Zonnecellen verbinden

Hallo,

Wij hebben zonnecellen en een nikkelstrip besteld en deze zijn aangekomen. Nu was onze vraag hoe je deze nikkelstrip kunt bevestigen aan de witte strepen van de zonnecellen?
In de bijlage heb ik ook foto’s hiervan bijgevoegd.

Alvast bedankt voor een reactie!

Mvg, Wieger Keurentjes

Wat is de juiste manier volgens de leverancier van die cellen?
Zal denk ik wel een klemverbinding moeten zijn.

TonHek

P.s. Waarom plaats je dit niet is het al aanwezige topic????

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 16 december 2019 12:43:52 (21%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Arco

Special Member

Op de juiste breedte knippen en vastsolderen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo, de zonnecellen komen uit China en weet dus niet meer precies waar deze gekocht zijn. Ja dacht zelf ook aan solderen of lassen maar weet niet wat beter is?

Arco

Special Member

In je vorige topic heb je toch al links gekregen over hoe te solderen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zie https://www.youtube.com/watch?v=KaA2zUwRHp0 dit fimpje.
Kijk verder in dat topic voor meer informatie https://www.circuitsonline.net/forum/view/147424
Volgens mij zou je nikkelstrip gelijk op de goede breedte moeten zijn en de strip mag geen veerkracht tonen. Dus qua veerkracht zoiets als aluminiumfolie.

Hallo,

Ik heb de nikkelstrip op maat geknipt en heb ik het geprobeerd te solderen. Alleen wil het soldeertin niet 'plakken'aan de nikkelstrip en blijft de strip dus niet vast aan de zonnecel zitten.
Hoe kun je dit oplossen?

Volgens mij heb je niet de juiste strips gekocht, die zien eruit als voor batterijen aan elkaar te lassen.
Je moet strips hebben met een soldeer precoating.

LDmicro user.

Hallo, zijn die andere strips ook in nederland verkrijgbaar ivm levertijd en tijd van het project?

Geen idee.

Hou ook de breedte in de gaten, maak dat ze ongeveer even breed zijn als deze op de cellen.

LDmicro user.

Ja ik heb ze al geknipt op de goede breedte.

Lambiek

Special Member

Volgens mij is een standaard paneel een stuk makkelijker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 december 2019 09:32:00 schreef WiegerKeurentjes:
Ja ik heb ze al geknipt op de goede breedte.

Ja maar niet de goede en als je er koopt maak dat je ze niet meer moet aanpassen.

LDmicro user.

Ja maar dus niet in Nederland te koop ofzo?

[Bericht gewijzigd door WiegerKeurentjes op woensdag 18 december 2019 10:20:56 (74%)

zelf al zijn het nickel strips voor op accu te lassen, ook deze kan je gewoon solderen.

ik vermoed dat of de soldeerbout te zwak is, of de soldeer van het verkeerde soort.

waarom moest je die strips op 'breedte' correct knippen? die had je op de correcte breedte moeten kopen en op LENGTE knippen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 december 2019 10:36:31 schreef fcapri:
zelf al zijn het nickel strips voor op accu te lassen, ook deze kan je gewoon solderen...

Soldeerbaar wel maar niet geschikt, ik heb dat eens zien doen op een technobeurs en dat zijn heel soepele strips en beetje vergelijkbaar met een strip alu-folie uit de keuken, maar iets dikker en ik dacht van koper gemaakt met een soldeercoating erop.

LDmicro user.

Waarom zo moeilijk doen met nikkelstrips? Soldeer er gewoon een stukje koperdraad aan.

Arco

Special Member

In ieder geval flux gebruiken; die cellen houden niet van overmatig lang solderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je misschien een plaatje van wat flux is?

fred101

Golden Member

Heb je misschien een plaatje van wat flux is?

Google kapot ?

Flux >:)

Het kan ook niet lukken als je soldeerbout te weinig vermogen heeft.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mvdk

Golden Member

@fred101: u bedoelt deze https://en.wikipedia.org/wiki/Flux_(metallurgy)

Ik zal nog even de NL versie erbij zetten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Flux_(metallurgie)

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 18 december 2019 15:39:31 (39%)

Op 18 december 2019 09:10:47 schreef WiegerKeurentjes:
Hallo, zijn die andere strips ook in nederland verkrijgbaar ivm levertijd en tijd van het project?

Op 18 december 2019 12:29:36 schreef KlaasZ:
Waarom zo moeilijk doen met nikkelstrips? Soldeer er gewoon een stukje koperdraad aan.

@TS, Dit is ongeveer je enige mogelijkheid.

Opmerking van Klaasz wordt misshien gemist: waarom niet gewoon met een stukje draad doen? (even aangenomen dat het solderen wel met een goede bout en tin gebeurd, ook met draad).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zou een krokodillenklem ook werken?