BMS kan piekstroom niet aan

ik heb een nieuw accupack gemaakt van 10S. hiervoor gebruik ik 5S batterijen uit de RC wereld.

ik heb dus 2 losse accupacks in serie staan met elk hun eigen BMS en 21V lader.
https://www.aliexpress.com/item/32969951839.html

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1qMe7bgmH3KVjSZKzq6z2OXXaj/3S-50A-BMS-Board-55A-3-7V-Lithium-battery-protection-board-3-2V-iron-phosphate-LiFePO4.jpg

ik gebruik een 36V accu => DC/DC converter => 47V => motorcontroller.

bij het inpluggen van de accu is er altijd een kleine vonk in de connector. met al mijn 30A BMS nooit problemen gehad, maar deze van 50A grijpen toch in en schakelen het pack uit.

ik had al aan een serieweerstand gedacht voor het inpluggen, die ik dan met een schakelaar overbrug. maar t zijn weeral extra dingen en als ik vergeet de schakelaar over te halen, stook ik de weerstand op.

kan ik eventueel een condensator over de BMS zetten? die is ontladen gewoon een kortsluiting en zou dan de korte stroompiek voor zijn rekening nemen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Evarist

Golden Member

CO is zo groot dat er allicht iemand hetzelfde probleem gehad heeft die je dat kan vertellen, maar dan moet je wachten.
Ik zou zeggen gewoon proberen. Ik zou een 5000µF condensator over de accu's zetten.
Zet je ook diodes over ieder accupack? Als er eentje uitschakelt kan daar een negatieve spanning opkomen, en ik denk dat dit niet gezond is.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

condensator over de accu gaat niet helpen aangezien de stroom nog altijd door de BMS moet

https://robu.in/wp-content/uploads/2019/03/Connection-Diagram-of-5S-15A-18650-Li-ion-Lithium-Battery-BMS-Charger-Protection-Board-for-18V-21V-Battery-1.jpg

ik wil een condensator tussen die 2 zwarte lijnen bovenaan steken, waar die "23mm" staan.

zodoende, als ik het pack inplug op de DC converter en de beginstroom voor de condensatoren te vullen van de DC converter, kan dan door de 'ontladen' condensator over de BMS.
eens die mee oplaad, gaat de lagere stroom door de BMS.

terwijl de chinees beweert dat deze 50A aankunnen, kan ik ze met 20A al laten uitschakelen.
de volgende oplossing zou enkel zijn dat de BMS instaat voor het opladen en de load direct op de accuklemmen te zetten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

En een vertraging inbouwen? Als je de mogelijkheid hebt om pas in te schakelen ná dat je inplugt, zou je dat kunnen testen.

Op 13 december 2019 21:03:04 schreef fcapri:
..ik heb dus 2 losse accupacks in serie staan met elk hun eigen BMS en 21V lader.

Mag je dat wel doen? 2 BMS'sen in serie, denk het niet.

LDmicro user.

ikz ie het probleem niet.

het zijn elk losse batterijen van 18,5V (5S) met eigen BMS en eigen lader.
in de fiets worden ze in serie gezet om 36V te hebben. als 1 BMS uitschakelt, kan er geen stroom meer lopen (seriekring)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou toch maar eens wat opzoeken ivm met het in serie zetten.

LDmicro user.
Evarist

Golden Member

Op 15 december 2019 07:04:31 schreef fcapri:
condensator over de accu gaat niet helpen aangezien de stroom nog altijd door de BMS moet

Ik bedoelde natuurlijk over de uitgang van BMS.

Op 15 december 2019 09:10:21 schreef MGP:
Ik zou toch maar eens wat opzoeken ivm met het in serie zetten.

Ik schreef toch diodes plaatsen?

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 15 december 2019 09:37:47 (29%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

Werkt de methode met de weerstanden??

Zo ja, doen en jouw schakelaar vervangen door een relais welke ook in komt tijdens inschakelen... Die paar ms is genoeg om via de weerstand te laden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

geen idee, moet daarvoor een hoop connectors gaan losmaken of een verloopkabel maken.
maar wat ik nu doe is korte pulsen tikken zodat de DC converter opgeladen raakt (rood ledje brand dan) en dan de batterij permanent in de connector drukken.
met mijn andere BMS (30A) heb ik dat probleem niet, die gaf soms problemen als ik van stilstand volgas vertrok. vandaar dat ik stroombegrenzin met een arduino ingevoerd heb.
dus of deze bms is geen 50A of die is iets te gevoelig. vermoedt dat die 3 zilveren plaatjes rechts onder (foto starttopic) voor de stroommeting zijn. dus daar een condensator over zou de piekstroom beperken.

maar het helpt nu niet als ik de batterij niet kan inpluggen want dan werkt de arduino niet.
ik wil ook zo min mogelijk onderbrekingen van de accuklemmen, want er lopen hoge stromen (+20A als ik vol vermogen ga)

UPDATE: ja, werkt met serieweerstand ertussen. heb de massedraad afgeknipt, 10ohm 10W ertussen met daarover een connector. de andere connector heb ik kortgesloten.dus met inpluggen van die 2de connector overbrug ik de weerstand. geen gevonk en alles werkt. 10x geprobeerd na elkaar.
dan 2keer met de kortgesloten weerstand aangesloten en de BMS slaat af

Op 15 december 2019 00:05:55 schreef Evarist:

Zet je ook diodes over ieder accupack? Als er eentje uitschakelt kan daar een negatieve spanning opkomen, en ik denk dat dit niet gezond is.

hoe komt daar negatieve spanning op?
als 1 packet uitschakelt zakt de spanning van 36V naar 18,5V en slaat de DC converter ook af (minder dan 32V is uitgeschakelt).
ook de motor controller schakelt uit bij lage accu spanning (<29V dacht ik)

zowieso zal ik het bekijken, diode in de aansluitkabel misschien.
ik wil de 36V (10S) accu op splitsen naar 2x 5S omdat ik dan de accu's kan verdelen in de fiets (gewicht, 1 aan het linker voorwiel, 1 aan het rechter), EN ik kan een 5S lader gebruiken. ook kan ik de packs afzonderlijk balanceren aan mijn balance charger (max 6S).
10S accu's geven te weinig keuze, miserie met connectors, laders, balancers die moeilijk te vinden zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 15 december 2019 10:53:15 (28%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
elmowww

Golden Member

Een paar mogelijkheden zijn er wel:
- Capaciteit in je motorcontroller verminderen (wellicht ongewenst ;) Maar misschien niet onmogelijk)
- Een softstart met een PMosfet in je positieve voedingslijn meenemen, je plaatst dan een pulldown naar beneden (gelimiteerd met een weerstandsdeler) en een condensator van gate naar je target schakeling. Zit er wel een extra mosfet in watt ongewenst is.
- Een andere BMS
- Je BMS "verbeteren": je sense lijn over de current shunt aftappen en een lowpass RC filter tussen zetten.

Het verschil ttussen jou BMS'en lijkt dat de 50A versie sneller reageerd dan de 30A versie, maar dat bij optrekken soms meer dan 30A nodig is.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 15 december 2019 09:59:11 schreef fcapri:
zowieso zal ik het bekijken, diode in de aansluitkabel misschien.

Die dioden zijn niet nodig maar bekijk eens de mosfets, die moeten de volle spanning (2packs) aankunnen + nog een paar volts bij het generen van spanning van de motor bij bergaf.

2x5S zal geen probleem vormen.

LDmicro user.

de batterij voed een DC/DC converter. die DC convert trekt de spanning op naar 47V voor de motorcontroller.
de spanning van de motor kan nooit terug naar de accu.

de DC converter is er eentje van 1800W en heeft aardig grote ingangscondensatoren. daar zit het probleem.
de accu rechtstreeks op de motorcontroller is geen probleem.
mijn oude 30A BMS had ook geen probleem met de BMS. enkel die nieuwe 50A.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken