lamp past niet in fitting

hey,

ik heb wat problemen met mijn lampen. sommige ervan hebben de geest gegeven en ik dacht dat dat lampen waren met een e14 fitting. maar als ik nieuwe lampen probeer in te draaien willen ze er precies niet in. ze willen er niet recht in en gaan steeds schuin. maar de oude lampen draaien er wel zonder enig probleem in. de langwerpige is de oude lamp. is die lamp in een andere standaard gemaakt of heb ik gewoon slechte lampen gekocht.

beiden E14? anders past het sowiso niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Schroefdraad van de 2 lampen eens tegen elkaar houden? Verschil te zien?
Niks mis met de "aanloop" van de schroefdraad? Beschadigd?
Neem de schuifpasser er eens bij. Verschil in diameter?
.
Ooit wel eens tegengekomen dat een lamp steeds doordraaide in de socket. Zowel de lamp als de socket waren low budget
Je oude lamp is Sylvania, de nieuwe ???
.
Wat is dat halfweg op de schroefdraad van de nieuwe lamp?
Is dat een gaatje of komt daar een vijltje aan te pas?

chinese specs wrs, of fitting heeft een val gehad, deuk in schroefdraad dan past het ook niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Er bestaan ook E12 en E17 lampen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De E-14 kan ook dikker zijn dan 14 mm; zelfs nog tot 17 mm. Verder moet de spoed natuurlijk ook overeenkomen, alsook de (ronde) vorm van de (Edison) schroefdraad.

net nog eens de lamp bestudeerd en ondervonden dat het niet de schroefdraad is maar dat de montuur een vorm heeft waar de nieuwe lamp net niet in past. dus zal nieuwe lampen zoeken worden vzn die andere soort.

Anoniem

Ja, natuurlijk, die spot heeft een lange glazen hals en dat bolletje zal wel tegen de armatuur drukken. Dat kunnen wij natuurlijk niet zien als je geen foto van de lamphouder toont.
Maar er is nog iets..
Het oude spotje is gemaakt om naar voor te stralen. Meestal zijn de zijkanten van de armatuur dan afgeschermd.Ofwel zit de lamp verzonken in het plafond, ofwel omsluit de metalen armatuur de zijkanten van de lamp. Hoeft zelfs niet eens.
Zo'n filament led straalt natuurlijk juist een groot deel zijdelings.
Het zou dus zomaar kunnen dat zelfs als alles past, het lichtbeeld niet is wat je ervan verwacht. Er bestaan ook ledvervangers voor dergelijke spotjes.

GJ_

Moderator

Op 11 december 2019 15:46:18 schreef herbert116:
De E-14 kan ook dikker zijn dan 14 mm; zelfs nog tot 17 mm. Verder moet de spoed natuurlijk ook overeenkomen, alsook de (ronde) vorm van de (Edison) schroefdraad.

Huh? Als ie 17mm is is het geen E14 meer. En als het een E14 is is het natuurlijk Edison draad.

Op 11 december 2019 20:09:48 schreef GJ_:
[...]Huh? Als ie 17mm is is het geen E14 meer. En als het een E14 is is het natuurlijk Edison draad.

Dit was wat slordig weergegeven en er had moeten staan dat E14 en E17 beide onder de categorie "klein" vallen. Uiteraard gaat het over Edison draad maar het nogal vreemde probleem dat TS beschreef, deed je daar bijna aan twijfelen.... Een vlugge check is dan even het schroefdraad gedeelte van beide lampen in elkaar passen.

Anoniem

Sorry dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 12 december 2019 09:59:40 (97%)

Anoniem

Niet schroefdraad, maar de lampvorm is ondertussen als boosdoener door de TS ontmaskerd.
Ik heb zelf nog nooit ervaren of gehoord dat een Edison fitting niet paste.

@ GJ: De E14 is typisch voor Europa, terwijl de E17 voor de Amerikaanse markt is bedoeld en specifiek voor 110V.
Raar genoeg hebben beide fittingen dezelfde maatvoering van 14-17mm en dezelfde schroefdraad. (Nederlandse Wikipedia)

Daardoor past een E17 lamp waarschijnlijk in een E14 armatuur en andersom.
Alleen is een E17 eigenlijk niet geschikt voor 230V.
In de Engelstalige versie is dit niet terug te vinden en wordt enkel voor E26, E27 en E39,E40 uitwisselbaarheid opgegeven.
Dus misschien passen ze uberhaupt toch niet??

Maar dat is hier niet aan de orde.
Als hij dat bolletje vervangt door een kaarsje, zal het misschien wel gaan.
Probleem is nu als je een spot vervangt door een rondstralende lamp dat je dan een heel ander lichtbeeld krijgt.
En sommige spotjes zitten in een gesloten armatuur die de zijkanten afdekt. Dan wordt het helemaal huilen met de pet op.