Aankoop 3D-printer

Hier een eigenaar van een Ender 3, nu bijna een jaar mee aan het printen. Op het werk heb ik een Ultimaker 3 tot m'n beschikking. Betreft print kwaliteit verschillen ze vrij weinig. Uiteraard is de ultimaker 3 betrouwbaarder maar die kost ook zo'n 20x de Ender 3.

Zelf print ik met 123-3d huismerk plastic en dat bevalt prima. Daar heb ik de Ender 3 ook aangeschaft.

Mocht je gaan printen met een Ender 3 of 5 dan raad ik wel PrusaSlicer aan (als slicer software). Die geeft veel betere toleranties dan Cura. Zie hier voor een goed profiel: https://github.com/sn4k3/Ender3

Nog een filmpje van een printactie van mij: https://www.youtube.com/watch?v=i9P_v7lt0B0

trix

Golden Member

vind deze materie ook wel heel erg interesant, heb er niet echt een geschikte toepassing voor, het is eigenlijk meer voor de "heb" :)

die foto van arco met die ikea tafeltjes, dat is natuurlijk geniaal.

eigenwijs = ook wijs

Heb zelf een Ender-3 pro sinds ongeveer 1 jaar. Bevalt me erg goed. Print veel dingen van thinginverse. Voornamelijk hulpmiddelen voor houtbewerking en elektronica.
Ontwerp zelf het nodige van een paraplu houder tot boormallen. Filament haal ik bij diverse bronnen, 123-3d, amazone.de maar ook van hobbyking. Heb goede resultaten met esun.

rob007

Yarr, Matey!

Ik vind dit topic nu pas!
Ik heb mijn printers zelf gebouwd,
Maar voor de lezers zou ik aanraden om jezelf bij te praten, vragen, lezen op een forum –
Een forum waar veel mensen met 3D printers rond hangen.
In het ergste geval word je er wijzer van!
https://myalbum.com/photo/1mCdz66Vw6pU/360.jpg

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet de goedkoopste maar deze Snapmaker staat me wel aan.

Versie 2 eigenlijk nog meer maar ook weer wat duurder.

edit: een rib uitgetrokken en de snapmaker 2.0 A350 besteld in pre order. Nu even wachten tot september. ±500$ kan ik wel even voor wachten.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 14 februari 2020 12:00:22 (21%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

iedereen heeft het steeds over de "ender". Ik ben super tevreden met de Anet A6. https://reprap.world/products/3d_printers/diy_printer_kits/anet_a6_pru…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De Anet A6 heb ik ook (naar volle tevredenheid). Alleen zoals gezegd beter de lineaire lagers en de fans vervangen, want dat is rommel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Rew en Arco,

Ja klopt allemaal,
Twee vrienden van mij hebben hem ook en die zijn er ZEER tevreden mee!
Het is ook wat je er zelf mee doet natuurlijk,
je moet er misschien wat mee knutselen daar kom je soms niet omheen.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Toevallig een van die Anet te koop ?

Mooi niet! Ik heb ook nog een icarus 3D. Dat ding staat te nietsen: het hotend is iets mee, krijg het niet gefixed. Ik heb een nieuwe hotend gekocht en moet eens kijken of ik die kan monteren. Eventuele aanpassingsbrackets kan ik nu op de Anet printen. Als dat voltooid is, dan is het fijn om een "backup" te hebben: Je kan blijven printen als er 1 uitvalt, en je kan vervangende onderdelen printen als dat nodig is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Lieve mensen ik zal het hier ook nog maar een keer schrijven,
Ik dacht ik heb elektrisch alles voor elkaar MAAR da was dus nie waar!!!
Mijn DIY Prusa i3 stopte er in eenst mee?!
Ik dacht eerst ships daar gaat mijn print, maar al snel dacht ik ook wat de …… is er aan de hand?
Ik dacht gelijk aan de zekering dus ik pak de zekering houder beet dat was dus gelijk raak,
De zekering houder was heet?!
Na wat kijken naar die houder was dus direct ook bewezen dat deze zekeringhouder niet geschikt is voor 10A de kabel enz was ook warm.
Ik ga alles vervangen maar geloof me naar mijn idee was alles zwaar genoeg!
Wat ik er mee wil zeggen is mensen kijk uit hoor, vertrouw die printer nooit 100%!!!
Ga niet weg als dat ding staat te draaien, ff weglopen zou moeten kunnen maar blijf waakzaam!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Bij ons op het werk draaien vier Prusa i3 MK3 printers soms dag en nacht.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 4 januari 2020 23:23:05 schreef rob007:
Na wat kijken naar die houder was dus direct ook bewezen dat deze zekeringhouder niet geschikt is voor 10A de kabel enz was ook warm.
Ik ga alles vervangen maar geloof me naar mijn idee was alles zwaar genoeg!

Als je een geschikte in-line 10A zekeringhouder met zekering vindt, dan houd ik me aanbevolen. (Als je wilt: Jij zoekt hem uit bij Farnell, ik bestel en stuur als dank voor het uitzoeken jou gratis de zekeringhouder op.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Rew,
Ik heb hem al besteld, ik had van die kleine zekeringetjes maar ga over op die grotere zekeringen.
Of deze goed genoeg is…..? ik hoop het!
Hallo ook Bert,
Ja alleen maar mooi als dat zo is natuurlijk!
Ik kan nu gaan schrijven MAAR…. Of een spelletje welles nietes gaan doen met jou.
Maar nee ieder moet doen en laten wat hij wilt,
en leuk dat je op je werk kunt hobbyen!

VrGr Rob
https://www.youtube.com/watch?v=JdfC-HMCYqw

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Misschien hier even rondkijken, is vooral voor zelfbouw bedoeld maar ook aanpassen van bestaande modellen.
https://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=66

Ben aan het kijken naar een 3D printer met dubbele nozzle om eventuele ondersteuning te kunnen printen maar ik lees hier weinig over in de reacties.
Iemand ervaring mee?
Of is dit een feature die je maar heeeeeel zelden nodig hebt. Het leek me handig maar begin nu te twijfelen.

Eenvoud is al moeilijk genoeg.
Sine

Moderator

Liet nu de TS nog maar eens wat van zich horen ...

(*Onder tafel duikt* :+ )

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Myken,
De print,
maar ook de ondersteuning kun je doen met een en dezelfde nozzle.
Neem aan dat je nog geen 3D printer hebt, lees en kijk jezelf dan in met bijvoorbeeld YouTube.
3D printen is leuk en kan nuttig zijn ook NAAST allerlei andere hobby’s.
Gewoon een(1) enkele extruder is vaak al moeilijk genoeg maar als je jezelf zoals eerder gezegd in leest en in kijkt komt het allemaal wel goed.
Als je er aan denkt om een printer te gaan kopen meld je dan eerst aan op een forum en maak met die gasten dan eerst ff een praatje(kan nooit geen kwaad! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Liet nu de TS nog maar eens wat van zich horen ...

Ha, die scoort! We hebben besteld, en wilden eigenlijk wachten met berichten totdat het ding was aangekomen. Helaas kregen we het teleurstellende bericht

... omdat het volgende artikel niet meer direct beschikbaar is in onze magazijnen:
Creality 3D Ender 5 3D Printer
Wij verwachten deze halverwege januari te kunnen verzenden.

Nog even de adem inhouden, dus...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

kleine topic kaap:

Op 30 december 2019 17:07:48 schreef BenI2C:
Toevallig een van die Anet te koop ?

Inmiddels 2e hands een gevonden op MP.
Zijn er nog tips om op te letten bij aankoop van deze "anet a6" printer?

Mijn mening:
Hot end en extruder vervangen voor een titan extruder + e3D v6 hot end. Daarna waren op de A8 alle problemen verholpen. Belangrijk is om te kijken of de geleiders nog recht zijn, de meeste mensen hakken daar nogal op los om de print van het bed af te krijgen.
edit: controleer of het frame niet gebroken is, het acryl breekt makkelijk.

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op donderdag 23 januari 2020 10:22:33 (13%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wel, hier ben ik dan met een verslagje. De Ender 5 is tot hier geraakt, hij is opgebouwd, en hij heeft gedraaid.

* levering door 123-3d.nl: correcte administratieve opvolging, inclusief btw-vrije factuur naar BE. Hun besteldienst postnl slaagde er echter niet in mijn thuisadres te vinden, en vond er dan niet beter op dan het pakket terug naar Almere te sturen. Dat in schril contrast tot DHL, DPD et al., die dan gewoonlijk verwijzen naar een afhaalpunt in de buurt. Minpuntje voor 123-3d: het pakket werd dinsdag bij hen teruggeleverd, maar vrijdag had ik nog altijd niets van hen gehoord. Ik heb dan zelf contact genomen, en een tweede poging, met levering op mijn kantooradres, is erg vlot verlopen.

* sympatiek: 123-3d had enige merchandising toegevoegd, balpen, spel kaarten...

* wat geleverd werd: goed verpakt, erg volledig, kon niet beter; een beetje op zijn ikea's zitten er inbussleuteljes bij, en een schroevendraaiertje, en kabelbandjes (die ik nog niet gebruikt heb), echt alles wat er zou kunnen nodig zijn. Ook een stevige spoel wit filament zit erbij.

* assemblage: omschrijf ik graag als "ikea voor gevorderden" :) Mits men nauwkeurig de tekeningen opvolgt loopt het rimpelloos. Erg fraai vond ik dat de in te steken kabels aan beide kanten dezelfde kleuren hadden; nog fraaier ware het als er voor elke verbinding een verschillend type stekker werd gebruikt zodat verwisselingen onmogelijk worden. Alleen de "T-nuts" waarmee enkele accessoires aan de opstaande profielen worden geschroefd vond ik lastig, ik heb er die profielen tijdelijk terug uitgehaald om de accessoires te monteren. Dat kan er goed aan liggen dat ik die dingen eigenlijk voor het eerst onder handen kreeg, er zal allicht een trucje voor zijn.

* eerste run: hier was ik een beetje verloren. Ik had het ding netjes opgebouwd, filament ingevoerd volgens handleiding, maar wat moest ik nu? Er was een mini-SD meegeleverd, inclusief usb-adapter; daarop eens rondkijkende vond ik een paar voorbeeldbestanden (hond, kat, varken) en tot mijn verbazing kon ik die zondermeer beginnen uitvoeren. Wel liep het printen van het varken mis doordat de spuitkop in het werkstuk bleef steken, dat zou best wel een kwestie van calibratie kunnen zijn; dat ga ik nu eens rustig bekijken.

Voorlopige conclusie: ik ben tevreden met de aankoop, er waren enige strubbelingen maar niets onoverkomelijks. Het apparaat maakt zeker een stevige degelijke indruk.

PS @Arco: terwijl ik dan toch in de ikea-sfeer zat heb ik ook maar een koppel van die lack-tafeltjes aangeschaft. Netjes bruikbaar inderdaad, en voor de prijs hoeft men ze niet te laten. Goede tip!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Lijkt erop dat je een prima keus hebt gemaakt.Succes met het vervolg.

bprosman

Golden Member

Het bed callibreren (met een dubbelgevouwen A4'tje of voelermaatje) er tussen is eigenlijk het eerste wat je doet. Ook om te voorkomen dat je nozzle "het bed induikt" eigenlijk net als bij een CNC frees.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Leuk om te lezen, er is wat veranderd :)
Ik ben indertijd, 2013, een paar maanden op en af bezig geweest om tot printen te komen.

De meeste T-nuts zijn van buiten af in- en uit de groef van het profiel te wippen / draaien. Alleen de eenvoudigste uitvoering uit plaatijzer niet.