schakelaars naast het bad. Mag dat?

Op 12 december 2019 08:49:44 schreef T-sec:
Ik denk dat er wat verwarring is over waar Zone 2 zich precies bevind.
De regel is >60cm van de badrand maar rondom de kraan is sowieso Zone 2.
In mijn beleving pas je in Zone 2 altijd materiaal met IP44 klasse toe.

Blijkbaar is er dus toch een verschil tussen de NEN1010 en het AREI. In het AREI vind ik geen zone 2 rond de wasbak terug.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 12 december 2019 08:49:44 schreef T-sec:
Ik denk dat er wat verwarring is over waar Zone 2 zich precies bevind.
De regel is >60cm van de badrand maar rondom de kraan is sowieso Zone 2.
In mijn beleving pas je in Zone 2 altijd materiaal met IP44 klasse toe.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben het met je eens dat er kennelijk verwarring is. NEN1010 relateert de zones uitsluitend aan douche en bad: https://www.installatiejournaal.nl/elektrotechniek/artikel/2018/04/nen…

Op 12 december 2019 12:02:33 schreef Kilian:
[...]

Ik ben het met je eens dat er kennelijk verwarring is. NEN1010 relateert de zones uitsluitend aan douche en bad

Ok, nu weet ik het helemaal niet meer! Het staat (zover ik weet) niet in het AREI, en volgens men Noorderburen staat het niet in de NEN1010! Waar komt die zone 2 rond de wasbak dan vandaan?? |:(

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Geen idee waar dat vandaan komt. Ook de Duitse VDE100 norm rept slechts van bad en douche. https://www.baunetzwissen.de/bad-und-sanitaer/fachwissen/e-installatio…

Idem voor de Franse NF C 15-100. https://www.legrand.fr/questions-frequentes/quelle-est-la-norme-nf-c-1…

[Bericht gewijzigd door Kilian op donderdag 12 december 2019 13:05:10 (25%)

Dat zou je aan T-sec moeten vragen. Die post hier die plaatjes, maar ik kan niet zien waar die vandaan komen. Nooit eerder gezien.

Het valt me ook op dat in het derde door T-sec gepostte plaatje zone 1 boven het bad te laag is. Internet is handig, maar er staat ook veel onzin op, die met copy/paste makkelijk verder te verspreiden is.

Het valt me ook net op dat in geen enkel van de plaatjes de oppervlakte rond de douche of het bad gekenmerkt zijn? Mss inderdaad gewoon internet rommel.
Slaapwel.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Het is daarom dat ik zou willen weten waar die plaatjes vandaan komen.
In de andere plaatjes stoppen de zones op een bepaalde hoogte, die overigens hoger is dan in een normaal woonhuis voorkomt. Maar in de Nederlandse indeling van de zones lopen alle zones door tot aan het plafond. Behalve zone 0, die blijft in de badkuip.

Als je even zoekt met Google kom je die plaatjes vanzelf tegen. En nog meer onzin: https://www.klusbeter.nl/elektra-en-verlichting/verlichting/verlichtin…

Zone 1 loopt tot een hoogte van 2,25m boven de vloer, tenzij de douchekop hoger hangt, dan geldt die maat.

[Bericht gewijzigd door Kilian op donderdag 12 december 2019 15:52:30 (10%)

Oja, gevonden. Een heleboel van die plaatjes zijn een vrije interpretatie van wat de NEN1010 zegt.

Een heleboel van die plaatjes zijn een vrije interpretatie van wat de NEN1010 zegt.

Gezond verstand zegt ook heel wat, zeker met minderjarige kinderen zou ik geen WCD en/of schakelaars naast de wastafel willen, ongeacht of het wel mag volgens de NEN1010.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Eerlijk gezegd vind ik dat niet gevaarlijker dan een normaal stopcontact of schakelaar. Als ze heel klein zijn kunnen ze er niet bij en als ze groter worden voed ik ze op. Dat is met mijn kinderen gelukt.

Achter die zone-indeling steekt een internationale IEC norm: http://www.electrical-installation.org/enwiki/Bathroom_electrical_inst…

Ik vermoed dat de achterliggende gedachte is het grotere risico op elektrocutie als je in je bloterikje met een nat velletje onder de douche staat of in bad ligt.

De plaatjes zijn inderdaad luk-raak van internet getrokken omdat ik geen beter voorbeeld kon vinden. Al zijn ze dan niet van NEN-kundige websites, duidelijk is wel dat ook zij alle 3 unaniem de wasbak als Zone 2 bestempelen.
Ik heb geen beschikking over een digitale NEN1010 of NPR5310 en weet ook niet of hier zone plaatjes m.b.t. een wasbak in staan.

Waar het mij om ging is dat Zone 2 niet alleen de >60cm naast een ligbad betreft maar ook een zone naast een douche of wasbak kan zijn. En dat je hier dan ook klasse IP44 schakelmateriaal moet toepassen. Zeker geen open wandcontactdozen zoals op de foto van TS. In ieder geval doe ik dit nooit.

[Bericht gewijzigd door T-sec op donderdag 12 december 2019 17:47:40 (14%)

Turbokeu

Golden Member

Op 12 december 2019 17:47:06 schreef T-sec:
Waar het mij om ging is dat Zone 2 niet alleen de >60cm naast een ligbad betreft maar ook een zone naast een douche of wasbak kan zijn. En dat je hier dan ook klasse IP44 schakelmateriaal moet toepassen. Zeker geen open wandcontactdozen zoals op de foto van TS. In ieder geval doe ik dit nooit.

Niet volgens het AREI.
Als het WCD rond de wasbak zich buiten zone/volume 2 (dus zone/volume 3) bevindt is IP 1X materiaal voldoende (dus standaard WCD's).
Voor het AREI is de wasbak geen zone/volume 2 (alleen ligbad of douche).
Bij alle nieuwe/recente/gerenoveerde woningen die ik ooit onder ogen gehad heb werdt dit trouwens zo toegepast (én goedgekeurd).

Waar ik me meer aan stoor is het feit dat er geen dubbelfasige schakelaars meer verplicht worden in vochtige ruimtes (badkamers, wasruimtes, buitenruimtes).
Ongeacht dat het wettelijk toegelaten is accepteer ik het niet (méér mag, minder niet).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 12 december 2019 17:47:06 schreef T-sec:
...

Waar het mij om ging is dat Zone 2 niet alleen de >60cm naast een ligbad betreft maar ook een zone naast een douche of wasbak kan zijn. ....

En dat is wat betreft de wasbak dus niet waar. Als je daar geen stopcontact of schakelaar wilt plaatsen is dat prima, maar het mag in NL en Be dus wel.

In Engeland hebben ze BS 7671, die in section 701 dezelfde zone-indeling cf IEC norm hanteert als wij. Maar daar vinden ze dan weer dat een 230V stopcontact niet binnen 3m vanaf zone 1 mag zitten. In mijn badkamer heb ik een aparte douche en bad. Geen enkel punt is verder dan 3m vanaf de zones 1 af. In Engeland zou ik dus helemaal geen 230V stopcontact in mijn badkamer mogen hebben, alleen een scheerstopcontact. Zo zie je maar weer dat opvattingen over wat toelaatbaar/veilig is per land kan verschillen.

Op 12 december 2019 18:42:34 schreef Turbokeu:
Waar ik me meer aan stoor is het feit dat er geen dubbelfasige schakelaars meer verplicht worden in vochtige ruimtes (badkamers, wasruimtes, buitenruimtes)..

Is dat veilig? Je schakelt (ook) in de nul. Als het fasedeel van de schakelaar defect is en altijd gesloten blijft, dan werkt de schakelaar prima. Het licht gaat aan en uit en hier wordt door het defect dan alleen in de nul geschakeld.

Op 12 december 2019 18:42:34 schreef Turbokeu:
Waar ik me meer aan stoor is het feit dat er geen dubbelfasige schakelaars meer verplicht worden in vochtige ruimtes (badkamers, wasruimtes, buitenruimtes)

Dubbelpolig schakelen is typisch Belgisch omdat daar nog veel netten zijn met 230V tussen de fasen. In Nederland kennen we zulke netten al lang niet meer, hier is alles 230V tussen fase en nul. We schakelen alleen de fase. Dubbelpolig schakelen doen we in NL alleen in de verdeelkast van de groepen (kringen).

Op 12 december 2019 21:09:24 schreef KlaasZ:
[...]Dubbelpolig schakelen is typisch Belgisch omdat daar nog veel netten zijn met 230V tussen de fasen. In Nederland kennen we zulke netten al lang niet meer, hier is alles 230V tussen fase en nul. We schakelen alleen de fase. Dubbelpolig schakelen doen we in NL alleen in de verdeelkast van de groepen (kringen).

Dat tweepolig schakelen in vochtige ruimtes is al enkele jaren niet meer vereist.
Ik dacht dat er in NL, (heb het onlangs op dit forum nog gelezen meen ik?), nog gebieden zijn waar 230V tussen de fasen voorkomt?
Het grote verschil tussen NL en BE kasten is, bij ons wordt de N niet enkel mee geschakeld, maar ook beveiligd. Maw overstroom in de N zorgt ook voor uitschakelen van de beveiliging.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 12 december 2019 21:24:57 schreef 60204:
Ik dacht dat er in NL, (heb het onlangs op dit forum nog gelezen meen ik?), nog gebieden zijn waar 230V tussen de fasen voorkomt?

Tot voor kort was er nog 1 gebouw, ik dacht in Delft, met 230V tussen de fasen. Maar voor de rest is het hele land nu 230/400V. (3P+N)

Turbokeu

Golden Member

Op 12 december 2019 21:06:51 schreef ohm pi:
[...]Is dat veilig ???
Je schakelt (ook) in de nul. Als het fasedeel van de schakelaar defect is en altijd gesloten blijft, dan werkt de schakelaar prima. Het licht gaat aan en uit en hier wordt door het defect dan alleen in de nul geschakeld.

Is dat veilig?
Weet ik met 100% zekerheid of mijn actuele enkelfasige elektralevering 2x230V of 1x380V + N is?
Weet ik met 100% zekerheid of de N overal consequent (kabelkleur!) in de zekeringen/WCD's/schakelaars gekableerd is?
NEEN!
Dus badkamers, wasruimtes, buitenruimtes worden in mijn geval altijd tweepolig onderbroken.
N.a.v. dit topic heb ik geprobeerd de twee polen van een WCD in mijn woning te meten t.o.v aarde.
Mislukt wegens die "idiote" kinderbeveiliging...
Doet mij eraan denken dat ik deze kinderveilighed trouwens nog in al mijn stekkerdozen (niet WCD's!) moet uitboren...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Als je wil meten kun je de kinderbeveiliging omzeilen door het afdekplaatje van de wcd af te halen. En die kinderbeveiliging hoef je niet uit te boren. Meestal wip je die er met een schroevendraaier zo af. Ik heb er ook heel wat verwijderd. Het idee van de kinderbeveiliging is natuurlijk heel edelmoedig, maar de praktische uitvoering is meestal knudde.

Op 11 december 2019 17:03:51 schreef 60204:
[...]

De kraan van de wasbak speelt geen rol voor de bepaling van zone 2. Zone 2 eindigt op 60 CM van de badrand.

Top. Mag ik dan bij jou een stopcontact bestellen recht onder die kraan? Als het toch niet uit maakt dat zone 2 niet rondom de wasbak bestaat, kan ik me mooi elektrisch scheren terwijl ik m'n tanden poets.

Op 16 december 2019 00:30:26 schreef maus0611:
[...]

Top. Mag ik dan bij jou een stopcontact bestellen recht onder die kraan? Als het toch niet uit maakt dat zone 2 niet rondom de wasbak bestaat, kan ik me mooi elektrisch scheren terwijl ik m'n tanden poets.

Mijn idee... Natuurlijk is de kraan 100% van belang voor het bepalen van zone 2. De scheertrafo's naast de wasbak vroeger was ook niet voor niets.

Op 16 december 2019 00:30:26 schreef maus0611:
Top. Mag ik dan bij jou een stopcontact bestellen recht onder die kraan?

Nu ga je er een karikatuur van maken. Recht onder de kraan is natuurlijk een absurd idee. Afgezien van de veiligheid is het ook een onhandige plek. Net naast de wasbak en dan iets hoger dan de kraan is veel handiger en ook gewoon toegestaan. Probeer het nou niet veiliger te maken dan de NEN1010 zegt.

Het gaat me hier niet om gezond verstand, maar wat de regels en normen zeggen.

Ik ben van mening dat een wcd recht onder de kraan, desnoods op de bodem van de wasbak of ín je aquarium gewoon is toegelaten, onder de voorwaarde dat het materiaal geschikt is voor toepassing onder die omstandigheden. Want dat is dan wél weer een vereiste uit NEN1010.

Als je de moeite neemt om de links te lezen die ik eerder gegeven heb, zul je zien dat de zone-indeling uitsluitend betrekking heeft op badkamers en dat die uitsluitend betrekking heeft op bad en douche.

Waar die 60cm vanaf de kraan vandaan komt weet ik niet. In ieder geval niet uit de eisen met betrekking tot badkamers en die zijn sowieso niet van toepassing op slaapkamer, keuken, toilet of garage, waar sommige mensen ook een kraan hebben.

Mogelijk is die 60cm een algemeen aanvaarde veilige minimum afstand voor toepassing van normale wcd's, geredeneerd vanuit de geschiktheid voor toepassing onder de omstandigheden met betrekking tot vocht en stof, want "geschiktheid" is natuurlijk ook een vaag iets. Misschien in NPR 5310? En mogelijk staat die 60cm ergens anders in NEN1010, of het AREI. Als iemand het weet hoor ik het graag.