Aansluitingen Stentor

Anoniem

Goedemiddag allen en fijne kerst.

Ik ben aan het stoeien met een oude "jeugd liefde" de Stentor fm zender. Nu ben ik al een aardig eindje op weg om deze opnieuw te bouwen en voor de leuk werkend te krijgen alleen heb ik een vraag over de ingangenvan de zender (audio en 12 volt + en -) . Daar kom ik niet geheel ut en kan ook geen goeie schema's vinden waar ik de audio ingang en spanningsingang op kan vinden.

Wellicht kan 1 van jullie mij op weg helpen?

Heb de print als bijlage geüpload.

Ik zie onderaan LF staan,naast de potmeter. Dat zou best wel eens laagfrequent kunnen zijn, dus audio.
+VCC lijkt wel een aansluiting voor de plus van de voeding. Het aardvlak is doorgaans de min aansluiting.
Met zo weinig ervaring is het niet verstandig om deze zender in de lucht te brengen. Het agenschap waarschuwt niet meer, maar eist meteen de zender en deelt een fikse boete uit.

Anoniem

Dit vermoedde ik ook al dank! Ik ga hem ook niet in de lucht brengen. Alleen bouwen en op dummy load aansluiten. Is gewoon voor de leuk om hem draaiend te krijgen en dan weer de kast in... Wil mijn licentie ook niet kwijtraken ;-)

Een zendamateur die niet weet wat "LF" en "Vcc" betekent? Ik niet snap. :S

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Ik weet echt wel wat eea betekend maar ik werk liever met een aansluitschema en wat wil je er eigenlijk mee zeggen? Dat alle zendamateurs electronica experts dienen te zijn en alles zelf zonder hulp moeten kunnen bouwen? Je kan ook gewoon je mond houden als je geen antwoord op de vraag wenst te geven... Jammer joh mijn eerst post is gelijk negatief beantwoord tijd om dit forum maar weer te verlaten...

maartenbakker

Golden Member

Da's ook weer een tikkie overdreven kerstgedachte misschien ;)

Op elk forum ga je wel eens iets te horen dat je niet wilde horen of niet terecht is. Trouwens, buiten een forum ook, alleen dan heb je de wederzijdse gezichstuitdrukkingen of lichaamshouding om het op waarde te schatten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Ik heb ook wel eens met een Stentor geëxperimenteerd. (en toen was ik al gelicenceerd zendamateur :) )

Heb destijds de PCB in 2 stukken gezaagd en apart ingeblikt om de terugwerking van de RF PA op het audiodeel te voorkomen. Beide delen voeden met doorvoercondensatoren en RF koppelingen maken met glasdoorvoeren en coaxkabeltjes.

edit: ik herhaal mezelf zie ik.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/74799

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 26 december 2019 14:48:48 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Door de jpg flink licht te maken kun je wel een beetje zien hoe de sporen lopen (of je kunt de print even omdraaien):

LF = LF
Vcc = voedingsspanning
Vcc (de andere) = voedingsspanning voor de oscillator
Pot = pot
Out = output
De overblijvende aansluiting is de massa (return) voor de LF.

Vcc voor de oscillator moet apart gestabiliseerd worden.
Massa rondom aan het blik van het kastje solderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 26 december 2019 14:14:04 schreef PD1MG:
Ik weet echt wel wat eea betekend maar ik werk liever met een aansluitschema en wat wil je er eigenlijk mee zeggen? Dat alle zendamateurs electronica experts dienen te zijn en alles zelf zonder hulp moeten kunnen bouwen? Je kan ook gewoon je mond houden als je geen antwoord op de vraag wenst te geven... Jammer joh mijn eerst post is gelijk negatief beantwoord tijd om dit forum maar weer te verlaten...

Je hoort wel iets van elektronika te weten, als je het examen met goed gevolg hebt afgelegd...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 26 december 2019 14:08:04 schreef flipflop:
Een zendamateur die niet weet wat "LF" en "Vcc" betekent? Ik niet snap. :S

Vijf watt zenders op de FM band vallen onder het kopje 'piraat' en dat zijn beslist geen zendamateurs met een licentie. Behalve inbeslagname en een flinke douw kunnen er mensenlevens in gevaar worden gebracht door dit soort zenders.
Ik zou graag willen dat het op dit forum als verwerpelijke activiteit zou worden toegevoegd onder het FAQ beleid. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/faq#illegaal

Binnenkort ook maar even zo'n examen doen. Schijnt niet zo moeilijk te zijn O-)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 26 december 2019 16:16:15 schreef RAAF12:
Vijf watt zenders op de FM band vallen onder het kopje 'piraat' en dat zijn beslist geen zendamateurs met een licentie.

flipflop baseerde zich ongetwijfeld op de gebruikersnaam van TS die suggereert dat we met een gelicenseerde zendamateur te maken hebben. Ik moet zeggen dat ik precies dacht wat flipflop typte, omdat het zo overduidelijk op de PCB staat aangegeven.

Onderstaand schema heb ik hier in een map, en is ook gemakkelijk met Google te vinden. Of het 1-op-1 overeenkomt met de PCB van TS heb ik niet gecontroleerd.

If you want to succeed, double your failure rate.
Bapaktus

Special Member

En als hij nu het (momenteel uitverkocht) noodzakelijke Lowpass filter er bij koopt :?
Het is toch maar om te proberen. O-)
En dan de ijzeren kast in.
ruud ex-PA0ROJ
https://www.amateurradioshop.nl/webshop/bouwkits/fm-broadcast/detail/4…

Op 26 december 2019 14:03:09 schreef PD1MG:
Dit vermoedde ik ook al dank! Ik ga hem ook niet in de lucht brengen. Alleen bouwen en op dummy load aansluiten. Is gewoon voor de leuk om hem draaiend te krijgen en dan weer de kast in... Wil mijn licentie ook niet kwijtraken ;-)

Als je T3 weglaat hoef je 'm ook niet op de dummyload te zetten. Spaart stroom en je net verworven licentie. ;-)

NB:
Moet je wel zorgen dat T2 niet als een gek gaat stralen.

fred101

Golden Member

Ik heb ook wat FM bugjes gebouwd alleen vanwege het bouwen. Mijn eerste TRX bouwsel was voor 20 meter en daar heb ik maanden aan gewerkt. Toen hij klaar was heb ik er 1 QSO mee gemaakt (met polen). Daarna nooit meer gebruikt.

De vraag over Vcc is niet zo stom als men denkt. Ik heb daar ook mee geworsteld in het begin. Vcc wordt algemeen voor de positieve voeding-rail gebruikt maar volgens mij was het oorspronkelijke gebruik anders.

Vcc is oorspronkelijk de afkorting die je gebruikt voor de spanning die staat tussen voeding en collector. De dubbele letter omdat men rondom halfgeleiders meestal dubbele letter gebruikte en het bij spanning gaat om de spanning tussen twee punten. (zoals Vce, Vbe) Vdd is de spanning tussen voeding en de Drain (van een FET). Vee is voor een emitter, Vss voor een source.

Dat wordt dubbel leuk als een PNP tor met zijn emitter aan de Vcc wordt getekend en de collector aan Vee ;-) Als er Vcc, Vee en "nul" ( ook COMmon genoemd) voorkomt is Vee negatief. Is er geen negatievere rail dan "nul" dan wordt dat Vee. Bij sommige IC's zie je een Vcc (of Vdd) Vee (of Vss) en een COM aansluiting. (uit mijn hoofd de LM311) Maar bij een 2803 gebruiken ze common voor het punt waar alle blusdioden samen komen en die hang je aan de plus. Eigenlijk niks voor deze tak van sport waar alles zorgvulldig wordt geformuleerd en het verschil tussen hoofd en kleine letter al een flink verschil kan maken.

Ik denk dat de verwarring ontstond toen er meer smaken transitors (pnp, npn, fets etc) kwamen. In het buizen tijdperk had je B+ als positieve spanning welke onder in het schema werd getekend. Toen de tor werd uitgevonden en buizen samen met torren werden gebruikt (eerst in 1 smaak) werd het belangrijk om onderscheid te maken tussen de hoge anode spanning voor het buizen deel en de lage spanning voor het transistor deel. Maar ook welke rail aan welk pootje van die kwetsbare maar dure transistor moest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ub vond ik ook een mooie, maar wel als 12 jarige die de RB's van zijn vader verslond, ingebonden jaargangen 1945-1960 en later de losse nummers. En stapels Radio Electronica maandbladen. O ja en de b was van battery, maar dat spreekt voor zich..Netvoedingen waren duur en vergde extra inspanning dmv zelfbouw. Bij Rens&Rens werden ook de sommen gemaakt met U voor de spanning.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 26 december 2019 19:02:53 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

De 'B' was niet van 'battery'.
Je had de A-battery, vaak een oplaadbare accu, die was voor de gloeidraden; de B-battery was de hoogspanning voor anodes, schermroosters etc., en de C-battery was voor de negatieve roosterspanning.

Bij netvoeding werd meestal 'negatief' gemaakt door een weerstand in de kathodeleiding, maar in het geval van batterijvoeding was dat natuurlijk nogal verkwistend. Een C-batterijtje was veel zuiniger: het hoefde immers geen stroom te leveren, zodat je er heel lang mee deed. Soms werd de C-batterij ingesoldeerd, zo zelden werd hij vervangen.

Zo kon het gebeuren dat een amateur een portable zendertje in de dump kocht en ontdekte dat de modulatie slecht was. Dat kwam dan omdat dán eindelijk die C-batterij eens leeg was, zodat de betreffende buizen niet goed ingesteld stonden. Nieuw batterijtje erin en hij kon weer jaren mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Ik had me vergist, de b stond voor bron i.p.v battery. Net zoals de kleine letter k van klemspanning achter de U werd gezet. Voorbeeldje verderop https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/12804

Op 26 december 2019 14:14:04 schreef PD1MG:
..en wat wil je er eigenlijk mee zeggen? Dat alle zendamateurs electronica experts dienen te zijn en alles zelf zonder hulp moeten kunnen bouwen?

Ik was even weg, maar het antwoord is inmiddels al wel gegeven denk ik. Dus, daar laten we het maar bij :-) En ja, je mag alles vragen hier.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Stentor, man man man man wat heb ik daar ook veel LOL mee gehad!
Ik heb er hier nog een stuk of wat liggen, als het aan mij licht in schilderij vorm aan de muur!
( ik zal dit niet doen want dan komt moeders om de hoek kijken! ) ;-)
We hebben hier een groep met 2 meter amateurs die daar hele verhalen over kunnen vertellen.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
maartenbakker

Golden Member

Ik hoorde dat de RCD destijds bij audioverhuurbedrijf Stentor was binnengevallen omdat ze (ten onrechte) dachten dat die wat met de fabricage van die zendertjes te maken hadden... Ze waren een beetje pissig want iedereen maakte er toen de ether mee onveilig (geen stabiele oscillator, geen uitgangsfilter - inderdaad niet onverstandig om een kunstantenne te gebruiken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet echt wel wat eea betekend maar ik werk liever met een aansluitschema en wat wil je er eigenlijk mee zeggen? Dat alle zendamateurs electronica experts dienen te zijn en alles zelf zonder hulp moeten kunnen bouwen?

JA Je hebt examen moeten doen om zendapparatuur te kunnen onderhouden bouwen, beheren en te gebruiken op een manier zodat anderen er geen last van hebben.

Dat je niet weet waar dat Vcc enzo voor staat is niet raar. Maar een radio amateur die de examens met goed gevolg heeft afgelegd zou met een blik op de achterzijde van die print al kunnen zien waar de verschillende aansluitingen voor zijn en met een blik op het schema al kunnen schatten in welke orde van grootte de voedingspanningen liggen. Ook zou een amateur moeten zien of dat zendertje aan de gestelde wettelijke eisen betreft het onderdrukken van ongewenste stoorsignalen kan voldoen. Daar is namelijk het hele examen voor. Een elektronica expert ben je dan nog lang niet. Daarvoor is meestal een stevige opleiding nodig die wat langer duurt dan een aantal jaren. Zonder reguliere opleiding kan het natuurlijk ook. Maar dan ben je als autodidact ook wel enige jaren bezig.

Op 26 december 2019 14:14:04 schreef PD1MG:
Ik weet echt wel wat eea betekend maar ik werk liever met een aansluitschema en wat wil je er eigenlijk mee zeggen? Dat alle zendamateurs electronica experts dienen te zijn en alles zelf zonder hulp moeten kunnen bouwen? Je kan ook gewoon je mond houden als je geen antwoord op de vraag wenst te geven... Jammer joh mijn eerst post is gelijk negatief beantwoord tijd om dit forum maar weer te verlaten...

Ik wilde je alleen attenderen op de nare gevolgen als door je experimenten het Agentschap Telecom, want zo heet nu de vroegere RCD, met een peilauto voor je deur staat en de ambtenaar bij jou aan belt.
Je kan moeilijk verwachten dat techneuten en zendamateurs op dit forum je goed gaan helpen met apparatuur waarmee je volgens de wet een "economisch delict" :S kunt plegen.

maartenbakker

Golden Member

@Ex-fietser: ik merk dat ik als autodidact toch ook rare gaten in m'n kennis heb zitten. Zeg nooit nooit.

Wat betreft het helpen de wet te overtreden, de TS meldt dat hij het ding aansluit op een kunstantenne, dat is niet illegaal genoeg om wat van te zeggen behalve een terloopse melding dat het een nostalgisch/legendarisch slechte zender is om op een antenne aan te sluiten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Iets zegt me dat de TS inmiddels met geplette lange tenen is vertrokken.
Er is verschil tussen het Full examen en het Novice examen.
Voor de eerste moet je in principe een zender kunnen bouwen (theorie) en de ander kunnen bedienen.
Daar de TS pretendeert een D call te hebben praten we dus over een bedienvergunning max 25 Watt PEP (even plat gezegd) en zijn de vragen niet zo vreemd.
Blijft dat het tegenwoordig minimaal onverstandig is een Stentor in de lucht te brengen. (ja, ook deze dame heeft er in de jaren '80 mee geklooid)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen