CE eisen.

Weet iemand de CE eisen te vinden?

Ik heb wat lopen zoeken en vind referenties naar de Europese wet, 2014/35/EU en 2014/53/EU. En als je dan de werkelijke text er bij pakt dan wordt naar "annex 1" verwezen voor de technische eisen en daar staat dan iets als: "Mag andere apparaten niet storen" (EMC, niet letterlijke quote(*)) en "b) geen temperaturen, boogontladingen of stralingen optreden die gevaar zouden kunnen opleveren;" (richtlijn "laagspanningsmateriaal", letterlijke quote).

Laagspanningsmateriaal echte text.

EMC, wettext.

(*) Ik kan nu ik de text er bij heb gepakt even niet meer vinden waar ik dat gevonden had. Maar ik heb ergens zoiets simpels gezien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De door jou aangehaalde richtlijnen hebben ook zgn. geharmoniseerde normen.
Door te testen tegen die normen kun je "een vermoeden van overeenstemming" met de genoemde richtijn claimen.
De normen bevatten dus de test-eisen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

De EMC tests en de tests voor de veiligheid worden omschreven in de product standaard en dat hangt af van het product.
In mijn geval word er getest voor CISPR 14-1 of CISPR 32 (Voor de RED) voor Emissie, CISPR 14-2 voor immuniteit + wat de klant vereist of soms wat wij nodig vinden om de kwaliteit te waarborgen.
Voor de veiligheid komt IEC/UL 60335/60730 met aanvullende tests met hogere test levels maar met andere criteria.

Het is soms erg lastig om alle relevante standaarden te vinden, zeker als je zelf een product hebt ontwikkeld.
Je zou bij de ETSI kunnen kijken, dan kan je in de immuniteits norm vinden voor welke standaarden getest moet worden (Die zijn vrij toegangkelijk)

[Bericht gewijzigd door walkura op zondag 15 december 2019 13:41:40 (12%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
GJ_

Moderator

Voor een aantal producten hoeft er helemaal niets getest te worden. Als je bouwt volgens de geharmoniseerde normen is er al voldoende vermoeden van overeenstemming. Er is ook een aantal producten dat getest moet worden door een NB.
Let ook op dat er genoeg elektrische producten zijn die niet onder de EMC vallen. Markeren is dan dus ook verboden.
Let op dat NB's dit vaak "vergeten" en toch onterecht geld binnenharken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een gewoon horloge.

Naast de richtlijn word er door de EC ook nog een niet bindende praktijkgids uit gegeven.
De oude guide bleu was helderder dan de nieuwe, maar dus verouderd. Toch handig om er even bij te nemen alvorens je de nieuwe pakt.

Weer wat googlend op basis van door jullie aangedragen aanknopingspunten blijkt dat voor mijn toepassing IEC61000 van toepassing is. Niet "computer randapparatuur" of "huishoudelijke apparatuur" en meer van dat soort dingen, dan gelden andere standaarden. Ik heb een sub-deel van die standaard gevonden en dan mag je 2000 CHF dokken om te kijken of ie echt wel toepasselijk is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
elmowww

Golden Member

Kleine tip: www.evs.ee
Hebben ze ook de EN / IEC versies maar aan een fractie van de prijs. Dat krijg je als een land innovatie stimuleert ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 16 december 2019 10:21:18 schreef elmowww:
Kleine tip: www.evs.ee
Hebben ze ook de EN / IEC versies maar aan een fractie van de prijs. Dat krijg je als een land innovatie stimuleert ;)

He, Estland. Handig. Bedankt!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

@Rew,
vrijwel alle standaarden brengen je terug bij de basis standaard 61000-X-X.
Dat is ook waarom ik je aanrade de ETSI standaard voor immuniteit op te zoeken.
De ETSI is gratis besschikbaar, en geeft je vrijwel alle imformatie over wat doorgaans getest moet worden.

Echter het veiligheids aspect word niet behandelt, daar blijft de 60335 or 60730 geldig, maar dit betreft product of software class B.
Als je Skype hebt kunnen we het er desnoods even over praten, dat is makkelijker dan over een forum.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@Elmowww,

India heeft enige jaren geleden veel standaarden moeten vrijgeven onder een "Freedom of information" case, waaronder IEC standaarden.
(Deze zijn gratis beschikbaar, maar een paar jaar oud)
Vrijwel hetzelfde geld voor Japan, hun hebben sommige IEC standaarden gepubliceert als bron materiaal waar op hun standaarden zijn gebaseerd.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II