Vaatwasmachine MIELE G5780SCVI

De vaatwasser van mijn vriend heeft het begeven.
Er is een trage printzekering van 6.3gesneuveld en een printbaan onderbroken (verbrand).
Verder is er ook nog een triac ACS102-6T doorgeslagen.
Ik heb geen aansluitschema van de print en heb de aansluitdraden die naar de triac lopen uitgemeten en meet een weerstand van 1.5. Ik heb de triac verwijderd de baan hersteld en de zekering vervangen, de vaatwasser ingeschakeld en de voeding gecontroleerd, die bleek in orde.
De display werkt niet meer maar de led lampjes lichten op en de schakelaars schijnen te werken.
Als ik start gaat na een dertigtal seconden de hoofd led flikkeren en de blieper biept wat duit op een fout die op de display moet verschijnen maar deze werkt niet.
Heeft er iemand een aansluitschema?

Bedankt ad12345,
Heb je toevallig ook nog een lijst wat Y5, Y60*, M... enz. is?
Ik vermoed dat de verbrande triac aan Y5* aangesloten is.

[Bericht gewijzigd door are op vrijdag 27 december 2019 23:03:46 (28%)

Y5 is de waterventiel in de slang als ik het goed heb.Y60,63,38 zijn ook waterventielen OA voor regeneratie op zoutvat. Y50is een actuator in zeepbak.

Ik heb enkele ACS102-T6 besteld.
Ik vind het wel raar dat de baan naar de triac verbrand is en de triac kortgesloten.
De weerstand van Y5 is 1k5.

Zeker ben ik enkel dat de triac die Y5 stuurt doorgeslagen is en dat de baan naar die triac verbrand is samen met de zekering op de print.
Er is waarschijnlijk een oorzaak voor die doorslag, ik denk dater een vlamboog ontstaan is nadat de triac doorgeslagen is en daardoor de printbaan onderbroken en er is mogelijk mog meer defect. De varistor heb ik nagemeten en die lijkt in orde.

PIRON

Golden Member

Heb dit ook al eens gehad en was toen gekomen door het vocht aan de stekkers op de print.

Vooraleer de print te herstellen, nazien waardoor het defect komt.
Of je triac terug defect, hopelijk is de processor nog ok.
Hoe oud is het toestel?

Wordt er geen schema meegeleverd met een vaatwasser dan?

Neen, geen schema's meer bij vaatwassers... Yep, bijbehorende onderdeel eerst controleren!!

Ik heb de triac verwijderd de baan hersteld en de zekering vervangen, de vaatwasser ingeschakeld en de voeding gecontroleerd, die bleek in orde.
De display werkt niet meer maar de led lampjes lichten op en de schakelaars schijnen te werken.Je kan een programma kiezen.
Als ik start gaat na een dertigtal seconden de hoofd led flikkeren en de blieper biept wat duit op een fout die op de display moet verschijnen maar deze werkt niet.Waarschijnlijk omdat het waterventiel niet werkt en er geen water komt (Y5).
Ik heb de aansluitingen van Y5 gemeten en dit is 1k5.
Ik heb 10 stuks ACS102-T6 besteld voor 1.02€, dan kan ik er wel eentje proberen.
De display is wel een ander probleem maar mijn vriend kan de vaatwasser ook zonder display gebruiken zei hij.

Werkt display wel en is het niet de achtergrond verlichting die het niet doet????

Ronald45

Golden Member

Op 29 december 2019 20:31:22 schreef are:
Ik heb 10 stuks ACS102-T6 besteld voor 1.02€, dan kan ik er wel eentje proberen.

En dan maar hopen dat hij de processor niet meeneemt als hij doorslaat

Dat vermoeden heb ik ook enigzins namelijk Ronald45...

Ronald45

Golden Member

Ik zou proberen te zien hoe de triac wordt aangestuurd. Rechtstreeks door de controller? Of zit er nog een schakelcomponent voor?

Heb je beschikking over een scoop of minimaal een goede multimeter? Dan kan je proberen te meten wat de aansturing (incl processor) doet.

Je kan proberen de Y5 los aan te sturen, zien of er water komt.

Maar gezien het display dat niet meer werkt vrees ik wel een beetje voor de processor. Als je mazzel hebt zit er nog een foutje in de voeding.

ik heb de triac ACS102-6T vervangen en nu werkt het waterslot.
De display licht op maar geen letters op de display, verder is er nog iets fout, de omwalsmotor draait niet en er volgt een biep (fout) die ik spijtig genoeg niet kan uitlezen.
Ondertussen heeft mijn vriend (zijn vrouw) een andere vaatwasser gekocht en gaat hij deze gebruiken voor onderdelen.

Vermoed dat er een voedingsspanning mist voor display of displaydriver is beschadigd geraakt. Of processor is wel opgedampt daar er meer niet werkt..