Ha, geweldig die mooie opbeurende en goede adviezen. Dank jullie wel.
Ja, hitte van ook een gloeilamp is mij uiteraard bekend. Een auto voorlamp 55A wordt erg erg heet. Ik heb ergens gelezen 300 graden en elders nog heter. De gloedraad van een ouderwetse 230v gloeilamp kan in elk geval, afhankelijk van de wattage, wel 1000(den) graden worden volgens info. Nooit zelf gemeten.
Overigens zijn de meningen weer verdeelt. In dit geval welke van de 2 lampen heter wordt. De (ondertussen) ouderwetse gloeilamp of halogeen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp
Hier staat bv weer dat een halogeenlamp heter kan worden dan een gloeilamp ondanks dat het rendement van de halogeen beter is. Maar voor mijn project is de lichtopbrengst, en dus het rendement, niet van belangrijk.
Maar goed, een E27 houder kan in elk geval tegen de hitte van de buitenzijde van de lamp.
Maar zoals al geschreven, 3x 42v gloeilampen van 100 watt...
Of 4x12v in serie (= 48v) halogeen... En dan nog eens zoveel x tot 200 a 300 watt om in een aantal uren te ontladen. Halogeen: meer bedrading, andere houders, niet met vingers vastpakken. (En ik raak die dingen soms (onbedoeld) toch weer aan. En dan heb ik het nog over 1 halogeenlampje.)
Ik heb nu gloeilampen besteld. Houders heb ik. Ik gebruik een metalen plafondlamp (die ik nog heb liggen) waar drie spotjes met E27 fitting aan zit en welke 100 watt aan kan per spot.
Wat betreft diep ontladen. Ik gebruik zo en zo de uitgang. De accu wordt dus gewoon door de BMS bewaakt. Daarnaast hang ik er een ampère meter tussen. Kan ik mooi zien wat er getrokken wordt. En ik ga om het kwartier de spanning, zowel over elke accugroep alswel de gehele accupack meten.(waardoor ik dus ook kan controleren of er zelfs per accugroep niet te diep ontladen wordt.) Dit noteer ik in een opgezet Excelsheet. (Hou ik veel in bij) Dus ik kan mooi het verloop zien tussen alle accugroepen. Over een tijdje doe ik dit weer zodat ik de achteruitgang kan volgen. (Elk half jaar denk ik. Mocht de achteruitgang sneller gaat dan zal ik het frequenter gaan doen, denk ik. Ook vaak met accu's in de modelbouw gedaan. Zeker in de Nicad tijd. Alle tijden en capasiteiten van het laden, de vliegtijden enz.) En ik ben van plan om dit bij de E-bike accupack te blijven doen om te zien hoe de conditieverloop is. Gewoon, omdat ik dat interessant vind.
Even iets over mijn verleden.
Vanaf mijn 17e zit ik in de modelbouw. Heli's, vliegtuigen. (ook boten en auto's gehad) En ik ben pionier geweest (+/- 22 jaar geleden) in het elektrisch heli vliegen. Toen waren er nog niet veel accupacks te koop. Maar ook omdat ik de verschillen wilde testen van de diverse merken. (ook van motoren en regelaars).
(Overigens heb ik ook van diverse winkeliers en groothandelaren af en toe materiaal gekregen om in mijn modellen te testen.)
Ik heb toen mezelf geleerd om accupacks aan elkaar te solderen. (Is vanaf het eerste uur nog nooit fout gegaan) Zowel om en om als kop/staart. Later heb ik een puntlasmachine aangeschaft tegen een lage prijs. De overgang van Nicad (waar ik aan alle accupacks ook een weerstand aan hing voor volledige ontlading, om het kristallisatie tegen te gaan en om als het ware de accu's te resetten, (allemaal bijna op 0% beginnen zodat je telkens weer bijna de volledige capaciteit tot je beschikking hebt Totdat natuurlijk de accu aan zijn einde komt. Oud worden ze toch.)) naar Ni-MH en later naar Lipo's / Li-ion accu's heb ik allemaal vanaf het eerste uur meegemaakt.
Toen (+/- 22 jaar geleden en jaren erna) werd ik overal uitgelachen.
Waarom: Elektrisch? Te licht (zou weggeblazen worden), kort vliegen, altijd weer onderzoeken, geen heerlijke nitro- en oliegeuren, geen bijbehorend geluid! Nee, electro was niks.
Ik zag alleen maar voordelen: Lekker schoon, geen vette vingers, geen brandstof meezeulen, geen motor meer hoeven af te stellen waardoor je vele, op de grond zittend, zag klungelen op het veld, soms vloekend en tierend. Thuis zat ik lekker aan mijn modellen te hobbyen en op het veld: Accu erin, leegvliegen, accu eruit, nieuwe erin en weer vliegen. Heerlijk.
Heel langzaam, heeft echt 10, 12 jaar geduurd, begon men langzaam waardering te krijgen voor het electro vliegen. Maar waardering hadden ze overigens wel toen ik tijdens een wedstrijd met windkracht 6 vloog met mijn 1,2 kg modelletje terwijl de grote jongens met hun 6 kg modellen niet durfde te vliegen. Maar ze hadden, naast het uitlachen, toch ook waardering dat ik met wedstrijden durfde mee te doen tegen de grote zware jongens. En helemaal omdat ik in wedstrijden telkens de 2e plaats haalde. Ook met harde wind! Maar verder werd ik vooral overal uitgelachen.
Nu vliegt en rijd iedereen ermee en wordt je bijna nagekeken als je nog met brandstof vliegt.
Het is net als nu waarbij alles normaal is. Maar waarin raar naar mensen werd gekeken en werden nagekeken.
Bijvoorbeeld de eerste walkman. Grote koptelefoon op straat.
Het eerste mobieltjes. Je keek gek op als iemand in zichzelf stond te kletsen. Je dacht zelfs dat die persoon het tegen jou had als hij/zij in je buurt stond/liep. Elektrische fietsen. In 2013, en nog een paar jaar lang, werd ik ook op dit fenomeen weer aangekeken door anderen.
"Jij bent toch nog niet bejaard?"
Nu rijden vele jongeren erop en is het een heel normaal vervoersmiddel voor iedereen geworden. Tja, als je terug kijkt in de geschiedenis zijn pioniers altijd raar bevonden. In de middeleeuwen kon je bv voor heks worden uitgemaakt. Of was je vervloekt.
Maar goed, terug naar dit onderwerp. Sorry, dwaalde even af.
Waarmee ik wil aangeven, Ik ben bekend met de gevaren, de beperkingen en de mogelijkheden van accu's. Maar toch blijf ik altijd weer onzeker of wil ik weer iets nieuws uitvogelen en bouwen (zoals nu met de E-bike accu waar de balancer in is ingebouwd) waar ik dan nog bepaalde zaken voor moet onderzoeken. Zoals ik dus de accupack ook buiten het rijden om wil ontladen. Maar kan voor het ontladen van een complete accupack voor een E-bike niks vinden. Aan lampen denk. En uiteindelijk deze 42 volt lampen vind en voor het project het meest geschikt vind. Maar niet zeker wist (nu wel, dankzij jullie) of deze lampen ook op gelijkstroom gebruikt kunnen worden. Met lampen heb nog nooit ontladen dus ook nooit mee te maken gehad.
(althans, hahaha, voordat iemand hier over valt, natuurlijk wel tijdens normaal lichtgebruik op batterijen of accu's waarbij de batterij/accu dus ook wordt ontladen)
Ik weet ook bij lange na niet alles. Alleen datgene wat ik moet weten om een project tot een goed einde te brengen. En als ik zaken niet blijf gebruiken verdwijnt alle informatie ook weer. Maar daarvoor maak ik dus ook weer een handleiding. Ik heb er honderden over uiteenlopende onderwerpen. Wat er ook nogal eens voor zorgt dat als ik informatie wil opzoeken ik soms niet meer weet in welke handleiding ik iets heb opgeschreven. Dus of zoeken, of internet raadplegen om mijn geheugen weer op te frissen. (Als dat laatste al mogelijk is )) )
Nou, genoeg, jullie weten nu alles. (Nou ja, alles???)
Wat een verhaal weer. Pfff
En het begon met een simpele vraag.
Knap als je dit weer gelezen hebt. Je verdient een bak koffie/thee of wellicht een ander (sterk) drankje. Lekkernij erbij. Voetjes omhoog, even bijkomen van al dat gelees. .