Onderdeel van generator regeling.

Tot nu toe heb ik het antwoord van mijn vragen nog kunnen vinden via de zoekmachine.
Nu zit ik met een puzzel die niet zo makkelijk is op te lossen.

Hier het verhaal : ik heb op een veiling een diesel aggregaat gekocht van het Amerikaanse leger een 30 KW 400 volt uit 1968 een echt hobby project.
De vorige eigenaar heeft alle typeplaatjes en de bedradingschema's eraf gehaald en de toeren regelaar "aangepast".

De toeren regelaar (govenor) is electro hydraulisch hij werkt , maar geeft geen terugkoppeling naar de regeling waardoor deze van slag raakt en alleen nog vol gas of stationair draait en dat continu blijft wisselen.
Ik heb ondertussen gegevens wat alleen over het testen van de Govenor gaat.

Nu is er een onderdeel weg dat heet : Transducer assembly.
het is een buisje met daarin spoelen en een beweegbaar staafje wat aan het gas vast zit.
De buis zit in een houder van 22,5 mm doorsnede en moet een slag van 25.4 mm hebben.
Er zitten 4 draden aan 2 voor de voeding van 120 volt en 2 met een uitgaande spanning bij volledig uitgetrokken (vol gas) 0,5 tot 2,5 volt en volledig ingeschoven (gas dicht) zou tussen 48 en 55 volt zitten.
tussen de 2 waardes zit een lineair verloop.

Het is een soort regelbare transformator.
Maar hoe heet het ding hier in Europa ?
En Zou ik het hier ook kunnen kopen of is het specifiek voor Amerika ?

Dat klinkt als een soort LVDT (Linear variable differential transformer). Ik heb geen idee waar je zo'n ding zou kunnen vinden, of hoe je die zelf zou kunnen namaken. Waar gaat die uitgaande spanning heen? Op de één of andere manier zal het systeem de "gasklepstand" (waarschijnlijk de swashplate van de injectorpomp, neem ik aan) moeten beïnvloeden; hoe werkt dat? Ik neem aan dat de bediening daarvan hydraulisch is, zit daar een soort regelventiel tussen of zo?

Je zou kunnen overwegen om zelf een nieuwe, elektronische governor te maken, met een paar opamps of een microcontroller, bijvoorbeeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij de aggregaten handelaren hier in de buurt vinden ze het niet lonend om een machine van 1968 nog te repareren , ik kan het best een nieuwe kopen.....

De motor werkt met injectoren die door de nokkenas bediend worden.
Er loopt een as dwars door de kop waar buiten de kop een hendeltje aan zit er zit dus geen mechanische toerenbegrenzer op.
Er zit een elektronische regelaar in de schakelkast die voltage en frequentie en de "gasklep" stand bij houdt en dan het hydraulische gedeelte aanstuurt.

Omdat de "gasklep" stand er niet is maakt de regeling grote stappen gas open of dicht als ik 1.5 volt terug koppel blijft het gas dicht dus de regeling werkt
Alleen zonder echte terugkoppeling blijft de frequentie niet stabiel.

Dus ik zal op zoek moeten naar een LVDT.

Alvast bedankt voor de info zo ver

Lambiek

Special Member

Het adres wat ik je gaf heeft ook in leger generatoren gehandeld, dus een belletje kan geen kwaad lijkt mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zou ook een tweede hands electronische governor van Woodward kunnen proberen. Dan heb je echt het "neusje van de zalm", met speed pick-up toeren terugkoppeling. Een 2301A zou kunnen. Er zijn ook eenvoudiger versies - zonder belasting verdeling tussen meerdere generatoren - en dat is precies wat je zoekt. Type nr. voor die "stand alone" versie kan ik me helaas niet meer herinneren. Wordt veel toegepast bij noodaggregaten.

Ik wil de generator eens testen onder belasting om te zien of de spanning onder belasting goed blijft , daarvoor heb ik een terugkoppeling nodig voor de stand van het "gas" zodat de regeling niet weer op tilt gaat.
Om nu een complete nieuwe toeren regeling er op te schroeven en er dan achter te komen dat de spanningsregeling kapot is die niet goedkoop om te vervangen (als hij nog bestaat) vond ik wat minder.

Mijn vraag : Is er een regelbare voeding die je via een potmeter in kunt stellen tussen 0.5 tot maximaal 55 volt ?
Als ik de generator getest heb en hij is zal alles omgebouwd worden naar een moderne toeren regeling.

Hieronder is het schema van de huidige toerenregeling die ik voor testdoeleinden voor de gek wil houden.

Shiptronic

Overleden

Een paar foto's hier op het forum doet vaak wonderen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lastig, en dan nog is de vraag of dat goed gaat; de uitgangsspanning van die voeding veranderd niet met de gaspositie, dus je hebt alsnog een closed-loop regeling open gemaakt, en afhankelijk van de gain blijft hij dan "ergens" staan, of klapt alsnog helemaal tegen één van de uiterste waarden. Is het niet gemakkelijker om zelf met de hand gas te geven?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 december 2019 19:23:53 schreef hout cv:
Ik wil de generator eens testen onder belasting om te zien of de spanning onder belasting goed blijft , daarvoor heb ik een terugkoppeling nodig voor de stand van het "gas" zodat de regeling niet weer op tilt gaat.
Om nu een complete nieuwe toeren regeling er op te schroeven en er dan achter te komen dat de spanningsregeling kapot is die niet goedkoop om te vervangen (als hij nog bestaat) vond ik wat minder.
huidige toerenregeling die ik voor testdoeleinden voor de gek wil houden.
[bijlage]

Toeren- en spanningsregeling op een (industriële) generatorset zijn twee verschillende dingen. Ik vind het heel vreemd dat voor de regeling van de spanning, de "stand van de gasklep" moet worden teruggekoppeld aan de spanningsregelaar. Daarvoor wil je nl. de spanning terugkoppelen. Ervan uitgaande dat de diesel zijn toerental zo rond nominaal houdt wil je bij een goede spanningsregelaar zien dat de spanning onder wisselende KVA belasting en zolang de nominale generatorstroom niet wordt overschreden, over het gehele werkgebied min of meer rond nominaal blijft.

Het gaat hier natuurlijk al om een oud beestje. Een after market regelaar zou hier soelaas kunnen brengen.
Ik denk dat @EricP een van de CO-leden is die de meeste ervaring heeft met dit onderwerp. Mss komt hij nog met een tip?
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 9 december 2019 16:12:12 schreef hout cv:
Hier het verhaal : ik heb op een veiling een diesel aggregaat gekocht van het Amerikaanse leger een 30 KW 400 volt uit 1968 een echt hobby project.
De vorige eigenaar heeft alle typeplaatjes en de bedradingschema's eraf gehaald en de toeren regelaar "aangepast".

Ik krijg de indruk dat deze set van een Amerikaans marineschip komt en onderdeel was van meerdere units, die parallel konden draaien.
Niet zo verwonderlijk wat de "vorige eigenaar" heeft gedaan want wie heeft er nu 120 V, 400 Hz beschikbaar?
En ik begreep dat je daar ook nog een passende LVDT bij wilt gaan zoeken......
Is de generator van deze set ook niet toevallig 400 Hz?
Ik begrijp nu een beetje beter waarom je het een "echt hobby project" noemde.
Je moet eerst de volledige specificaties hebben van zowel de diesel als de generator en dan pas kun je er andere, geschikte regelaars bij zoeken, mocht dat nodig zijn.

Op 11 december 2019 20:49:22 schreef SparkyGSX:
Is het niet gemakkelijker om zelf met de hand gas te geven?

Met de hand gas geven heb ik geprobeerd maar als hij onbelast loopt gaat heel langzaam het toerental omhoog , je bepaald zelf de hoeveelheid diesel er zit geen mechanische regelaar tussen het "gaspedaal" en de regulateur.
Deze motor is gemaakt om makkelijk op hol te slaan...…

Op 11 december 2019 21:15:17 schreef herbert116:
Toeren- en spanningsregeling op een (industriële) generatorset zijn twee verschillende dingen. Ik vind het heel vreemd dat voor de regeling van de spanning, de "stand van de gasklep" moet worden teruggekoppeld aan de spanningsregelaar. Daarvoor wil je nl. de spanning terugkoppelen.

Deze unit geeft hydraulisch gas dit wordt geregeld door de kast die de frequentie controleert deze krijgt terugkoppeling van de hydraulische unit in de vorm van een 0.5 tot 55 volt signaal dit signaal wil ik voor testdoeleinden vervangen door een regelbare voeding zodat ik het aggregaat onder belasting kan zetten zonder dat deze kast op tilt slaat en plank gas gaat door een missend signaal (dit komt de windingen op de rotor niet ten goede)

Op 11 december 2019 21:45:46 schreef 60204:
Het gaat hier natuurlijk al om een oud beestje. Een after market regelaar zou hier soelaas kunnen brengen.

Deze aggregaat is een beetje overengineerd , voor elke functie zit er een beveiliging en die heeft dan ook nog een backup……………..
Maar op het instrumentenpaneel zit er ook een schakelaar die alles van beveiligingen uit zet.
Ik wil er een after market regelaar op zetten om hem betrouwbaarder te krijgen maar als ik er die op zet en het blijkt dat de regeling van de spanning kapot is moet ik er een losse regelaar bij zetten.
Maar er zijn ook regelaars die alles kunnen maar als nu alleen de toerenregeling kapot is is het een beetje zonde om zo veel geld uit te geven.

Op 12 december 2019 13:31:49 schreef herbert116:

Ik krijg de indruk dat deze set van een Amerikaans marineschip komt en onderdeel was van meerdere units, die parallel konden draaien.
Niet zo verwonderlijk wat de "vorige eigenaar" heeft gedaan want wie heeft er nu 120 V, 400 Hz beschikbaar?
En ik begreep dat je daar ook nog een passende LVDT bij wilt gaan zoeken......
Is de generator van deze set ook niet toevallig 400 Hz?
Ik begrijp nu een beetje beter waarom je het een "echt hobby project" noemde.
Je moet eerst de volledige specificaties hebben van zowel de diesel als de generator en dan pas kun je er andere, geschikte regelaars bij zoeken, mocht dat nodig zijn.

Hij is afkomstig van het Amerikaanse lucht of landmacht en is 50 of 60 Hz met verschillende spanningen.
Hij kan met meerdere samen draaien maar dit staat uit.
De LDVT zocht ik Om de toeren regeling zijn 0.5 tot55 volt signaal te geven zodat ik de unit kan testen nu grijpt de over of onderspanning beveiliging in.
De vorige eigenaar vond het leuk om met kroonsteentjes te werken in een unit die buiten staat er zijn verroeste kroonsteentjes en kabeltjes die met de mantel vastgeschroefd zijn en dus slecht contact maken.
Dat is het hobby gedeelte.
Gelukkig is hij voornamelijk met het gedeelte van de motor bezig geweest en niet in de vuistdikke kabelboom van het generator gedeelte.

Ik zie niet goed waar je die regelbare spanning wil injecteren, dan moet je toch nog steeds deze regelaar aangesloten houden?
Het is een 400Hz generator, dus ga je er nooit een 'normale' draaistroom uit halen die je kan gebruiken om een 50hz motor aan te drijven, dus, is het puur om de hobby of wil je er iets bruikbaars mee doen?

De Govenor koppelt normaal de gas stand terug met een signaal van 0.5 tot 55 volt , als dit signaal mist blijft het toerental (frequentie) niet stabiel.

Hoe komt u eigenlijk bij de 400 Hz ?
Een dieselmotor van 1968 vindt het niet leuk om 12000 rpm te maken.....
Bij 1500 rpm heeft de generator 50 Hz en bij 1800 rpm is het 60 Hz.

Op 12 december 2019 22:06:07 schreef hout cv:
De Govenor koppelt normaal de gas stand terug met een signaal van 0.5 tot 55 volt , als dit signaal mist blijft het toerental (frequentie) niet stabiel.

Hoe komt u eigenlijk bij de 400 Hz ?
Een dieselmotor van 1968 vindt het niet leuk om 12000 rpm te maken.....
Bij 1500 rpm heeft de generator 50 Hz en bij 1800 rpm is het 60 Hz.

[bijlage]

Omdat die frequentie op het door u geposte schema vermeld wordt.
Voor de rest ken ik niks van dit soort agregaten. Dus veel succes.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 12 december 2019 22:19:13 schreef 60204:
[...]
Omdat die frequentie op het door u geposte schema vermeld wordt.
Voor de rest ken ik niks van dit soort agregaten.
Mvg
Bart

Wanneer je niets van dit soort aggregaten weet is het misschien verstandiger om er ook niet van dit soort opmerkingen over te maken. Op het schema stond nl. helemaal niet dat het hier om een 400 Hz generator ging maar dat de voedingsspanning van de met magnetische versterkers uitgeruste elektro-hydraulische governor voor deze diesel-generator set, 120 V - 400 Hz moest zijn. Deze 400 Hz spanning is typisch voor aan boord van vliegtuigen en marine schepen vanwege de gewichtsbesparing op o.a. generatoren, motoren en trafo's, maar dit terzijde.

@TS Voor het testen van de spanningsregelaar heb je niet perse een draaiende generator nodig. Deze kun je ook op een werkbank testen, met een paar gloeilampen als belasting. De regelaar fungeert dan als dimmer, met de potmeter voor de instelling van de nominale generator spanning als 'regelknop'. Althans zo heb ik het wel eens gedaan bij Basler regelaars.

Heb ik beweerd dat het hier een 400Hz generator is? Nee! Enkel antwoord op gegeven op de vraag van TS!

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Het schema dat je postte, dat onderdeel mis je of heb je?

Als ik het typeplaatje bekijk zie ik ook de exitate waardes staan, ik denk dus dat je deze ook moet bekrachtigen. Is dat stuk nog in orde?

De werking zou zijn zoals een alternator bij een auto dan, niet?

Dus, frequentie is volledig afhankelijk van het toerental, spanning (en stroom) is afhankelijk van de regelaar, van de input op de generator.
Maar, die beide lijken me in je schema aanwezig. Als je enkel de gasklep aanstuurt zal je dan wel een constant toerental krijgen maar de spanning die je krijgt zal ongedefinieerd zijn denk ik.

Op 9 december 2019 16:12:12 schreef hout cv:

Nu is er een onderdeel weg dat heet : Transducer assembly.
het is een buisje met daarin spoelen en een beweegbaar staafje wat aan het gas vast zit.
De buis zit in een houder van 22,5 mm doorsnede en moet een slag van 25.4 mm hebben.
Er zitten 4 draden aan 2 voor de voeding van 120 volt en 2 met een uitgaande spanning bij volledig uitgetrokken (vol gas) 0,5 tot 2,5 volt en volledig ingeschoven (gas dicht) zou tussen 48 en 55 volt zitten.
tussen de 2 waardes zit een lineair verloop.

Het is een soort regelbare transformator.
Maar hoe heet het ding hier in Europa ?
En Zou ik het hier ook kunnen kopen of is het specifiek voor Amerika ?

dat lijkt op een regeling die ook in hydraulische proportionele ventielen te vinden is
daar in bevinden zich ook een aan aantal spoelen 1 er van word onder spanning gezet ( meestal 24v ) de andere bevind zich er naast en door een week ijzeren kern ( in jou geval dat pennetje ) in die 2 spoelen te schuiven kun je de afgegeven spanning van spoel 2 regelen op die manier word het ventiel stabiel en goed regelbaar en controleerbaar gemaakt .
het formaat en de slag van het pennetje komen ook aardig overeen .

@herbert116 Het klopt dat in dit aggregaat veel componenten zitten vanuit de luchtmacht waaronder de hydrauliekolie die hier of niet meer te koop is of per vat van 200 liter...

Hierbij een foto van hightech tecniek (voor 1968)

De grote groene bak rechts met de moertjes er bovenop is de govenor control unit deze werkt samen met de electric governor load measurement unit.
de print midden boven is de voltage regulator welke samen werkt met het kastje links onder tegen de achterwand de exciter.
De witte plaat met 5 zwarte doppen huist de relais voor :
te hoog voltage , te laag voltage , kortsluiting , overbelasting en te lage frequentie.
links boven tegen de achterwand stuurt de meter aan voor het aantal KW en de meter van percentage vermogen en geeft een terugkoppeling aan de exciter.
Tegen de linker kant zit een zwart kastje voor de frequentie meter.

Er zit naast de generator ook nog een kast van 60 bij 30 centimeter vol met trafo's en spoelen....

Naast de kast van de foto zit het bedieningspaneel van de motor.

maartenbakker

Golden Member

Als je het type van de generator of de gebruikte modules niet meer rechtstreeks kunt achterhalen, kun je misschien op het gebruikte motortype zoeken naar bekende generatortypes waar die motor op zit. Het is ongetwijfeld massaproductie en de onderdelen moeten nog over de halve wereld in legeropslagen liggen en documentatie online met wat geluk. De bediening van de injectoren doet me aan een Detroit motor denken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb je het al op een forum uit de VS geprobeerd? Misschien zijn daar mensen die één blik er op werken en kunnen zeggen 'Ooh, dat is een [model X] van [fabrikant Y] en hier heb je een site waar je een compleet boekwerk incl schema's en kabellopen kan downlaoden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

moderne techniek :P ben onlangs ook met een noodgenerator bezig geweest, ding had besturing van 50 jaar oud die het had begeven, onderhoud was ook al even geleden. spul werkt met een mechanische klok die goed gaar is, contacten die niet gemaakt werden of juist niet meer uitschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer