DAB+ externe antenne

Ik wacht in spanning dat antwoord af. Bij mijn weten heeft een groundplane (dat is zo'n monopole neem ik maar aan) precies net zoveel gain als een dipool. Ben benieuwd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 augustus 2019 17:25:44 schreef Leo-Bolier:Maar voor NPO5 is dat mijn enige mogelijkheid.

Wordt ook op DVB-T (merknaam digitenne) uitgezonden.
Een FTA(voor de ongecodeerde kanalen) ontvanger kost niet veul, en leuk voor er bij.

Dat wordt consequent en al jaren niet vermeld bij de ontvangstmogelijkheden van de NPO radio stations.
Terwijl dat zeker voor de overgang naar DVB-T2 een uitkomst was, die kastjes kon je overal voor heel weinig vinden.

bprosman

Golden Member

Misschien een hele domme vraag maar als DAB+ vertikaal gepolariseerd is , maakt het dan iets uit of een "slapper Arnold" naar boven of naar beneden gericht is ?

Mijn DAB+ radio staat op het bovenste schap vandaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt altijd nog een fase-omkeertrafo in de antenneleiding opnemen. :)

Nee, maakt niet uit. Een goede reden om een antenne 'omhoog' te laten wijzen, is dat er richting 'omlaag' allerlei storende spullen zouden kunnen zijn die de antenne mogelijk afschermen: apparatuur, draad, kasten/planken...
Maar verder maakt het niet uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Op 2 januari 2020 00:05:44 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt altijd nog een fase-omkeertrafo in de antenneleiding opnemen. :)

Nee, maakt niet uit. Een goede reden om een antenne 'omhoog' te laten wijzen, is dat er richting 'omlaag' allerlei storende spullen zouden kunnen zijn die de antenne mogelijk afschermen: apparatuur, draad, kasten/planken...
Maar verder maakt het niet uit.

Toch maar de knoop doorgehakt en een buitenantenne besteld.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 augustus 2019 15:58:47 schreef electron920:
[....]
Een 1/4 λ MONOPOOL is in jou situatie beter als een 1/4 λ dipool.

Groet,
Henk.

Ha Henk,
Bedoel je hier niet een ½ λ dipool t.o.v een ¼ λ dipool? Of zie ik iets over het hoofd?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †