zekering springt telekens uit

Beste, ik zit met een probleem.
Wanneer ik een verbruiker ( radiator) aansluit op één van de stopcontacten springt de zekering onmiddellijk van het circuit telkens af. Andere toestellen aansluiten op zelfde circuit slaat ze niet uit. ??? Dezelfde Radiator aansluiten in andere woning geeft geen problemen.Wat te doen?
bedankt voor antwoord.

Wat voor zekering? Kan een aardsluiting zijn. Wat gebeurt er als je de stekker andersom in steekt?
Hoe dan ook, als een apparaat de zekering of de aardlekschakelaar er uit laat vliegen dan zit er in dat apparaat iets niet goed. Dus niet gebruiken zolang de fout niet is gevonden en opgelost.

mvdk

Golden Member

Er is geen zekeringwaarde vermeld.
OK, tis misschien wel een 16A smeltpatroon of automaat, maar...

Lucky Luke

Golden Member

Wat zit er nog meer op die groep?
Wat is het vermogen van die radiator?
(en, ja: wat is de zekeringwaarde?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Sommige zekeringautomaten worden op den duur wat 'trigger-happy'... ;)
(ze reageren te snel of op inschakelen van zware lasten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De radiator heeft altijd goed gewerkt op hetzelfde stopcontact. Plots niet meer en geeft kortsluiting. Op een ander circuit slaat de zekering ook uit. Gebruik ik een andere radiator idem. Plaats ik de radiator in een andere woning geen probleem. Dus aan het toestel is er niets fout.
begrijp er niets van....

de zekeringen zijn 18 A automaat.

mvdk

Golden Member

Dus aan het toestel is er niets fout.

Ai, ai, ai...

Wat voor stekker zit er aan het apparaat? Ik proef België, zit er een stekker met aardgaatje aan, dus stopcontact met aardpen?
En in dat andere huis, gaattie daar in een geaard stopcontact, of een gewone?
Of is het NL, randaarde stekker, die passen ook in niet geaard.

Zitten er in beide huizen aardlekschakelaars, of juist niet?

in het huis waar de zekeringen uitspringen met aarding. In het huis waar de zekering niet uitspringt zonder aarding.

inderdaad moet misschien met de aarding te maken hebben....

verbruikers zonder aarding zoals oplader gsm laten de zekeringen niet springen.....

Arco

Special Member

Dan zou ik maar uitkijken.
Als er sluiting is, staan de metalen delen van de kachel bij een 'aardloos' stopkontakt onder netspanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zekeringen van 18A? Dat is een vreemde waarde. Zal wel 16A zijn. En is het een gewone maximaal automaat of een aardlekautomaat (differentieel)?

ok bedankt iedereen. Zal de vakman laten komen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is het een zekering die afslaat?
Denk eerder een installatieautomaat, of een aardlekautomaat.
Schrijf een op wat er op dat ding (zekering) staat, of nog beter maak er een foto van.

Ik vermoed iets van B16/0,03A

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

En als je een waterkoker of ander 'warm' apparaat aansluit in plaats van je radiators?

Shiptronic

Overleden

klinkt als vocht in het element.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Een fotootje van het apparaat, en een fotootje van de groepenkast zouden helpen. KlaasZ en Toet hebben beiden vragen gesteld waar geen antwoord op kwam. En als ik radiator lees, dan denk ik aan zo'n oliegevuld ding.
Maar daar moet heel veel mee verkeerd zijn voor je moeilijkheid krijgt.
Er komt iemand kijken.