Kán dat überhaupt?

EricP

mét CE

Op 11 december 2019 17:13:07 schreef fatbeard:
:o Guilty as charged: ik ben (heel erg) perfectionistisch en heb de (sterke) neiging zaken te over-engineeren.

Laat ik voorop stellen dat ik dat eerder voor je dan tegen je vind pleiten. Ik snap heel goed hoe dat werkt. Sinds ik 'eigen baas' ben, spelen er meerdere factoren mee (tijd is geld) en 'goed genoeg' levert exact zoveel op als 'perfect'.

Maar het aansolderen van de kabel gaat (ondanks gekwalificeerd personeel) nog geregeld (ca 1%) fout, dus testen mét kabel is eerder een noodzaak dan een optie (maximaal toegestane uitval bij de klant is 0.5%)...

Gelukkig zijn ze niet gecertificeerd. Probleem is duidelijk...

Plus dat het product nog interconnects (connectoren) bevat tussen de verschillende printen, die willen ook wel eens falen na een reisje naar Roemenië (daar worden ze ingegoten) of na/door het ingieten. Beide zaken zijn zoals al eerder gemeld NIET onze keuze: we hebben ze meermalen -met klem- afgeraden.

Ik ken dat probleem van klanten ook. Mijn oplossing was doorgaans open zijn in de prijs calculatie. Als ze dan zien wat dat kost, dan is de toon van het gesprek vaak opeens anders. Maar goed... iets met een gepasseerd station. Dus laat maar.

Die IC-voet is een mogelijk gouden idee _/-\o_ (had ik zelf kunnen/moeten bedenken |:( ): low cost, snel en simpel; ga ik wat mee experimenteren.

Eigenlijk zou het een gouden voet, geen gouden idee moeten zijn :)

Gezien de deadline (3600 stuks voor het einde van de maand in Roemenië) hebben we ook de managers gestrikt om mee te helpen, dat levert wellicht wat meer armslag op ;)

Zorg dan ook wel dat die het minst geschoolde (en vaak ook het meest arbeids intensive...) werk doen. Je bent tenslotte manager. Als je wat had gekund, dan had je wel achter mijn bureau gezeten...

Goed, alle gez**k daar gelaten: in vond het toch wel een intrigerende vraag en heb eens en oud-collega geraadpleegd. Die is vroeger wat met beeld herkenning bezig geweest. Let wel: dat was 15 jaar terug. De de 'regels' zullen inmiddels wel wat anders zijn. Hoe dan ook leuk om zo iemand nog eens te spreken, de korte samenvatting van het gesprek:

  • Maak met een high-res camera met goede belichting een foto.
  • Zet die om naar iets bitmaps achtigs (dat is makkelijk zoeken; hij suggereerde .bmp).
  • Als je kunt garanderen dat in de bitmap 'draadje 1' elke keer min of meer op dezelfde plaats zit, dan pak je daar een hand pixels, middelt die (bitmap is doorgaans iets RGBs, zo niet: verkeerde bitmap :) ).
  • Kijk welke kleur daarmee het beste overeen komt.
  • We weten welke kleur draadje 1 heeft.

Je belichting moet dus stabiel zijn (zijn suggestie: werk altijd met forse flits, achtergrondverlichting speelt zo een kleinere rol).
Verder is het makkelijk als de posities vast liggen (dan weet je botweg welke bytes in het file je hebben moet!). Als dat niet zo is, dan moet je gaan zoeken. Iets me fiducials. Kan, maar ingewikkelder.

Hij heeft dat (zijn projectje) destijds op een Lunix machine gedaan. Hi res (om voldoende pixels te hebben van 'kleur draadje'; voor wat 'hi res' tegenwoordig nog waar is :) ) cam die je op commando een plaatje kon laten maken. De toolchain was iets van 'maak plaatje', 'converteer naar .bmp' en hij had zelf 5 regels C-code die de juiste bits eruit trokken.

Zijn laatste tip: er wordt in de verpakking (van voedsel) steeds meer met camera systemen gedaan. Best kans dat je iets hapklaar kunt kopen wat alleen geconfigureerd hoeft te worden.
Maar dat zou wel eens kostbaar kunnen worden. Zeker als je er meerderen wilt hebben.

Ik heb ook nog ff na zitten denken over 'stekker aan kabel en later afknippen'. Alhoewel de kans klein is, zou het zo kunnen zijn dat de kabel-boer 2 draden verwisselt. Als de kapel-aan-printje-soldeerder dezelfde fout maakt, dan komt het vlekkeloos door de test, maar in het veld gaat het niet werken.

Tenslotte: ben je al eens op zoek geweest naar een toko die RJ45 aan kan zetten? Nee, niet om een connector aan jouw kabel te klussen, maar die doen dat vast niet op de hand. Op de een of andere manier krijgen ze de juiste draadjes op de juiste volgorde in zo'n stuk plastic gefrut voordat ze het persen. Dat is geloof ik ongeveer wat je zoekt. Toch?

fatbeard

Honourable Member

Totnogtoe ben ik best content met het voetjes-idee, nogmaals bedankt.
Gaat zeker 100 tests (and counting) mee, en de andere testers zijn er ook wel blij mee.

Eerst die 3600 units de deur uit, daarna een iets luxere oplossing voor de volgende 4 of 8000 en wellicht komt het volautomatische systeem er ook nog...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Totnogtoe ben ik best content met het voetjes-idee, nogmaals bedankt.
Gaat zeker 100 tests (and counting) mee, en de andere testers zijn er ook wel blij mee.

Doe er je voordeel mee. Ik heb er niet eens echt over nagedacht :)

Op 10 december 2019 15:54:41 schreef fred101:
[...]
Ik denk het niet want hij weet de kleuren dus kan de nivo's vast leggen. Ik heb voor een bedrijf een meter gebouwd die meet hoe doorzichtig iets is. Ik heb er een zelf gehouden en wat gemod. Dat ding ziet het verschil tussen glas en plexyglas. Ik geloof nooit dat zijn zwart en paars in grijstint zo dicht bij elkaar liggen dat je dat verschil in reflectie niet kunt meten. Daar hoef je het niet eens voor om te zetten naar grijstinten.

In een grijstinten verleden was er "Wedden Dat" op TV. Een deelnemer beweerde dat hij kleuren kon zien op een zwart-wit tv. Met gokken kwam hij een heel eind, maar uiteindelijk verloor hij toch de weddenschap.

Als je al een camera wil gebruiken zou ik in ieder geval een kleuren camera nemen. Je bent dan niet meer zo afhankelijk van de belichting die last kan hebben van schaduw bijvoorbeeld.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
RAAF12

Golden Member

Zoiets moet je idd dubbelblind testen. Net zoals perceptie van audiobronnen en luister ervaringen. Ogen en oren zijn prima meetinstrumenten tot je perceptie gaat vertalen naar wetenschap. Ik had een bloedhekel aan statistiek en wiskunde op school. Maar dat terzijde. Bijpassende valse tanden en kiezen uitzoeken is ook moeilijk. Ondanks de kleurenkaart. Meestal zie je zo het verschil. Op HD TV is het helemaal duidelijk, de valse tanden stralen je tegemoet. Net zoals gebleekte gebitten.

Is een ZIF voetje geen optie?

https://www.taydaelectronics.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/-/a-1602.jpg

Om te zorgen dat de draden steeds in het juiste slot gaan zet je er een plaatje met gaatjes boven.
Hierop kun je dan een legenda printen.

Om de kabel goed te fixeren voeg je dan nog een klem toe die de kabelmantel beetpakt.

Even wat tips zonder het hele draadje (sic lol) gelezen te hebben.

Voetpedaal: twee handen vrij om draadjes goed te houden.
Meerdere voetpedalen: twee handen vrij om enkele draadjes goed te houden

Een enkele camera voor kleurcontrole is super simpel. Waarschijnlijk kan je zelfs macro's of plug-ins in Gimp, Photoshop of andere tools gebruiken om een belletje te laten rinkelen bij onjuiste volgorde.
Ik stel me zoiets voor als het maken van een raster én kleurfilter voor elke aansluiting.
Nog simpeler: maak een grote scherpe foto per test en na een tiental tests even door de foto's klikken in een halve minuut. Een verspringende kleur zie je direct.

De volgorde lezen en dan de aansluitingen aanpassen is natuurlijk véél complexer. Te complex denk ik.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb lang geleden beeldacquisitie in Matlab gedaan. Je kon dan gewoon in C programmeren en de matrixbewerkingen (voor bijvoorbeeld de beeldherkenning) in Matlab doen. Sinds die tijd zijn er natuurlijk veel alternatieven ontwikkeld, dus dat is maar een van de vele methodes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou een 'fixture' / een plastic blok maken waarin gaatjes zitten waar de draden in passen. Haaks op deze gaatjes een ander gat waar een test pin doorheen kan.
Draden in het fixture steken en het fixture op een pennenbed drukken (pogo pinnen met een geschikte kop).
Je zou evt meerdere pogo pinnen kunnen gebruiken per draad om zo evt contact en insteek problemen te voorkomen.

En dan als eerste gewoon de juiste draad in het gaatje steken, maar evt later met een camera systeem automatisch de juiste electrische verbinding laten kiezen. Dus dan maakt het ook niet uit welke draad waar in gestoken wordt.