AEG 58840 droger, motor loopt niet aan

Hoi.

Sinds enkele weken hebben wij een probleem met onze droogkast.

De droogkast start niet meer vanzelf. Je hoort de motor zoemen, en na enkele seconden stopt die.
Ik heb de deksel eraf gehaald. Start ik de droogkast opnieuw, en draai de trommel handmatig mee, start de machine na 2-3x proberen.
Ook werkt de machine het hele programma daarna gewoon af.

Waar zou hier de fout kunnen liggen? Motor?

Bedankt alvast voor de hulp.

pamwikkeling

Special Member

condensator versleten ?

(jeroen was me voor)

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op woensdag 13 november 2019 20:44:41 (34%)

Op 13 november 2019 20:44:18 schreef pamwikkeling:
condensator versleten ?

(jeroen was me voor)

Nee, nog niet na gemeten. Heb daar geen aperatuur voor ??

Dan wordt het wel lastiger, de meeste multimeters kunnen tegenwoordig uF/nF meten, of de gok nemen en de condensator vervangen.

Op 13 november 2019 20:56:58 schreef Jeroennr:
Dan wordt het wel lastiger, de meeste multimeters kunnen tegenwoordig uF/nF meten, of de gok nemen en de condensator vervangen.

Zal de gok wel nemen. Zo duur zijn die dingen niet heb ik gezien.
Nu alleen de goede vinden.....
Zie verschillende. Tussen 2uf en 8uf

Rechter plaat er af en je kan er zo bij. Soms 1 aanloop condensator,soms ook 2, in alle gevallen vervangen die hap!

Hoi.

Ondertussen dus beide condensators vervangen.
Resultaat, 0.
De trommel zit in het begin behoorlijk vast. Zelfs zo vast dat ik hem amper per hand kan draaien.
Heeft die eenmaal gedraaid, blijft de machine gewoon zijn werk doen, en kan ik zonder problemen de ene na de andere was drogen. Tot hij weer een tijdje stil gestaan heeft.
Ik heb een tijdje geleden alles los gehaald, dus de trommel, achterin waar het lager zit.
Daarna heeft de machine het enkele weken zonder problemen gedaan ???

Dan heb je problemen met de viltbanden, deze zijn ingesleten/ vervuild. Droger demonteren, schoonzuigen, inolieen met siliconen olie ( Action) en loopt weer als een neut!

Dank je.
Maar vilt banden?? Ken alleen de grote aandrijfriem die over de trommel loopt. Waar zitten die aub?

In de deurrand, tussen trommel en de opening waar je de was in doet.

IDD in de kunststof voorkant en trommelrand in en een aan achterzijde op achterplaat.

Weet je zeker dat de motor goed is? Dat dacht ik bij die van mij ook maar had toch een lager kapot.
Als het lager gangbaar is gaat het een tijdje goed, totdat het lager de boel blokkeert en dan krijg je de trommel met geen mogelijkheid meer rond.
Het probleem schijnt te zitten in een afvoerslang die zijn werk niet goed doet waardoor er water op het lager kan lekken. Zie stukje van een duitse site:

Lager des Motors erneuern. Bei diesem Trockner ist nur vergessen worden den Ablaufschlauch zu säubern, so bleibt Wasser am hinteren Lüfterrad stehen und drückt gegen das Motorlager.

Nou, nee hoor, zit onder schoep en lagers raken daar niet van defect. Maar reinigen van slang is wel noodzakelijk voor afvoer condenswater als droger te ver voorover staat.

De motor doet het..... volgens mij..... gewoon.
Wat ik wel gemerkt heb, is, dat wanneer ik achter in de trommel, boven in dus, de trommel aan de voorkant ruim een cm op en neer beweegt......

Omdat de viltbanden of lagers kapot zijn, maar dat wist je al.

Het lager, wordt hiermee het lager aan de achterzijde bedoeld, waar de as in zit?

IDD men bedoelt motor lagers, maar acht de kans groter met de viltbanden smeren en reinigen.

Kun je mij zeggen welke onderdelen ik nodig heb?
Er staan er verschillende op de site....

https://www.europart.nl/zoeken?keyword=AEG+58840

Sluit eerst uit of het de motor of afdichting is door de rechter zij plaat los te nemen, veer los te nemen van motor en motor te controleren of deze normaal draait. Als de snaar los is beweegt de trommel soepel normaal, indien niet is het de vilten afdichting.