93 ohm coax. ergens goed voor?

TinusTech

Golden Member

Heb hier zo'n 25 meter goede kwaliteit 93 Ω coax met connectors (BNC)

- Waar werd/wordt dat voor gebruikt? (Ik vond alleen een exotisch computernetwerk van IBM)
- Wat kun je er mee als HF-hobbyïst, of kan het beter in de recyclebak?

RAAF12

Golden Member

Het is als vertragingslijn (oprollen) te gebruiken, zoals alle coaxkabels. Heb je een (mini) VNA? Anders slopen of verkopen, in de betere soorten zit een dikke verzilverde koperen kern. Mooi om spoelen te wikkelen in het hogere > 70MHz domein.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 13 december 2019 15:05:08 (14%)

Hubie

Special Member

Hing aan Novell netwerkkaarten dacht ik,of was dat 75 Ohm?

blackdog

Golden Member

Hi Martijn,

Je kan het voor meetkabels gebruiken, meestal is de capaciteit wat lager dan van de 50 Ohm kabels, en goed aangestuurd helpt dat tot een paar MHz wel mee.
Als je weinig of niet meet aan electronica, zie ik er geen verdere toepassing voor.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Scope probes zijn ook nog wel eens van 93 ohm coax.
Een voorbeeld waarom.

Novell was/is RG58, dus 50 Ohm.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

93 Ohm kabel (RG62) werd gebruikt voor ARCnet, 2.5MBps.
Wiki

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 13 december 2019 15:56:56 schreef Hubie:
Hing aan Novell netwerkkaarten dacht ik,of was dat 75 Ohm?

Op 13 december 2019 16:06:09 schreef Hunter:
Novell was/is RG58, dus 50 Ohm.

Er worden wat zaken door elkaar gehaald, die netwerkbekabeling op basis van RG58 heet 10base2 en de werking daarvan is grofweg hetzelfde als de 10baseT netwerken die met hubs werden opgebouwd.

Novell maakte in die periode ondermeer een stuk server / cliënt software dat veel werd toegepast maar ook hun eigen (10base2 en 10baseT ) netwerkkaarten. In die periode zag je ook wel tokenring en sporadisch ook FDDI.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 december 2019 16:01:20 schreef blackdog:
[...] meestal is de capaciteit wat lager dan van de 50 Ohm kabels

De capaciteit van 93 ohm-kabel is altijd lager dan van 50 ohm-kabel.

Een 'gewone' 50 ohm-kabel als RG58/u zal ongeveer 100 pF/m zijn. Met meer 'lucht' in het diëlectricum kan de capaciteit omlaag, met een theoretisch minimum van 67 pF/m voor volledig luchtisolatie.

Een 93 ohm-kabel met volledig polyethyleen isolatie zou ca. 54 pF/m zijn, en dat zit dus al onder de '50 ohm-luchtkabel' hierboven. Maar ook hier is het diëlectricum vaak foam, of anderszins 'luchtiger', en bijvoorbeeld RG62/U (foam) is ca. 43 pF/m. RG62A heeft luchtvakjes, en zal nog lager uitkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Dat was met meer zaken. ISDN-30 (primary rate) was er ook in twisted pair (120Ω) en coax(75Ω)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Je kunt er ¼λ impedantie-aanpassingsstukken mee maken...

@jojo:
de coax van scoopprobes is een wetenschap op zich, zie o.a. deze publikatie uit 1969, hoofdstuk 2 en verder.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Bapaktus

Special Member

@ fatbeard Gepost vrijdag 13 december 2019 17:46:41 |
Je kunt er ¼λ impedantie-aanpassingsstukken mee maken...

Ik maakte met zo'n stukje 93 Ohm coax perfecte aanpassingen van mijn laagohmige RQH-Antennes (tussen 15 en 30 Ohm) naar 50 Ohm.
ruud
Zie ook http://www.jendela.nl/diversen/PADAT137_final_D.pdf

fred101

Golden Member

Scoop probes gebruiken een heel ander soort coax (uitgezonderd sommige 50 ohm RF probes)
Ik repareer zo af en toe mijn eigen probes als het nodig is en tot nu toe was bij elke probe de binnen-kern 1 enkel stuk apenhaar, ik denk iets van 0,1 mm dik. (en een ramp om te solderen, vaak zit het niet gesoldeerd maar geklemd) Het "kanaal" in de isolatie waar hij doorloopt is vele malen groter in diameter. https://www.pa4tim.nl/?p=5549 wat plaatjes, helaas zie je het apehaar niet, dat zit aan de weerstand welke in de isolatie zit geduwd. Bij een andere werd de connector middenpin er bij in gedrukt.

De enige probes die ik niet open kon krijgen waren allemaal Chinese 1x/10x probes, merkloze bagger maar ook de 100 MHz van Rigol. Meestal zit de body via een soort BNC aan de kabel zoals je op de fotos ziet.

Volgens mij zijn de coax kabels die Tek voor de 132 plugin houder gebruikt ook in die buurt (87 of 93, dat ben ik even kwijt)

Je kunt het gebruiken als high end luidspreker kabel :-) (Bob Pease deed volgens mij zoiets)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zoals meerdere malen gezegd, ik zou de coax houden of in stukken verkopen aan mensen die er impedantietransformerende dingen mee kunnen doen, of er combiners voor eindrappen of zo mee te maken. Coax die niét 50 of 72/75 ohm is, is redelijk lastig te vinden.

Maar ja, misschien is de vraag naar dit soort dingen niet zo groot.

Ik vind recycleren en misbruiken als luidsprekerkabel echt wel zonde.

Suffering from wiseass oneliner blackout
maartenbakker

Golden Member

Ik zou eerder aan microfoonkabel of cinchkabel denken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Gewoon wegflikkeren bij het oud metaal. Voor de vermeende geldwaarde hoef je het niet bij te houden.
Coax wordt steeds minder gebruikt. .
En waar het nog gebruikt wordt, kun je met die 93 Ohm netwerkkabel niks.
Ik heb ook nog een rolletje of 2 coax liggen, maar geen toepassingen meer.
Van mijn modem naar PC en tv gaat het met wifi of een ethernetkabel en van de decoder met een HDMI naar de tv.

Je kunt nu wel erg vergezochte toepassingen verzinnen, maar als je alles moet bijhouden tegen dat je ooit zo'n exotische toepassing hebt of dat iemand er om vraagt...

Coax meetsnoeren? Meestal moet je de juiste impedantie gebruiken.
En je moet ook nog aan de geschikte connectoren raken. Veel kans dat de gebruikelijke 75 Ohm connectoren niet passen .

En voor een scoopsnoertje ? Of wel is het 75 Ohm, en hoeveel keer maak je ooit zelf een scoopprobe? Om daarvoor een rol coax bij te houden? Tegen dat dat ooit of waarschijnlijker nooit eens nodig zou zijn.
En voor een meetsnoer moet het uiteraard soepele kabel zijn, wat de TS niet vermeldt.

Ethernetkabel en telefoonkabel zou nog eerder terug van pas komen.
Ik las net in de krant dat men steeds meer alles draadloos wil maar binnenshuis geen bereik meer heeft door de doorgedreven isolatie met metaalfolie dampscherm en HR++ ruiten.

TinusTech

Golden Member

Beste mensen,

Bedankt voor alle input. Voor mijzelf zie ik geen echte toepassing.
- Microfoonkabel?? Ik heb behoorlijke ervaring met professionele microfoonopnamen. in de audiowereld werken ze met gebalanceerde kabel, niet met coax.
- luidsprekerkabel. De gewone dikke tweelingsnoeren functioneren prima. In high end geloof ik niet.
- Scoopprobes. Het gaat om 6 mm. dikke zware kabel (RG 62). Niet praktisch.
- Antenneaanpassing. Inderdaad bruikbaar, maar alleen voor één band. Woon midden in de stad en ben niet in de gelukkige omstandigheid om uitgebreid met antennes te kunnen experimenteren.

Het is best duur als je het nieuw moet kopen, misschien maar op marktplaats zetten (of C.O)

Wel interessant trouwens die informatie over scoopprobes.

Tektronix gebruikte aanvankelijk ook 93 ohm coax in zijn hoogfrequente oscilloscopen en toebehoren. Zou ik, alleen al om die reden, te koop aanbieden en niet zomaar weggooien.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op zaterdag 14 december 2019 11:53:25 (28%)

Hugo Welther

Moderator

Ik wil wel flink wat meters overnemen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.