Aansluitingen Stentor

Wat betreft het helpen de wet te overtreden, de TS meldt dat hij het ding aansluit op een kunstantenne,

In zijn eerste bijdrage is daarover met geen woord gerept.

Anoniem

Op 27 december 2019 16:29:57 schreef Jinny:
Iets zegt me dat de TS inmiddels met geplette lange tenen is vertrokken.
Er is verschil tussen het Full examen en het Novice examen.
Voor de eerste moet je in principe een zender kunnen bouwen (theorie) en de ander kunnen bedienen.
Daar de TS pretendeert een D call te hebben praten we dus over een bedienvergunning max 25 Watt PEP (even plat gezegd) en zijn de vragen niet zo vreemd.
Blijft dat het tegenwoordig minimaal onverstandig is een Stentor in de lucht te brengen. (ja, ook deze dame heeft er in de jaren '80 mee geklooid)

Voor een ieder die er nieuwsgierig naar is... Ik ben niet met platte lange tenen vertrokken maar wel enigszins verbaasd over de vele off-topic reacties. Een oprechte vraag brengt nogal wat commentaar met zich mee bij sommigen hier en roept dan ook weer vragen op of iemand (lees ik) al dan niet gekwalificeerd is om zich überhaupt met hf electronica bezig kan houden. Je kan vinden van mijn reactie(s) wat je wilt maar om direct al voorzien te worden van commentaar welke helemaal niet relevant is en als negatieve kritiek kan worden opgepakt zegt meer over de mensen die graag kritiek op anderen leveren i.p.v echt iets toe te voegen aan een "normale" discussie op een forum.
En nogmaals ik ga niet zenden met de stentor maar wil er graag gewoon nog 1 bouwen verder niks... Jullie hebben zelf vast nooit vragen gehad en zijn natuurlijk erg hoog opgeleid op het gebied van electronica en snapten ook alles direct natuurlijk dus vragen stellen is heel gek op een forum (wat de inhoudelijke vraag ook is).
Dat is dus de reden dat ik maar beter mijn mond dacht te kunnen houden hier want ik wil azijnpissers niet verder in de kaart spelen... maar jullie kunnen nu weer gaan schieten met commentaar begrijp ik nu ;-) veel succes daarmee!

PS Jinny ik pretendeer het niet alleen ik heb ook mijn N-licentie ;-)

En nu wat positief. Dank voor degene die wel mijn vragen hebben willen bekijken en beantwoord :) Ik kan weer verder waar ik mee bezig was.

Anoniem

Op 27 december 2019 16:57:46 schreef buzzy:
[...]
In zijn eerste bijdrage is daarover met geen woord gerept.

Even verder lezen dan had je het wel kunnen lezen...

Het is heel simpel: een forum is eigenlijk niet veel anders dan een "normaal" gesprek bij bv een verjaardag. Iemand snijdt een onderwerp aan en dat geeft reacties van de anderen. Dat gesprek blijft niet de hele tijd bij dat ene onderwerp wat jij hebt aangesneden. Het roept reakties op. En in jouw geval is het opmerkelijk dat je als licentiehouder die kennis niet hebt.
Toch nog even op de post van Jinny, ook Novice hebben een technisch examen gedaan:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radiozendamateurs/documen…

oh, is je vraag eigenlijk beantwoord, TS? :-)
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar het spectrum plaatje van zo'n ding.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

@flipflop: er zit geen uitgangsfilter op, dus dat spectrum zal dichter bij lineair aflopen dan logarithmisch.

Op 27 december 2019 16:57:46 schreef buzzy:
[...]
In zijn eerste bijdrage is daarover met geen woord gerept.

In zijn eerste antwoord op en direct onder jouw eerste advies wel ;-)

@PD1MG: je moet ook niet selectief alle negatieve reacties lezen of je er teveel van aantrekken ;-) Er is best wat leuks of zinnigs of constructiefs uit te halen (zelfs uit sommige negatieve reacties). Mensen kunnen jouw niveau of kennis niet inschatten dus dat is bij de eerste paar berichten op een forum nog wat lastiger dan als je al wat vaker met elkaar kletst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

@flipflop,
Ik weet, maar het niveau van het N examen ligt veel lager dan dat van F.

PD1MG, dat is mooi, niet iedereen die zich van een call bediend heeft er ook een.
Vandaar mijn voorbehoud.

Ook ik ben in het bezit van een call, zoals wel meerdere posters hier op dit mooie forum.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 27 december 2019 18:46:30 schreef flipflop:
Het is heel simpel: een forum is eigenlijk niet veel anders dan een "normaal" gesprek bij bv een verjaardag. Iemand snijdt een onderwerp aan en dat geeft reacties van de anderen. Dat gesprek blijft niet de hele tijd bij dat ene onderwerp wat jij hebt aangesneden. Het roept reakties op. En in jouw geval is het opmerkelijk dat je als licentiehouder die kennis niet hebt.
Toch nog even op de post van Jinny, ook Novice hebben een technisch examen gedaan:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radiozendamateurs/documen…

oh, is je vraag eigenlijk beantwoord, TS? :-)
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar het spectrum plaatje van zo'n ding.

Opmerkelijk is dat jij de exameneisen opzoekt en nog niet tot de vaststelling bent gekomen dat het solderen van een pcb en alle benamingen welke er gebruikt worden niet tot de exameneisen horen.
Wanneer ik op een verjaardag zit en iemand stelt mij een vraag ga ik niet iemand gelijk te kakken zetten door hem te vragen waarom hij de vraag niet weet omdat ik wel verwacht dat iemand van zijn niveau dat wel had moeten weten.... sorry je kan niet rechtpraten wat gewoon krom is.
Overigens, maar dat weet jij vast wel als expert, zoveel pcb’s zoveel codes/benamingen voor aansluitingen. (Audio in, mic in, LF, in, etc) hetzelfde geldt voor de stroomtoevoer....
waarom moeten mensen direct “verantwoording” afleggen als ze een vraag stellen?? Als je geen antwoord wilt geven dan houd je toch gewoon je mening voor je?

Ik weet niet of je nog interesse hebt in het boek van de novice maar dan kan je precies lezen wat ik heb moeten leren. Ik stuur hem graag naar je op, kadootje zullen we maar zeggen ;)

pa3gws

Golden Member

@PD1MG.
Lees de laatste post van Maarten nog eens.
En als iets je niet bevalt negeer het dan gewoon.
Dan houden we het hier gezellig.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Op 27 december 2019 19:49:35 schreef PD1MG:
[...]

waarom moeten mensen direct “verantwoording” afleggen als ze een vraag stellen?? Als je geen antwoord wilt geven dan houd je toch gewoon je mening voor je?

Ik zie dat niet als verantwoording, maar als manier om antwoorden zo goed mogelijk op vragen af te stellen. In platte tekst is dat bovendien lastiger dan op een verjaarsfeestje.

Ik weet niet of je nog interesse hebt in het boek van de novice maar dan kan je precies lezen wat ik heb moeten leren. Ik stuur hem graag naar je op, kadootje zullen we maar zeggen ;)

Zo los je dat op ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 27 december 2019 19:07:48 schreef maartenbakker:
@flipflop: er zit geen uitgangsfilter op, dus dat spectrum zal dichter bij lineair aflopen dan logarithmisch.

[...]In zijn eerste antwoord op en direct onder jouw eerste advies wel ;-)

@PD1MG: je moet ook niet selectief alle negatieve reacties lezen of je er teveel van aantrekken ;-) Er is best wat leuks of zinnigs of constructiefs uit te halen (zelfs uit sommige negatieve reacties). Mensen kunnen jouw niveau of kennis niet inschatten dus dat is bij de eerste paar berichten op een forum nog wat lastiger dan als je al wat vaker met elkaar kletst.

Hoi Maarten, mee eens dat mensen dat niet kunnen inschatten maar ben erg wars van mensen die te pas en te onpas anderen lekker voor gek zetten. In eerste instantie wilde ik het er ook gewoon bij laten maar sommigen wanen zich almachtig op het internet en plepsen alles maar op een forum. En blijven aan de gang gaan. Uiteraard zie ik ook de positieve dingen vandaar mijn afsluiting. Het is mijn inziens niet een normale gang van zaken om aan een ieder verantwoording te moeten afleggen waarom ik een vraag stel die volledig past op de forum. Er is zelfs een artikel geheel gewijd aan een fm zendertje.... zoals zij menen alles maar te kunnen roepen en vinden denk ik dat ook mag zeggen dat ik een rare gang van zaken vind om bij een allereerste vraag zo neergezet te worden. Zij kennen mij niet en ik hun ook niet. Ik vind het al met al gewoon weinig respectvol van die forumleden.

Anoniem

Op 27 december 2019 19:59:53 schreef maartenbakker:
[...]
Ik zie dat niet als verantwoording, maar als manier om antwoorden zo goed mogelijk op vragen af te stellen. In platte tekst is dat bovendien lastiger dan op een verjaarsfeestje.
[...]
Zo los je dat op ;)

Laat me jouw adres maar weten middels een PB ;)

Op 27 december 2019 19:49:35 schreef PD1MG:
Wanneer ik op een verjaardag zit en iemand stelt mij een vraag ga ik niet iemand gelijk te kakken zetten

Wie heeft het over "te kakken zetten"? Voel je het zo? Ik zou op de verjaardag ook zeker zo gereageerd kunnen hebben: "zeg maar jij had toch een N licentie?" bij zo'n vraag van je. Verder, in de N examenstof zit 100% zeker de opbouw van een zender. Daarmee had je je vraag kunnen invullen.
Maar goed, het wordt een oneindige discussie zo. Mijn poging om het topic weer in de goede richting te krijgen negeer je. Dus ik zet de punt hier: .

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 27 december 2019 20:03:11 schreef flipflop:
[...]
Wie heeft het over "te kakken zetten"? Voel je het zo? Ik zou op de verjaardag ook zeker zo gereageerd kunnen hebben: "zeg maar jij had toch een N licentie?" bij zo'n vraag van je. Verder, in de N examenstof zit 100% zeker de opbouw van een zender. Daarmee had je je vraag kunnen invullen.
Maar goed, het wordt een oneindige discussie zo. Mijn poging om het topic weer in de goede richting te krijgen negeer je. Dus ik zet de punt hier: .

Ik heb het zeker niet over jou alleen... jouw bedoelingen zijn mij helder... kadootje was oprecht ;)

Nou, nog even kort over dat aanbod dan: Niet weggeven, houden als naslagwerk. Dat zijn waardevolle documenten waar je later zeker nog in terug gaat bladeren ("hmm, hoe zat dat ook alweer met die oscillator schakelingen?"). Daarnaast, ik heb al jaren F :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 27 december 2019 20:21:32 schreef flipflop:
Nou, nog even kort over dat aanbod dan: Niet weggeven, houden als naslagwerk. Dat zijn waardevolle documenten waar je later zeker nog in terug gaat bladeren ("hmm, hoe zat dat ook alweer met die oscillator schakelingen?"). Daarnaast, ik heb al jaren F :-)

Lucht geklaard wat mij betreft ;)

Eigenlijk vind ik dat elke toekomstig zendamateur verplicht zou moeten worden een Stentor goed (Met goed bedoel ik dan stabiel, bromvrij, 3 á 3,5 Watt) in de lucht te krijgen. Dit om 'gevoel' met een VHF zender te krijgen. Als hulpmiddelen krijg je een voeding, een dummyload, een SWR/powermeter, het schema, wat extra elco's, zenerdiodes en weerstandjes en een analoge FM tuner.

Je krijgt hierdoor gevoel voor afregelen en gevoel met oscillerende eindtrappen, opgeblazen eindtorren, heet wordende 2N2219's en gevoel met de spanning of er niet bij je aangebeld wordt door de RCD.

Voordeel van de FM band is dat je jezelf makkelijk kunt terugvinden met een normale FM tuner. Je weet snel 'waar je zit' en hoe het ervoor staat. Je kunt jezelf op diverse manieren terugvinden: A) Je hoort jezelf over de hele FM band of B) Je hebt geen ontvangst meer van andere stations maar hoort alleen ruis over de hele band of C) Je hoort jezelf maar moet steeds bijdraaien aan de knop.

Als het je lukt ben je geslaagd!
:) :)

Ik wil het even opnemen voor de topic starter.
Ik ben lid van de Limburgse radiovrienden.. buizen radio's en aanverwante dat is onze hobby.
De meeste leden zijn verzamelaars ,er word ook gerepareerd.
Enkele leden zijn ex philips medewerkers , nul verstand van elektro of elektronica , ik deed logistiek of ik deed de boekhouding hoor je dan..
Een goede kennis ging lang geleden op voor zijn N licentie
na 5 keer proberen geslaagd .
Er werd een setje gekocht en thuis aangekomen snel aan gesloten. Pats boem stuk,,,, rood op de zwarte voedingsklem , zwart op de rode voedingsklem.. kan gebeuren.
Hij heeft trouwens nooit een soldeerbout in de handen gehad.

Hij heeft de theorie geleerd, verder nooit meer iets er mee gedaan ,,,, die zijn er ook.

Ook bij onze afdeling Veron/Vrza zijn er enkele zend amateurs met een F licentie die 2 linker handen hebben , en bij sommige gaat de soldeerbout nooit uit..

Mensen zijn net dropjes zoveel soorten en zoveel smaken.