Aansluiten Bosch inductieplaat op 3-fasen

Bovenstaande discussie was ook voor mij nuttig. Bosch inductieplaat. Heeft maar 2 fasen nodig, en ik heb 3 fasen krachtstroom aansluiting met een wandcontactdoos met N, L1,L2,L3, waar ooit een keramische kookplaat op stond aangesloten die 3 fasen perilex 380V nodig had.

Ik kan mijn nieuwe inductie dus aansluiten op zeg L2 L3 N en aarde. Dan heb ik wel 1 fase over en die zou ik goed kunnen gebruiken voor de electrische oven (staat nu op andere groep aangesloten met verlengsnoer, wat ik onwenselijk vind). De oven verlangt een 220V 1 fase 16A aansluiting en heeft een gewone 3 aderige draad met geaarde stekker eraan vast.

Kun je de ovendraadstekker eraf knippen en de drie draden (aarde, nul, fase) op het aansluitplaatje van de inductieplaat aansluiten, dus op de niet gebruikte L1 aansluiting, de tweede nul aansluiting, en de aarde draad. Of kan dat gewoon niet omdat de stroom niet automatisch van de inductieplaat (zonder dat die aan staat) wordt doorgesluisd naar de oven (L1,N,aarde)

Hoop dat jullie nog een doe-het-zelf tip hebben voor me. Alvast dank.

Op 15 december 2019 01:32:58 schreef GGroen:
Kun je de ovendraadstekker eraf knippen en de drie draden (aarde, nul, fase) op het aansluitplaatje van de inductieplaat aansluiten, dus op de niet gebruikte L1 aansluiting, de tweede nul aansluiting, en de aarde draad.

Als het aansluitsnoer van de inductiekookplaat vijf aders heeft en alle drie de fasen op het aansluitblokje van de inductiekookplaat aanwezig zijn, zou dat schakeltechisch moeten kunnen. Wel de twee nullen doorverbinden. Of ik het ook zo zou doen? Daar moet ik nog eens even over nadenken...

Of kan dat gewoon niet omdat de stroom niet automatisch van de inductieplaat (zonder dat die aan staat) wordt doorgesluisd naar de oven (L1,N,aarde)

Het vervelende van drie fasen aansluitingen is dat als het het verkeerd doet, je 400 Volt kunt krijgen op iets wat voor 230 Volt gemaakt is. En dan ontsnapt de rook en werkt het niet meer. Dus laat er maar even iemand naar kijken die zulke vragen niet hoeft te stellen...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

Officieel mag het niet,2 apparaten op 1 wcd aansluiten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 december 2019 10:00:26 schreef mel:
Officieel mag het niet,2 apparaten op 1 wcd aansluiten..

Tja, er mag wel meer niet. En van wie mag het dan niet? De NEN1010 (een richtlijn) gaat niet verder dan het WCD.

Mits goed uitgevoerd, trekontlasting, adereindhulsjes en zo, lijkt het me niet onveilig. Of het handig is, hangt af van de situatie.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 15 december 2019 10:00:26 schreef mel:
Officieel mag het niet,2 apparaten op 1 wcd aansluiten..

Maar vroeger zag je ook veelvuldig kookplaten gecombineerd met een oven waarvan de knoppen van de kookplaat in het oven frontje zat.

In de praktijk zijn dit ook 2 apparaten . :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Het gaat om een Bosch PVQ775FC5E, wel zo handig om te vermelden.

Aansluitschema's moest ik wel even bestuderen, en hoop dat ik het begrijp. Alle drie schema's gaan ervan uit dat ik een 2L/2N wandcontactdoos heb, de manier waarop de draden aangesloten zijn lijken dat aan te geven, waaronder het 2N~ schema. Toch moet ik dat schema wel als vertrekpunt nemen omdat de anderen niet van toepassing zijn (1N, 2L/2N).

Echter ik moet mijn draden L1, L2, L3 en N wel even anders aansluiten anders komt er meteen kortsluiting. Ik heb immers een 3 fasen WCD (1 nul (en geen 2 nullen)en 3 fasen draden). Het schema geeft aan dat grijs (mijn L1) op N2 zou moeten aansluiten en N2 met N1 moet zijn doorverbonden. Dat gaat dacht ik helemaal fout.

Volgens mij moet ik gewoon mijn 3 fasen draden op 1,2,3 van de kookplaataansluitblok aansluiten, en mijn blauwe nuldraad op N1, en N2 met N1 verbinden (of verbonden laten zoals op schema). Het doorverbinden zorgt ervoor dat als de kookplaat 2 fasen aanspreekt op hoog vermogen dat stroom via de 2de fase draad ook een (nul)-terugweg heeft naar de WCD.

Heb ik dat goed begrepen (n.a.v. van wat Roetzen opmerkte over doorverbinden van N2 met N1, want ik begrijp/begreep niet wanneer je N2 met N1 moet doorverbinden en wanneer niet) of waar ga ik fout? Alvast mijn dank voor de reacties.

Als je echt twee fasen hebt dan het linker schema gebruiken. Je hebt dan maar 1 nuldraad nodig. De brug tussen klemmen 4 en 5 moet er dan in blijven.

Voor de oven zou ik naast de 3-fasen wcd nog een normale wcd zetten. Die tak je dan af van de 3-fasen wcd (Perilex?) op aarde, nul en de derde fase die je voor de kookplaat niet gebruikt.

O.k. Ik heb dus 3 fase draden en 1 nuldraad. Ik zou dan die grijze (L1) fasedraad moeten afknippen en ook aan de kant van de stekker moeten afkoppelen+afknippen. en dan schema 1 toepassen met 1 nul draad in N1 en de overgebleven 2 fasedraden L2 en L3 op aansluitpunten 2 en 3 (en N2 en N1 doorverbonden laten, zoals aangegeven in tekening).

Ja, dat van die extra wandcontactdoos is mooi idee. Enige is dat wat moet gaan breken in de muur om af te tappen en netjes een extra geaarde WCD (L1,Nul,aarde)te monteren en aan te sluiten. Misschien moet ik dat maar doen in plaats van de oven aan te sluiten op 1,4,aarde op het aansluitblok van de inductieplaat. Zou in principe ook moeten kunnen, echter ik weet niet of 1 op de inductieplaatblok ook inderdaad voor een L1 bedoeld is. Waarom doet Bosch 1,2,3 erop als je eigenlijk alleen maar 2 en 3 in de schemas gebruikt. Bedankt voor je suggestie!

Omdat ik nu van een gastoestel naar een inductieplaat overschakel, gebruikte ik die perilex WCD eigenlik zoals jij suggereert, althans een variant erop. Ik nam een perilex stekker en sloot een drie-aderige dikke electrakabel (max. 3600W) aan op L1,Fase,Aarde op de periliex stekker. Dus op de bovenste 2 stekkerpootjes en de middelste voor de aarde. Ik verwijderde de overige 2 (L2,L3) pootjes van de stekker om aan te geven dat het om een gestripte perilex stekker gaat die dienst doet als gewone geaarde 3-polige stekker. De draad verbond ik vervolgens met een lossse geaarde stekkerdoos (tot 3600W te belasten). De ovenstekker stopte ik vervolgens in die stekkerdoos en de perilex stekker in de perilex wandcontactdoos. Dus ik gebruikte de afgelopen jaren maar 1 van de 3 beschikbare fases. Heeft tot nu toe prima gewerkt, en is, volgens mij, veilig. Mijn oven is een 2600W oven dacht ik.

Waarom moet je gaan hakken? Is de Perilex een inbouwding die in het zicht zit?

de perilex WCD is ingebouwd in de muur achter de oven, en volledig buiten zicht. Dus beetje hakken is niet echt erg en kan prima gedaan worden. Wil mezelf dat hak en, later, beetje afstuccen, besparen. Moet nog wel even kijken of ik genoeg ruimte in die inbouwcontactdoos heb om 3 extra draden erin op te nemen en aan te sluiten.