data sheets

fred101

Golden Member

Op 14 december 2019 14:57:12 schreef rew:
Ik heb leds waar "absolute max reverse voltage: 5V" staat, maar 30V doet ze niets! Dan durf ik er een jaar 10V op te zetten en een weddenschap op af te leggen dat ie het daarna nog doet.

Living on the edge....
wel grappig, jij probeert vaak de boel zo krap mogelijk te ontwerpen* en ik krijg vaak ontwerpen voor mijn neus waar ze doorslaan de andere kant op zoals ik laatst een vrij dure opamp zag die als comparator was gebruikt om te detecteren dat er voedingspanning aanwezig was. En ik heb zelf die nijging ook. Heb net een pulsertje gebouwd om een lineaire encoder te simuleren en die voed ik dan met een 7805 incl ompool en uitgang beveiliging en de benodige Ctjes terwijl ik het ding altijd met een lab-voeding voed.

*(misschien is dat niet zo maar zo lijkt het want je schrijft hier nog al eens over dat soort gevallen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Hangt er vanaf wat je 'lab'voeding is. Iets gebouwd door een grote fabriek?
Ik kan de prutsvoeding van CO2019 goed instellen op 10mA daar gaat geen enkele LED op dood. Er zitten wel twee 'prof' meerslagenpots op. Frans merk dat staat met foto in het CO voeding 2019 topic!

fred101

Golden Member

Ik heb alleen maar lab voedingen van bekende A-merken (stuk of 10) Ik vertrouw mijn voedingen wel maar mijzelf niet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 december 2019 12:46:56 schreef fred101:
Het is mijn componenten bijbel. Het heet Analog SEEKrets from DC to daylight en geschreven door L. Green. oa hier: http://eevblog.com/files/seekPDF.pdf

Bedankt Fred

Voor de liefhebbers:
https://www.datasheetarchive.com/
Datasheets & application notes

[Bericht gewijzigd door Lupus op zondag 15 december 2019 21:14:15 (15%)

Arco

Special Member

Ik houd nooit zo van 'krappe' ontwerpen. Als er 5V op een elco met 6.3V werkspanning staat krijg ik al een ongemakkelijk gevoel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als dat een gestabiliseerde 5V is, dan zit je op 79% van de werkspanning. Dat is nog net verantwoord. In de bovenste en onderste 10% van het spnningsbereik moet je in elk geval niet komen als je voor een lange levensduur gaat, en met 20% heb je een verantwoorde marge.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 16 december 2019 00:36:28 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 december 2019 00:34:04 schreef maartenbakker:
Als dat een gestabiliseerde 5V is, dan zit je op 79% van de werkspanning. Dat is nog net verantwoord. In de bovenste en onderste 10% van het spnningsbereik moet je in elk geval niet komen als je voor een lange levensduur gaat, en met 20% heb je een verantwoorde marge.

Pas geleden nog iets moeten ontwerpen wat 20 jaar mee moet gaan met geschakelde voeding. Elco en eigenlijk alles is gelukt met de juiste overdimensionering. Echter hebben elkos nog wel een probleem: de rubber afsluiting kan uitdrogen en gaan lekken. Daarom gaan veel fabrikanten toch maar tot 15 jaar.

GJ_

Moderator

Op 12 december 2019 02:37:52 schreef Hunter:
U claimt dat reclamejongens liegen. Heeft u daar concrete voorbeelden van ?

Kom op zeg. Natuurlijk. Hoeveel wil je er?

Wat dacht je van suikervrije Coca Cola? Met suiker er in? "We bedoelen dat we geen suiker hebben toegevoegd". Dus het is niet echt suikervrij? "nee, er zit van nature suiker in".

fred101

Golden Member

De kunst van reclame maken is het om de doelgroep iets te laten denken nav wat de reclame maker zegt. Ze suggereren vaak iets waarvan ze willen dat je het anders interpreteert dan dat ze het zeggen. Liegen zonder echt te liegen. (echt liegen mag niet van de4 reclame code commissie)
Toen ik marketing studeerde (een jeugdzonde) weet ik nog dat ze een Dreft reclame gebruikte. Je zag twee truien gefotografeerd. Een die als je goed keek wat rimpels had waardoor hij gekrompen leek en de foto (ook de achtergrond) was wat fletser. De trui gewassen in Dreft was meer op kleur en rimpel vrij. Ze zeiden het niet maar ze wekte de suggestie dat andere wasmiddelen fletser maakte en de boel liet krimpen.

Een andere, mijn favoriet qua denken dat je publiek uit idioten bestaat: Met een "gewone" luier was Jeroentje s'ochtends nog steeds een beetje nat, met Pampers is hij bijna droog....(weet de precieze tekst niet meer maar het was iets in die strekking) bijna droog = beetje nat

Ook veel gebruikt, X is 62,6% beter......beter dan wat ? Zie dan de witte bijna onleesbare lettertjes die onder in beeld voorbij flitsen.

Dreft kan het nog steeds, een druppel Dreft gaat 2x zo lang mee als een verdunde imitatie...
Ze liegen niet, sterker nog, ik denk dat 1 druppel dreft zelfs 4x zo lang mee gaat als een druppel die bestaat uit 25% dreft verdunt met 75% water.

In datasheets wordt niet glashard en bewust gelogen, de doelgroep in geen kudde ongeschoolde schapen. Maar het wordt wel zo mooi mogelijk voorgesteld. Op het verkeerde been zetten zoals bij consumenten shit is niet verstandig. Als de ontwerper kiest vanwege bepaalde parameters voor die ene opamp dan komt hij er snel genoeg achter dat iets gelogen is en dan zal hij naar een andere overstappen. Vooral op de eerste pagina van de datasheet wordt het meest gesuggereerd. Daar kan bv staat dat iets 1 uA lekstroom kan hebben, een paar paginas verder staat dan dat de lekstroom kan varieren van 15 uA tot 500 nA en typical 1 uA is. Bob Pease schrijft daar over in zijn boek (analog troubleshooting) Als je ontwerp zo is dat het die 1 uA variant nodig heeft koop dan genoeg en leg de ze in een kluis want er is een heel grote kans dat niet alle gekochte onderdelen dat ook echt halen (zoals je uit de rest van de datasheet kunt opmaken) Maw, lees niet alleen de eerste pagina

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

:) :) En zo zijn er een "miljoen" voorbeelden die gefabriceerd worden door bedrijven en marketingbureau's om de consument te verlijden tot koop.

Als daar valse en/of onwaardige informatie opstaat die mensen aanzetten tot koop is dit in mijn ogen een economisch delict. Zulke bedrijven (eindverantwoordelijk voor het product) moeten financieel zwaar gestraft worden.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

@fred101: ik verdun afwasmiddel zelfs om er zuiniger mee om te gaan. Geen mens die het lukt om zo'n klein drupje concentraat zuinig te doseren.

En wat die dettol betreft: goed kans dat het werkt, er zitten dagelijks genoeg varianten van corona- en andere virussen in de lucht en aan onze handen, en dettol is een van de middelen die je in het algemeen kunt gebruiken tegen dat soort dingen. Er zullen vast wel coronavirussen zijn die er gegarandeerd door stukgaan.

Trouwens, even wachten helpt ook goed tegen de meeste coronavirussen. Na 24 uur zijn ze doorgaans ook wel dood uitelkaargevallen.

Maar het punt is inderdaad dat je geen specifieke claims over virusvarianten kunt maken zonder uitgebreide tests.

Het zou dus beter zijn als ze op het flesje zeggen dat het veel virussen doodt vernielt. Of zelfs de meeste in het huishouden voorkomende virussen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Hoe zou je ze dan willen noemen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 februari 2020 22:38:19 schreef rwk:
virussen bestaan niet

Mooi!
Zeg ik mijn abonnement van mijn virusscanner op. Bespaart weer een paar tientjes per jaar.

Tidak Ada

Golden Member

Er zijn veel meer dan vier russen :+

Maar zonder dollen, biologische virussen leven niet. Zij kunnen alleen vermenigvuldigen in een geëigende levende cel, waar energiefabriekjes (mitochondriën), 'kopiërrollen' (ribosomen) en andere organellen aanwezig zijn, die het virus DNA of RNA kunnen dupliceren en de benodigde eiwitten kunnen synthetiseren. Die cel wordt dan eigenlijk als werkplaats gebruikt, ten koste van de eigenlijke functie en productie en soms ook van diens leven.

Coronavirussen behoren tot de RNA-virussen

Dit is slechts een versimpelde voorstelling!

Het al dan niet levend zijn van een virus is arbitrair en onder discussie.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 3 februari 2020 23:43:24 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 februari 2020 23:06:13 schreef maartenbakker:
Hoe zou je ze dan willen noemen?

Als je ze ziet als ziekte veroorzakers zijn het conflicten(stress) die je lichaam aanzetten om te veranderen om dat conflict op te lossen (koude ziektes) en als het opgelost is het lichaam terug veranderd naar zijn "normale" situatie (de warme ziektes).

germaansegeneeskunde.info

maartenbakker

Golden Member

Ik snap nou niet helemaal of je het bestaan van virussen volledig ontkent of niet, mijn onderstaande stukje is erop gebaseerd dat je ze niet erkent als ziekteverwekker of het bestaan volledig ontkent.

Da's leuk en aardig, en er is inderdaad een verband tussen het immuunsysteem en stress wat je met simpel observeren kunt vaststellen (*), maar ik denk dat er de laatste paarhonderd jaar toch zoveel meer duidelijk is geworden over ziekteverwekkers. Dat kun je niet in 1 mensenleven en zonder grondige kennis eigenhandig vaststellen maar is net zo goed gebaseerd op observaties en het reproduceren van elkaars observaties. Zo zijn er ook zat theoriën afgeserveerd omdat er strijdige observaties weren gedaan zodat er een nieuwe theorie moest komen, maar het lijkt me dat bacteriën, schimmels en virussen als levende of op leven gebaseerde ziekteverwekkers (**) dusdanig veel afserveerrondes hebben overleefd, dat ontkennen net zo onzinnig is als beweren dat radio zonder golven/deeltjes werkt, maar op ether ofzo. Dat zou heel goed kunnen op basis van oppervlakkige observaties, maar je stuit dan al snel op strijdigheden.

Dezelfde redenatieprincipes van observeren en tot een systeem komen waar steeds minder strijdigheden inzitten zijn geldig voor alles om ons heen.

Als ik die site zo oppervlakkig lees, zie ik nog niet eens een link met oud-Germaanse kennis, maar iemand die pas sinds 1981 bezig is. Dat is gewoon erg kort als je met enige stelligheid een eigen raamwerk van observaties en theorieën wilt opbouwen. Ik ga nog wel verder lezen, want de grap is dat er vaak wel bruikbare details in dat soort dingen zitten, die niet schadelijk zijn zolang je maar niet alles integraal volgt (zoals je bijvoorbeeld als Christen ook het oude testamen niet integraal kunt aanhangen voor het beste resultaat).

De Germanen zullen ook al geweten hebben of konden weten hoe je op basis van observaties een beter beeld krijgt van de wereld om je heen, alleen hadden ze mogelijk nog niet de middelen om verder te komen dan het stapje dat jij nu gezet hebt. Om grootse dingen te doen of zien en veel kennis te verwerven, is het handiger dat je op de schouders van reuzen kunt staan, dan dat je probeert om met springen, platozolen (pun intended), stelten, etc. hetzelfde kennisniveau te bereiken.

Als ik daarmee op electronica doel is dat voor elke lezer hier wel duidelijk, maar het geldt ook voor bredere natuurkunde, biologie, scheikunde, en zelfs voor de minder exacte vakgebieden.

(*) door simpel te observeren kun je wel zien dat er soms ook niet-gestresste mensen ziek worden. Dan weet je al dat stress kennelijk niet de enige factor is.

(**) prionen horen mogelijk ook in dat rijtje maar zijn voor zover ik weet nog wat mysterieuzer qua werking, maar daar komen we vroeg of laat ook wel achter.

P.S. Ik zeg daarmee niet dat ons huidige medische systeem ideaal is. Het wetenschappelijke deel zit best goed inelkaar, maar onder traditionele algemene artsen zitten naar mijn mening bijna zoveel hopeloze prutsers die hun achterste nog niet van een betrouwbare observatie kunnen onderscheiden, niet naar het systeem als geheel kijken, of die achteruitrepareren inplaats van foutzoeken, als onder alternatieve artsen zoals de door jou aangehaalde.

P.P.S. Losse observaties:
- Ik zie hier en daar wat vage gelijkenissen met het weinige dat ik van traditionele Chinese geneeskunde weet. Niet zo Germaans.
- Hoe verklaar je het uitroeien van grote ziektes zoals pokken, pest, tbc, etc. als dat niet door grootschalige immunisering is gebeurd? Als het komt door gemoedstoestanden dan kan een ziekte toch niet wereldwijd uitgeroeid worden?
- Wat een gevaarlijke en ook aantoonbaar onjuiste stellingen over kanker. Het haakt aan bij de wrange mythe dat kankerbestrijding een "gevecht" is dat je als patiënt kunt winnen of verliezen.

Laatste aanvulling: ik ging erin met het idee dat er meestal wel nuttige en zinnige dingen tussenstaan op zo'n site. Veel traditionele geneeswijzen bevatten wel enige wijsheid, ook als ze niet integraal bruikbaar zijn. Ik moet daar ernstig op terugkomen. Wat een gevaarlijke en grotendeels aantoonbaar onzinnige rotzooi. Het enige dat je ervan mee kunt nemen, is dat ziektes een psychische component kunnen hebben. Alle stellingen die verder gaan dan dat en de conclusies die de "Germaanse" eraan verbindt komen me levensgevaarlijk voor. Ik hoop dat de mensen die dit aanhangen niet te ernstig ziek worden, anders loopt het nog slecht af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 3 februari 2020 23:28:10 schreef Tidak Ada:
Het al dan niet levend zijn van een virus is arbitrair en onder discussie.

Ik heb mijn formuleringen erop aangepast. Stukgaan is een nauwkeuriger beschrijving dan doodgaan denk ik. In mijn langere "filosofischwetenschappelijke rant" heb ik het over levende of op leven gebaseerde ziekteverwekkers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 februari 2020 22:38:19 schreef rwk:
virussen bestaan niet

Dan weet ik nog een leuke goedkope vakantiebestemming voor jou...
Wuhan

:-)

reading can seriously damage your ignorance

Zijn er gratis kaartjes?, dan ga ik graag, ik ben gezond en loop dus ook volgens de reguliere "geneeskunde" geen gevaar, immers alle slachtoffers zijn gevallen onder verzwakte en al ziekelijke mensen.
Er sterven op een populatie van 1,2 miljard dagelijks duizenden mensen aan ziekte en "ouderdom", waarom die honderd verzwakten dan aan dat zg virus?

Misschien ben je een beetje aan de late kant, maar mogelijk gaan er nog lege vliegtuigen die kant op om "bange poeperts" op te halen.

reading can seriously damage your ignorance
maartenbakker

Golden Member

Op 4 februari 2020 13:33:26 schreef rwk:
Zijn er gratis kaartjes?, dan ga ik graag, ik ben gezond en loop dus ook volgens de reguliere "geneeskunde" geen gevaar, immers alle slachtoffers zijn gevallen onder verzwakte en al ziekelijke mensen.
Er sterven op een populatie van 1,2 miljard dagelijks duizenden mensen aan ziekte en "ouderdom", waarom die honderd verzwakten dan aan dat zg virus?

Behalve dat het niet klopt dat er alleen verzwakte mensen aan gestorven zijn en dat het er maar honderd zouden zijn (het zijn er tussen de 400 en 4000 meest waarschijnlijk op basis van cijfers van vorige week), en het logisch is dat verzwakte mensen er wel makkelijker aan doodgaan (zie immuunsysteem en algemene energietoestand) wat is in die virusuitbraak precies strijdig met wat we over het algemeen als kennis over virussen accepteren? En wat ik veel interessanter vind, hoe passen de vroeger dodelijke ziektes die niet of nauwelijks meer bestaan in het plaatje? En hoe past HIV/AIDS in datzelfde plaatje? Hoe konden die ooit effectief bestreden worden op basis van volgens jou foutieve kennis? Of nog interessanter, hoe verklaart "de Germaanse" het bestrijden van die ziektes?

Het gevaar van die blik op geneeskunde, is dat een normaal gezond mens er redelijk oud mee kan worden en er dus ten onrechte vertrouwen in kan hebben (het eigen lichaam is sterk en kan met een beetje steun van veel kwaaltjes genezen of eromheen werken), maar op het moment dat je iets ernstigers krijgt het opeens heel snel/pijnlijk/tragisch afgelopen kan zijn. Dat gebeurt in de reguliere geneeskunde ook als artsen lopen te klungelen met diagnose of behandeling of gewoon door domme pech, maar is bij "de Germaanse" zo ongeveer gegarandeerd als ik die site zo lees. Levensgevaarlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Al eens de statistiek bekeken van "gewone" Europese griep? Daar vallen ook doden bij . Bij een goeie epidemie kan dat oplopen tot wel 3% !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †