Welk component is defect? (LED Driver)

Hallo allemaal,

Ik heb hier een Osram LED floodlight (Noxlite LED HP Floodlight II 40W #72003) waarvan blijkbaar een component in de voeding defect is. Alleen vind ik niet direct iets wat defect lijkt te zijn :?

De lamp knippert (een veel voorkomend probleem) maar het is niet de LED chip/PCB die defect is (heb ik getest). Het moet aan de voeding liggen.
In het verleden al eens een ander model hersteld die ook knipperde en toen was de COB LED chip defect.

LED drivers kan je voor weinig geld online vinden dus ik ging op zoek maar alle drivers die ik kon vinden zijn langwerpig en passen niet in de behuizing van deze floodlight.

Omdat er twee van deze lampen zijn en we dus niet een verschillend model willen hangen zou ik deze liefst herstellen.

Zoals je op de foto's kan zien zitten er drie verschillende prints in. Een kleine print zonder componenten met drie pennen dienen voor de elektrische connectie tussen muur en lamp. Hierop wordt de nuldraad gesplitst naar de print van de voeding en de bewegingsmelder.
De lijndraad loopt naar de print waar de bewegingsmelder (met regelaars) op zit en daarvan vertrekt deze (geschakeld) naar de voeding.

Wanneer ingeschakeld meet ik 230 VAC op de voeding dus de bewegingsmelder werkt zoals het hoort lijkt me.
Op de uitgang van de voeding meet ik dan 25.8 VDC. Wat me weinig leek gezien de sticker van de voeding 31.8 VDC leest. Maar spanning is niet zo belangrijk denk ik omdat het een CC driver is.
Ik heb trouwens 30 VDC op de kabels naar het LED bord gezet en deze licht dan normaal op. Ook bij een iets lagere spanning (26-27 VDC) werkt deze maar brand uiteraard minder fel.

Nu is mijn vraag: welk(e) component(en) op de voeding zou(den) defect kunnen zijn die het knipperen veroorzaakt?

Ik heb zelf één en ander uitgemeten zoals zekeringen, weerstanden, condensatoren. Ik weet dat componenten 'mounted' uitmeten verkeerde meetresultaten kan geven maar op het eerste zicht lijken de waarden te kloppen.

Spanningsregelaars heb ik niet uitgemeten. Om dat te doen moet er spanning op staan veronderstel ik?
En van 1 component weet ik niet wat het is -> deze onder de zwarte krimpkous.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hieronder de foto's:

Mijn gok zou toch zijn rottel uitgangselco's waardoor de regellus niet meer stabiel is. Als er geen ESR gemeten kan worden kan men er een goede soortgelijke (uit een sloopvoeding oid) parallel aan zetten, gaat het dan wel goed dan zit het vermoedelijk daar.

Lucky Luke

Golden Member

En als die het niet zijn, dan is het de primaire (die paarse), of desnoods de oranje van de hulpvoeding. Maar ik denk ook dat het de afvlakelco' s zijn. Neem wel goede (Panasonic, Yageo oid.) low-esr types, anders gaan ze snel weer stuk.

Onder de zwarte krimpkous zit denk ik een spoeltje.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ook ik gok op de uitgangselco's. Ik kan het merk niet lezen, maar als daar Chong-X, CapXon, of iets vergelijkbaars op staat, kun je er vrij zeker van zijn dat het ruk-kwaliteit is.
Defecte elco's in LED-apparatuur staan lang niet altijd bol!

Op 20 december 2019 18:20:58 schreef Vjeetn:
Ik heb hier een Osram LED floodlight (Noxlite LED HP Floodlight II 40W #72003) waarvan blijkbaar een component in de voeding defect is. Alleen vind ik niet direct iets wat defect lijkt te zijn :?

Wat meteen maar aangeeft dat een naam tegenwoordig niets meer zegt. Ik vind de LED-driver werkelijk een aanfluiting voor een apparaat dat buiten hangt.

Op 20 december 2019 18:20:58 schreef Vjeetn:
LED drivers kan je voor weinig geld online vinden dus ik ging op zoek maar alle drivers die ik kon vinden zijn langwerpig en passen niet in de behuizing van deze floodlight.

Als het vervangen van de elco's niets uithaalt: Een omweg is (als het past) het inbouwen van een losse voeding en een kleine LED-driver die op de laagspanning uit de voeding werkt. Het nadeel is dat ik geen idee heb hoe de boel nu werkt op de bewegings-sensor.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

De uitgangs elco´s gaan niet zo snel stuk, die kunnen wel wat hebben.
De paarse elco is de eerste verdachte.
Die verzorgt het switcher IC van een nette gelijkspanning.
Door zijn positie tussen de warme koelplaat en warme trafo kan die zijn eigen warmte niet goed kwijt en slijt daardoor snel.
De oranje is ook een mogelijke kandidaat
Een echte primaire elco is dit niet, de switcher zelf wordt na gelijkrichting gewoon onafgevlakt gevoed vanuit het net.

fred101

Golden Member

En van 1 component weet ik niet wat het is -> deze onder de zwarte krimpkous.

Een zekering ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Inderdaad en vast nog heel omdat hij nog knippert?
Die andere "onder de krimpkous" is een spoel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heb net hetzelfde probleem met knipperende LED straler floodlight. Dacht aan elco's te vervangen. Iemand idee met welke ik best begin ?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De elco's zijn de tonnetjes met de blank metalen bovenkant met de drie groefjes in de vorm van een Mercedes ster. Eentje rechts boven en twee linksonder op je foto.

fred101

Golden Member

Deze 3 beginnen ?

Als je denkt dat dat elcos zijn kun je er misschien maar beter niet aan beginnen. ;) Die dingen met zwarte bovenkant zijn spoelen.

Let op, Elco's zijn gepolariseerd, als je die verkeerd om er in soldeert doen ze boem.... Je moet de zelfde spanning nemen of hoger, en de zelfde capaciteit

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als die 13 in dozijn grijze spots knipperen is het meestal de led zelf, meet eerst de voedingspanning maar eens. als die spanning oploopt naar de led met knipperen is het de led, dalen tijdens knipperen is de driver..

waar rook was, werkt nu iets niet meer