Foxhole radio - geen ontvangst

Hubie

Special Member

Ik ook, was toen 9 of 10 jaar oud,1967-1968.
Als je er een paar werkend gemaakt heb wil je meer.
En toen is de ellende begonnen ;-) ;-)

mel

Golden Member

Er is geen genezing voor het radiovirus :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Toch wel, blootstelling aan een overdosis. Zo ben ik volledig genezen.
Maar vermoedelijk niet geheel immuun. :-)

Toen het uit was met mn eerste lief heb ik van pure ellende een fles whiskey voor 3/4 uitgedronken. Ik was daarvan zo ziek dat ik tien jaar later reeds misselijk werd van enkel de geur.

Maar hier gaat het erom dat de TS zn radiootje niet in gang krijgt.
Ik betwijfelde daarbij of een scheermesje wel een geschikt medium is voor een detector. Zijn falen wijst alvast in die richting.
Dat wil niet meteen zeggen dat het onmogelijk is, maar als het in de meeste gevallen mislukt, dan is meteen ook de zgn foxholeradio naar het rijk der fabelen verwezen..

Ik heb het gisteren zoals in mn vorige post beschreven geprobeerd. Zonder resultaat. Ik zal het scheermesje eens afschuren en een weekje in de regen leggen dat het goed roest en nog eens proberen.
Het is maar een zeer eenvoudige proef die niks aan materiaal kost en door iedereen eenvoudig uit te voeren is. Zelfs door leken in radio.
Zitten hier nog experimenteerders?
Probeer het dan zelf en post je bevindingen!

Ik denk dat de TS ondertussen al op zoek is naar een ander minimalistisch schoolprojectje waarbij hij zich niet te moe hoeft te maken.

Hubie

Special Member

Mijn vader gebruikte nog zo'n harkje die je met een draaiknopje aan de onderkant van het steeltje open moest draaien,daarna het mesje erin en dan weer dichtdraaien.
Mss waren die scheermesjes toen van een ander materiaal?

Ja, dat is het hele punt. Er zijn types met een blauwe coating die werken. Ongecoate werken niet. Daarom legt de TS ook nadruk op het feit dat hij een origineel mesje heeft gevonden.

Ter zijde: dat soort double edged mesjes (maar dan zonder blauwe coating) zijn nog steeds te krijgen. 2,50 per 10 stuks bij de Hema. Scheert heerlijk :) al moet ik toegeven dat ik te lui ben om te scheren en gewoon de trimmer er overheen haal om de boel in toom te houden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Doet me denken aan de mythe van het Heilig bloed.
In Brugge wordt een buisje gestold bloed bewaard dat afkomstig zou zijn van Jesus.
Men beweerde dat het bloed elk jaar op de processiedag terug vloeibaar werd.
Toen men eens dat fenomeen nader wilde bestuderen beweerde de Bisschop plots dat het dit al enkele jaren niet meer deed vanwege de zondigheid van de mensen....:-)

Het verhaal begint echt ongeloofwaardig te worden. En zelfs mythische vormen aan te nemen.Het zou dus enkel lukken met de originele scheermesjes van opa? Wat was er zo speciaal aan die coating? En vooral, hadden die Amerikaanse GI's die hun voorraad uiteraard van thuis uit meekregen dezelfde coating als de
Europese producten? En blijkbaar lukt het de TS met nochtans een origineel scheermesje ook niet.

@Hubie,
Misschien dat detector maken idd beter lukte met een Duits scheermesje.
In de tijd van de supprematie van de Nazi's waren die uiteraard gecoat met het volkseigen Germanium. :-)

Het raakt wel een gevoelige snaar bij je he? Relax man.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Twijfelen aan vastgestelde of algemeen bekende feiten is soms een teken van gezond verstand, andere keren grenst het aan waanzin. Twijfelen aan halfgeleidereffect van scheermesjes is minder waanzinnig dan twijfelen aan de rondheid van de aarde. Hoeveel minder waanzinnig is een ieders gok.

Ik denk dat het verstandiger is om al die energie te steken in bedenken HOE het nou precies werkt, of experimenteren. GD lijkt me oud genoeg om nog ergens in een kastje wat oude scheermesjes te hebben liggen.

Wat voor experiment zouden we kunnen bedenken om een diodewerking aan te tonen? Een hoogohmige wisselspanningsbron en een scope? Vervorming van de sinus zou dan wijzen op een gelijkrichteffect.

P.S. Ik weet niet of het om een legendarische coating gaat, staal blauwt ook als je het verhit.

P.P.S. Je hebt géén PN overgang nodig voor een diode, een halfgeleider-metaalovergang doet het ook al. Zie Schottky.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op Youtube staan diverse filmpjes waarin die experimenten al gedaan worden. Ik zag er net eentje die de blade eerst flink heet stookt om het een beetje te laten oxideren, en meet daarna dus een hele slechte diode. Kan genoeg zijn voor een detector.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

kristal ontvanger zat indertijd ook in die philips experimenteer dozen

maartenbakker

Golden Member

Aan de hand van Schottky nog wat verder gezocht, en er is wel zoiets als een koolstof-metaalovergang. Dus een potlood als whisker werkt misschien beter dan een ander willekeurig materiaal (brons zou ook werken, begreep ik). Zie op https://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_barrier

A Schottky barrier carbon nanotube FET uses the non-ideal contact between a metal and a carbon nanotube to form a Schottky barrier that can be used to make extremely small Schottky diodes, transistors, and similar electronic devices with unique mechanical and electronic properties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Wat nou scheermesje?Contact tussen 2 verschillende metalen werkt ook. ;-)
Fred101 heeft al aangetoond dat sommige muntstukken ook werken als detector.
Ik denk dat zelfs een 1 euro muntstuk met een potloodstift ook werkt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 4 januari 2020 19:31:46 (50%)

Anoniem

Op 4 januari 2020 19:06:10 schreef Hubie:
Wat nou scheermesje?Contact tussen 2 verschillende metalen werkt ook. ;-)

Dat méén je toch niet? Twee verschillende metalen vertonen geen niet-lineaire effecten, behalve dan een thermokoppeleffect.

Fred101 heeft al aangetoond dat sommige muntstukken ook werken als detector.

Vroeger zag je op het strand vaak mensen die met een muntstuk een metaaldetector zochten ;-)

Ik denk dat zelfs een 1 euro muntstuk met een potloodstift ook werkt.

MB zei het al, er is een nanotechniek ontwikkeld op basis van koolstof.
Maar een emmertje zand is nog lang geen Si-diode, en dat koolstof zal ook wel de nodige bewerkingen ondergaan hebben. Een Schottkydiode mag dan geen P/N junctie zijn,je hebt een metaal nodig en een N gedoteerde halfgeleider. en een scheermesje is dat niet. En grafiet is ook geen halfgeleider.

maartenbakker

Golden Member

Met twee metalen zou je iets kunnen krijgen dat lijkt op een electrolytische gelijkrichter. Bij de Schottkydetector zou een oppervlaktelaagje op het metaal (oxide, sulfide, etc.) wel eens als overgang dienst kunnen doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 januari 2020 20:34:51 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iemand met een curvetracer zou 't gewoon effe moeten testen. Een helft van het scheermesje even heetstoken met een soldeerbrandertje, heb je nog wat leuk gekleurde oxides om mee te spelen. Potloodje, en tracen maar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

https://youtu.be/bUMXc6fi7yk

kijk hier eens prof. Philip Moriarty van Nottingham University met een kristalontvanger. plus een uitstekende uitleg

Anoniem

De zeer geleerde heer prof gebruikt wel een koperen munt.
Met koperoxide kun je een diode-effect creëren. Dat is bekend.
Maar ik heb nog steeds geen bewijs dat het ooit met een scheermesje gelukt is.

Hubie

Special Member

Op 4 januari 2020 20:17:24 schreef grotedikken:
[...]Dat méén je toch niet? Twee verschillende metalen vertonen geen niet-lineaire effecten, behalve dan een thermokoppeleffect.[...]Vroeger zag je op het strand vaak mensen die met een muntstuk een metaaldetector zochten ;-) [...]
MB zei het al, er is een nanotechniek ontwikkeld op basis van koolstof.
Maar een emmertje zand is nog lang geen Si-diode, en dat koolstof zal ook wel de nodige bewerkingen ondergaan hebben. Een Schottkydiode mag dan geen P/N junctie zijn,je hebt een metaal nodig en een N gedoteerde halfgeleider. en een scheermesje is dat niet. En grafiet is ook geen halfgeleider.

Beste GD, we kunnen hier nog dagenlang over doorbomen,dat schiet niet op.
Het bewijs staat toch al op Ukijkpijp?

https://www.youtube.com/watch?v=eIdHsjfbckw

En verder ben ik ervan overtuigd,dat als ik een zilver kwartje met de tronie van Wilhelmina ,of Juul met een vijl bewerkt en een koperen stuiver ook vlak vijl en dan ......werkt het ook als detector.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 5 januari 2020 03:16:38 (10%)

Anoniem

Beste Hubie, die filmpjes hebben enkel als doel likes te halen van gapers die liever kijken dan doen. en zijn niet betrouwbaar als bewijs.

Het schiet wél op er over te discuteren, want je hebt het flink mis.
Als je tenminste bereid bent om in te zien als je fout zit.
Als je een koperen munt en een zilveren netjes glad vijlt en tegen elkaar drukt, heb je een prima metallisch contact met een weerstand van o.001Ohm of zo en géén diode . Om detectie te kunnen opwekken, heb je op zn minst een niet spanningslineair element nodig.
Vermoedelijk kun je zelfs een VDR wel als detector gebruiken. Als er voldoende signaal op je antenne komt natuurlijk. Want dat is de tweede voorwaarde, als je met een directe detector werkt: Een signaal dat groter is dan de drempelspanning .Bij een diode is dat tussen de 0.1 en de 1V, wat erg veel is voor een ontvangen omroepstation.

Je hebt toch de kennis en de middelen om het eens uit te proberen, of gaap je liever kritiekloos naar Youtube?

fred101

Golden Member

Zoals GD aanhaalt, het belangrijkste bij dit soort experimenten (met detectors anders dan een halfgeleider nog belangrijker) is de antenne en aarde. Je hebt een fors signaal nodig. Bij dit soort super minimalistische ontvangers is het is ook wel handig als je weet waar je mee bezig bent en bv een meetzender hebt. Dat maakt testen een stuk eenvoudiger. Misschien werkte het ding op een bepaald moment geweldig, als er op de gebruikte frequentie tenminste een zender zat...... Dan helpt het bv een hele hoop als je een meetzender hebt.

Vroeger waren er een paar dingen gunstiger voor kristal ontvangers. We hadden nog een behoorlijk aantal sterke middengolf zenders en veel minder storing.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 januari 2020 16:36:12 schreef grotedikken:
...die filmpjes hebben enkel als doel likes te halen van gapers die liever kijken dan doen.

Als ik veel views (likes is in FB) wilde halen, dan wist ik wel een beter onderwerp te bedenken dan kristalontvangers...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 5 januari 2020 16:36:12 schreef grotedikken:
Beste Hubie, die filmpjes hebben enkel als doel likes te halen van gapers die liever kijken dan doen. en zijn niet betrouwbaar als bewijs.

Je hebt toch de kennis en de middelen om het eens uit te proberen, of gaap je liever kritiekloos naar Youtube?

Zeikerd. Nu moet je ook eens weten wanneer je moet stoppen. Dit is duidelijk geen sensatievideo van een youtubemiljonair.
Als ik het experiment herhaal, hoe wil je dán het bewijs hebben, als video niet eens genoeg is?!
Tegenwoordig is 225.000 subscribers lang niet meer genoeg om van te kunnen leven.

Vergeet verder ook niet, dat technische kanalen onwijs veel kritiek krijgen en een boel kijkers kwijt raken als ze zaken vervalsen. Het is in je eigen belang om integer te werk te gaan, je voelt het anders direct in je portemonnee.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 5 januari 2020 18:21:12 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Ok, wie heeft er een curve-tracer en een verroest scheermes?

-edit-

Ik niet ... maar ik heb wel een scope die X/Y doet en een funcgen.

Niet de beste diode ooit, maar lineair is anders.

Dat 'blauwen' is overigens noodzakelijk, op het blanke stuk heb ik vol sluiting.
Op de paar spatjes roest krijg ik iets vergelijkbaars, maar niet zo mooi en een stuk moeilijker.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 5 januari 2020 19:58:47 (29%)

[GD-mode]
@Sine, het wordt hoog tijd voor een nieuwe scoop. Je beeld lijkt nergens op.
[/GD-mode]
Hiermee is onomstotelijk bewezen dat een geblauwd scheermes een gelijkrichteffect heeft.

Anoniem

Hoera!!Het is onomstotelijk bewezen. GD stop met zeiken!!!
Youtube rules!!

Sommigen willen zooo graag de mythe in stand houden dat ze eenzijdig naar de argumenten kijken. Het grootste gelijkrichteffect komt dus nog van je eigen vooroordeel, Ohmpi. :-)

Hulde aan Sine die als enige de moeite heeft gedaan om het echt te proberen.
Ik zie echter op zn scoopbeeld dat het gebied tussen 0 en ±0.5V volledig lineair is.
Daar vindt uiteraard geen detectie plaats.
Het signaal op de kabel bedraagt tussen de 60 en 70dBµV , dus tussen 1 en 10 mV. Om iets te ontvangen met je scheermesje zou je dus al minstens het honderdvoudige aan signaal moeten hebben. En bovendien is het diode effect maar zwak.

Dus om een dergelijk sterk signaal met enkele meters draad dicht bij de grond van uiteen schuttersputje te ontvangen moet de zender wel heel dichtbij gestaan hebben.
De verkleumde soldaten hadden beter bij het radiostation aangebeld met de vraag of ze zich even mochten warmen, en naar hun uitzendingen luisteren ;-)
Het is overigens niet omdat nadien gebleken is dat het technisch enigzins mogelijk zou zijn dat het verhaal ook waar is.

Het verzet bestond uit een handvol dappere of eerder roekeloze mensen die niet geloofden dat de Duitsers gekomen waren om te blijven.
Na de bevrijding, als alle gevaar geweken was leek het plots of de helft van bezet Europa bij het verzet was. Historische feiten worden vaak door mythevorming overschaduwd.