hoe zit dit

Er zijn circuits waar het "signaal lampje" een essentieel onderdeel is van de schakeling. Dat heeft als bijkomend voordeel dat als je signaal lampje kapot gaat, je het merkt en er direct wat aan kan doen.

Een voorbeeld is het acculaad-lampje in een auto. Als daar het lampje stuk gaat, kan de auto niet laden! (dit geldt voor autos ruwweg uit de tweede helft van de 20e eeuw).

Dus het zou kunnen dat de lamp een essentieel onderdeel is van de schakeling, maar de theorie van Hunebedbouwer, een los contact kan ook nog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 1 december 2019 09:09:46 schreef rew:
Er zijn circuits waar het "signaal lampje" een essentieel onderdeel is van de schakeling.

Het is meer dan 100% zeker,(kan dat wel?) gezien de foto's, dat er hier geen sprake is van zo'n circuit. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 1 december 2019 13:50:43 (44%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zal het deze week zelf uitproberen,jullie horen er nog van!

Op 1 december 2019 13:49:46 schreef vergeten:
Het is meer dan 100% zeker,(kan dat wel?) gezien de foto's, dat er hier geen sprake is van zo'n circuit. :)

Er IS hier sprake van een "fout". Ofwel de constatering: "het werken/nietwerken hangt af van wel/niet gemonteerd zijn van het lampje" OFWEL de constatering: "na bestudering van de fotos ben ik er van overtuigd dat het lampje geen nut heeft" klopt niet. 1 van de twee kan maar juist zijn.

Gezien dat er 2.nogwat volt over de lamp komt te staan is de "spoel" niet "zo goed als een kortsluiting". En dan valt het niet uit te sluiten dat het lampje toch wat doet.

Ik ben het met je eens dat het lastig is om dat lampje in deze situatie iets te laten doen, maar toch lijkt de constatering zo te zijn dat het wel wat doet. Tuurlijk, het is fijn om te zeggen: "ik zie toch dat het niet anders kan" maar stappie terug: of JIJ of de meting (*) is fout. Als je dan in het foutzoeken vast blijft houden aan "het KAN gewoon niet anders dan...." dan kan je in het zeldzame geval dat je het fout hebt heel lang zoeken.

In dit soort gevallen moet je dus toegeven dat je niet verwacht dat bepaalde "metingen" bepaalde onverwachte resultaten geven en TOCH de in jou ogen onzinnige metingen/experimenten doen.

Gewoon mijn meta-observaties.... :-)

(*) doet het alleen met lampje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Probeer eens of je de machine kan laten weken door met een felle zaklamp op het lampje in situ te schijnen. Misschien zit er ergens een fotogevoelig schakelcircuit als beveiliging. Dat hoeft niet eens direct in de directe buurt van he lampje te zitten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ik zo nog even nadenk dan is het misschien toch mogelijk.
Want als het lampje kapot is dan zie je niet dat de verwarming doorgaat en verbranden de lakens.

Arco

Special Member

Het lampje zit over de weerstandsspoel en vormt een verwaarloosbare belasting. Ik zie niet hoe dat gedetecteerd moet worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 november 2019 18:28:15 schreef Hunebedbouwer:
Waarschijnlijk een slechte verbinding, door het lampje erin te draaien wringt het een beetje zodat er weer verbinding ontstaat.
Even de schroef losdraaien alles schoon krabben en weer monteren.
Het is gewoon een lampje met shuntweerstand in serie met het element, als de verbindingen goed zijn moet het apparaat ook zonder lampje werken.

Niet moeilijk doen. Hunebedbouwer heeft gewoon gelijk.

Thevel

Golden Member

Of is er elders een defect of los contact en valt het strijkijzer uit op het moment als je het lampje los draait.
Zoiets heet toeval. :)

Anoniem

Nog ter verduidelijking...het is maar een lampje van 2,3 v en 0,2 watt.

Het is gewoon een lampje met shuntweerstand in serie met het element, als de verbindingen goed zijn moet het apparaat ook zonder lampje werken.

Als een lampje met een R van 26Ω dat parallel staat aan een shunt van 0,...Ω wordt uitgeschroefd werkt de machine niet?
En als de shunt onderbroken zou zijn en het lampje in serie met het verwarmingselement komt zal het ook niet lang branden!
Ik ben echt niet mee ...

Het is een oud model met 2 knoppen,waar je de temperatuur kunt regelen.
Intern van het apparaat zitten 2 verwarmingselementen die als hij op temperatuur is uitgeschakeld worden door 2 oude mechanische temperatuurregelaars die je weer kunt instellen met een klein schroefje.

Als het niet meer is dan dat best het schema optekenen en dan zal er wel een verklaring komen ;-)

vergeten

Golden Member

Op 1 december 2019 16:55:52 schreef rew:
[...]Er IS hier sprake van een "fout". Ofwel de constatering: "het werken/nietwerken hangt af van wel/niet gemonteerd zijn van het lampje" OFWEL de constatering: "na bestudering van de fotos ben ik er van overtuigd dat het lampje geen nut heeft" klopt niet. 1 van de twee kan maar juist zijn.

Voor de werking niet voor de optische signalering wel.

Gezien dat er 2.nogwat volt over de lamp komt te staan is de "spoel" niet "zo goed als een kortsluiting". En dan valt het niet uit te sluiten dat het lampje toch wat doet.

Jawel lampje kapot= ±50mA minder stroom door het verwarmingselement.
Daar wordt hij iets minder heet van. :)

Ik ben het met je eens dat het lastig is om dat lampje in deze situatie iets te laten doen, maar toch lijkt de constatering zo te zijn dat het wel wat doet.

vrijwel allen in mechanisch opzicht dan, de extra verwarming door het brandende lampje is minimaal zoals ik net schreef.

Tuurlijk, het is fijn om te zeggen: "ik zie toch dat het niet anders kan" maar stappie terug: of JIJ of de meting (*) is fout.

Ik ben niet fout :) er is vastgesteld dat de stroomkring is onderbroken door het fysiek afwezig zijn van het lampje.

Als je dan in het foutzoeken vast blijft houden aan "het KAN gewoon niet anders dan...." dan kan je in het zeldzame geval dat je het fout hebt heel lang zoeken.
In dit soort gevallen moet je dus toegeven dat je niet verwacht dat bepaalde "metingen" bepaalde onverwachte resultaten geven en TOCH de in jou ogen onzinnige metingen/experimenten doen.

Gewoon mijn meta-observaties.... :-)

(*) doet het alleen met lampje.

Wat meta betreft ik ken alleen Meta de Vries. :)
Verder ben ik er zeker van dat het hier een mechanische contact kwestie is.

Omdat de TS schreef:

Op 30 november 2019 15:43:23 schreef simonsf:
Dit onderdeel op de foto komt uit een groot strijkijzer met een grote rol waar je lakens mee kunt strijken.
Het is een oud model met 2 knoppen,waar je de temperatuur kunt regelen.
Intern van het apparaat zitten 2 verwarmingselementen die als hij op temperatuur is uitgeschakeld worden door 2 oude mechanische temperatuurregelaars die je weer kunt instellen met een klein schroefje.

Vanwege de mechanisch thermostaten is het vrijwel uitgesloten dat er "geavanceerde" elektronica aanwezig is (in dat oude model) wat het al dan niet branden van het lampje detecteerd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

TS zou de spanning over de fitting of de twee fastons kunnen meten als het lampje verwijderd is.
Kan zijn dat er het zeldzame geval van twee fouten tegelijk zijn.
De weerstand maakt geen kontakt, waardoor het lampje gesneuveld is en volledige sluiting maakt.

Als ik me niet vergis heeft TS dit reeds gedaan. Hij vermelde dat deze 0 Ohm was

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 december 2019 21:31:35 schreef Arco:
Het lampje zit over de weerstandsspoel en vormt een verwaarloosbare belasting. Ik zie niet hoe dat gedetecteerd moet worden...

Ik ga er van uit dat dat lampje hoort op te lichten door de spanningsval over die weerstandsspoel. Dat licht van dat lampje kun je toch detecteren....

Een fotootje van het interieur zou verhelderend zijn ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb em gemaakt en het blijkt dat hij het wel doet zonder lampje.
Bedankt allemaal.

De fitting was kapot.
Heb het lampje met draden gesoldeerd.

Op 12 december 2019 16:32:55 schreef simonsf:
De fitting was kapot.
Heb het lampje met draden gesoldeerd.

Op de foto's zag de fitting er niet erg kapot uit.

vergeten

Golden Member

Op 12 december 2019 16:32:55 schreef simonsf:
De fitting was kapot.
Heb het lampje met draden gesoldeerd.

Ik hoop voor je dat het soldeer het lang volhoudt in die strijkbout onder toch wel warme/danwel hete omstandigheden. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 december 2019 16:35:30 schreef buzzy:
[...]Op de foto's zag de fitting er niet erg kapot uit.

Het klinkwerk zal wel na verloop van tijd geoxideerd of losgewerkt zijn.