Chinese GPS module: voedingsspanning?

Ooit eens kocht ik https://www.aliexpress.com/item/32914952146.html?spm=a2g0s.9...4c4dHc3riC

Nu wil ik er iets mee gaan doen (aan een Arduino koppelen) maar het is me niet zo duidelijk of het dingetje nu 3,3 V= voeding verwacht dan wel 5V= . Dat laatste lijkt me wel het meest waarschijnlijk, maar ik wil het ontvangertje toch echt niet opblazen. En natuurlijk helpt de verkoper niet verder: de specs zeggen wel "default baudrate=9600" (hoera! :+ ) maar Vcc= ho maar nix hoor :(

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ah, een GPS module. Ik dacht dat je een satellietontvanger bedoelde :7

Ik zou er gewoon 3v3 op zetten en kijken of er wat uit komt. 5V erop kan altijd nog.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Volgens mij is die 5 poter een LDO regulator. ( naast de tx pen)

Heeft jouw module een andere sticker? Mogelijk kun je de spanning uit de datasheet halen.

GMT+1
EricP

mét CE

Ik ga met progger mee. Je zou eens kunnen kijken of je het nummer op die regelaar kunt lezen - ik zie geen spanningsdeler, waardoor ik denk dat het een 'fixed' exemplaar is.

Als je daar niet verder mee komt, dan kun je het ding aan een lab voeding hangen, de uitgang van die spanningsregelaar meten, spanning langzaam omhoog en je komt vanzelf op het punt dat de boel stabiel wordt. Daar iets boven zitten...

Ik weet uit ervaring dat die GPS ontvangers best 'picky' zijn met hun spanning (yep, ik heb er wel eens eentje gesloopt...). Die wilden 5V ±5% zien. 5.4V vond-ie al niet lekker meer. Het zal me niks verbazen als zelfs de Chinees er een LDO voor frut.

Het zou me ook niet verbazen als het ding meer dan 5V nodig heeft en op 5V draait. GPS antennes zijn doorgaans actieve antennes en de gebruikelijke voedingsspanning is 5V. Nou hoeft die van jou niet 'gebruikelijk' te zijn, maar het ligt voor de hand dat 'low budget' ook iets als 'mainstream components' is.

Geinig ding overigens!

99.99% zeker dat het een gewone u-blox NEO 6M module is die op 2.7 tot 3.6V draait en dat het printje een gewone 5V->3.3V LDO heeft.

https://www.u-blox.com/sites/default/files/products/document...003%29.pdf

Dus 5V aansluiten. Zal ook wel werken met 3V of 3.3V, maar het lithiumbatterijtje is voor de RTC, en je wil niet dat het de chip op het batterijtje draait door te lage voedingsspanning.

Als je ZEKER wil spelen, zet 3.6V op VCC, meet op pin 23 van de u-blox module, en als daar 3.3V op staat kan je VCC verhogen.

Google op GPS NEO 6M en je vindt de datasheets met de vleet.

https://www.terraelectronica.ru/pdf/show?pdf_file=%2Fz%2FDat...Manual.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=dy2iygCZTIM

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sine

Moderator

Met de kanttekening dat het dan zo goed als zeker geen echte ublox is maar een cloon daarvan.

Verwacht niet dat alles wat in de datasheets staat werkt, ook firmware updates zullen niet lukken.

Volgens mij heb ik een "recycled-Ublox" ding op mijn printje zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eventjes een update: ik heb het ontvangertje aan de 3,3 V= van een Arduino Uno gehangen, en het neemt zo'n 40 mA op. Dan met een 15R serieweerstand aan de +5V, precies dezelfde stroomopname. Dan zonder die weerstand, nog steeds dezelfde stroomopname. Zover zijn we dus al, en daarmee is mijn vraag eigenlijk beantwoord.

Bij het inschakelen flikkerde een groene LED op het ontvangertje, daarna niets meer; na enkele minuten begon de groene led dan regelmatig aan en uit te gaan, blijkbaar volgens de secondenpuls.

De meeste aannames lijken wel voor de hand te liggen: clone van een U6, en dat 5-potertje zal wel een low-dropregelaar zijn. Helaas kon ik er geen typenummer op lezen, zelfs niet met mijn krachtigste loep.

Nu eens kijken of er echt seriele data wordt uitgestuurd, en of ik daar in de Arduino iets kan uit brouwen...

NB over de terminologie: ik wilde het vooral niet over een GPS-ontvanger hebben, omdat die term eigenlijk te beperkend is ook al is hij natuurlijk wel algemeen gebruikelijk. Maar vandaag is GPS slechts het Amerikaanse systeem van satelliet-navigatie, er is nu ook Glonass, Beidou (sp?) en weldra (?) Galileo. Correct zou eigenlijk zijn "GNSS-ontvanger".
Maar ik begrijp ook wel dat de term "satelliet-ontvanger" die ik aanvankelijk gebruikte, al te breed is, die vlag kan erg veel verschillende ladingen dekken. Bv. het ontvangen van weersatellieten gebeurt ook met een satellietontvanger.

Sine

Moderator

Of het nog veel vaker voorkomende doosje op de TV.

Als het echt een M6 (kloon) is dan is GPS ook het enige wat het ding binnenhaalt.

EricP

mét CE

Op zich is het natuurlijk heel fijn om niet meer afhankelijk van Amerikanen te zijn (alhoewel je je af kunt vragen of afhankelijk van de EU zijn beter is...). Maar het introduceert dus wel weer een stel andere systemen met elk hun eigen eigenaardigheden. Zeker bij multi-protocol ontvangers wordt het best interessant als die switchen van positioning system - uiteraard zit je bij een ander systeem ook op een iets andere plaats.

na enkele minuten begon de groene led dan regelmatig aan en uit te gaan

Is dat niet gewoon de serial out? Het ding doet waarschijnlijk iets NMEA-achtigs. Gebruikelijk is om de berg strings elke seconde uit te braken.

Voor de rest denk ik toch dat dit niks anders is dan een GPS ontvanger :)

bprosman

Golden Member

Bv. het ontvangen van weersatellieten gebeurt ook met een satellietontvanger.

Zelfs TV beeld :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Gebruikelijk is om de berg strings elke seconde uit te braken.

Nuance: elke seconde de hele reutemeteut uitsturen, inderdaad, en (wellicht eerst) de led omschakelen, euh pardon, togglen, anders kon die nooit zo'n mooie 50% aan-uit tonen.

@bprosman hierboven: proficiat, je bent minder dan 24h na @Sine met die opmerking

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is de led niet aangesloten op het 1 pps signaal? Normaal gaat zo een led elke seconde aan en uit zodra er een 3 dimensionale fiks is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zo had ik het ook altijd begrepen, jawel; ttz de led wordt gestuurd door een flip-flop die omslaat bij elke secondepuls. Dus 1 seconde aan, 1 seconde uit.

Op 15 december 2019 08:09:30 schreef EricP:
Zeker bij multi-protocol ontvangers wordt het best interessant als die switchen van positioning system - uiteraard zit je bij een ander systeem ook op een iets andere plaats.

Volgens mij is zo dat alle system op essentieel dezelfde manier werken. Dus van iedere satelliet krijg je een "ik zond dit om xx:yy:zz.abcdefghi uit" (*) Of ie nu GPS, glonass, beidu of nog wat anders is. Dus die signalen kan je dan allemaal processen en kijken of daar een unieke locatie uitkomt. Zonee, dan moet je iets doen om een redelijk gemiddelde te bepalen. evt outliers er uit gooien.

(*) nanoseconde resolutie: klopt wel ongeveer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De eerste ontvangers, die enkel GPS konden ontvangen, stuurden data uit in NMEA-records, met recordtypes als GPRMC, GPGSA enzovoort.
Tegenwoordig zie ik ontvangers die GLxxx uitsturen voor Glonass-specifieke data, vooral dan de details per satelliet, en GNxxx voor "generic GNSS" data, waarbij de ontvanger dus inderdaad wel eens zelf een zinnig gemiddelde zou kunnen bijelkaar berekend hebben uit wat de diverse satellieten uitzonden.

Wel bedenken dat de diverse satellietfamilies andere zendfrekwenties/banden gebruiken, de ontvanger moet daar wel weg mee kunnen.

RAAF12

Golden Member

Die moderne GPS ontvangers pakken zowat alles ongeacht de omgeving. Tunnels zijn vaak wel een obstakel. Maar een halve wegdekoverkapping is geen probleem dan zijn er voldoende sats voor een 3D fix. Met die fix is er ook hoogte info, heb ik me laten vertellen.

Into the great wide open, een rit naar Galamadammen. https://www.youtube.com/watch?v=Oi_k_8JMU5A

Hier een voorbeeldje van wat ik ontving met een goedkoop usb-ontvangertje (dus NIET dat waarover ik dit draadje begon):

$GPGSV,4,1,15,02,23,105,25,03,01,002,,06,22,066,31,12,74,058,34*76
$GPGSV,4,2,15,14,28,310,31,17,00,035,,19,17,041,21,22,02,342,21*78
$GPGSV,4,3,15,24,46,136,31,25,58,264,32,29,18,197,28,31,08,302,33*7F
$GPGSV,4,4,15,32,42,279,37,36,26,147,31,49,32,180,31*44

$GLGSV,3,1,11,67,16,238,31,68,30,294,,69,15,344,21,76,31,092,21*68
$GLGSV,3,2,11,77,73,010,15,78,31,296,25,85,04,015,,86,46,056,30*63
$GLGSV,3,3,11,87,38,145,38,88,03,175,,91,38,145,*59

Na filtering en formattering: eerst vier regels GPS, met 15 satellieten. Dan drie regels glonass, met 11 satellieten.

GPS sat.nummers: 2, 3, 6, 12 / 14, 17, 19, 22 / 24, 25, 29, 31 / 32, 36, 49
Glonass nummers: 67. 68 , 69, 76 / 77, 78, 85, 86 / 87, 88, 91

De nummers uit RAAF12's prentje zitten allemaal onder de 64, dus blijkbaar geen Glonass. Wel opvallend dat de meeste satellietnummers netjes terugkomen in mijn lijstje, die satellieten zijn toch niet geostationair? Toeval?

Verder:

een 3D fix. Met die fix is er ook hoogte info, heb ik me laten vertellen.

is helemaal correct: hoogte is een van de drie traditionele dimensies :) Eigenlijk heb ik het nooit meegemaakt dat ik slechts een 2D-fix kreeg: het is 3D of niks. Wel zijn de aangegeven hoogtes niet erg nauwkeurig: hier in huis, zonder de ontvanger te verplaatsen, heb ik op enkele uren tijd alles gekregen van 112 voet tot -6 voet; met toch altijd 9 of 10 satellieten in gebruik.

Maar die slimfoon ontvangt wel heel wat beter dan de mijne! Nu ja, de mijne is dan ook maar een goedkoop prul, een Archos; voor zijn prijs doet die het heel aardig maar verder gaat dat niet.

RAAF12

Golden Member

Oudere versie van de app i.c.m het nieuwe Oxygen OS 10.0.1 geeft minder sats in beeld en alleen GPS op die momentopname. Ik denk inderdaad dat die nummers overeenkomen met de sat indentifier.
Dat zou hier te checken zijn met de baangegevens op https://www.n2yo.com/ als de sat in de buurt is en daardoor de SNR hoog.

Into the great wide open, een rit naar Galamadammen. https://www.youtube.com/watch?v=Oi_k_8JMU5A

Op 15 december 2019 20:00:04 schreef RAAF12:
Die moderne GPS ontvangers pakken zowat alles ongeacht de omgeving.

Je screenshot is van een apparaat wat denk ik alleen GPS doet: Ik zie gewoon nummertjes voor de satellieten geen B12 voor Beidu satelliet 12 of andere indicatie (nr > 32 o.i.d.) om aan te geven dat het niet-GPS satellieten zijn.

Omdat GPS werkt op basis van de afstanden tot aan de satellieten en omdat die satellieten niet HEEL hoog zitten, zitten ze vaak vrij dicht bij de horizon. Als een satelliet dus op het verlengde zit van de lijn 5m weg 1m omhoog, dan moet je ZIJN afstand op 0.2m nauwkeurig weten om evt op 1m nauwkeurig je hoogte te gaan bepalen. 0.2 m verkeerde lengte resulteert in 1m verkeerde hoogte.

Omdat jij geen atoomklok in jou apparaat hebt zitten is zelfs 1 of meer satellieten rechtboven je niet behulpzaam. Pas twee laag-bij-de-horizon recht tegenover mekaar satellieten helpt om de tijd nauwkeuriger te bepalen. En dan gaat weer meespelen dat de propagatietijd door de atmosfeer niet constant is maar afhankelijk van het weer.

Al met al: de hoogte zit meer onnauwkeurigheid in dan in de positie.

joopv

Golden Member

Op 15 december 2019 08:09:30 schreef EricP:
Op zich is het natuurlijk heel fijn om niet meer afhankelijk van Amerikanen te zijn (alhoewel je je af kunt vragen of afhankelijk van de EU zijn beter is...). Maar het introduceert dus wel weer een stel andere systemen met elk hun eigen eigenaardigheden. Zeker bij multi-protocol ontvangers wordt het best interessant als die switchen van positioning system - uiteraard zit je bij een ander systeem ook op een iets andere plaats.[...]

Multi-constellatie ontvangers "switchen" niet van systeem - ze combineren alle zichtbare gnss sats tot 1 positie, waarbij de SNR en onderlinge geometrie van de sats bepalend is voor de keuzes bij de berekeningen.

Een berekening alléén gebaseerd op Glonass (of Galileo) zal in principe geen positieverschil opleveren met een die gebaseerd op alleen GPS.

RAAF12

Golden Member

Op 16 december 2019 10:04:11 schreef rew:
[...]Je screenshot is van een apparaat wat denk ik alleen GPS doet: Ik zie gewoon nummertjes voor de satellieten geen B12 voor Beidu satelliet 12 of andere indicatie (nr > 32 o.i.d.) om aan te geven dat het niet-GPS satellieten zijn.

Op dat plaatje zijn inderdaad alleen GPS sats te zien, dat wordt aangegeven in de legenda door de rondjes op de basislijn.

Omdat GPS werkt op basis van de afstanden tot aan de satellieten en omdat die satellieten niet HEEL hoog zitten, zitten ze vaak vrij dicht bij de horizon. Als een satelliet dus op het verlengde zit van de lijn 5m weg 1m omhoog, dan moet je ZIJN afstand op 0.2m nauwkeurig weten om evt op 1m nauwkeurig je hoogte te gaan bepalen. 0.2 m verkeerde lengte resulteert in 1m verkeerde hoogte.

Dat klopt, DP operators positioneren boorschepen met drie thrusters op volle zee via GPS sats en kunnen vele sats kiezen om het beste signaal binnen te krijgen, bij de Malvinas is de dekking wat minder dan voor de kust van Brazil, bijvoorbeeld.
Een bevriende trauma arts met een tick voor zeevaart heeft me daar veel over verteld.

Omdat jij geen atoomklok in jou apparaat hebt zitten is zelfs 1 of meer satellieten rechtboven je niet behulpzaam. Pas twee laag-bij-de-horizon recht tegenover mekaar satellieten helpt om de tijd nauwkeuriger te bepalen. En dan gaat weer meespelen dat de propagatietijd door de atmosfeer niet constant is maar afhankelijk van het weer.

Ahh dat is duidelijk, maar de sat die rechtboven me staat geeft wel de hoogste SNR op de meter! Ik had trouwens vannacht op een andere locatie behalve de vele GPS sats ook een(1) zwakke Glonass op de meter.
Dat is abnormaal, voor de update en met de nieuwere app was er veel meer te zien Gallileo, Beidou ect waren er ook. Maar ik blijf bij deze soft. Met navigeren geeft het geen problemen.

Al met al: de hoogte zit meer onnauwkeurigheid in dan in de positie.

Klopt, de app heeft daarvoor een GEOD switch voor de huidige locatie op grondnivo.

RAAF12

Golden Member

DP operators werken op dit soort schepen. En er wordt steeds dieper geboord om de laatste fossiele energie uit Moeder Aarde te persen :-( https://www.huismanequipment.com/en/products/drilling/drill_...drill_ship

EricP

mét CE

Multi-constellatie ontvangers "switchen" niet van systeem - ze combineren alle zichtbare gnss sats tot 1 positie, waarbij de SNR en onderlinge geometrie van de sats bepalend is voor de keuzes bij de berekeningen.

Daar is nog wel wat op af te dingen. De diverse correctie systemen die er voor GPS zijn, zij voor de andere systemen natuurlijk niet erg bruikbaar...

Een berekening alléén gebaseerd op Glonass (of Galileo) zal in principe geen positieverschil opleveren met een die gebaseerd op alleen GPS.

Dan mag je me alleen nog ff uitleggen hoe 2 GPS ontvangers waarbij de antennes op toch wel een halve meter van elkaar zitten zomaar 20-50 verschil in positie kunnen weergeven - en uiteraard is dat verschil in zowel afstand als richting niet stabiel. Toegegeven, het is wheelmarked meuk (dus geen state of the art). Maar wel praktijk...

DP spul is een verhaal apart. Naast GPS zullen die ook wel wat met FOG of iets wat op inertie gebaseerd is doen - anders gaat dat niet zomaar werken.

Eigenlijk heb ik het nooit meegemaakt dat ik slechts een 2D-fix kreeg: het is 3D of niks.

Aan boord gebeurt het wel eens. Meestal in de buurt van marine havens, toevalligerwijs...

Intussen krijg ik data uit het ontvangertje waarover het begon, en raad eens: ook hier zowel GPS- als Glonasssatellieten. En een flink aantal ook: 14 + 9!

De RMC- en GGA-records zijn ook hier tot GN gemaakt ipv GP; wat er voor mij op duidt dat de info van de beide satellietfamilies werd opgenomen in de berekeningen.

$GNRMC,074259.00,A,5058.49122,N,00437.42060,E,0.248,,181219,,,A*6B
$GNGGA,074259.00,5058.49122,N,00437.42060,E,1,12,0.89,4.0,M,46.2,M,,*4D
$GPGSV,4,1,14,01,36,139,29,03,75,063,31,04,62,176,,06,27,306,18*74
$GPGSV,4,2,14,09,32,206,26,11,21,163,18,12,05,335,,14,12,044,13*7B
$GPGSV,4,3,14,17,42,256,28,19,41,283,31,22,52,084,13,23,59,186,24*7B
$GPGSV,4,4,14,25,01,013,,31,23,056,25*7F
$GLGSV,3,1,09,65,56,253,25,71,21,052,18,72,71,029,25,73,15,066,*69
$GLGSV,3,2,09,80,11,007,,81,12,332,,86,08,165,11,87,61,199,21*64
$GLGSV,3,3,09,88,55,309,*56