Samsung LE46C550J1W wel geluid geen beeld

Hallo hier is weer een Samsung met wel geluid maar geen beeld....
Na mijn vorige succes om mijn tv te repareren, smaakte dit na meer. Vandaar een defecte tv gekocht om wat te prutsen. Ben benieuwd of mij dit keer weer gaat lukken...

Voordat ik de tv open maak ben ik wat aan het inlezen en testen.
Als ik de tv aanzet hoor ik een soort welkomst geluid en het beeldscherm licht dan een heel klein beetje op, dit viel me pas echt op met alle lichten uit. Heb met een zaklamp geschenen ook schuin maar kan nergens iets van beeld bekennen.
Dat zijn voorlopig mijn bevindingen.

Iemand een idee waar ik het eerst aan moet denken?

Gr. 1 leekje

Als ik YouTube moet geloven ligt het aan mijn t-cone die defect is.
Morgen eens naar kijken.

maartenbakker

Golden Member

Blijft het licht of gaat dat ook meteen weer uit?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Dan zou ik eerst de spanningen nameten, zowel op voeding als op tcon

Oké, ik heb de tv open geschroefd. Wat mij opvalt is dat een Samsung tv er minder overzichtelijk is dan een Philips tv, qua meetlinten welke voltage e.d.
Even voor de zekerheid. Het T-con board is het board waar de flatkabel naar toe gaat vanaf het mainboard toch? Bij mij onderste printplaatje op de foto...?

Ik hoor het wel.

Ben toch weer een stukje verder gekomen en T-con gevonden. Ik heb gemeten op de meetpunten van de flatkabel van het mainboard. Op elke pin Max 1.42 Volt en niet lager dan 1.02 Volt. Is dit niet aan de lage kant? Een meetpunt vlak ernaast geeft wel 12 Volt wat ook op de printplaat staat...

Iemand tips?

Ronald45

Golden Member

En wat meet je op de voeding?

Voeding naar mainboard is goed,12,67 V en 5,17 V op de pinnetjes.
Op T-con board meet ik 12 V, maar bij 2 uitgaande flatkabels 0 Volt. Daar gaat het probleem zitten denk ik.

Klopt, ik heb een nieuwe t-con besteld op eBay.
Op componenten niveau een T-con maken is nog niet zo gemakkelijk volgens mij. Zijn er hier mensen die dat wel doen?

maartenbakker

Golden Member

Hangt van de klacht af. Er is vaak maar beperkt aan te meten bij gebrek aan schema. Als er na het loskoppelen van de LCD-driverstrips/COFs nog steeds spanningen ontbreken en er geen sluiting te vinden is, dan kun je gokken op het voedingschipje. Als de kleuren en gamma niet kloppen dan kun je gokken op de gammachip (vaak AS15F op iets oudere toestellen). Dat soort reparaties doe ik wel, met hetelucht en een microscoop om onder te werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oké, bedankt voor je antwoord Maarten. Dit is dus voor mij te hoog gegrepen. Gelukkig was er nog 1 t-con board te koop op ebay ?.
Kan ik stellen dat het ene merk tv (Philips) gemakkelijker te repareren is qua componenten dan de andere(Samsung)? Mijn Philips tv leek wat overzichtelijker qua componenten namelijk.

Eindelijk het juiste t-con board opgestuurd gekregen. Helaas doet de tv het nog steeds niet.
Nu blijkt dat als ik de 2 flatkabels los maak, ik wel 12V meet op betreffend meetpunt (zie foto) , maar indien flatkabels aangesloten meer ik 0 Volt. Dan ligt ook de background niet op terwijl als de kabels los zijn deze wel oplicht.
Ik zie dat de 2 flatkabels naar een printplaatje gaan. Zou ik het daar in moeten gaan zoeken?
Iemand een idee?

Ik denk dat de ccfl buisjes dan toch enigzins versleten zijn en dan nauwelijks nog licht geven... ? Of de print met trafootjes die deze buisjes aansturen. Je kan proberen ipv de buisjes ernaast ledstrip in te zetten op 12 volt. heb je een led tv, alleen is het resultaat vaak niet zo goed, de puntjes van de led zie je soms nl maar het kan wel. De 12 volt haal je ergens van de voeding af (vaak ook naar deze inverter print met de trafootjes)

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Als de 12V omlaaggetrokken wordt zodra je de kabeltjes aansluit, zit er kortsluiting in een van de driverprints langs het LCD.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat klinkt voor mij logischer Maarten. Dat ga ik eerst checken. Bedoel je de printplaat die ik hiervoor de foto aanwijs met pijlen?

maartenbakker

Golden Member

Klopt! Daar lopen diverse afgeleide voedingslijnen naartoe (er zit een aantal spanningsregelaars op de TCON, ook voor negatieve spanningen en spanningen hoger dan 12V). Soms staat er wel ergens op wat de voedingslijnen zijn. Heel soms zelfs de spanningen. Je zou ook gewoon over alle ceramische condensatortjes op die strips kunnen meten of je ergens kortsluiting hebt.

Let op! Je kunt die strips niet loskoppelen van de LCD. De flatcables tussen strips en LCD kunnen wel scheuren als je niet uitkijkt.

Vergeten te vermelden: Er is ook een kans dat de kortsluiting niet op de strips zelf zit maar in een van de chips op de flatcables naar de LCD of in de LCD zelf. Dan is het in principe einde verhaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt Maarten, ik ga kijken of ik er uit kom. Je hoort er nog van.

Gr 1leekje

Ik geef het op.... ben niet verder gekomen dan een half beeldscherm beeld (zie foto). Ik had de flatkabel aan beide zijde los gemaakt om te bekijken. Na montage weer ff proberen en toen ging er weer iets mis op het t-con board. Deze is dus weer (gedeeltelijk) overleden. Heb dus wel een baal momentje, zeker omdat dit knutsel projectje nu zeker al €80 heeft gekost. Zou iemand hier nog iets mee kunnen doen, dus te koop aanbieden of gewoon naar de stort brengen?

Gr 1 Leekje

Compleet aanbieden op MP en met duidelijke vermelding met problemen!!

Ik heb de tv toch nog niet los gelaten. Ik kan het niet uitstaan dat ik hem niet gemaakt krijg namelijk. Nu lees ik dat een kapot panel het t-con board kapot kan maken. Misschien een domme vraag, maar wat is precies het onderdeel panel? Is dat het beeldscherm, of een gedeelte er van?
Ik krijg het niet opgezocht namelijk....

Panel is IDD het beeldscherm...