4-Wire short, nog één.

rob040

Golden Member

De door flash2b genoemde 4-wire short in zijn eigen topic die door een Duitser gemaakt is en via eBay verkocht werd is niet meer leverbaar en bovendien vond flash het maar een fragiel ding met ongelukkige contactpennen.

Het is geen ingewikkeld ding, dus een printje is snel getekend. Hij is wat groter dan de Duitse versie (zie de zwarte lijn in mijn plaatje) en ik wil de SA403 pennen gebruiken en vastzetten met een dopmoer M4.
Ik heb trouwens niet kunnen ontdekken wat de SA405 pennen zijn.
De sporen lopen aan beide kanten van de print, dat is bij de Duitse, Fluke en Keithley versies volgens mij ook zo.
Verder denk ik aan een printdikte van standaard 1,6mm.

Omdat ik zo'n ty-rap een beetje klungelig vind, dacht ik aan een M4 oog om het ding uit de meter te trekken. Een kunststof/houten knop kan ook nog.

Maar nu mijn vraag... Zou het helpen om de afwerking van het koper in ENIG (goudlaagje) te kiezen in plaats van HASL (vertind)?
Dit met het oog op thermokoppel effecten (Seebeck, daar izzie weer...).
Dat maakt de print een stuk duurder en ik twijfel of het merkbaar effect zal hebben. De spanning ontstaat denk ik alleen bij temperatuurveranderingen, dus het kan meevallen als je even wacht.
De SA403 pennen maken contact met de sporen, onder de dopmoer wil ik een kunststof ring plaatsen.
Wat denken jullie?

Arco

Special Member

onder de dopmoer wil ik een kunststof ring plaatsen.

Een isolatiering lijkt niet de beste oplossing... ;)
Ik zou liever een tandring nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

De gedachte daarachter was om zo min mogelijk verschillende metalen tegen elkaar te laten komen.

benleentje

Golden Member

Je dopmoer is al gegalvaniseerd dus een extra kartelring maakt dan ook niet meer uit. Ik denk dat deze materialen ook wel in messing verkrijgbaar zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is het voor keithley? Die heeft geen normale jacks waaronder je een koperen staafje kan stoppen toch? Als er in de datasheet van de pennen niet staat dat ze een gouden coating hebben is het waarschijnlijk iets van messing. Het gaat bij seebeck alleen om de plekken die daadwerkelijk in het meetcircuit zitten. Ik ga er vanuit dat het effect van de meetpen en het pcb het grootste is (samen met de meetbussen-pen verbinding), het plastic ringetje geeft je de zekerheid dat die verbinding met de moer niet bijdraagt aan het thermo-elektrisch effect. Al denk ik dat die bijdrage zo klein is dat je het niet kan meten. Als je geduld hebt zal een normale hasl coating prima resultaten geven(dan is de temperatuur genoeg geëgaliseerd . Uiteindelijk is het niet voor blackdog's 3458A O-) ;)

flash2b

Special Member

Link naar mijn topic: 4-wire short

Goede keuze om SA403 pennen te gebruiken, die heb ik uiteindelijk ook gekocht. De SA405 pennen zijn de M3 variant, de SA403 is M4.

Hoe ga je je trekring moer vast zetten? De print moet zo vlak mogelijk zijn.

Als je een lege PCB over hebt, dan hou ik me aanbevolen.

rob040

Golden Member

Hi Titatommeke, inderdaad, het is voor mijn Keithley 2000. De pennen zijn gold-plated. Vandaar dat ik op het idee van ENIG finish kwam.

Hi flash2b, die trekring wil ik vastzetten met of een M4 schroef met een vrij platte kop, of met een M4 schroef met verzonken kop. Ik weet niet hoeveel ruimte er tussen de meter en de PCB zit als ik de pennen er helemaal in druk. Als de PCB tegen het front komt, dan wordt het zeker de verzonken kop.

Ik ga zeker printjes over hebben, dus ik denk aan je. Misschien is er wel meer belangstelling voor.

rob040

Golden Member

Vandaag de printjes besteld bij Elecrow met ENIG finish. Ik dacht laat ik eens gek doen, het bleek uiteindelijk maar $ 15 duurder te zijn voor 10 stuks.

rob040

Golden Member

De printjes zijn binnen en ik heb er één in elkaar gezet om te testen.

Laatste foto is genomen nadat de meter met short circa 2 uur heeft aangestaan.
De waarde staat niet mooi stabiel, het verspringt maximaal 10 digits. Is dat normaal?

Ha rob040,

Mooi gedaan :) ik heb alleen een vraag ben je niet bang dat je oogje eventuele EMI capacitief koppelt naar je aansluitingen :?
Ik gebruik nog steeds een kort stukje koper draad met een kunststof plugje koper op koper is altijd beter dus vertinnen misschien toch maar niet.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hallo Henk,

Ik word op dat punt niet gehinderd door enige kennis dus ik was er niet bang voor. ;)
Wat denk jij als HF-kundige?

Groet, Rob

Ha rob040,

Tja dat is moelijk te zeggen maar je kunt een testje doen met een vonkje en dan met en zonder oogje.
Aan de andere kant ik verwacht niet dat je midden in een fabriekshal gaat nullen ;)
Heb je het baantje van input naar sense iets dunner gehouden je sense moet een klein beetje spanning zien :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hallo Henk,

Ik heb de short nog een keer in de meter gestoken zonder oog. Nou heb ik de indruk dat de waardes minder staan te verspringen. Kan toeval zijn, ik durf het niet te zeggen.

De sporen tussen de beide Sense en beide Input bussen zijn 2mm en het spoortje tussen Sense en Input is 1mm breed.

Groet, Rob

flash2b

Special Member

Rob,

Mijn 4W short zit ook in elkaar. Ik heb een thump case screw gebruikt als trekker (die was helaas blauw, maar ik had geen andere).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191225_124717_resized.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191225_125717_resized.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191225_130044_resized.jpg

Mooi product geworden, dank je wel Rob.

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 25 december 2019 13:02:25 (11%)

rob040

Golden Member

Hey, leuk om het te zien! Ik had dus eigenlijk blauwe PCB’s moeten bestellen. ;-)
Dank voor de terugkoppeling en veel plezier ermee!

Voor eventuele andere liefhebbers, ik heb nog een paar printjes liggen.

dijkmane

Golden Member

ja, interesse is er wel, we e-mailen verder..!

In no Sense, Nonsense
dijkmane

Golden Member

een van de printjes overgenomen van rob040
SA403 pennen besteld, deze zijn gemaakt van messing, dus voor de bevestiging heb ik ook messing ringetjes en moeren gekocht, alles is dus van hetzelfde materiaal.
voor montage alles nog even schoongemaakt met ipa.
tevens nog een mooie trekbout gevonden in de rommelbak, met dit als eind resultaat :

een eerste meting gedaan met de Fluke 8845A:

maar... als ik m 90 graden naar links draai :
90 graden rechtsom gedraaid geeft -0,0009

bij de Fluke zitten de Input en Sense andersom als op het printje ( en bij de Keithley van rob040 ) :

dus printje omgedraaid en nog eens meten om te zien of dit uitmaakt:

In no Sense, Nonsense
flash2b

Special Member

Voor de werking maakt het niet uit of de sense links of rechts zit. Bij mijn Analogic DP100 en Fluke 8845A zit sense rechts maar mijn Siglent SDM3055 zit sense links.

De print van rob040 is symmetrisch dus het maakt niks uit. Ook bij de Fluke en Keithley shorts is dit zo.

90° of 180° draaien is iig fout.

Je zou de print ook om kunnen draaien, dus onder en bovenkant verwisselen, als je de tekst goed zou willen zien voor de 8845A. Heb je al gedaan :)

rob040

Golden Member

@dijkmane: Mooi geworden. :+
Ik zie dat de waardes bij het omdraaien van het printje iets verschillen. Komt dat omdat het laatste digit ook wat verspringt net als bij mij?

dijkmane

Golden Member

ja, laatste digit jumpt wat heen en weer.
na 24u stabiliseert t ongeveer op 0,0023

In no Sense, Nonsense