Alternatief met meer stroomcapaciteit voor LM337?

Ik ben een voeding aan het ontwerpen, die een gestabiliseerde spanning moet geven van 9 tot 15 volt. Daarvoor heb ik een schema genomen, waarbij in de positieve kant, zowel als negatief een spanningsregelaar wordt gebruikt. De positieve is de LM 338, die maximaal 5A kan leveren. Zijn tegenhanger in het negatieve deel is de LM337, maar die kan maar 1,5A leveren. Is er een alternatief, die ook 5A kan leveren, of maak ik een denkfout?

Denkfout is in ieder geval dat de lm337 een tegenhanger van de lm317 is

Verder ken ik zo niet alle regelaars uit mn hoofd
Maar er zijn vast voldoende manieren om -5A te maken

Je hebt gelijk! Sorry, veel getallen in het hoofd.... De LM338 zit in het positieve deel, deze kan 5A leveren!

Anoniem

Kijk eens in de datasheet van de LM317 en LM337 bij de applicaties.
Daar staat ongetwijfeld een high current versie bij :-)
Zelf nog nooit een 3A of 5A versie gezien voor LM337

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 11 december 2019 10:01:52 (18%)

@DK De LM337 is volgens de datasheet van National Semiconductor wel de tegenhanger van de LM317. Jij kan gelijk hebben, maar zij hebben het bedacht.

Ik ken zo uit het hoofd geen negatieve variant van de LM338, maar onlangs zag ik ergens een schema waarbij er twee gestapeld werden.

Ik vond het geen frisse oplossing.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ja, heb ik ook eens gedaan met de LM317, in vier takken. Dan gaat er altijd een roodgloeiend worden en de andere haken af.... Vandaar mijn vraag :)

Op 11 december 2019 09:40:57 schreef anoniem015:
Kijk eens in de datasheet van de LM317 en LM337 bij de applicaties.
Daar staat ongetwijfeld een high current versie bij :-)

En als het niet bij de LM317 staat, dan stat het in datasheets van de 7805.
Volgens mij staat het ook hier op de site bij schemas/voedingen.

Als je goed doorzoekt is er ook een schema wat de kortsluitvastheid handhaaft. Voor "expermimenteer" toepassingen is dat erg fijn. Als ik het me goed herinner is de variant hier op de website dat niet. Als je de link voor me opzoekt kan ik voor je kijken of ik me dat goed herinner.

Dan: stappie terug:

Is het nog wel van deze tijd om een voeding te bouwen die in 90% van de gevallen minder dan 50% rendement heeft?

Ik vind het bouwen van een voeding een goed "mijn eerste Elektronica project". Maar maak dan de boel gewoon 1A of 1.5A en als je wat ervaring hebt kan je doorstomen naar iets ingewikkeldere constructies, bijvoorbeeld iets wat schakelt en/of iets wat een stroombegrenzing heeft.

In het Texas instruments datasheet staat als laatste "system examples" voorbeeld een hoge-stroom versie. Maar deze is volgens mij niet de kortsluitvaste variant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je geen stroombegrenzing nodig hebt, kun je parallel een transistor aansluiten die bij een bepaalde stroom, gaat meewerken. Daar zijn genoeg schema's van.

Arco

Special Member

Je kunt toch gewoon 2x LM338 nemen? (of MIC29500, MIC29750)
Wat negatief is en wat positief is een kwestie van hoe je ze aansluit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ken de mogelijkheden van de LM338 niet voldoende begrijp ik. Kun je mij een plaats noemen, waar zo'n aansluiting (LM338 negatief gebruikt) staat beschreven? Dat zou een alternatief kunnen zijn.

Hoi rew
Als reactie op:

[/quote] Dan: stappie terug:

Is het nog wel van deze tijd om een voeding te bouwen die in 90% van de gevallen minder dan 50% rendement heeft?

Ik vind het bouwen van een voeding een goed "mijn eerste Elektronica project". Maar maak dan de boel gewoon 1A of 1.5A en als je wat ervaring hebt kan je doorstomen naar iets ingewikkeldere constructies, bijvoorbeeld iets wat schakelt en/of iets wat een stroombegrenzing heeft.

In het Texas instruments datasheet staat als laatste "system examples" voorbeeld een hoge-stroom versie. Maar deze is volgens mij niet de kortsluitvaste variant.[/quote]

Ik ben een beetje audio-gek, ja dat is vloeken in de kerk ik weet het. Maar het verschil van een versterker, dac en zelfs een audioPC om te streamen, die met een lineaire of met geschakelde voeding wordt gevoed, is overduidelijk in de kwaliteit te horen. Ik ben niet van de buizenversterkers en de draaitafels, maar een ouderwetse zware voeding met een ringtrafo en een batterij elco's klinkt echt vele malen beter dan een moderne geschakelde voeding.Vandaar mijn vraag.Verder bedankt voor je antwoord!

Arco

Special Member

Of spanning negatief is of positief hangt van de aansluiting af (voorbeeld met de 317)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 11 december 2019 11:15:19 schreef greydevilmartin:
met een ringtrafo en een batterij elco's klinkt echt vele malen beter dan een moderne geschakelde voeding.Vandaar mijn vraag.Verder bedankt voor je antwoord!

Je hebt eerder last van buzz in een audiotraject met een SMTP. Het geluid is hetzelfde. Om met the late H. van Hessen te spreken: electronen knippen niet eerst hun nageltjes en kammen hun haartjes niet als door een audio draadje gaan. Dat zou teveel eer zijn en ze zouden spontaan naast hun schoenen gaan lopen. Helaas is er rond 1970 een audiomythe ontstaan, in oa. NL gevoed door fake news tijdschriften zoals *** Haifai-stereo-video-beeldtest die diep verankerd zit is sommige mensen. Een hersenspoeling van onbegrip, desastreuze doorgeven van foute audiogenen van Vader op Zoon en ander ongerief. Ik ben bang dat dit een onoplosbaar probleem blijft en dat er handige zakkenvullers nog steeds goud geld aan verdienen.

Sluit je luidsprekers eens aan met prikkeldraad ipv van polsdikke vergulde OFC draad. Hear the difference! :-)
Verder zitten hier ook serieuze, nuchtere mensen die wel technisch geschoold zijn en net als ik zien dat er mensen zijn die graag bedonderd willen worden. Voor het grote geloven is het audiodomein een ongeschikte plek.

*** Voorbeeld van de valse kerk priesters die audioneuroten kweekte

https://vintagehifibladen.wordpress.com/stereo-beeld-test/

Hallo Raaf,
Dank voor je reactie. Ik begrijp, dat je geen audio-freak bent. Dat mag, echter ik wil niet toegeven aan de steeds meer vervlakkende muziekweergave in de wereld.Het mp3 geluid is normaal geworden. Niemand weet meer hoe bepaalde instrumenten moeten klinken en zangers worden door de computer bijgeregeld tijdens concerten. Ik wil graag genieten van muziek en als ik daar prikkeldraad voor kan gebruiken zal ik dat zeker doen. Maar, die vergulde kabels, ja hoor, die laat ik links liggen. Maar... misschien kan ik met een goede voeding nog wat meer kwaliteit bereiken. Om voor zo'n stroomkastje echter 1000 euro neer te tellen, daarvoor ben ik te pinnig. Dan maar mp3!

Hallo Arco,
Dank je voor jouw bijdrage. Ziet er uitermate simpel uit, maar ik denk dat ik nog vastgeroest zit in oude denkbeelden, dat je overal een voor dat doel geëigende regelaar moet hebben.Ik ga het eens proberen. Dank alvast.

[Bericht gewijzigd door greydevilmartin op woensdag 11 december 2019 12:11:20 (62%)

Op 11 december 2019 11:15:19 schreef greydevilmartin:
Maar het verschil van een versterker, dac en zelfs een audioPC om te streamen, die met een lineaire of met geschakelde voeding wordt gevoed, is overduidelijk in de kwaliteit te horen.

OK! Dan is het duidelijk wat het doel is en waarom voor dit soort oplossing gekozen wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is het standaardschema om een IC-voltageregulator op te voeren. Hij is niet kortsluitvast. De 78xx vervang je door de LM317 plus bijbehorende randcomponenten.
Voor de negatieve spanning gebruik je de LM337 met de 2N3055 als powertransistor.
Zie ook https://www.circuitsonline.net/schakelingen/134/voedingen/negatieve-5-…

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 11 december 2019 17:31:13 (15%)

Hallo Ohm pi,
Kan ik dan ook de volgende schakeling maken door de twee te combineren?

voedingtest.docx

Ja dat kan maar houd er rekening mee dat je voor de beide AC IN ingangen volledig gescheiden trafo wikkelingen gebruikt, zoals getekend in het voorbeeld van Arco hierboven. Als je dat niet doet gaat het mis.

Groeten, Ron.

Dank jullie allemaal. Ik ga wat proberen. :)

Op 11 december 2019 12:05:59 schreef greydevilmartin:
Hallo Arco,
Dank je voor jouw bijdrage. Ziet er uitermate simpel uit, maar ik denk dat ik nog vastgeroest zit in oude denkbeelden, dat je overal een voor dat doel geëigende regelaar moet hebben.Ik ga het eens proberen. Dank alvast.

er is geen verschil in regelaar.
Als je een 5V voeding hebt, wat is de spanning dan? 5V of -5V?
dat hangt er zuiver vanaf wat je als 'referentie punt neemt.

zie het al een hoogspanningskabel van 10 000V. voor ons staat die kabel op 10 000V, omdat wij op massa staan (aarde) en dit als nulpunt aanzien.
voor een vogeltje die op de hoogspanningslijn zit, is dat voor hem 'massa' en ziet de vogel een gras sprietje op de grond als '-10 000V'

voor die voeding is er NIKS veranderd in werking, die leveren nog altijd evenveel verschil tussen hun 2 draden. alleen je punt waarmee je vergelijkt, zal dan verschillende waardes geven.

het wordt WEL belangrijk als je 2wikkelingen hebt die aan elkaar hangen. als er dan stroom loopt van -25v naar 0V, dan moet die stroom IN de onderste regelaar en dat kunnen ze niet allemaal aan.
zoals het nu bij arco staat getekent loopt die stroom dan terug naar de wikkeling met de draad net boven die onderste regelaar

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 12 december 2019 12:37:14 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 11 december 2019 17:29:45 schreef ohm pi:
Dit is het standaardschema om een IC-voltageregulator op te voeren. Hij is niet kortsluitvast en temperatuurbeveiligd

Deze is beter en kortsluitvast. De crux is de spanningsregelaar en de transistor op dezelfde koelplaat monteren. Daarmee werkt de interne IC temperatuursbeveiliging ook voor de externe serietransistor. De plaatjes zijn klikbaar.

Dank jullie voor de moeite en het meedenken.

Je kunt een gelijkrichtbrug besparen.
Kijk hier naar de manier hoe je de wisselspanning moet gelijkrichten voor je voeding.
Hier gebruiken ze een transformator met middenaftakking. Je kan natuurlijk ook twee identieke transformatoren gebruiken waarvan je de eindpunt van de ene secundaire wikkeling verbindt met het beginpunt van de andere scundaire wikkeling