Lithium ion batterijen in serie zetten mogelijk?

Ik heb voor een toepassing minimaal 5volt nodig dmv een batterij.
Toepassing heeft ongeveer 600 mAmp nodig bij 12 Volt.
Ik heb dit geprobeerd dmv een boost converter.(3,7V naar 12V)
Het blijkt dat converter minimaal 5 volt nodig heeft om stabiel te kunnen werken.
Dus mijn vraag is kan ik twee lithium ion batterijen in serie zetten?
En hoe moet ik deze dan opladen?
Ik wil deze gebruiken.
https://www.123accu.nl/UltraFire-18650-Button-Top-batterij-2-stuks-3-7…

Arco

Special Member

Ultrafire zou niet mijn eerste keus zijn... ;) (er zit veel troep tussen)
Een normale powerbank lijkt me 't simpelst: daar kun je je boostconverter achter hangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Potverdikkie, daar heb ik nog helemaal niet gedacht.
Daar heb ik er nog wel een paar van liggen.
Bedankt Arco.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je kunt ook 3 lithiumbatterijen in serie zetten, dan kom je aardig dicht tegen de 12V. Alnaargelang hoe stabiel die moet zijn, natuurlijk: als het 12,00 volt moet zijn dan is er toch iets regelends nodig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

als je typische powerbank printjes zoekt, die boosten van 3,3-4,2V hoog naar 5V. printjes kosten 2keer niks in china.
maar idd, een gewone powerbank heeft alles aan boord, het opladen en het omhoogkrikken naar 5V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je toch kies voor een Powerbank dan kun je als deze quick charge ondersteund er misschien direct 12V uitkrijgen.
Probleem is wel dat het protocol hiervoor niet goed beschreven is. Misschien heb je iets aan deze link:
https://electronics.stackexchange.com/questions/353558/powering-12v-de…

Op 15 december 2019 19:30:05 schreef Arco:
Een normale powerbank lijkt me 't simpelst: daar kun je je boostconverter achter hangen...

Moet het niet een te goedkope unit zijn.
Het goedkope spul (wat je vaak cadeau krijgt/kreeg) doen max 1A@5V. Dan is 600mA@12v niet haalbaar

KGE

Golden Member

Vraag is ook natuurlijk: hoe lang heeft dat apparaat die 12 Volt bij 600 mA achter elkaar nodig ?

Uit een enkele 3,6V lithium cell is dit al een forse stroom wanneer je omrekent dat 12V x 0,6A = 7,2 Watt dus moet die enkele cel in ideale omstandigheden al 7,2 / 3,6 = 2 Ampere leveren.

De betere cellen doen zo'n 3300 mAh dus die zijn in minder dan twee uur leeg. Ga er in de praktijk dus maar van uit één uur dus..

De Ultrafire cellen die ik gehad heb waren allemaal rommel: kleine cel in een grote huls, en halen meestal de 1000 mAh niet eens.

Panasonic cellen hebben een goede naam en heben de capaciteit die opgegeven wordt wanneer je die bij een vertrouwd adres koopt.

Wanneer het maar af en toe gebruikt hoeft te worden zou je zoiets kunnen proberen gekoppeld aan een enkele goede kwaliteits cel. Opladen kan dan met een standaard USB lader.

Op 15 december 2019 19:00:45 schreef ZAQ:
Ik heb voor een toepassing minimaal 5volt nodig dmv een batterij.
Toepassing heeft ongeveer 600 mAmp nodig bij 12 Volt.

De juiste vraagstelling is dus:

Ik heb max 600mA nodig bij 12V hetgeen ik moet voeden uit een batterij.
Ik heb een 18650 Li ion cell gekocht en een step-up gekocht maar die blijkt pas vanaf 5V lekker te werken.
Zou het helpen om twee van die cellen in serie te zetten?

* Het echte DOEL van het project.
* wat je al gedaan hebt en wat je geconstateerd hebt.
* Wat jij als mogelijke oplossing ziet.

Wat nog mist is: hoe lang moet het werken op de batterij? Wordt de 600mA constant gebruikt of slechts sporadisch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew ben idd onduidelijk en informeer jullie ook nog eens verkeerd.
Doel: snoerloze soldeer rook afzuiging.
Het verbruik is niet bij 12 volt maar 5 volt 600mAmp.
Ik heb via mijn lab voeding 5 volt op een boost converter gezet en een 12 volt fan aangesloten.
Dit werkt meer dan voldoende.
Wanneer ik de boost converter op 3,7v input zet gaat deze aan de haal, hoge stroom en wordt heet.
Ik ga aan de gang met het idee van Arco.