Op 15 december 2019 19:17:24 schreef fcapri:
telkens ik boven de 700W uit kom schakelde die uit. het is dus geen 50A BMS want boven 20A stopt die ermee.
heb de chinees gecontacteerd, want dit kan niet.
Daar kun je de Chinees de schuld van geven, maar ik denk toch echt dat het aan jouw opstelling ligt. Die motorregelaar is VEEL te klein om een fatsoenlijke buffercapaciteit te bevatten voor 50A, dus zeer waarschijnlijk trekt die smerige piekeriger stromen uit de accu, waarvan de top (ver) boven de 50A komt.
Op 15 december 2019 19:17:24 schreef fcapri: en dat is nu net wat ik in het begin topic aanhaal. kan ik dat efficënt punt verleggen door de accuspanning te regelen. hogere spanning en de PWM dan aardig beperken. en dat blijkt hier nog maar eens.
met volledig open gashendel ligt het verbruik sowieso hoger op hogere spanningen.
Nee, dat klopt gewoon fundamenteel niet met de natuurkunde! Om te beginnen is de vraag wat jouw motorregelaar bij "vol gas" doet, geeft die dan altijd 100% pulsbreedte?
Het is logisch dat de stroom afneemt naarmate de snelheid toeneemt, bij gelijkblijvende accuspanning, want de tegen-EMK van de motor stijgt, waardoor er een kleiner deel van de accuspanning overblijft voor de weerstand en inductie in de motor, en bij gevolg loopt er minder stroom. De motor maakt dan ook navenant minder koppel.
Als je de voedingsspanning verhoogt, gaat er bij een gegeven snelheid meer stroom lopen, omdat de hogere voedingsspanning - dezelfde tegen-EMK betekend dat er meer overblijft voor de inductie en weerstand. De motor trekt dus meer stroom, en maakt meer koppel, waardoor je harder blijft accelereren.
Nu is het mogelijk dat jouw motor al ver in de verzadiging zit, en dus voor al die extra stroom minder extra koppel maakt dan zou verwachten. Dit zou allemaal niet relevant zijn, als de motorregelaar de stroom en daarmee het koppel actief zou regelen; je zou dan namelijk bij vol gas en dezelfde snelheid hetzelfde verbruik (in Watt) moeten hebben, zolang je niet in de buurt van de maximaal haalbare snelheid zit.
Je hebt een oude, inefficiënte motor, die waarschijnlijk zwaar verzadigd, een regelaar die niets regelt en zeer waarschijnlijk veel te weinig buffercapaciteit heeft, in combinatie met meters waarvan maar de vraag is of ze goed met die piekerige stromen kunnen omgaan, en daar wil je conclusies uit trekken over de onderliggende natuurkunde. Snap je nou echt niet dat dat een zinloze exercitie is?