MG zendertje

rob007

Yarr, Matey!

Hallo,
ik ga niet welles nietes spelen maar is het niet DE MENS die achter dat CB apparaat zit die dan het monster zou zijn.
Ik heb ook CB gehad en veel vrienden van mij ook en natuurlijk heb ik ook negatieve dingen gezien, MAAR ook verschrikkelijk VEEL positief.
Klein voorbeeldje ik heb mijn vrouw DOOR, CB en los daarvan ook veel vrienden door CB waar ik nog steeds contact mee heb.
Ik heb mede door CB veel leukigheid meegemaakt en er aan overgehouden.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 december 2019 14:05:07 schreef grotedikken:
[...]
Of is het geen waar misschien dat heel wat CBers en 2m amateurs met en zonder vergunning hun mobiele zender gebruikten als gratis privémobilofoon toen die nog veel te duur was voor Jan metdepet?

Voor de CB was dat niet alleen toegestaan, maar zelfs een van de argumenten voor aanschaf... in een brochure van de Nederlandse staat.
Ik herinner me ook een algemene advertentie voor de PTT-MARC-regeling, met een plaatje van iemand in een auto in de file die zijn vertraging doorgeeft per CB. Op het water in de voorgrond mensen in een bootje die, eveneens per CB, melden 'daar hebben wij geen last van'. Wie herinnert zich deze afbeelding ook?

Over 2m gebruik als telefoon of mobilofoon zeg ik: noem eens voorbeelden van gevallen. Tenslotte kom jij met dat verhaal.
Zelf denk ik dat het verzonnen is. Als zoiets vaker dan één keer is voorgekomen, zouden er klachten geweest zijn (al was het maar van jaloerse andere zendamateurs!), en zou ik er dus van geweten hebben.

(In landen waar het derde-partijverkeer door zendamateurs anders is geregeld, komen 'phone patches' natuurlijk wel voor; ik heb ze zelf vaak tot stand gebracht, bijvoorbeeld om in het buitenland gelegerde militairen naar huis te kunnen laten bellen. Maar in de lage landen hebben en hadden we zoiets niet.)

--
Het gewraakte '7-traps filter' is natuurlijk, zoals al genoemd, een 7-polig filter geweest; 3 spoeltjes en 4 stukjes dubbelzijdige printplaat bijvoorbeeld. Zie boven.
Maar wat is het nu: was de binnenhuisantenne dom omdat die zelfs bij kleine vermogens al storing geeft, of werd er 'natuurlijk met hoge vermogens gewerkt'? Ik lees hierboven beide stellingen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 december 2019 17:20:30 schreef grotedikken:
...Je hebt er gewoon geen....

Serieus, wat verwacht je nou dat ik zeg dan? Dat ik met statistieken kom om aan te tonen dat het geen kommer en kwel was, die CB tijd? Nou verrassing, die heb ik niet. En die heb jij, zeker weten, ook niet. Ik weet wel hoe ik het ervaren heb.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Evarist

Golden Member

Op 15 december 2019 11:51:07 schreef grotedikken:
Jaja, een binnenhuis zendantenne spannen en dan maar je vermogen opdrijven omdat je bereik zwak is. Typisch diegenen die voor problemen zorgden.

Die antenne diende alleen om CB zenders te herstellen. Ik raakte er mee tot aan de andere zijde van het dorp en dat was voldoende voor een test. Het vermogen was nooit meer dan 4W

[...] Jaja, een binnenhuis zendantenne spannen en dan maar je vermogen opdrijven omdat je bereik zwak is. Typisch diegenen die voor problemen zorgden. [...]Leg de schuld maar bij de tv kijker. Klopt natuurlijk wel dat het kabeldistributienetwerk vaak zo lek als een zeef was en krachtige zenders in de buurt oppikte. Maar meestal had men slechts zeer korte tijd last van een sporadisch passerende politie wagen of taxi.

Natuurlijk was het de TV kijker niet. Het was Integan die de installatie aanlegde.

Had die man geluk dat jij een prima technieker was. En zo welwillend en sociaal. Het was toch zijn eigen fout, het lag immers aan de inferieure kwaliteit van zijn coax en stekkers. :-)

Ik ben nooit een ambrasmaker geweest en heb steeds gestreefd naar een goede verstandhouding met mijn omgeving. Trouwens mijn bovenbuur was mijn huisbaas. Hij had me er uit kunnen sodemieteren.

Gezeur? Jij veroorzaakt serieuze overlast en vindt de klager een zeur??
Typisch CB mentaliteit.

Ik gebruik het woord gezeur omdat dit een Nederlands forum is. Misschien is 'gezaag' duidelijker?
5x op een avond komen reclameren, als ik het pokkedruk had noem ik 'gezeur'

Trouwens GD je bent veel zachter geworden als vroeger, proficiat. Maar een oude vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. :-) :-) :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hubie

Special Member

Och,maak je niet druk joh.
GD is kleurenblind,ziet alleen zwart of wit.
Enige nuance ontbreekt bij hem.
Toch zou ik die BBB (Boze Brombeer Belg) missen als hij de stekker eruit trekt. ;-)
Af en toe een knuppel in een hoenderhok gooien kan geen kwaad.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 16 december 2019 00:18:50 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Op 15 december 2019 11:51:07 schreef grotedikken:
[...]
Klopt natuurlijk wel dat het kabeldistributienetwerk vaak zo lek als een zeef was en krachtige zenders in de buurt oppikte. Maar meestal had men slechts zeer korte tijd last van een sporadisch passerende politie wagen of taxi. Dat is één van de redenen waarom ik vind dat sommige hobby's niet in een dichtbebouwd stadscentrum thuishoren.
[...]
het lag immers aan de inferieure kwaliteit van zijn coax en stekkers. :-)

Grappig dat je het zegt; Ziggo (de Nederlandse kabelmonopolist) is het met die laatste zin al jaren eens. Als je de helpdesk belt over een storing is de eerste vraag of je gecertificeerd aansluitmateriaal gebruikt. Dan heb je het over drievoudig afgeschermde coax en hermetisch sluitende stekertjes.

Voor bonuspunten mag je raden tegen welke storingsoorzaak die afscherming hoofdzakelijk bedoeld was.... Hint: het had niet met CB te maken.

Ook in het algemene plaatje van omgaan met interferentie in een omgeving met hoge electronicadichtheid past dat idee wel; zendapparatuur moet zo min mogelijk rare dingen uitzenden en ontvangstapparatuur moet zo veel mogelijk immuun zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn nog steeds piraten oa op de 40m band , even onder de 7Mhz .
Heb ik er moeite/last van ? nee en ja.

Zolang niemand storing veroorzaakt is er niets aan de hand.
Als iemand mijn call gebruikt/misbruikt , dat is diefstal.

Dan maak ik daar wel een melding van bij agentschap Telecom .
Het agentschap neemt dan maatregelingen.

Rob, zitten die harmonischen er bewust in ? het lijkt wel een piano..
Dit is eerder een frequentie jammer , het stoort gegarandeerd op een of meerdere belangrijke frequenties of apparatuur.
Dit schema hoort thuis in de groep "Hoe bouw ik (niet) een FM Bug met 3 onderdelen"

Hier is een filmpje van een radio amateur (Kevin louglin, the old tech guy ) zijn call sign werd misbruikt door iemand anders. https://www.youtube.com/watch?v=z6s58MI4EdA

RAAF12

Golden Member

Goede zaak, ik scan in de omgeving van de airport uit hobby wel eens en tref hier weinig rommel aan. De diensten zijn hier ivm de luchtmachtbasis en de MCL heli dienst alert op storing. Bijna iedereen heeft these days een telefoontje op zak, dus het IMSI nummer incl. positie is zo gevonden!
En als men vreemde dingen op het net zet inclusief op dit forum dan zijn de diensten er vlot bij en kan evt de lokale politie de persoon on the fly identificeren en volgen via een politie auto. Of het nou om Lone Wolves of om georganiseerde bendes gaat. Dus piraten, met brevet van (on)vermogen, niet storen..
edit: Komen er net 2 militaire heli's over! Never a dull moment!

Anoniem

Op 15 december 2019 21:04:54 schreef Frederick E. Terman:
[...]Voor de CB was dat niet alleen toegestaan, maar zelfs een van de argumenten voor aanschaf... in een brochure van de Nederlandse staat.
Ik herinner me ook een algemene advertentie voor de PTT-MARC-regeling, met een plaatje van iemand in een auto in de file die zijn vertraging doorgeeft per CB. Op het water in de voorgrond mensen in een bootje die, eveneens per CB, melden 'daar hebben wij geen last van'. Wie herinnert zich deze afbeelding ook?

Zoiets kan in de county ergens in de States of the outback in Australie, maar niet in dichtbevolkte landen als de onze met het toegestane vermogen.En scrambling en sellcall waren niet toegestaan. Althans in Belgie niet. De toen in de lage landen actuele 0.5W was absoluut onvoldoende voor een mobiele communicatie over grotere afstand. Dus voor handelaars, dokters, onderhoudstechnici, truckers onbruikbaar. Dus wie het toch met dat doel gebruikte, ging zwaar over de schreef. Als madam met haar truckerman in Italie wilde chatten, was een zeer krachtige lineair nodig

Over 2m gebruik als telefoon of mobilofoon zeg ik: noem eens voorbeelden van gevallen. Tenslotte kom jij met dat verhaal.
Zelf denk ik dat het verzonnen is. Als zoiets vaker dan één keer is voorgekomen, zouden er klachten geweest zijn (al was het maar van jaloerse andere zendamateurs!), en zou ik er dus van geweten hebben.

Kom, niet zo hypocriet,dat ben ik niet gewoon van je. Je weet toch ook wel dat van de 2m band voor een groot deel oneigenlijk gebruik gemaakt werd. Zowel door alerlei oneigenlijke gebruikers als dor amateurs zelf."schat ik kom zo thuis, zet de patatten maar op het vuur". Niet dat ik dat zo erg vind..
Ik heb natuurlijk ook geen landelijke statistieken., Maar het is een feit dat in bijvoorbeeld in West-Vlaanderen, en waarom zou het elders anders zijn, heel wat vee-artsen een 2 m tranceiver in de auto had met een selcall. Sommigen met, de meesten zonder vergunning. Veel van die transceivers waren gemod naar een privaat kanaal net boven of onder de amateurband. Uiteraard hielde ze de oproepen zo kort en bondig mogelijk om de aandacht niet te trekken want ze wisten verdomd goed dat ze illegaal bezig waren. Natuurlijk wordt dat 40 jaar later ontkend. Net zoals het volgens hen niet waar was dat haast elke veearts hormonen ging inspuiten bij het vee, totdat de boeren doorhadden dat ze het goedkoper zelf konden.
Daardoor waren ze moeilijk te vatten. Maar er zijn er heel wat opgepakt. Natuurlijk hangt niemand dit aan de grote klok.

@Maartenbakker. De fout die je maakt is dat je een situatie van 40 jaar geleden door een hedendaagse bril bekijkt.
In die tijd waren zenders in een druk bewoonde omgeving zeldzaam. En de mensen hadden in huis weinig meer aan elektronica dan een huisradio, stereoketen, wekkerradio en een tv.
Immuniteit was dan ook een item dat niet aan de orde van de dag was.
Pas na de explosie van allerlei elktronica, PC's, zendertjes en de opkomst van de CB werd ingezien dat om al die toestellen in elkaars omgeving te laten werken ook aan dat luik moest gesleuteld worden. Het duurde nog zo'n 10 jaar voor dat een feit was.

Je kunt dus een tv bezitter in 1980 niet verwijten dat zijn installatie niet genoeg immuun was terwijl een CBer het tv kijken onmogelijk maakte door tegen alle regels van good practice in; met binnenhuisantennes te werken en daaruit voortvloeiend overdreven zendvermogens. Volgens de toen logische gedachtegang was enkel de CBer die de spelregels overtrad verantwoordelijk.

Niet alleen het illegale spul stoort. Ook de zeer legale 1008 van Radio 10 gold destijds, kwam goed hoorbaar binnen op mijn MFB speakers, op 50km afstand hemelsbreed.

Er was maar weinig nodig, om die zender te kunnen ontvangen :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Er zijn altijd al in beperkte mate problemen en onverenigbare zaken geweest. Daarom had je onder andere Inspectiediensten als NCS/RCD.
Die probeerden de conflicterende situaties zo goed mogelijk op te lossen. Enerzijds door de bewuste overtreders goedschiks of als het niet anders kon, kwaadschiks op andere gedachten te brengen.

Anderzijds, wat velen niet weten, is dat deze diensten een groot deel van hun tijd doorbrengen met het oplossen van deze conflicten tot tevredenheid van beide partijen door technische oplossingen.
Want het was natuurlijk veel vaker niet dan wel kwaad opzet. En het gaat lang niet altijd over hobbyistjes, maar veel vaker over kleine en soms zeer grote installaties die elkaar ongewild verstoren.
Meestal gebeuren deze tussenkomsten dan oin samenspraak met de betreffende installateurs of onderhoudstechnici.

Maar niettemin, toen de CB een rage werd, was de ellende die veroorzaakt werd, vooral in de grote steden en in de sociale appartementsblokken een ramp zonder voorgaande.
Sommige COers worden daar precies niet graag aan herinnerd, vermoedelijk omdat hun eigen roots daar liggen en ze 40 jaar later brave en oppassende burgers zijn geworden. :-) ;-)

maartenbakker

Golden Member

@vorige bericht GD: Ik weet niet of die gedachtengang toen helemaal logisch was; er werden ook al sinds jaar en dag filtertjes tegen instraling van legale apparaten verkocht. En als je in de buurt van een legale zender woonde, moest je ook toen gewoon zorgen dat je degelijk materiaal gebruikt. Dat je toen makkelijker wegkwam met halve maatregelen, betekent niet dat het ook in de toenmalige context geen halve maatregelen waren.

@ledlover: ik weet niet of het in jouw geval voldoende was, maar de /22 versie had daar voorzieningen tegen. Onder mfbfreaks ook wel bekend als de FTZ-mod. Dat onderstreept maar weer dat immuniteit ook toen al best bekend was zelfs al verschilden de normen per land, dus dat je niet alle schuld op de uitstraler van de storing kunt schuievn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 16 december 2019 14:33:01 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Maarten, dat is net wat ik al de hele tijd beweer. Maar problemen met allerlei zenders waren toen niet dik gezaaid. En er bestonden natuurlijk oplossingen voor.

Het maakt wél een verschil als in een sociale woonwijk plots in een straal van 100m tientallen zenders komen te staan waarvan het vermogen van nagenoeg allemaal de wettelijk toegestane beperking vér overschrijdt.
Raar genoeg waren CBers niet egaal verspreid over een gebied. Kwam door de vrouwen . Die konden dan urenlang tateren met een vriendin uit de buurt zonder telefoonkosten.
En in elke buurt zat er wel een aso die bet een binnenhuisantenne en een lineair van honderden Watts de hele blok platlegde. Meestal terroriseerde dat tuig ook de buurt/

Maar goed, niet alle contacten met de volkse bewoners waren zo zwart.
Zo was ik eens op bezoek bij ene 'lady snake'. Onverwacht kreeg ik een meters lange wurgslang over mijn schouders gedrapeerd.
Tis ne brave zei ze nog, en mocht hij onverhoopt toch bijten, trek je dan vooral niet weg. Hij heeft heel lange tanden, en als die afbreken kun je een lelijke ontsteking opdoen. :-)

Op 16 december 2019 14:30:55 schreef maartenbakker:

@ledlover: ik weet niet of het in jouw geval voldoende was, maar de /22 versie had daar voorzieningen tegen. Onder mfbfreaks ook wel bekend als de FTZ-mod. Dat onderstreept maar weer dat immuniteit ook toen al best bekend was zelfs al verschilden de normen per land, dus dat je niet alle schuld op de uitstraler van de storing kunt schuievn.

Ik heb de speakers in kwestie al lang geleden verkocht. Nooit de moeite gedaan om er wat aan te doen. Ze moesten sowieso een grondige revisie hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 16 december 2019 14:02:02 schre[quote][message="2127861","quote"]Op 15 december 2019 21:04:54 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Over 2m gebruik als telefoon of mobilofoon zeg ik: noem eens voorbeelden van gevallen. Tenslotte kom jij met dat verhaal.
Zelf denk ik dat het verzonnen is. Als zoiets vaker dan één keer is voorgekomen, zouden er klachten geweest zijn (al was het maar van jaloerse andere zendamateurs!), en zou ik er dus van geweten hebben.

Op 15 december 2019 21:04:54 schreef GD:
[...] Kom, niet zo hypocriet, je weet toch ook wel dat van de 2m band voor een groot deel oneigenlijk gebruik gemaakt werd.

Ik kan bevestigen dat ik dat met eigen ogen in dagelijks gebruik gezien heb. Loonwerkers in de buurt van Maastricht, een vloot van tientallen landbouwvoertuigen, allemaal uitgerust met fijne Yaesu transceivers. Meer nog, het is mijn eerste blootstelling geweest aan het zendamateurisme (?) als kleine uk. Jammer genoeg was er niemand van de gebruikers die ook maar enig verstand had van het bedoelde gebruik van de zenders, en ik herinner me glashelder de uitbrander die ik kreeg toen ik op een avond ergens op een traktor gekropen was en aan de afstemknop draaide om te kunnen luisteren naar "normaal" verkeer.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Anoniem

Op 16 december 2019 14:30:55 schreef maartenbakker:

Dat onderstreept maar weer dat immuniteit ook toen al best bekend was zelfs al verschilden de normen per land, dus dat je niet alle schuld op de uitstraler van de storing kunt schuievn.

Tuurlijk was dat al bekend in de industrie, maar huis tuin en keukenelektronica waren kooptoestellen, en dus had de koper geen andere keus dan zich aan te schaffen wat de winkels aanboden.
Omdat in huishoudelijke omgevingen toen de kans op interferentie door zenders klein was was er voor de fabrikanten geen enkele reden om niet verplichte onderdelen toe te voegen aan hun producten. Enerzijds had het niet zo veel zin, en anderzijds dreef het de kosten op.
En waar ging je die filters dan plaatsen?? De storing kwam vooral via audioingangen binnen. Elk filter daar beinvloedt de weergave negatief.

De reden voor storing was simpel. Men staart zich hier blind op storing veroorzaakt door de 2e harmonische op tv band1wat wel voorkwam , maar veruit de meeste ellende kwam van het zendsignaal zelf. Het signaal werd opgepikt vooral door audioingangen en soms ook tv middenfrequenten. Door het hoge niveau wordt deze overstuurd wat door een vermogenbeperking kon voorkomen worden. Deze oversturing leidde tot detectie in de eerste versterkertrap bij AM of SSB terwijl FM geen overlast veroorzaakte.

Daarom had de wetgever (in Belgie,ik weet niet hoe het in Nederland zat) op een bepaald moment een beperking opgelegd
van 0.5W en uitsluitend fm modulatie.

Je kunt de schuld dus wel degelijk bij de CBer leggen, want CBers die zich aan de wettelijke beperkingen hielden kon je op de vingers van één hand tellen. 4 Watt AM/SSB was gebruikelijk, al of niet met verborgen schakelaartjes en ik had degenen die met honderden Watts uitzonden niet te eten willen geven.

Ik weet ook wel dat ik zo de zoete nostalgische herinneringen van de goeie oude tijd een douw geef, maar daarom moet je de geschiedenis nog niet willen herschrijven. Wat overigens al te vaak gebeurt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik kan bevestigen dat ik dat met eigen ogen in dagelijks gebruik gezien heb.

Toch is dit niet hetzelfde als in de eerste versie.
Het begon met '2m-amateurs, met of zonder licentie, die hun toestel misbruiken als illegale mobilofoon'.

Daarna bleken het Vlaamse veeartsen met een '2m-toestel met selcall'. Er zijn echter geen amateurtoestellen met een dergelijke selcall geweest, zodat het dus om, eventueel afgedankte, mobilofoons gegaan moet zijn - de CMT-mobilofoon was tweedehands heel populair. Verder werkten deze lieden buiten de 2m-band.

Wat we dus intussen hebben, is: niet-amateurs, die niet-amateurapparatuur gebruiken buiten de amateurbanden.
Is het dan nog steeds zinnig om de 2m-band, 2m-amateurapparatuur, of 2m-amateurs te associëren met clandestien mobilofoongebruik?

Dat in latere jaren ook amateurtoestellen misbruikt werden door niet-amateurs om op niet-amateurfrequenties te werken verandert nog steeds niet veel aan de zaak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

In de zendamateurwereld waren de meningen verdeeld w.b.t. de 27 MC.
Als je de bladen Electron (VERON)en CQ-PA (VRZA) uit die tijd er op naslaat na lees,lees ik twee meningen.

1.Dat wordt een grote bende,met 0,5 Watt FM heb je een bereik van 2 straten verder dus gaan ze "kachels"gebruiken.

2.Join the club,als ze de smaak te pakken hebben gaan ze op voor de D of C machtiging.

De waarheid zal (zoals altijd) wel ergens in het midden liggen.

Op 16 december 2019 19:46:35 schreef Frederick E. Terman:
[...]Toch is dit niet hetzelfde als in de eerste versie.
Het begon met '2m-amateurs, met of zonder licentie, die hun toestel misbruiken als illegale mobilofoon'

....

Wat we dus intussen hebben, is: niet-amateurs, die niet-amateurapparatuur gebruiken buiten de amateurbanden.
Is het dan nog steeds zinnig om de 2m-band, 2m-amateurapparatuur, of 2m-amateurs te associëren met clandestien mobilofoongebruik?

Interessante nuance, inderdaad. In mijn geval betrof het onaangepaste 2m-amateurapparaten, die door niet-amateurs rond 147MHz gebruikt werden (dus buiten de Europese 2m-band).

Wat de amateurs betreft: het was een echte amateur mét licentie de oneigenlijke gebruikers hielp om aan apparatuur te geraken en om alles opgezet en afgeregeld te krijgen. Met de winst kon hij radioapparatuur kopen voor legitiem amateurgebruik.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Hubie

Special Member

Op 8 december 2019 17:01:47 schreef rob007:
Wat mij opvalt dat er word wel getennist over mag niet stoorzooi enz…
MAAR niemand komt nou met, jo Rob als je dan toch zo nodig moet, doe dan dit filter er achter zetten!?
En voor straf, EN om GD te pesten zet ik er nu ook geen filter achter, allemaal jullie schuld!
Hebben jullie nou je zin!? ;-)
Andere vraag! Kan iemand mij vertellen hoeveel uH de spoelen zijn van 80 Windingen?
http://english.pi4vli.nl/articles.php?article_id=24
Ik kom rond de 10uH kan dat? ( ik wil ringen gebruiken deze keer )
Misschien is deze beter die voor 160 uiteraard:
http://www.golddredgervideo.com/kc0wox/wa2ebyamp/filterschematic.gif
is denk nuttiger om over te praten ook.

VrGr Rob

In Malabar en Kootwijk hadden ze ook een paar "spoeltjes: Was iets meer dan 10 uH ;-)

Anoniem

Op 16 december 2019 19:46:35 schreef Frederick E. Terman:
[...]Toch is dit niet hetzelfde als in de eerste versie.
Het begon met '2m-amateurs, met of zonder licentie, die hun toestel misbruiken als illegale mobilofoon'.

Niet helemaal. Het ging erom dat 2m tranceivers zeer frequent misbruikt werden.

1) Door een aantal amateurs zelf. Ik dacht altijd dat gesprekken over de amateurbanden steeds over radiotechnische onderwerpen dienden te gaan en dat privécommunicaties over niet technische onderwerpen niet toegestaan waren. Zo werd het deels een luxe CB band voor een select publiek. Maar dat doet hier minder ter zake.
2) Door allerlei personen die er illegaal gebruik van maakten voor beroepsdoeleinden. Sommigen op de amateurfrequenties en de meesten op naastliggende banden. Er waren technici die gespecialiseerd waren in het buiten de amateurband brengen van dergelijke transceivers.
Helaas waren dat ook geen vrije frequenties, maar toegewezen aan betalende gebruikers met vergunning.Zoals taximaatschappijen.Ik ben blij dat Bert MC het zich ook nog herinnert, want sommigen denken waarlijk dat ik dit verzin.

Daarna bleken het Vlaamse veeartsen met een '2m-toestel met selcall'. Er zijn echter geen amateurtoestellen met een dergelijke selcall geweest, zodat het dus om, eventueel afgedankte, mobilofoons gegaan moet zijn - de CMT-mobilofoon was tweedehands heel populair. Verder werkten deze lieden buiten de 2m-band.

Tuurlijk wel. Dat waren externe apparaatjes. Diegenen die selcalls gebruikten lieten die aansluiten door de verkoper van de zendertjes..
Dergelijke selcalls werkten in die tijd met tooncodes.
In zo'n apparaatje zaten inplugbare moduletjes die elk een heel precieze toon genereerden door middel van kleine stemvorkjes die met een spoeltje aangedreven werden..

En geloof me vrij, boeren en veeartsen hadden nog wel meer te verbergen dan enkel illegale zendertjes.
Ik las op een dag vol verbazing in de krant dat speurders na veel moeite het hormonennetwerk van de 'spin' opgerold hadden.
Terwijl iedereen in dat milieu perfect wist welke apotheker in zn illegale labo in de kelder die rotzooi aanmaakte. Maar iedereen hield de kaken stijf op elkaar.

RAAF12

Golden Member

Op 16 december 2019 19:21:30 schreef grotedikken:
Daarom had de wetgever (in Belgie,ik weet niet hoe het in Nederland zat) op een bepaald moment een beperking opgelegd
van 0.5W en uitsluitend fm modulatie.

Dat ging in NL ook zo, na 35 florijnen dokken voor de licentie en dan een goedgekeurd 27Mc bakkie kopen. Ik heb aan die ongein niet meegedaan en had moeite genoeg met praten, laat staan voor zo'n l*lijzer te gaan kwekken. Blijkbaar hebben die users tijd over, dacht ik dan :-) Disclaimer: doe wat je wilt, maar stoor niet.
http://www.pttmarc.nl/

Overigens, moet er geen trema op de laatste e van Belgie? Of ligt dat gevoelig? Ik kan dat nooit inschatten, helaas.

Anoniem

België? Idd. Maar als die klungels van politici nog lang wachten met een regering te vormen bijna een jaar na de verkiezingen maakt het straks niet meer uit hoe je het schreef.

Eigenlijk is dit topic wat ontepoord, maar als je over piraterij, radiostoring en misbruik begint kom je automatisch in dat straatje.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 17 december 2019 11:49:31 (28%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 december 2019 23:49:31 schreef grotedikken:
[...]Ik dacht altijd dat gesprekken over de amateurbanden steeds over radiotechnische onderwerpen dienden te gaan en dat privécommunicaties over niet technische onderwerpen niet toegestaan waren.

Toch wel; in de tijd waarover jij spreekt was in Nederland het betreffende artikel:

De houder is bevoegd de inrichting te gebruiken tot het uitzenden van mededelingen, welke uitsluitend betrekking hebben op de inrichting en op de door middel van de inrichting te nemen proeven, alsmede tot het uitzenden van opmerkingen van een persoonlijk karakter waarvoor, uit hoofde van haar onbelangrijkheid, het gebruik van de openbare telegraaf- of telefoondienst niet in aanmerking zou komen.

Wat ik me zelf van veeartsen herinner (en ik stam wel degelijk af van een boerenfamilie) is dat ze zo'n semafoon bij zich houden, in de beginjaren nog simofoon genoemd; formaat en gewicht van iets meer dan een baksteen, met drie lampjes erop. Later paste hij in de jaszak.
Ten opzichte van de Belgische oplossing zie ik verschillende voordelen. Nog afgezien van de wet: de arts hoefde niet bij de auto te blijven om bereikbaar te zijn (handig als je aan het werk bent), en de roepende partij hoefde alleen een telefoonnummer te bellen, en hoefde dus niet óók een illegaal bakkie te hebben.

--
Ik heb nog eens naar dat filmpje uit de startpost gekeken, in een poging het schema te zien. Dat is naar werk - je wordt zeeziek van dat geslinger. Waarom niet gewoon één stilstaand plaatje van het schema, en één regel tekst eronder (meer zegt-ie niet)?
Hoe dan ook, het schema lijkt me heus niet beroerder dan de gebruikelijke 'AM-zender'-schema's die we hier zien. Niet goed uiteraard, maar ook niet extra slecht.
Het uitgangetje met die afgestemde secundaire is duidelijk bedoeld om op een heel korte antenne aangesloten te worden. Hang je hier je mooie coax-gevoede LPAM-antenne aan, dan is het probleem zó voorbij. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org