TNO: grote storing brandstof Schiphol door losse nuldraad

EricP

mét CE

Allemaal weer lekker verwoord door die journalisten.

Maar goed... Een bekend verschijnsel. Het heeft een reden waarom ik aan boord alleen nog 400V voedingen toepas. Ja, die zijn meestal wat duurder.

maakt het uit, een fase kan ook ergens losbakken, de uitval heb je dan toch. schade aan voedingen ed door een zwevende nul is wat anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

De woordvoerder had het niet over "losraken" (dat werd nog gevraagd) maar over "een menselijke fout".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Op 12 december 2019 20:40:09 schreef testman:
maakt het uit, een fase kan ook ergens losbakken, de uitval heb je dan toch. schade aan voedingen ed door een zwevende nul is wat anders..

Precies die. Fase weer vast, waarschijnlijk ook wel wat gebakken zooi vervangen en we gaan weer.Paar van die voedingen moet 'ergens vandaan komen'. Kost allemaal tijd.

"een menselijke fout"

Ze zullen toch niet hebben lopen knoeien met verlengkabels waar gene 0 in zit ofzo he? :) (maar ach, zeg nooit nooit. Zeker niet bij personeel dat 'opgeleid' en bij voorkeur 'gecertificeerd' is :+ ).

Op 12 december 2019 20:40:09 schreef testman:
maakt het uit, een fase kan ook ergens losbakken,

Bij uitval van een fase merk je meteen dat de spanning weg is. Bij uitval van de nul heb je geen 230V meer. Dan kunnen apparaten in serie op 400V komen en de zwakste verliest dan (begint te roken)

Anoniem

Het behoort nu eenmaal tot de mogelijkheden.
Werken aan het elektriciteitsnet in straat : bam, de hele straat prijs.
In zekeringkast toch maar 3 ipv 2 draden in een kooiklem : na een jaartje de hoofdprijs
Bout kabelschoen niet aangetrokken : het duurde lange tijd en veel Micro Masters vooraleer men daarachter kwam
.... allemaal door menselijke fouten en flaters

RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2019 20:46:21 schreef bprosman:
De woordvoerder had het niet over "losraken" (dat werd nog gevraagd) maar over "een menselijke fout".

Op 21.08 min in het 8uur journaal zegt de mevrouw dat er heel veel kapot, doorgesmolten, doorgebrand was. Was een los aangedraaide kabel al niet kan veroorzaken.
https://nos.nl/uitzending/46393-nos-journaal.html

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 13 december 2019 01:14:49 (32%)

Op 12 december 2019 21:15:30 schreef anoniem015:
Het behoort nu eenmaal tot de mogelijkheden.
Werken aan het elektriciteitsnet in straat : bam, de hele straat prijs.
In zekeringkast toch maar 3 ipv 2 draden in een kooiklem : na een jaartje de hoofdprijs
Bout kabelschoen niet aangetrokken : het duurde lange tijd en veel Micro Masters vooraleer men daarachter kwam
.... allemaal door menselijke fouten en flaters

daarom is een deugdelijke overspanning beveiliging wel zo fijn, als je dan een nul fout aansluit of deze gaat zweven, dan grijpt die beveiliging in en tikt de voeding eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik vind het een raar verhaal dat ze niet een pompwagen achter de hand hebben, en blijkbaar met een geheel gecentraliseerd systeem werken.
Doet me denken aan de watervoorziening in m'n vakantieland, de streek in de onmiddellijke nabijheid ten oosten van Kaapstad. Door de elektriciteitstekorten, (loadshedding is weer helemaal terug) heeft het waterbedrijf daar een probleem. Water word gepompt vanuit de Theewaterkloofsdam naar een zuiveringsaanleg 50km verder. Beide sites zitten op verschillende uitschakeltijden, waardoor een groot gebied zonder drinkwater komt te zitten.
Betrouwbaarheid ontwerp je door dingen zo simpel mogelijk te houden. Drijf een reservepomp direct aan met een dieselmotor, niet door eerst elektriciteit te maken met die diesel.
Ik denk dat bij die kerosinepomp ook dingen versimpeld kunnen worden.

Nadat er bij Stavoren een keer een werktrein door het stootjuk is gegaan, werd daarna een voorsein geplaatst zoals dat ook bij het naderen van station Rhenen al veel langer stond. Waarom moet er gewacht worden tot het mis gaat?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het is daarom dat een goede machinebouwer geen Nul gebruikt in zijn (haar) installaties.
Stuurstroomtrafo tussen 2 fasen, kost vrijwel niets extra, en kan een hoop ellende besparen.

De details weten we niet, soms ontkom je er niet aan een apparaat of toestel tussen fase en nul aan te sluiten, en dan kun je deze ellende krijgen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zouden ze geen kabelschoentjes gebruikt hebben?

Op 12 december 2019 21:15:30 schreef anoniem015:
Het behoort nu eenmaal tot de mogelijkheden.
Werken aan het elektriciteitsnet in straat : bam, de hele straat prijs.
In zekeringkast toch maar 3 ipv 2 draden in een kooiklem : na een jaartje de hoofdprijs
Bout kabelschoen niet aangetrokken : het duurde lange tijd en veel Micro Masters vooraleer men daarachter kwam
.... allemaal door menselijke fouten en flaters

Vorig jaar zijn de palen in m'n straat vervangen. De laatste paal, toevallig net voor m'n huis, had een aarddraad door de kern lopen. Na het plaatsen van de lijnen werd de N hier ook aan verbonden. Dit was jaren terug, toen ik nog aan nutsvoorzieningen werkte, niet gebruikelijk. Mss hebben ze wat bijgeleerd?

[Bericht gewijzigd door 60204 op donderdag 12 december 2019 22:30:43 (36%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2019 22:14:36 schreef buzzy:
Zouden ze geen kabelschoentjes gebruikt hebben?

Niet goed vastgedraaid, de TNO man wilde de vraag niet bevestigen maar het was een menselijke fout. Ik zie zelf ook mensen klungelen als ik vraag waarom ze geen momentsleutel gebruiken, is het antwoord vast is vast, ik doe het op gevoel, ik doe het al jaren zo, het kost teveel tijd om die mmsleutel te pakken, we hebben geen moment sleutel, niemand doet zo, ect ect.
Het meest extreem was een bandenboer toen ik vroeg de velgen vast te zetten met een momentsleutel. Dat deed die maar 100% te strak.

Wij hebben jaren lang op een plek een storing gehad, vooral na een tijdje draaien. Op een avond toch maar even gaan kijken met een warmte beeld camera, t was even rustig.
Bleek een bout kersenrood op te lichten in de kast.
Leter bleek dat er een RVS bout in was gedraaid, vast wel op moment, maar da moment was bereikt doordat er een RVS bout in een RVS moer was gedraaid, en door "vreten" was er wel moment, maar geen goed aangedraaide bout. Sowieso moet een RVS bout op een ander moment staan dan een 8.8 stalen bout.
Deze bout moest 2 dikke koperen strips op elkaar houden.

Dat kan je krijgen als je allee door elkaar gooit en dan uit de grabbelton een bout pakt.

Ook wel eens een draad gevonden die netjes onder de klem zat , i.p.v. er tussen. Fijn als er onderweg daarnaartoe veel schakelkasten zitten.

zit sinds 2009 in de PV.
evelo

Golden Member

Je zou denken dat ze op een plaats als Schiphol regelmatig eens langskomen met de ir-thermometer?

Iets wat verzekeringen meer en meer vragen.

Maar misschien waren er onlangs wel werken uitgevoerd en moest het, zoals bijna altijd, snel snel gaan.

Hensz

Golden Member

Een IR-thermometer heb je niet nodig bij een losse nul. Apparaten vallen sneller uit dan je kunt meten. Als ze dan oververhit zijn, ruik je dat wel.

Het zal de haast wel geweest zijn.

Wat me verbaasd is dat het niet opgevallen is dat bij het terug inschakelen na die werkzaamheden ongeveer direct allerlei trammelant ontstond. Dan denk je toch meteen dat er iets met die werkzaamheden niet goed gegaan is?

Don't Panic!

Op 12 december 2019 22:35:30 schreef RAAF12:
Dat deed die maar 100% te strak.

Te strak aandraaien: http://avherald.com/h?article=4b5c830f&opt=0

Op 13 december 2019 00:00:07 schreef Hensz:
Een IR-thermometer heb je niet nodig bij een losse nul. Apparaten vallen sneller uit dan je kunt meten. Als ze dan oververhit zijn, ruik je dat wel.

Het zal de haast wel geweest zijn.

Ik denk dat het idee was dat je een half-vaste kabel voordat ie echt losgaat zitten wel met de IR camera ziet. Dus: Verdacht warme lasdoos, niet kapot-gaande-apparaten.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 13 december 2019 00:23:09 (54%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Een samenvatting van het TNO rapport:
https://nieuws.schiphol.nl/losse-voedingsdraad-en-defecte-componenten-…?
Veel beter dan dit heb ik 't nog niet kunnen vinden.
Toen destijds met die storing in Diemen 380kV, werd er nog een puntje van gemaakt dat delen van de administratie niet op orde waren. Daar lees ik nu niets over. Als je een schakelhandeling doet, wat dit was, het loskoppelen van de stroomvoorziening van de UPS en het op een tijdelijke aansluiting zetten, dan meet je daarna toch? Als ze gemeten zouden hebben, hadden ze dit kunnen zien. Dus of ze werken verkeerd, of ze hebben een formulier onjuist ingevuld.
Vind ik raar.

RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2019 20:46:21 schreef bprosman:
De woordvoerder had het niet over "losraken" (dat werd nog gevraagd) maar over "een menselijke fout".

Een losgetrilde verbinding. Maar inderdaad wel een human error.... 'niet goed vastgezet' zei de directeur van Fuel Supply in het NOS journaal.

mvdk

Golden Member

Oorzaak storing 24 juli

De storing op 24 juli is veroorzaakt door een fout in de elektrische installatie – een losse nuldraad – die vermoedelijk een aantal maanden eerder is ontstaan tijdens een modificatie. Doordat de aangesloten systemen hun spanning normaal gesproken via een Uninterruptible Power Supply (UPS) ontvangen, en niet via de betreffende draad, is deze fout tussen februari en 24 juli zonder gevolgen gebleven. Bij geplande onderhoudswerkzaamheden op 24 juli 2019 is de UPS uitgeschakeld waardoor de systemen op de losse draad werden aangesloten. Een deel van de aangesloten systemen kreeg te maken met overspanning, waardoor diverse voedingen en componenten zijn doorgebrand.

Ik blijf het volhouden, als ze hadden gemeten hadden ze het geweten.
Ja, sorry hoor, ik heb zelf al zo veel keren die foutjes gemaakt.
(Maar bleef zonder ernstige gevolgen)