Gebroken usb

Beste allemaal,

Door een ongeluk is mijn usb stick afgebroken. Stom, ik heb geen back up hier van gemaakt. Is er iemand die mij uit de brand kan helpen?
Woonachtig omgeving Den Haag.

Ik hoop op reacties.

Groetjes Eleonora

Thevel

Golden Member

Houd er rekening mee dat zo'n afgebroken USB aansluiting niet altijd te repareren is.
Ik heb vaker USB aansluitingen gesoldeerd, vaak lukt het gewoon maar soms is de schade aan de print zo groot dat het nauwelijks nog te repareren is.
Ook lukt het soms om met dunne draadjes tijdelijk een USB verbinding te maken is waardoor de data wel te kopiëren is naar bijvoorbeeld een andere stick.

Ik woon niet in de omgeving Den Haag maar opsturen mag ook...

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 12 december 2019 23:33:42 (20%)

Een en ander hangt af van hoe belangrijk de bestanden zijn?
Er zijn verschillende zaken en zelfstandige technici die aan data recovery doen, maar dat kost je wel wat. Even googelen.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
vergeten

Golden Member

Op 12 december 2019 23:09:37 schreef Lievelee: usb stick afgebroken.

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Bert

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 13 december 2019 00:10:34 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Jemag bij mij langskomen. Delftechpark, nabij afslag delft-zuid. Stukkie appeltaart of zo meenemen zou gewaardeerd worden...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 december 2019 00:12:15 schreef rew:
Jemag bij mij langskomen. Delftechpark, nabij afslag delft-zuid. Stukkie appeltaart of zo meenemen zou gewaardeerd worden...

Ik ben om 14.00 klaar met werken, als het uitkomt rij ik daarna bij u langs.
Mag ik het adres?

Appeltaart, check! Slagroom er bij?

miedema

Golden Member

Succes Rew!
Benieuwd te horen hoe het afloopt....

groet, Gertjan.

En ze leefden nog lang en gelukkig... :-)

Vervangen DOOR.

"U" ben ik een beetje op tegen. Ik denk dat ik probeer te ontkennen dat ik ouder wordt. :-)

Je bent welkom. (zie je Email). IVM dieet (zo min mogelijk melk-producten) zeg ik tegenwoordig "nee" tegen slagroom op de appeltaart. Maar een enkel keertje ga ik niet dood van, ik vind het wel lekker dus soms, als het er is, dan zondig ik. (en dat gaat goed).

Technisch: De "micro-USB" daar pas ik een beetje voor: ik vind het te klein om prettig aan te kunnen werken. Mini-USB is goed te doen, maar dit, USB-A moet gewoon lukken. :-)

Anderzijds, voor een prototype een msop LM3409 (MSOP10) gewoon in 1x goed gesoldeerd (met de hand). Ik was vergeten een stencil te kopen. Begin volgende week krijg ik het stencil...)

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 13 december 2019 11:33:41 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Update: Stick uit mekaar gehaald. Losse PCB: "even" de connector er weer aan solderen: klaar. Mis! Natuurlijk zijn 3 van de 4 pads van de PCB afgerukt. Zelfs een "mechanisch: through hole" was uit z'n voegen gerukt.... Naast de VCC was een condensator en een weerstand waar ik aan kon solderen. De GND was er nog en de D+ en D- draadjes waren te volgen, dus die heb ik schoongekrabd en er dan wirewrapdraad op gesoldeerd. VCC aan die weerstand en gnd aan het originele pad. Dan een nieuwe USB-A aan de vier draden en aansluiten.....

Blijkt dat ie met de 4cm extra draad er aan onbetrouwbaar wordt: Ik krijg 2x per sec een "reset high-speed USB device number 12 using ehci-pci"... Soms even 1Mb per seconde die ik uit kan lezen -> 4G / 1Mb/sec = 4000 seconden: ruim een uur. Maar veel doet ie maar 30k/sec -> dat gaat lang duren. Anderzijds; Hij doet het, niet meer aankomen....

Ik had uit m'n hoofd geschat dat met 30Mb/sec het weken zou gaan duren, maar 4G is weinig dus 4G/30k/s is maar een paar dagen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik neem altijd een oude usb kabel, daar een eind van af knippen, draden strippen en ontdoen van de afscherming. dan de draadjes zo kort knippen als ze maar kunnen om te solderen op de correcte locatie, en tot nu toe nog geen miserie mee gehad.
ik werk met usb niet met losse draadjes en een aparte connector

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik denk dat ik probeer te ontkennen dat ik ouder wordt. :-)

Tsja, als je dat niveau van deetee-vauten begint te produceren ;)
Maar in alle ernst: goed om te vernemen dat T/S goed geholpen wordt; en goed dat je ons op de hoogte houdt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Toevallig pas naar zitten kijken op YT. Datarecovery bedrijven zetten bij pcb schade de nand over op een zelfde donor stick. En als de controller stuk is zetten ze er een op van een zelfde donor stick. Ik vroeg me al af hoe ze aan de juiste ICs kwamen. Daar zijn ze een kwartiertje ofzo mee bezig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 13 december 2019 16:06:21 schreef rew:
Update: Stick uit mekaar gehaald......

Onze belangrijkste vraag is nog niet beantwoord :P Hoe was de appeltaart...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Delftechpark... Wat een kleine wereld. Daar werkte ik ook. En mijn vrouw ook. En een mede-student uit mijn studentenflat ook. Alle drie bij een ander bedrijf.

Sine

Moderator

Op 13 december 2019 19:25:36 schreef fred101:
Toevallig pas naar zitten kijken op YT. Datarecovery bedrijven zetten bij pcb schade de nand over op een zelfde donor stick. En als de controller stuk is zetten ze er een op van een zelfde donor stick. Ik vroeg me al af hoe ze aan de juiste ICs kwamen. Daar zijn ze een kwartiertje ofzo mee bezig.

Jep, dat heb ik ooit gedaan met een usb-stick van de dochter van een collega, daar stond een schoolwerkstuk op waar een maand of drie werk in zat.
Stick opeens compleet dood.

De flash overgezet op een identieke stick (van de Hema, en die hadden die exacte sticks nog) en iemand was weer dolgelukkig.
En maakt tegenwoordig wel backups ;)

Hensz

Golden Member

Op 13 december 2019 16:06:21 schreef rew:
Blijkt dat ie met de 4cm extra draad er aan onbetrouwbaar wordt

Dat is vreemd, want zo'n stick werkt wél aan een gewone USB-verlengkabel. 8)7

Don't Panic!
Arco

Special Member

Ligt eraan dat de draad niet netjes getwist is.
Als je bij cat5 kabel een aderpaar 'onttwist' over 4cm, krijg je ook serieuze problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Als je bij cat5 kabel een aderpaar 'onttwist' over 4cm, krijg je ook serieuze problemen...

Heb wel een eens een 1 meter lange platte 8-aderige (telefoon)kabel gebruikt , op 10MBit Ethernet, werkt inderdaad voor geen meter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Wij hebben dat gehad met patchkabels van 50cm.
We hadden een stagiar die ze zou maken en die gebruikte modulaire kabel 'omdat dat veel mooier stond'...
Werkte uiteraard voor geen (halve) meter... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Ik vermoedde al zoiets. Zelf zoiets ook bij de hand gehad. Bij zo ongeveer de eerste keer dat we ergens een 100Mbit-installatie deden. Ik was er niet zo kapot van, maar we gebruikten toen af en toe wel eens van die koppelblokjes:

Eén in een kabel werkte geloof ik nog wel, bij twee gebeurde er niks meer. Daarna heb ik ze nooit meer aangeraakt.
Het verbaast me nu dan ook dat je ze bij bol.com gewoon kunt kopen. 8)7

Don't Panic!
Sine

Moderator

Die krengen waren dan ook voor ISDN. Daar zit gewoon een wokkel opgedraaid draad in van de ene naar de andere kant.

Je hebt ze ook gewoon in nette CAT6 uitvoering, zelfs in keystone formaat. En die zijn gewoon goed.

De appleltaart wass prima! Mjam. Ik zie dat de data binnen is. Ik ga.... heb de data via een beschermde link beschikbaar gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 december 2019 14:03:12 schreef Hensz:
[...]
Dat is vreemd, want zo'n stick werkt wél aan een gewone USB-verlengkabel. 8)7

Karakteristieke impedantie zal wel niet kloppen.

Methode van fcapri (Bestaande USB kabel kort knippen) vermijd dat.

Tenzij er gewoon stomweg nog iets halflos zit. Daar is de "als het werkt, vooral niet aanzitten" tactiek van rew voor. (En ik vind 4cm ook niet schokkend veel, dus "het is vast wat anders".)

Maargoed, de data is terug en daar ging het om.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)