data sheets

Ik ben het volledig met maartenbakker eens, en ik denk ook dat fouten in datasheets eerder te maken hebben met gemakzucht dan met kwade opzet.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
trix

Golden Member

Op 11 december 2019 18:50:38 schreef ohm pi:
@trix,
Zullen de datasheetschrijvers echt liegen, net zoals de reclamejongens?
Volgens mij vallen ze dan binnen 3 seconde door de mand.

ik heb niet gesproken over liegen of iets van die strekking.
ik bedoel meer, taaltechnisch de dingen wat mooier en gewichtiger op schrijven. terwijl in jip en janneke taal ook het zelfde kan worden gezegd

eigenwijs = ook wijs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hebben jullie die datasheet uit de link van @TS eigenlijk wel bekeken?
Hij is gewoon in het Engels. De 'vertaling' van rating was van @TS en daardoor incorrect. Een betere vinden we in het woordenboek:
rating 3. (toelaatbare) belasting, (maximimum) vermogen van machines e.d.

@trix, welke woorden erin vind jij te 'mooi en gewichtig', en welke jip-en-janneke-termen zou jij daarvoor in de plaats willen zetten?
Denk er wel om dat die nieuwe woorden niet alleen voor jou simpel moeten zijn, maar ook voor de beoogde gebruikers van de datasheet.

De uitleg over waarom VCBO hoger is dan VCEO heb ik hierboven al gegeven. Dat is inmiddels ondergesneeuwd. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 december 2019 02:37:52 schreef Hunter:
@ohm pi

U claimt dat reclamejongens liegen. Heeft u daar concrete voorbeelden van ?

In reclame wordt over het algemeen niet gelogen, dat mag niet. Het ligt daarna volledig aan de perceptie, en de daaruit volgende interpretatie van de consument.

Ik zag laats een reclamefilmpje over een douchekop met balletjes erin. Er werd gesproken over de weldadige effecten van negatieve waterstof ionen. Toen moest ik toch wel even verwonderd op mijn hoofd krabben.

Ik heb een signature dus ik ben

Op 11 december 2019 20:02:47 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik denk het inderdaad niet. Fouten worden er wel gemaakt. Maar al die datasheets gegevens kun je ook zelf wel meten hoor. En men valt dan gelijk door de mand. Als je professioneel een product gaat bouwen Maak je eerst een proto. Als dat niet werkt of gewoon niet aan de gestelde eisen voldoet ga je uitzoeken waarom en kom je vanzelf terecht bij een gelogen feit in de datasheet. Dan is het dus meteen exit met die fabrikant. En ons kent ons in die wereld. Dus weet iedereen het vrij snel.

Foutjes komen zeker voor.
Ik stookte in het verre verleden twee toen nog vrij dure 79XX regelaars op, alvorens er achter te komen dat de aanduiding van de pinnen in een Philips databoekje fout was.
Bij de pos versie is het doorgaans In-aarde-uit.
In het boekje stond dat ook bij de neg. regelaar. Om uit een andere datasheet te vernemen, dat het echt aarde-in-uit is voor een negatieveling. :(

Meestal kloppen de datasheets wel, maar deugen de transistoren niet,doordat het fakes zijn of overgestempelde exemplaren.......

Lambiek

Special Member

@ TS,

Hoe je het ook wendt of keert, een datasheet moet je leren lezen. En dat wordt helaas door veel mensen veel te weinig gedaan. En er is ook geen cursus voor, gewoon vaak lezen en vergelijken met andere datasheets. En je hoeft ook niet altijd de hele datasheet te lezen, gewoon wat er op dat moment belangrijk is voor jou. Veel mensen schrikt het ook af om aan een datasheet van meer dan 200 pagina's te beginnen, maar daar moet je even doorheen zien te prikken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2019 13:58:29 schreef buzzy:
[...]Foutjes komen zeker voor.
Ik stookte in het verre verleden twee toen nog vrij dure 79XX regelaars op, alvorens er achter te komen dat de aanduiding van de pinnen in een Philips databoekje fout was.

Heb je dat boek nog? Ik ben ook weleens fouten in Philips schema's tegengekomen. In een TV zat een TMP IC in het het schema stond TPM.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 12 december 2019 14:44:49 (26%)

Beste forumleden die geantwoord hebben op mijn topic,

Allen bedankt voor jullie hulp! Ondertussen ben ik heel wat wijzer geworden i.v.m. het interpreteren van datasheets.

Volgende website vind ik al heel belangrijk om datasheets terug te vinden:
http://search.datasheetcatalog.net/key/BC108
Vooral Philips geeft zeer duidelijke en leesbare informatie.

Verder; zijn BC107, BC108,BC109 zulk een verouderde transistoren?
In "mijn tijd op school" waren dit de "schooltransistoren".
Welke transistoren worden heden als "schooltransitor" gebruikt?

Nogmaals allen bedankt, nu kan ik alle gegevens van een datasheet eens in de praktijk uitproberen.

Op 12 december 2019 13:34:31 schreef Flagada:
[...]

Ik zag laats een reclamefilmpje over een douchekop met balletjes erin. Er werd gesproken over de weldadige effecten van negatieve waterstof ionen. Toen moest ik toch wel even verwonderd op mijn hoofd krabben.

Het stereoeffect van de kleine mono portable radio klinkt ook veel natuurlijker door rondspattende ionenwolken.

T.a.v. "Arco";

Beste, kan je de Duitse website posten waar je een voorbeeld gaf van een datasheet van een BC108?

Alvast bedankt !

Op 13 december 2019 13:14:44 schreef Piping:

Verder; zijn BC107, BC108,BC109 zulk een verouderde transistoren?
In "mijn tijd op school" waren dit de "schooltransistoren".
Welke transistoren worden heden als "schooltransitor" gebruikt?

In nieuwe producten, zul je de metalen transistoren niet meer aantreffen. Ze zijn vrijwel allemaal opgevolgd door transistoren met een kunststof behuizing. De volgense stap was miniaturisering van de behuizing in de vorm van SMD, service mounted devices.
Alleen al op het gewicht van de aansluitdraadjes, moet dat wereld wijd tonnen materiaal besparen.
Wat tegenwoordig in de schoolboeken staat weet ik niet, maar die zullen nu wellicht BC547, BC548, BC549 cs gebruiken. Die transistoren waren er 30 jaar geleden ook al weer een hele tijd.
Nog wat leesvoer
https://en.wikipedia.org/wiki/BC548

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:45:54 (1%)

Arco

Special Member

Vooral Philips geeft zeer duidelijke en leesbare informatie.

Hangt er natuurlijk vanaf wat je met 'duidelijk en leesbaar' bedoelt.
Optisch zijn het altijd nette datasheets. Met grote letters dus duidelijk.
Ik vind ze wel altijd heel 'kaal'; er staat (vooral bij diodes/transistoren alleen minimale info in.
(vaak ontbreekt ook elke grafiek erin, wat toch wel veel duidelijkheid kan verschaffen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Komt niet van een Duitse site, maar uit het Siemens databook 1968.
(Duitse bedrijven hadden het na de 2e WO niet zo op Engels, dus maakten ze Duitse dataheets... ;) )
Beter alles in 1 topic houden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vond het datasheet van de BC108 op de site van Farnell. Hier een link naar het product wat je nog steeds kan kopen.

Voor hobby doeleinden (max 100) zijn ze nog steeds .7 euro. Koop je de modernere BC547, dan ben je voor 5 euro per 100 klaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 december 2019 12:56:02 schreef Frederick E. Terman:
Een betere vinden we in het woordenboek:
rating 3. (toelaatbare) belasting, (maximimum) vermogen van machines e.d.

Het woord "rating" kan inderdaad betekenen: toelaatbare, toegestane, maximum (waarde) maar is op zich niet gerelateerd aan alleen maar "belasting" of "vermogen".

maartenbakker

Golden Member

Tsja, je kunt een heatsink ook vertalen als hitteput... Maar in de context is meestal maar 1 vertaling begrijpelijk en juist. Als de vertaler niet weet welke, dan zal de lezer dat moeten reconstrueren, en dat kan soms lastig zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 december 2019 17:42:07 schreef Jeever:
[...]

Beste Piping,

Ik heb in het verre verleden, toen ik nog een eigen uitgeverijtje had, een 27 pagina dikke brochure geschreven over 'Instelling van de transistor'. Ik denk dat u daar wel wat aan hebt. Als u interesse hebt kan ik u deze brochure als PDF-bestand mailen.
Mijn email-adres is ***

Dit vind ik gewoon een heel mooi en positief aanbod.

Ik heb ook wel interesse, ik stuur wel een mailtje.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:46:19 (4%)

Op 13 december 2019 20:24:12 schreef maartenbakker:
Tsja, je kunt een heatsink ook vertalen als hitteput... Maar in de context is meestal maar 1 vertaling begrijpelijk en juist. Als de vertaler niet weet welke, dan zal de lezer dat moeten reconstrueren, en dat kan soms lastig zijn.

En dat is nu juist de kracht van een gekwalificeerde, echte 'menselijke' vertaler. In tegenstelling tot de vele, van redelijk goed tot tot ronduit slechte online vertaalprogramma's houdt eerstgenoemde juist wel rekening met de context terwijl de online vertaling vaak een 'een op een' vertaling geeft en daarbij soms de verkeerde 'kiest' uit meerdere mogelijkheden. Een typisch voorbeeld hiervan was de op (ongetwijfeld) deze manier door TS gevonden vertaling van "rating". Op die manier voelt de lezer zich opeens ook 'vertaler', met soms op de lachspieren werkende resultaten.

Arco

Special Member

En dat is nu juist de kracht van een gekwalificeerde, echte 'menselijke' vertaler.

En ook dat is geen garantie. Bij Discovery en NatGeo zie je de meest onjuiste/foute/tenenkrommende vertalingen (en die gebruiken een vertaalburo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat die hitteput juist op Discovery was. Misschien liep er net een hittepetit langs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een "hitteput" is niet een vertaling die uit een "gekwalificeerde" vertaler kan komen. Wat mij betreft ben je als je zoiets produceert direct gediskwalificeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Heel algemeen:
De eerste pagina van de datasheet wordt door marketing gedicteerd.

Daarna geven ze de waarden waar je het ding in een paar seconde mee kunt vernielen.

Wat dan komt is het gene waar het om draait: Wat presteert het ding en heel belangrijk, onder welke condities.

Een uitgebreide datasheet vertelt je daarna hoe het ding werkt/in elkaar zit etc. Dat deel is voor mij meestal belangrijk ivm reverse engineering.

En de nog betere datasheets geven daarna nog wat toepassings voorbeelden en practische info over bv PCB lay-out

Het eindigt vaak met info over de behuizing en markeringen daarop.

Belangrijk:
- zoek (als je een component echt wil gebruiken, de datasheet van het merk component dat je hebt. Er is geen standaard BC547, de specs en zelfs de pinbezetting kan van merk tot merk verschillen.
- Dat zelfde geldt voor tijd. 30 jaar geleden werden sommige onderdelen anders gebruikt als nu en productie methoden veranderen. Een vers 74 logic IC kan veel sneller zijn dan een oude omdat de dies steeds kleiner worden.
- Datasheets zijn verre van foutloos. Ze worden gemaakt door capabele mensen en marketing en goedgekeurd door managers >:-) Soms vergeten ze bv de pinbezetting of worden er getallen omgedraaid, staat de punt verkeerd. Ik dacht dat Pease of Widlar ooit een datasheet had geschreven met complete maar heel technisch klinkende onzin om te kijken of iemand binnen de organisatie die dingen echt nakijkt. Het ding werd gewoon goedgekeurd.

Naast datasheets zijn er application notes, ik denk dat je daar meer aan hebt. Vooral de gene die geschreven zijn door Jim Williams. Die zijn zo goed dat ze zelfs als boek gepubliceerd zijn (3 hele dikke boeken)

Om te leren is er een gratis pdf wat voorheen als lesboek werd gebruikt en wat puur over componenten gaat. Het is mijn componenten bijbel. Het heet Analog SEEKrets from DC to daylight en geschreven door L. Green. oa hier: http://eevblog.com/files/seekPDF.pdf

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 december 2019 12:46:56 schreef fred101:
Heel algemeen:
Daarna geven ze de waarden waar je het ding in een paar seconde mee kunt vernielen.

De tijdschaal scheelt soms ENORM tussen de verschillende items in de "absolute max ratings". Soms is het microseconden werk, soms uren, dagen, jaren. En soms is het: we denken dat niemand het nodig heeft dat we hier een groter getal zetten, dus we geven geen garantie als.... Ik heb leds waar "absolute max reverse voltage: 5V" staat, maar 30V doet ze niets! Dan durf ik er een jaar 10V op te zetten en een weddenschap op af te leggen dat ie het daarna nog doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 december 2019 14:57:12 schreef rew:
[...]De tijdschaal scheelt soms ENORM tussen de verschillende items in de "absolute max ratings". Soms is het microseconden werk, soms uren, dagen, jaren. En soms is het: we denken dat niemand het nodig heeft dat we hier een groter getal zetten, dus we geven geen garantie als.... Ik heb leds waar "absolute max reverse voltage: 5V" staat, maar 30V doet ze niets! Dan durf ik er een jaar 10V op te zetten en een weddenschap op af te leggen dat ie het daarna nog doet.

LEDs zijn niet daarop gedesigned. Productieprocessen kunnen variëren en daarom neemt een fabrikant altijd een veilig getal.

Variaties zie je vooral bij overgang naar een ander (lees: goedkoper ivm hogere volumes of bijna End Of Life) proces. Per waferrun zijn er dan ook nog verschillen.

Verder wordt de technologie en control van productie steeds beter waardoor en minder variatie is. Maar dat geeft de fabrikant geen reden om die specificatie bij te stellen. Een wijziging kan voor veel klanten enorme impacts hebben, opnieuw kwalificeren / testen etc. Daarom blijft de specificatie gewoon hetzelfde.

Anoniem

@TS

Misschien ietwat OT maar als u datasheets/databoeken/applicationnotes zoekt van (vooral) oudere componenten dan is

http://www.bitsavers.org

een interessante site, onder andere volume 2 en 3 van de application notes geschreven door Jim Williams die @fred101 vermeldde zijn daar in pdf-formaat te vinden.

Het archief dat daar te vinden is wordt ook nog actief onderhouden en aangevuld met nieuwe datasheets en -boeken dus ik persoonlijk vind het wel de moeite om regelmatig die site eens te bekijken.

groeten