Printer maakt strepen

Hallo, ik heb deze printer gekregen. Bij het aanzetten gaat alles goed en de cardridgets zitten vol op de geel na, alleen is dat geen probleem voor zwart-wit afdrukken. Als ik iets kopiër of afdruk geeft de printer strepen. Ik heb alle cardridgets eruit gehaald en nagekeken. Ook heb ik de toners schoon gemaakt, maar niks werkt. Het gaat hier om de HP Officejet Pro L7680 All-in-One

Er zitten wat spuitmondjes verstopt. Heeft die printer een reinigingsfunctie?

Sine

Moderator

Waarschijnlijk een verstopte nozzle in de printkop.
OF erger, een nozzle die niet meer wordt aangestuurd.
Het is een printer van 2008, als je het ding nog werkend krijgt door de kop(pen) te reinigen heb je wellicht nog een leuke printer.

Maar het risico dat het ding met een nieuwe kop niet werkt zou ik zelf niet lopen. Vertaling: ik zou niet meer inverteren in een nieuwe kop.

Nee, dat is niet helemaal waar. Ik zou zelf helemaal niet meer investeren in een inkjet.

Arco

Special Member

Ik begrijp niet erg hoe je toner 'schoon kunt maken' in een inkjet printer?... ;)
Reinigingsprogramma uitvoeren totdat de afbeelding weer goed is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zijn die spuitkoppen zo breed dat het herhalende patroon van de kop kan komen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de printer zojuist zichzelf laten reinigen, maar geen goed resultaat. Het lijkt nu zelfs erger..... Ook heb ik hem laten uitlijnen, maar dat verliep ook niet goed en dat heeft hij niet afgemaakt. Na een kopie of 5 zijn de andere cardridgets al vors gedaald..... de cardridge koppen zijn groter dan de banen,

Sine

Moderator

Op 29 december 2019 16:37:28 schreef maartenbakker:
Zijn die spuitkoppen zo breed dat het herhalende patroon van de kop kan komen?

Jep, dat is de truuk van de officejet printers, die maken een flink brede baan inkt zodat ze sneller kunnen afdrukken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 december 2019 16:52:12 (47%)

Soms moet je dat reinigingsprogramma meerdere malen aflopen voordat je resultaat ziet. Het probleem komt vooral voor als de printer langere tijd niet is gebruikt.

Arco

Special Member

Het reinigen moet je soms (als de koppen erg vuil/verstopt zijn) meerdere malen uitvoeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als het ding gestaan heeft en is ingedroogd kun je reinigen tot je er bij neervalt. Dat krijg je zo niet meer goed.

Soms kun je ze ultrasoon reinigen, maar meestal is het einde oefening.

Arco

Special Member

Dan even een wattenstaafje met IPA over de spuitmondjes halen om de opgedroogde inkt op te lossen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

If only.

Het *kan* dat dat werkt, maar ervaring leert dat dat meestal ijdele hoop is. Zelfs doorspuiten met IPA is geen gegarandeerd succes.

Ik heb exact dezelfde printer dit jaar weggegooid met dezelfde symptomen. O.a. ben ik aan de slag geweest met zoiets zonder veel resultaat : https://www.112ink.nl/Printkop-cleaning-kit-refill-tool

Wat je wel nog eens kan bekijken of er geen lucht in de darmpjes tussen de inktpatronen en de printkoppen zit. Dit kan je oplossen door de printkoppen te verwijderen en met een spuit te zuigen tot de lucht er helemaal uit is.

Die HP's zijn ook lastig over de supplies die je gebruikt : Niet originele patronen en koppen worden als dusdanig herkent en geeft meldingen hierover. Het zou me niet verbazen dat de printer moedwillig blokkeert na een tijd namaak gebruikt te hebben.

Nu heb ik een Epson Ecotank in gebruik, ik hoop dat ik nu eindelijk af ben van dat gezeik van niet originele patronen. Bij deze ga ik preventief elke week een kleurentestpagina afdrukken tegen het verstoppen van de printkop, er steekt toch inkt voor jaren in.

Arco

Special Member

Ik heb bij mijn Brother ook slechte afdrukken gehad. Waren 8 reinigingen nodig om de zaak weer 100% te krijgen.
Soms is ook het kussentje (waar de cartridge zijn 'snuitje' op afveegt bij reinigen) sterk vervuild en dan wordt 't ook niet veel beter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit geen lucht in de leidingen. De cardridgets heb ik al schoongemaakt met de hand, was erg vies maar zonder resultaat. Morgen zal ik die kussentjes eens bekijken!

Sine

Moderator

Naar mijn ervaring, als die printer langere tijd heeft stil gestaan (denk hierbij aan enkele maanden) dan kan dat genoeg zijn om de koppen onherstelbaar te beschadigen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb die printer na 10 jaar gebruik vervangen ook door problemen met strepen en uitvallen van kleuren.
Alles geprobeerd wat tools betreft, gewoon afscheid nemen, hij heeft zijn tijd gehad en er is ook geen goede inkt meer voor te koop.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Even voor de goede orde: Het is een inkjet, ondanks dat het woord "toner" is gevallen hetgeen een laserprinter zou impliceren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In de gebruikershandleiding worden dergelijke problemen vaak uitvoering omschreven. Wanneer je al die aanwijzingen stipt hebt opgevolgd en niets schijnt meer te helpen, kun je beter naar wat anders gaan uitkijken.

Misschien een nachtje in EPO leggen? Ik denk dat wat kanaaltjes verstopt zijn. Anders voorzichtig doorspuiten met een handspuitje, als dat kan?

Ik heb ook een HP printer uit die serie gehad. Daar werd het parkeer/reinigingsstation slecht, het rubber werd helemaal week en zakte in waardoor hij niet goed afsloot. Gelukkig had ik extra garantie gekocht, 3 jaren en hij ging na 2.5 jaren dat probleem vertonen. Een heel gedoe wat ik als eens eerder beschreven heb, maar ik heb uiteindelijk van HP een nieuwe 8620 printer gekregen die ik nog steeds heb en die het ook goed doet.

Als je hem toch nog aan de gang krijgt: volgens mij heb ik nog patronen liggen. Gegarandeerd wel over datum.

@Sine, dat is het enige goede wat je met een inkjet kunt doen. :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hensz

Golden Member

Helemaal mee eens, het zijn totale ondingen. Ze lijken goedkoop, maar zijn in de praktijk duurder dan een eenvoudige kleurenlaser en een stuk onbetrouwbaarder.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Ik heb anders een Brother A3 inkjet/scanner, en die werkt al vele jaren zonder problemen. Kwaliteit doet niet onder voor laserprinter.
(en laserprinters/scanners in A3 zijn er nauwelijks of loeiduur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb dezelfde printer gehad.
een onding om aan de gang te houden. software is buitengewoon brak, ondersteunng vanuit HP niet overtuigend.
uitlijnen, vervanging met HP-inkt, scannen, niets werkte makkelijk en voor mijn gevoel met veel voodoo.
uiteindelijk weggegooid.