Op 11 december 2019 20:49:22 schreef SparkyGSX:
Is het niet gemakkelijker om zelf met de hand gas te geven?
Met de hand gas geven heb ik geprobeerd maar als hij onbelast loopt gaat heel langzaam het toerental omhoog , je bepaald zelf de hoeveelheid diesel er zit geen mechanische regelaar tussen het "gaspedaal" en de regulateur.
Deze motor is gemaakt om makkelijk op hol te slaan...…
Op 11 december 2019 21:15:17 schreef herbert116:
Toeren- en spanningsregeling op een (industriële) generatorset zijn twee verschillende dingen. Ik vind het heel vreemd dat voor de regeling van de spanning, de "stand van de gasklep" moet worden teruggekoppeld aan de spanningsregelaar. Daarvoor wil je nl. de spanning terugkoppelen.
Deze unit geeft hydraulisch gas dit wordt geregeld door de kast die de frequentie controleert deze krijgt terugkoppeling van de hydraulische unit in de vorm van een 0.5 tot 55 volt signaal dit signaal wil ik voor testdoeleinden vervangen door een regelbare voeding zodat ik het aggregaat onder belasting kan zetten zonder dat deze kast op tilt slaat en plank gas gaat door een missend signaal (dit komt de windingen op de rotor niet ten goede)
Op 11 december 2019 21:45:46 schreef 60204:
Het gaat hier natuurlijk al om een oud beestje. Een after market regelaar zou hier soelaas kunnen brengen.
Deze aggregaat is een beetje overengineerd , voor elke functie zit er een beveiliging en die heeft dan ook nog een backup……………..
Maar op het instrumentenpaneel zit er ook een schakelaar die alles van beveiligingen uit zet.
Ik wil er een after market regelaar op zetten om hem betrouwbaarder te krijgen maar als ik er die op zet en het blijkt dat de regeling van de spanning kapot is moet ik er een losse regelaar bij zetten.
Maar er zijn ook regelaars die alles kunnen maar als nu alleen de toerenregeling kapot is is het een beetje zonde om zo veel geld uit te geven.
Op 12 december 2019 13:31:49 schreef herbert116:
Ik krijg de indruk dat deze set van een Amerikaans marineschip komt en onderdeel was van meerdere units, die parallel konden draaien.
Niet zo verwonderlijk wat de "vorige eigenaar" heeft gedaan want wie heeft er nu 120 V, 400 Hz beschikbaar?
En ik begreep dat je daar ook nog een passende LVDT bij wilt gaan zoeken......
Is de generator van deze set ook niet toevallig 400 Hz?
Ik begrijp nu een beetje beter waarom je het een "echt hobby project" noemde.
Je moet eerst de volledige specificaties hebben van zowel de diesel als de generator en dan pas kun je er andere, geschikte regelaars bij zoeken, mocht dat nodig zijn.
Hij is afkomstig van het Amerikaanse lucht of landmacht en is 50 of 60 Hz met verschillende spanningen.
Hij kan met meerdere samen draaien maar dit staat uit.
De LDVT zocht ik Om de toeren regeling zijn 0.5 tot55 volt signaal te geven zodat ik de unit kan testen nu grijpt de over of onderspanning beveiliging in.
De vorige eigenaar vond het leuk om met kroonsteentjes te werken in een unit die buiten staat er zijn verroeste kroonsteentjes en kabeltjes die met de mantel vastgeschroefd zijn en dus slecht contact maken.
Dat is het hobby gedeelte.
Gelukkig is hij voornamelijk met het gedeelte van de motor bezig geweest en niet in de vuistdikke kabelboom van het generator gedeelte.