocht: PostNL hanteert: 380x265x32 als max maat voor de brievenbuspakketten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het spijt me, maar daar kan ik ook niet veel aan doen.
De bevoegde minister zit nog altijd in een overgangsregering en het ziet er naar uit dat dit nog even het geval zal zijn.
Zodra er een nieuwe regering zetelt, zal ik hem, of haar, eens een mailtje sturen. O-)

Mvg

Bart.

(Nu niet boos reageren aub, ik wou het voor een zondagmorgen even wat (k)luchtig houden)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
RAAF12

Golden Member

Pakketprobleem is van iedereen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 9 december 2019 19:58:11 (10%)

Pakketjes uit China tot aan het schoenendoos formaat waarvoor je moet tekenen (Track and Trace tot aangetekend) worden altijd bezorgd op het afhaalpunt. Je wordt op de hoogte gehouden door middel van een fotokaart in je brievenbus. (althans, zo moet het werken)

I love it when a plan comes together !

Hier al diverse pakjes gehad aan de deur, die kleiner zijn dan een schoenendoos.

Sine

Moderator

Jep, met ali shipping gewoon tot aan de deur

RAAF12

Golden Member

Nou bij mij proppen ze wel door de brievenbus :-). Hierboven nog een artikel van vandaag in de Telegier. Lag in het koffiehuis café in de buurt. Normaliter mijdt ik dat journaille als de peste. Of de plaie, whatever. Slechts 5% kiest voor zichzelf een afhaalpunt.

Op 9 december 2019 19:48:19 schreef Sine:
Jep, met ali shipping gewoon tot aan de deur

Ik heb laatst drie zendingen moeten afhalen die ik bij Ali besteld had.

Ali biedt voor haar verkopers "aliexpress standard shipping", dat afhankelijk van waarde gewicht en formaat bepaalde keuzes maakt kwa verzendmethode. En voor die bepaalde maten komt het dus op "direct-to-retail" bij postnl terecht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zendingen uit China worden hier 'random' of aangeboden, of indirect aangeboden middels zo'n ophaalbewijs met foto van de adressticker. Ik heb hier qua pakket of pakketgrootte nooit echt een rode draad in kunnen ontdekken.

Zo heb ik ooit inktjet inkt besteld wat 2 maanden onderweg is geweest omdat het een ADR (gevaarlijke stoffen) zending werd die via een luchthaven in Zweden en vervolgens via wegtransport naar Nederland door PostNL werd aangeboden.
Ca. 1 jaar later bestel ik dezelfde inkt en deze komt via ChinaPost met 2 weken op de deurmat. Niks ADR, niks afwijkende verscheping, linea directa.

Momenteel wacht ik al even op een zending welke om vage redenen door de Chinese douane is geweigerd en teruggestuurd naar de verkoper. De verkoper op zijn beurt zou volgens eigen zeggen 'mensen bij de post kennen' en de zending alsnog verzonden gekregen hebben met een nieuw T&T nummer.
Resumerend wacht ik al weken op deze zending en zit ik inmiddels ook midden tussen de drukke decembermaand waarin er altijd flink meer wordt besteld.

Nog een leuke vandaag. Dit keer een binnenlandse zending - een H&M Fashion Pack. Plastic zakjes waarin de kleding verstuurd wordt. Ze zijn bewust dikker dan de brievenbusopening, omdat de bedenker er van uit is gegaan dat kleding altijd samen te drukken is zodat het alsnog door de bus kan. Officieel is het dus brievenbuspost.

Werkt normaal ook prima, tot ze die pakjes volledig vullen met flinke jeans (of iets anders dat zo dik en massief aanvoelt, zoals doosjes met mode-accessoires) die niet platgedrukt kunnen worden...

Tsja, dan sta je dus alweer 5 minuten voor één pakketje te rommelen. Toch even platmaken proberen. Past écht niet. Aanbellen. Wachten, en nét effe dat minuutje extra omdat het een ouderenflat is en die mensen soms wat meer tijd nodig hebben om naar de deur te komen. Niet thuis. Buren proberen? Hmm, toch maar niet, want dan ben ik weer 5 minuten kwijt aan het wachten tot ze beneden zijn (als ze al thuis zijn), beter naar het pakketpunt zodat ik nog wat marge heb voor de rest van de pakketjes en brieven...

En zo eindigt het o zo handige brievenbuspakje wat bezorgd kan worden als je niet thuis bent, toch nog op het pakketpunt wat natuurlijk nét gesloten is op het moment dat je van je werk komt.

Oh, en vandaag bezorgde ik 1 van de +- 300 brieven verkeerd. Kwam er achter op het moment dat ie door de gleuf gleed... Nouja, dan maar een excuusbriefje er achteraan, niets meer aan te doen. Dat gebeurt ook, helaas :P

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik had twee PCB modules besteld in China. De totale kosten en invoer hieronder.
PostNL / Douane doet het volgende:

Totale bestelkosten USD 31,32 inclusief free shipping
Wordt terug gerekend naar EUR 28,32 als Douanewaarde

Omdat de Douanewaarde EUR 6,32 hoger ligt dan de toegestaande EUR 22.- moet ik in totaal EUR 18,95 bijbetalen.

Volgende keer doe ik gewoon twee orders van hetzelfde product :-)

I love it when a plan comes together !

Voor het eerst in mijn bestelcarriere twee weken geleden ook zoiets meegemaakt met de douane (zelfde bedrag). Wellicht zijn de douanecontroles wat beter/frequenter geworden?

Het gaat er om wat ze opgeven. Voor de douane hier is er gewoon 100% controle. Dwz. Postnl of DHL moet aangifte doen van wat er op de verpakking staat. Douane kan steekproeven doen of dat bedrag op de verpakking klopt en/of pakketten die als "geen waarde" zijn aangegeven dat inderdaad zijn.

De grap is alleen dat de chinezen weten dat ze mensen niet blij maken met de extra kosten bij invoer. Die willen wel eens met jou kosten in het achterhoofd een wat lagere waarde opgeven dan wat je in werkelijkheid moest betalen.

Als je EUR 28.32 moest betalen, dan loont het om ze te vragen de waarde als EUR 21.32 op te geven + EUR 9, - shipping. ($22 + $10 shipping o.i.d.). Nauwelijks gelogen, maar geen invoerkosten....

ALS er scherpere controle is, dan is dat in het "verweg" deel: In china wordt er dan scherper op toegezien dat de werkelijke waarde vermeld wordt. Waarom ze daar die controle zouden doen: Ik weet het niet. Mogelijk moeten zij toch nog steeds BTW afdragen op uitgevoerde goederen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 10 december 2019 17:26:41 schreef Ledlover:
Aanbellen. Wachten, en nét effe dat minuutje extra omdat het een ouderenflat is en die mensen soms wat meer tijd nodig hebben om naar de deur te komen.

Ik heb het regelmatig, dan ben ik op zolder bezig, dan gaat de bel, en eer ik dan beneden ben ,is er niemand meer in velden of wegen te bespeuren...En niet iedereen staat achter de deur te wachten op de postbode..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@ rew : 2 opmerkingen
1) de Chinees had zonder het te vragen de waarde van het pakket ongeveer gehalveerd. Douane wilde graag weten wat ik betaald had.
2) Het tarief van max 22 euro belastingvrij (uit buiten de EU) is incl. shipping costs.