Dit is dus de reden dat je niet de lift moet gebruiken bij brand. De stroom /gaat/ uitvallen, en als je dan vast komt te zitten ben je dood voordat de hulp komt.
Het zal natuurlijk niet makkelijk zijn om uit te vinden of er bij deze mensen al bekend was dat er brand was voordat ze het alom bekende advies in de wind sloegen, of dat ze nietsvermoedend in de lift zijn gestapt en dat toen de boel uitviel en dat (mogelijk veel later) pas de rook de rest van het gebouw is gaan bereiken.
Als ze nietsvermoedend in de lift zijn gestapt dan moet haast de brand in de machinekamer van de lift zijn geweest. Dan heb je aan een UPS ook niets.
Je kan nog bedenken dat je op "zwaartekracht" naar de dichtstbijzijnde verdieping zou willen kunnen gaan. Maar je weet niet of kabine+lading // tegengewicht omhoog of omlaag wil. Of misschien helemaal nergens heen....
De huidige regels omtrend liften zijn redelijk robuust in dat er zo zelden mensen in omkomen dat dit het nieuws haalt.
Je kan overal wel de boel "idiot-proof" maken, maar daar zijn steeds kosten mee gemoeid. Als gemeenschap besluiten we dat we snelheidsregels in de bebouwde kom redelijk vinden om de verkeersdoden te beperken. En anderzijds vinden we het toch normaal dat er meer dan 600 doden per jaar vallen.
Als je alle 88000 liften in nederland van een UPS wil voorzien... wat gaat dat kosten? Wie gaat dat betalen? Dat betalen we uiteindelijk als burgers gewoon. Misschien via de service fee van de flat, misschien anders, maar burgers gaan het betalen. Is dat het waard?
Het aantal "liftdoden" is ongeveer 1 per jaar. (ongeveer 10 in 201x) Dus dat is ongeveer 600x minder "belastend" voor nederland dan de verkeersdoden. Hoeveel geld is het waard om "max 1 per jaar" aan verbetering te bewerkstelligen?)