Lpam middengolf antenne

Hallo ,

Voor mijn 1 watt middengolf zender ben ik me aan het verdiepen in compacte antenne`s. Heb veel gelezen over spoel en omgebouwde Gpa antenne`s maar deze zijn vaak een meter of 5 lang dat mag ik nooit van me huisbaas op het dak zetten dus mijn idee is een draad antenne van 4 a5 meter die horizontaal tussen de schuur en schutting komt te hangen in combinatie met verlengspoel.

Gaat een horizontale draadantenne van 5 meter werken om te zenden op de middengolf ? Of moet ik op zoek naar een ander alternatief

blackdog

Golden Member

Hi Mellow Gold,

Het gaat er om dat je de antenne goed aanpast en voor een zo goed mogelijk "aardsysteem" kiest.

Velen staren zich blind op de antenne, maar vergeten het aardsysteem met als gevolg een zeer laag rendament van het antennesysteem waar de "aarde" dus ook toe behoort.
Zie het maar zo voor korte antennes zoals sprieten en "korte langdraden" t.o.v. je golflengte,
je antenne moet zich goed kunnen afzetten tegen de aarde, dus hoe beter je de aarde maakt van je antennesysteem des te beter werkt je antenne.

Ik zie je nog geen kwart golf dipool ophangen voor de middengolf 8)7

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Radialen of aarde aanleggen is geen enkel probleem heb een klein stadstuintje ter beschikking was van plan om met grote lappen kippengaas aan de gang te gaan.

Alleen die antenne blijft een probleem als ik het goed begrijp dan werkt een horizontale draadantenne alleen als die kwartgolflengte is ?

Zou misschien een vertikale straler van 3 meter die op de grond staat maar enige afstand van de bebouwing beter werken dan de horizontale draadantenne van 4 meter

blackdog

Golden Member

Hi Mellow Gold,

Nee hoor, het hoeft helemaal geen kwart golf te zijn, vroeger in mijn piratentijd heb ik ook uitgezonden op de middengolf via mijn bedspiraal.
Met een staande golf verhouding van vrijwel 1:1

Dat de staande golf verhouding 1:1 is betekend niet dat het een goed antenne systeem is.
Door de hele korte anttenne t.o.v. de golflengte is het rendament zeer slecht.
Hang een stuk draad op en gebruik een verlengspoel of PI kring om je antenne zo goed mogelijk aan te passen.

Experimenteer hier mee, een staande golfmeter kan hierbij helpen, maar de meeste werken niet zo goed bij frequenties rond de 1MHZ en lage vermogens.
Ze zijn daar meestal te ongevoelig op die frequentie.
Een moderne Antenne Anlyzer als hij die frequentie haalt kan een oplossing zijn.

De oude manier van een Lampje in serie met de antenne werkt soms ook net als een 8Watt TL buisje als het vermogen hoog genoeg is.

Veel experimenteren, leer je veel van :-)

Groet,
Brma

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je zit met een 1/100ste golf antenne... Je kunt daar niet teveel van verwachten. Een bereik van enkele honderden meters, met veel geluk 'n kilometer of twee.

In dit geval geldt 'proberen'.
Zowel voor een verticale als voor een horizontale antenne moet je zorgen voor een goede aarde en een goede tuner, daar gaat het meeste denkwerk in zitten. Een draadje span je in een kwartiertje, tussen twee regenbuien door.

Kijk eens hoe ze het in de VS doen met hun Part 15 zendertjes. het antennesysteem inclusief de feeder mag maximaal 3m lang zijn. Meestal zijn dat verticaltjes op een zinken dak.

Een magloop is ook nog een optie. Maken van dikke aluminium buis ofzo. Koper is nog beter maar ook duurder. Magloops zijn heel erg leuk om mee te experimenteren en voldoen uitstekend als je niet iedere paar minuten van frequentie moet wisselen.
Met een vacuumcondensator die 15kv kan weerstaan, kan je ook nog een respectabel vermogen uitstralen ondanks het kleine formaat (als je 3m diameter even als maximum neemt). De efficientie ligt heel grofweg op 1 tot enkele procenten als je op 1/100e golflengte aan diameter zit.

Een collega van me heeft ook nog wel een interessant idee wat een antenne op kan leveren van +- 3m hoog en 10m lang. Hoeveel ruimte heb je?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 10 december 2019 17:03:00 (28%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Horizontaal lijkt me het beste, want de meeste radio's ontvangen horizontaal...
Lengte was bij de zeezenders ook al een probleem omdat het schip niet groot genoeg was... ;)
(aanpassingskastjes maak je dan ook niet zo eenvoudig bij vermogens tot 100+kW...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt dan probeer ik het gewoon met de draadantenne wat ik me dan nog afvraag is hoe het dan met de afstraling zit. Meeste middengolf antenne`s zijn verticaal er is vrijwel niets te vinden over horizontale antenne`s en het afstraalgedrag daarvan.

Het tunen van de antenne komt wel goed heb een uitgebreide signaalmeter op me ontvanger met dBu,dB en S/N daaraan kan ik wel zien of ik goed bezig ben.
Mijn zender heeft een antennetuning ledje als hij dooft volgens de handleiding dan is de antenne goed/

@Ledlover Een bereik van 500 tot 1500 meter was inderdaad mijn bedoeling en wat zal beter werken een antennetuner of gewoon een grote spoel en dan iedere keer een wikkeling eraf halen tot het goed is ? Antenne op het dak kan niet wegens regels huisbaas kan tot 5 meter wegspannen als draad

Ga je dit ook doen?

Tarieven voor de vergunning

Voor de vergunning brengen wij kosten in rekening. In 2019 gelden de volgende tarieven:

Tarieven laagvermogen middengolf:

Laagvermogen middengolf waarvan de vergunning is verleend na 11 mei 2016 € 156 Uitvoering Per vergunning

€ 165 Toezicht Per vergunning met een vermogen van ≤ 1 watt

€ 437 Toezicht Per vergunning met een vermogen van >1 watt - 100 watt

Zolang je onder de 1 watt blijft zit kost het je dus zo'n 300 euro om te beginnen en vervolgens elk jaar weer 165 euro.

Zie ook: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radio-en-televisie/commer…

Best een hoop geld maar als het hobby is dan waarom niet? Wat wil je eigenlijk gaan uitzenden? Als dat muziek word zit je ook nog met de buma aasgieren. Die moeten immers een dikke auto kunnen rijden.

Zonder vergunning zou ik er niet aan beginnen. Boetes zijn best wel hoog.

@Exfietser Maak je maar geen zorgen in de toekomst wil ik inderdaad aan een vergunning als 1 watt(hoop op betere frequenties) maar wil eerst komende tijd experimenteren zodat als ik de vergunning heb meteen goed aan de band zit. Antenne is stap 1 en vervolgens audio processing en studio.
Is nu als experiment want een antenne is niet makkelijk

Afstraalgedrag: vergeet het gewoon, om daar in dit stadium over na te denken. Je hebt zó een extreem veel te kleine antenne, dat dat echt het laatste is om over na te denken.

Tuner: lees je even in, in de conventionele antenne-theorie. Een verlengspoel is feitelijk een extreem simpele tuner. Maar er zijn meer opties. zoals een LC combinatie.

Mijn record 'werken met een veel te korte antenne' is een 3,5m lange spriet, horizontaal, op een golflengte van 80m. Die had ik met een simpele LC tuner aangesloten zoals hieronder. De antenne kwam ergens op een aftakking terecht.

https://www.qsl.net/wb3gck/tuner/tunfig4.jpg

Als je dit hebt, heb je niet nóg een antennespoel nodig. Neem 500-1000pF voor de varco en 200 windingen om een stukje wastafel-afvoerbuis om te beginnen.

Maar laten we even realistisch zijn. Met 1w zendervermogen, en een antenne-efficientie die tussen de 0,5 en 3% ligt (ruwe schatting) kom je met de huidige stoorniveaus misschien 1 of 2 blokken ver.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vind die LC tuner wel een goede als toch laag vermogen is dan kan het inderdaad met een goedkope trimmer dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Als me bereik tegen valt dan hang ik er een irf510 achter maar beslist niet meer blijft lpam!!!

Bij het schema van de LC tuner hoe dik moet dit draad zijn ongeveer en waar moet de antenne worden aangesloten bij de aftakking of bij het einde van de spoel?

Nouja, je ERP zal nog in de buurt van 1w zitten, ook als je 50w in je antenne steekt he ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 december 2019 16:06:38 schreef Mellow Gold:
[...] dus mijn idee is een draad antenne van 4 a5 meter die horizontaal tussen de schuur en schutting komt te hangen in combinatie met verlengspoel.

Radialen of aarde aanleggen is geen enkel probleem heb een klein stadstuintje ter beschikking was van plan om met grote lappen kippengaas aan de gang te gaan.
[...]
Zou misschien een vertikale straler van 3 meter die op de grond staat maar enige afstand van de bebouwing beter werken dan de horizontale draadantenne van 4 meter

Op de middengolf is het juist de verticale polarisatie die de grondgolf veroorzaakt. Aan de horizontale polarisatie heb je niet zoveel, alleen om af en toe ook een verre verbinding te maken (maar dan moet die horizontale antenne ook hoog hangen).

Verticaal dus, maar jij kunt nog een truc toepassen: verbind aan de bovenkant van je verticale straler een horizontale draad van vier of vijf meter; zo lang mogelijk, net wat je kwijt kunt.
Zo verleng je de straler, en hoewel de effectieve verticale hoogte daardoor niet verandert, maak je het op die manier wel gemakkelijker daar een flinke stroom in te laten lopen.

Je maakt zo een 'L'-antenne, waarbij de L dus op de kop staat.
De aardmatten moet je zoveel mogelijk onder het horizontale gedeelte van je antenne leggen. De complete antenneinstallatie (aardmatten, verticale straler, horizontale verlengdraad) ziet er van opzij dus als een liggende letter 'U' uit.

Mocht je dit serieus legaal willen gaan doen, dan kom je met een Nederlandse 1W-vergunning automatisch op 1485 kHz uit.
De stralingsweerstand van de hier geschetste antenne is dan ca. 0,2 ohm. De aardweerstand kun je met al die aardmatten wel op 10 ohm of nog lager stellen, zodat het rendement van je antenne al gauw op 2% of meer komt. Dat is lang niet beroerd, vergeleken met sommige opstellingen!

Nu zullen er mensen zijn die zeggen: ja maar, met zo'n verticale antenne heb je eerder storing dan met alleen een horizontale draad.
Dat mag dan zo zijn, maar dat komt alleen maar doordat de verticale antenne veel beter straalt! Logisch, dus.

Het is wel het beste, de verticale straler zo ver mogelijk van de gebouwen te zetten. De horizontale draad kan dan teruglopen naar het huis, en de aardmatten komen ook tussen het mastje en het huis.
De tuner komt onderaan bij de verticale straler. De verbinding ernaartoe is natuurlijk met coaxkabel.
Zo heb je de minste storing en tegelijk de beste afstraling.

Als je het bovenstaande snapt, en het lijkt je wat, dan kan ik je wel wat over een geschikte aanpasser ('tuner') vertellen ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kunt ook Benjamin Franklin nadoen. Neem 50 - 100 meter koperdraad van 0,5 mm en hang daar een vlieger aan. Wel binnenhalen als er een onweersbui nadert. Een luchtballon werkt ook. Niet gebruiken in de buurt van een vliegveld.

mel

Golden Member

En ik zou eerst een vergunning verzorgen, en DAN pas gaan experimenteren..
Anders zou het wel eens heel duur kunnen gaan worden..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Het idee om een GPA antenne te gebruiken met daar aan het einde een draad horizontaal?
Zou een spoel antenne met een draad horizontaal er aan ook wat zijn/kunnen?
http://www.lpam.nl/antennes.html

VrGr Rob

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&biw=1536&am…

[Bericht gewijzigd door rob007 op woensdag 11 december 2019 09:12:55 (47%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, niet doen.
Niet allerlei fantasieontwerpen van die sites gaan uitproberen. De theorie klopt niet.

Gewoon zo doen:

  1. Goede aarde: met die aardmatten ben je goed bezig. Wel controleren na een tijdje, ze zullen willen corroderen.
  2. Straler, verticaal, zo hoog als je kunt, liefst niet vlak naast een gebouw maar een eindje ervandaan. De onderkant moet geïsoleerd zijn, en eventuele tuidraden ook geïsoleerd.
  3. Als je niet meer hoger kunt: de top horizontaal nog verlengen zo ver als je kunt.
    NIET meer naar beneden met die draad! Nog verder omhoog mag natuurlijk wel.
  4. De aardmatten/radialen moeten vanaf de straler onder die topdraad. Heb je geen topdraad, dan zoveel mogelijk rondom de straler. Kan dat ook niet, doe dan gewoon maar wat.
  5. De tuner komt onderaan bij de verticale straler. Het is een simpel ding, hoofdzakelijk een spoel met aftakking en eventueel voor het gemak een draaicondensator.

Als je zo een LPAM antenne maakt, dan garandeer ik je dat geen enkele andere even grote LPAM antenne, van welke soort ook, een beter signaal geeft.
Theoretisch zou je de boel nog kunnen verbeteren door een 'elevated ground', dus door de aardmatten en/of radialen boven de grond (maar wel onder de topdraad) te plaatsen.
Maar dat is lastig: je kunt er dan haast niet meer lopen, en bovendien neemt daardoor de effectieve hoogte van je antenne weer af.
Meestal komt de aarde dus maar op de grond. Het gras kan er doorheen groeien, dus lelijk wordt het niet.

Een licentie kost je 13,75 euro per maand, dus dat zijn de kosten niet.
Maar persoonlijk zou ik toch ook eerst kijken of ik het werkend kan krijgen, en pas als dat zo is een licentie aanvragen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

? 13€ ? neem aan dan komen er nog kosten bij toch.
Grappig, zoals FET het omschrijft heb ik het ook!
Tuner: https://myalbum.com/photo/SaJ96lsCFSRy/1k0.jpg
4 meter omhoog en 12 meter horizontaal.
.
Toch nog wel een vraag?
Op het punt waar de knik in de antenne zit,
Als je daar nu een verlengspoel zou zetten?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Woeps, inderdaad, het is 13,75 per maand, geen 13,- (in de post aangepast).
En je moet eenmalig 156 euro betalen. Maar goed, er zijn duurdere hobby's.

Een extra verlengspoel heeft zelf ook weer verliezen. Zelf zou ik gewoon de boel stevig maken, zonder spoelen of wat ook 'onderweg'.
Neem een niet al te iele buis, en een topdraad die niet stuk waait, en zorg dat alles perfect aan elkaar zit.

De spoel blijft dan lekker binnen in zijn huisje en kan dan ook een betere kwaliteitsfactor hebben.
Zo heb je al met al toch minder verliezen dan met al die buitenboord-frutsels.

Zo'n kortsluiting over de spoel (op je foto) kan voor het experimenteren wel even, maar het beste kun je uiteindelijk een mooie nieuwe, definitieve spoel fabrieken.
En nogmaals: alles goed solderen. De stromen zijn daar vrij groot, en je hebt daardoor al gauw verliezen in dingen als krokodillenbekjes of erg dun draad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de goede informatie hier kan ik echt wat mee. Ga morgen alles op een rijtje zetten en hoop volgende week eraan te kunnen beginnen mocht ik nog vragen hebben dan stel ik deze.
Dit is echt waardevolle informatie