spanningsmeter aan of uit bij geisoleerd staan

Goedendag
ik zit met een theoretische vraag

als ik een spanningschroevendraaien ( zo een met lampje ) in stopcontact doe en ik heb de fase aansluiting dan gaat lampje branden omdat er een hoogoHmige weerstand in schroevendraaier zit ( ik meen iets van 1 Mohm ) en er zal nooit meer dan 0,1 mAmpere door mijn lichaam staat in de literatuur dat snap ik want de stroom kan via mij naar aarde

echter als ik toch super geïsoleerde laarzen aan heb en op een geïsoleerde rubberen mat zou staan voor mijn part nog op een houten pallet dan kan er toch eigenlijk via mijn vinger op die schroevendraaier geen stroom naar aarde kunnen lopen en dus geen lampje aangaan ergo afhankelijk hoe geïsoleerd ik sta brand lampje wel/niet op fase ?
of heb ik nu mijn hoofd gestoten en zie ik het verkeerd ??
los van het feit of gebruik van zo een schroevendraaier handig is
vr gr

Thevel

Golden Member

Je lichaam heeft ook een capaciteit naar aarde waardoor het neonlampje oplicht.

omdat er een hoogoHmige weerstand in schroevendraaier zit ( ik meen iets van 1 Mohm )

ik dacht veel lager maar ik kan het mis hebben...
Het neonlampje staat ook nog in serie, daar valt ook nog een volt of 90 overheen.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 13 december 2019 23:03:21 (60%)

mvdk

Golden Member

Brand het lampje nou wel of niet als je met geïsoleerd schoeisel op een stapel houten (isolerende) pallets staat?
Een spanningzoeker, zo heet zo'n ding, is geen betrouwbaar instrument. Ook een voltstick niet.

Het is wel eigenaardig te noemen dat in een ander veld van de elektrotechniek, (hoogspanning) het voorschrift is om met een enkelpolige tester te werken. Zelfs voor parallel testen is er een éénpolige tester.
Dat heeft met veiligheid te maken

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het lampje zal branden op alleen al je capaciteit naar aarde.

Ik heb eens een aluminium keukentrapje, geïsoleerd door hem op een plastic krat te zetten, voor 'persoon' laten spelen door er de clip van de spanningszoeker mee te verbinden. Ook daarop brandde het lampje nog, al was het iets minder fel dan als ik zelf voor aarde speelde.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1786287#1786287

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kortom: we zijn allemaal halve condensatoren, elektronica zit in de mens ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

Op 14 december 2019 07:01:59 schreef Gerard*:
Kortom: we zijn allemaal halve condensatoren, elektronica zit in de mens ;-)

Ik ben meer een (hoogohmige) weerstand :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik meen me te herinneren dat ik toch een keer heb meegemaakt dat dat lampje niet aan wou. Gewoon aan gewerkt tot ik een oplazer kreeg (is ruim 40 jaar geleden, sindsdien de spanningszoeker in de ban gedaan). Dat was in extreme droogte op echt isolerende schoenen.
Vergeet niet dat de meeste werkschoenen juist niet isoleren.