DC-DC van Li-ion naar 12-16V

Ik heb modelbouw loc's spoor I. Wegens speciale redenen kunnen de loc's niet via de rail van energie voorzien worden. Ik heb dat ik het verleden opgelost door er accu locomotieven van te maken met RC-control. De gewenste spanning is 12 tot 16 volt. Hiervoor heb ik zowel een loodaccu als 10x NiMH batterijen gebruikt. Nu wil ik met de tijd meegaan en één Li-ion gebruiken. De spanning moet dan verhoogd worden naar 12-16V. De motoren gebruiken onder normaal gebruik 0,2-0,5 Amp. In bijzondere gevallen kan dit kortstondig oplopen tot 2A (wielen stil houden).
Welke goede(en kleine) DD-DC convertor kunnen jullie aanraden?

Groetjes

Jan

Arco

Special Member

Je kunt toch 4x Li-Ion in serie gebruiken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco

4 Li-ion accu's laden is ingewikkelder dan één. Maar het belangrijkste argument is de beschikbare ruimte, die erg minimaal is voor de loc's die ik nu wil ombouwen.

Groetjes

Jan

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jan, het antwoord op uw vraag luidt "boost converter" en zo'n dingen vindt men als zand aan het strand. Het lijkt me dat zo'n treintje nogal wat stroom kan trekken bij het vertrekken (zgn. "aanloopstroom") dus lijkt het me geen overbodige luxe om stevig te overdimensioneren. Neem bv. volgende, die (zogezegd) 5 amp kan leveren:

https://www.aliexpress.com/item/32983378035.html?spm=a2g0o.productlist…

NB wat is "I-spoor"? Ik vond het halve alfabet op wikipedia (N- , O- , HO, Z- &c ) maar geen I?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Liefst ene die kortsluitvast of stroomgeregeld is want een piek aan de uitgang van 2A is zowat 8A aan de input (bij 16V output).
Die 5A max is aan de input.

LDmicro user.
Arco

Special Member

'I spoor' zie ik ook nergens?
Met 2A heb je toch al gauw een 10A converter nodig.

Ik weet nit hoeveel ruimte je hebt, maar platte cellen zijn makkelijk weg te werken: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-1000mah-1s-20c-lipoly-single-cell.…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[verzonnen getallen, geen zin om op te zoeken wat JOU getallen ook al weer waren]

Als je bij "normaal gebruik" zo'n 1A nodig hebt, dan is gebruikelijk om natte-vinger te gokken dat er 6 tot 10A nodig is bij het wegrijden. Echter dit gebeurt alleen als je pats-boem de volle voeding op dat ding zet. In de praktijk zal je trein ook in beweging komen (en zich netjes gedragen, meer als een echte trein!) als je bijvoorbeeld een stroombegrenzing op 2A hanteert. Zeker als het een begrenzing op de input-stroom betreft: Dan is er WEL vermogen beschikbaar, dus een grotere uitgangsstroom omdat de spanning nog lekker laag is.

Kortom, met een step-up-converter waarbij de "uitgangsstroom" ongeveer het dubbele is van wat je normaal verwacht te gebruiken denk ik dat je toe moet komen. Als de beperking dan vooral van de ingangs kant komt en het helemaal goed. Dan zal er bij het wegrijden ook gewoon VEEL koppel beschikbaar zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste mensen,

Bedankt voor al jullie advies. Ik ga dat zeker verder uitwerken.

Wat betreft spoor I, dat is 45 mm en de meest bekende producent is LGB. Spoor I vind je o.a. in Madurodam. Het bijzondere daarvan is dat daar alles zelf gemaakt is. Mocht je in de buurt van Groningen wonen/komen, dan vind je spoor I ook in Nienoord, Leek. Ga daar in het hemelvaartsweek-end heen en je ziet ook de voorlopers van elektricsche loc's, nl stoomlocomotieven.

Op mijn eigen website vind je ook enige informatie over de verschillende spoorbreedtes http://www.lichtenbelt.com/jan/trein/schaalinfo.htm

Groetjes

Jan

KGE

Golden Member

Sppor I is vrij groot dus, zou je niet iets met gereedschapaccu's kunnen maken ?

Serieus, maar hoe wil je die kwijt als 'meerdere lithium-cellen' al niet kwijt te raken zijn?

@ topicstarter: ik zie nog altijd niet wat er ingewikkelder is aan het laden van 4 lithium-cellen vergeleken met 10 (!) Ni-Mh cellen.
Met een BMS en een 'fiets-acculader' van nkon.nl kun je ze gewoon veilig opladen. DC-chassisdeel aan de onderkant van een trein en alleen de 'adapter' (lees: fietsacculader) in het stopcontact en gewoon de lader zijn werk laten doen.
Als je cellen kiest die de maat van een gemiddelde AA accu benaderen, kan er heel weinig fout gaan.
Het enige wat je niet (meer) hebt: een indicatie dat je accu's leegraken. Bij Ni-Mh merk je dat alles uiteindelijk wat slomer wordt. Bij lithium-cellen merk je dat ook als de motor wat luidruchtiger is (bij schroefmachines kan ik het einde horen naderen), maar in geval van een modeltrein zal het waarschijnlijk niet opvallen.

Ineens zal het model stilvallen en moet je de accu opladen. Dáár heb ik zelf nog geen oplossing voor gevonden (of beter: geen oplossing met een chipje dat nog gemakkelijk verwerkbaar én goed verkrijgbaar is)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Die platte cellen zijn maar 6mm dik...
(ronde cellen als AA kan ook, maar die hebben een beroerd rendement...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 14 december 2019 12:18:54 schreef KGE:
Sppor I is vrij groot dus, zou je niet iets met gereedschapaccu's kunnen maken ?

Ik denk dat de binnenkant bij dit soort maten ook wordt gemodelleerd en dan wil je geen grote accu in het zicht.

Hoeveel ruimte heb je ? De lipos die in RC helicopters worden gebruikt zijn gemaakt van platte cellen en redelijk compact en uit mijn hoofd 12,1 V

Het oplaad probleem zie ik niet. RC laders kosten geen drol maar zelfbouw stelt weinig voor sinds er zoveel oplaadbaar spul wordt geproduceerd stikt het van de (bijna) all-in-one ICs . Je moet een extra connector hebben om te laden wat juist handig is want dan hoef je de verbinding met de motor niet los te maken en het plugje kan klein blijven met veel dunner draad. Ook belangrijk, je accu is niet zo snel leeg. Maar een tussen oplossing kan ook, bv 2x een platte 4.1V en een boost converter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vier 18650 elektrisch in 4S1P configuratie en mechanisch in 2x2 past MAKKELIJK in een 'O' formaat trein, dus heelmaal in een 'I' formaat (anderhalf keer groter).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/