schakelaars naast het bad. Mag dat?

evelo

Golden Member

Het AREI heeft voor zo'n zaken een mooie inbreuk:

'niet volgens de regels van goed vakmanschap' (art 9.03, art 269)

Een wcd recht onder het kraantje van de wasmachine zou ik afkeuren.
Staat die er 30cm links, rechts of er boven dan waarschijnlijk niet.

Maar ja, het hangt nogal af van gezond verstand, interpretatie,...

Ik denk dat we dit topic kunnen afsluiten met de conclusie dat er niks mis is als je met je wcd 60cm van een kraan blijft, maar dat er geen norm of regel te vinden is die dat voorschrijft.

Op 16 december 2019 16:20:19 schreef evelo:
Een wcd recht onder het kraantje van de wasmachine zou ik afkeuren.
Staat die er 30cm links, rechts of er boven dan waarschijnlijk niet.

Maar ja, het hangt nogal af van gezond verstand, interpretatie,...

Je kan nog rekening houden met de mogelijke gevolgen van een (ongunstige) lek in de aanvoerslang van de wasmachine.

evelo

Golden Member

Je hebt gelijk. Het is regelmatig op het moment zelf een afweging maken; is dit veilig of niet...

Ik zag vandaag diverse badkamers met inloopdouche. Volgens het AREI mag er geen stopcontact zitten in zone 2. Bij een inloopdouche is zone 2 een diameter van 120cm rond de stang van de douchekop.

Op sommige plaatsen toch maar eens de plooimeter er bij gehouden...

Er zat er 1 op 110cm. Die moeten ze dan vervangen door een neus (moet dienen voor een vaste elektrische verwarming).

De rest zit op ongeveer 150cm. Is het dan wel veilig? Volgens de wetgeving wel.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
evelo

Golden Member

Bedankt voor het verzorgen van enige vertaling :)

mel

Golden Member

zo zijn er wel meer Belgiesche uitdrukkingen.. Koperbaren, bijvoorbeeld..
Wij noemen dat gewoon rails :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

NEN 1010 een norm of wet maakt volgens mijn buren hij ex rechter en zijn vrouw ex advocaat maakt dat in dit geval niets uit.
Je mag als redelijker wijs kan aannemen dat je andere mensen in gevaar brengt mag dat niet, vergelijkbaar gevaarlijk uitstekende delen van een voertuig. Dit kan dan voor de installateur op doodslag komen te staan!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 december 2019 08:49:44 schreef T-sec:
Ik denk dat er wat verwarring is over waar Zone 2 zich precies bevind.
De regel is >60cm van de badrand maar rondom de kraan is sowieso Zone 2.
In mijn beleving pas je in Zone 2 altijd materiaal met IP44 klasse toe.

https://i.ibb.co/SRrqkhw/Screen-Hunter-973-Dec-12-08-43.jpg

Die zone rond de kraan zou dan toch een straal van 60 cm moeten hebben?

Dan zou het in Gert-Jan zijn situatie toch te dicht bij zitten, want daar is de straal 30 cm.

Of zie ik dat verkeerd??

Blij dat ik daar voor laagspanning heb gekozen (8V) uit een dubbel kamer trafo, die gelijkgericht, een relais bedient.
Verlichting naast de spiegel is bij mij IP44 en zit in zone 3. Nú zou ik daar laagspannings LED inzetten, maar veranderen wordt nu een te grote ingreep.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 19 december 2019 19:15:38 schreef mel:
zo zijn er wel meer Belgiesche uitdrukkingen.. Koperbaren, bijvoorbeeld..
Wij noemen dat gewoon rails :)

Treinrails?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †