Aansluiten AEG ComboHob uit Duitsland

Absoluut er zijn zelfs mooie tekeningen van zie https://www.stedin.net/zakelijk/branches/aannemers-en-projectontwikkel….
Vroeger was het 1m40 was wel handig je had net wat meer ruimte voor je groepenkasten. Nu is het 1m60 is soms wel krap.
Voor bouwkasten zijn er sinds een paar jaar ook nieuwe eisen vindt je op die site ook de tekeningen van.
Voor zogenoemde Artikel 1 installaties, andere kasten voor van allerlei toepassing die in buiten de openbare ruimte staan gelden niet de eisen voor bouwkasten maar wordt vaak standaard aangehouden dat de klemmen van de HAK minimaal 20 cm vanaf de kastbodem zitten. Het meterbord komt dan boven de HAK en de installatie naast het meterbord en de HAK. Zeg maar dat je kast ongeveer 80 cm hoog wordt en op een sokkel staat.

Op 11 augustus 2019 10:14:43 schreef RickTSD:
[...]

Thanks voor deze tip :) Ze hebben inderdaad toegezegd de kabel op hun kosten te gaan vervangen _/-\o_

En?

Is het al gebeurd? Is er al een datum afgesproken?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 27 augustus 2019 08:16:26 schreef Roetzen:
[...]

En?

Is het al gebeurd? Is er al een datum afgesproken?

Not yet.. Ik ben nog in afwachting van een bodemonderzoek, waarna het daadwerkelijk wordt ingepland.. :

Op 11 augustus 2019 14:03:45 schreef KlaasZ:
[...]Daar is toch een standaard voor? Scheiding tussen meterbord en groepenkast op 1,40 m boven de vloer.

als je geluk hebt wel ja, niet zelden is dat eerder 1,50cm of meer.

had recent nog een storing mbt missende fase, ook zo'n gietijzeren hoofdkastje maar wel met DIII houders erin, zaten verloopringen naar DII koppen in.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 27 augustus 2019 09:01:57 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 augustus 2019 08:57:52 schreef testman:
[...]

Als je geluk hebt wel ja, niet zelden is dat eerder 1,50cm of meer.

Hier in mijn woning uit 1982: 1,82m

Aanvankelijk was de kabel naar de straat gedeeld met de buren. Begin jaren 90 is door PUEM een nieuwe kabel naar de straat getrokken en een nieuwe HAK geplaatst. Maar de aanluiting is dus niet verlaagd..

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

https://i.ibb.co/yW29D0H/IMG-0284.jpg

De schouw is geweest; wordt inderdaad gesaneerd. Duurt allemaal wel lang... :/

Goedemiddag, nieuw op de site met eenzelfde kookplaat en dus hetzelfde probleem!

Hoe is het nu bij Rick TSD? Inmiddels opgelost?

Keuken boer wil bij ons (kookgroep/duo automaat) de volgende aansluiting maken in de Perilex stekker klokgewijs:
N=nul=blauw L1=nul=bruin L2=fase=grijs L3=fase=zwart
Perilex contactdoos op de muur is ook zo uitgevoerd N & L1 zijn nul, L2 & L3 zijn fase.
In oude keuken zat hier een Miele Inductieplaat.
Alle bedrading zit in de beton (1995)

De discussie is nu dat dit altijd zo zit.... Terwijl ik weet dat andere merken anders bedraad zijn! Terwijl ik weet dat er ook 3 fasen 400V mogelijkheden zijn.
Keukenboer heeft de afzuiging al met een gat door de muur naar buiten gebracht!
De woning heeft 1 fase.
Hoe nu verder in deze discussie? En aansluiten?

mel

Golden Member

Ik zou nooit een nul met bruin maken...eerder grijs..
Maar er is geen standaard voor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
help

Golden Member

Op 30 december 2019 13:03:39 schreef DutchB:
Keuken boer wil bij ons (kookgroep/duo automaat) de volgende aansluiting maken in de Perilex stekker klokgewijs:
N=nul=blauw L1=nul=bruin L2=fase=grijs L3=fase=zwart
Perilex contactdoos op de muur is ook zo uitgevoerd N & L1 zijn nul, L2 & L3 zijn fase.
In oude keuken zat hier een Miele Inductieplaat.
Alle bedrading zit in de beton (1995)

De kleuren zijn niet correct en moeten worden vervangen of over de gehele lengte van de aders omgekleurd worden...

De discussie is nu dat dit altijd zo zit.... Terwijl ik weet dat andere merken anders bedraad zijn!

Dat het door de keukenboer vaak zo uitgevoerd wordt wil niet zeggen dat het correct is.

Terwijl ik weet dat er ook 3 fasen 400V mogelijkheden zijn.
Keukenboer heeft de afzuiging al met een gat door de muur naar buiten gebracht!
De woning heeft 1 fase.
Hoe nu verder in deze discussie? En aansluiten?

Het 400V 3Fasen verhaal gaat hier niet op omdat het een enkelfase aansluiting betreft, wat de afzuiging hiermee te maken heeft kan ik niet volgen.

Oke, laten we de kabel kleuren even buiten beschouwing.
Voor mij is belangrijk hoe de draad in de aansluitdoos op de kookplaat te plaatsen.
Ik heb hier 6 klemmen en 2 bruggen:
L1 / L2 / L3 / N (op4) / leeg / Aarde
Vanuit Perilex krijg ik 2x fase en 2x nul.

Klopt mijn aansluiting? L1 = fase / L2 en L3 brug en fase.
2x nul op 4 en geel/groen uiteraard op aarde.

update:
Op de foto de tekening uit het boekje
in werkelijkheid 3 fasen aangesloten L1=grijs / L2=bruin / L3=zwart/4nul=blauw/5=open/6=aarde
Installateur zegt 5 is extra nul.
Dus grijs op 5 / doorverbinding op 1en2.

help

Golden Member

Op deze manier aansluiten betekend dat er maar één enkele 16A groep gebruik wordt. Is er niet nog een ander aansluitschema in de handleiding?

Dit schema en de andere beschikbare schema's staan aan het begin van dit topic
Maar als ik de 2 fases uit de perilex / kookgroep naar pen 1 en 2 breng heb ik toch een 2 fasen aansluiting?
Kan pin 5 net als pin 4 dienen als nul? Of is pin 5 "leeg" en kan ik deze met een brug naar 4 als nul schakelen?

Op 30 december 2019 23:56:26 schreef DutchB:
Dit schema en de andere beschikbare schema's staan aan het begin van dit topic
Maar als ik de 2 fases uit de perilex / kookgroep naar pen 1 en 2 breng heb ik toch een 2 fasen aansluiting?
Kan pin 5 net als pin 4 dienen als nul? Of is pin 5 "leeg" en kan ik deze met een brug naar 4 als nul schakelen?

Hi DutchB,

Wat is de oplossing uiteindelijk?