noodverlichting niet continue blijft zwak branden

Hallo Forumleden,

Ik heb een noodverlichtingsarmatuur Eterna YD630 M die dmv een aansluiting S1 en S2 zowel niet continue als continue kan branden.
De bedoeling is deze in de meterkast te gebruiken als niet continue. Dmv een deurschakelaar wordt S1 en S2 gesloten en gaat de lamp pas branden als de deur open is en bij stroomuitval altijd.

Probleem is dat de TL 8 W zwak blijft branden bij niet continue, trek ik de stekker van de 2.4 V accu los dan werkt alles naar behoren, lamp blijft gewoon uit en door contact S1 en S2 te sluiten gaat de lamp branden.

De 4 diodes naast elkaar geven bij doormeten in diodestand geen rare dingen aan, de elko stond helemaal bol en heb ik door dezelfde waarde vervangen.
Het kleine zwarte spoeltje naast de elko en het kleine vierkante spoeltje daarnaast heb ik van de print gehaald en op weerstand doorgemeten, zit geen onderbreking in.
De lamp blijft ook nog een paar uur doorbranden op de accu bij stroomuitval, dus de accu lijkt mij nog redelijk goed.

Ik vermoed dat iets ( veroudering component) de noodverlichting altijd laat branden, ook als netspanning aanwezig is. Ook kan de voorheen defecte elko een ander defect veroorzaakt hebben.
De print onder de 4 diodes op een rij ziet er verkleurd uit, misschien dat door de warmte de elko eerder is overleden.

Zelf weet ik maar een beetje van elektronica, dus heeft iemand hier ervaring mee of weet het welk gedeelte ik het moet zoeken?

Jos

ik gok op een gare elco. dit oplichtende buis effect trekt de accu langzaam leeg, de lader krijgt het niet bijgeladen. meestal een kleine elco, maar hier kan de grote langs de dioden ook weleens gaar zijn, door hitte van jaren..

als de accu overigens net als de rest van 2006 is, dan mag die ook weleens vervangen worden. niet de zuinigste lader overigens, iets van 3-6W stby trekt dit wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Overweeg om een nieuwe en moderne te kopen met LED verlichting. Voor de kostprijs hoef je het niet te laten. Een paar weken geleden ook nog een TL-buisje vervangen door 1 met de led variant. De batterij trekt het vlot tot > 5 uur.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Inderdaad, de kleine elco was de boosdoener, ik dacht aan de grote elco
Na deze kleine te hebben vervangen werkt de noodverlichting weer prima.

Bedankt