Laagvolt 42v E27 gloeilamp op gelijkstroom

Hele simpele vraag. Kan kan het kwaad om een ouderwetse 42 volt (laagvolt) gloeilamp aan een 42 volt accu aan te sluiten? Kan die lamp daar tegen. En als dit de levensduur mocht verkorten, waar hebben we het dan over?
De lamp is een gewone ouderwetse gloeilamp alleen is deze niet gemaakt voor +/- 220 volt maar voor 42 volt wisselstroom.
Hier een link:
https://www.samelight.eu/gloeilamp-laagvolt-e27-42v-100w-mat?sqr=laagv…&

Arco

Special Member

AC of DC maakt voor de lamp niks uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan gewoon maakt voor een gloeilamp niet uit of deze nu werkt op gelijk of wisselspanning.

Wow, hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Ik had deze vraag ook aan de winkel gesteld maar die meneer zei dat het niet kon. Ergens anders las ik dat het wel kan maar er was wel een discussie over dus verwarde mij het een beetje. En daar ging het over autolampen.
Ik kan helaas geen gelijkstroom lampen vinden van 42 volt welke 100 watt ( of hoger) hebben. Want o.a. die wattage is van groot belang. Dan ga ik ze bestellen en kan ik verder met mijn project.

[Bericht gewijzigd door Alwinwwww op maandag 6 januari 2020 11:47:04 (30%)

Arco

Special Member

Er bestaan geen gelijkspannings of wisselspanningslampen, het maakt een gloeilamp weinig uit. (daarom staat het er ook niet bij waarschijnlijk)
Die verkoper zou zich diep moeten gaan schamen... ;)

Let wel, geldt voor gloeilampen: ledlampen, spaarlampen e.d. is een ander verhaal...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 6 januari 2020 11:55:59 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Spaarlampen is ongeveer hetzelfde verhaal, al kan het zijn dat die een 41% hogere gelijkspanning nodig hebben voor de beste prestaties. Sommige LED-lampen zullen het op gelijkspanning helemaal niet doen.

Aan de TS: Ik zou wel kijken of het niet te vermijden is om op die plaats gloeilampen te gebruiken. 100W is best veel voor accuvoeding, tenzij het voor kort is of de accu onder lading gehouden wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

:-), het is inderdaad om een accupack (36/42 volt +/- 17,5 ampere) te ontladen.

In de link die je geeft staat dat de lamp geschikt is voor voeding uit een batterij. ;)

vergeten

Golden Member

Een halogeenlamp is ook een gloeilamp, die bestaan dus ook niet in een gelijk of wisselspannings uitvoering. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met die 100W lamp ga je geen 17,5A halen. Of bedoel je hier 17,5Ah. Kan het niet veel eenvoudiger met een vermogensweerstand van 20Ω?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Met 7 lampen parallel zit je aardig in de buurt.
En door minder lampen parallel te zetten kan je ook deellasten meten.

Gloeilampen gaan op gelijkstroom wellicht iets langer mee, de wisselstroom laat de gloeidraad een beetje trillen en de temperatuur van de gloeidraad wisselt 100 keer per seconde.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Deze lampen worden gebruikt in looplampen waar een veilige spanning vereist is bv kruipruimtes; opslagtanks en dergelijke en oude noodverlichtinginstllaties in openbare gebouwen .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ok, ik wilde jullie dit hele verhaal besparen. Ook om discussies verder te voorkomen. ;-)

Om te beginnen, ongelofelijk wat zijn jullie snel. En hartelijk bedankt voor de geweldige ondersteuning.
En ja, dat klopt Hunebedbouwer. :-) Maar ook om in algemene (kelder/box)ruimtes in flatgebouwen stroom aftappen, voor bv machines en koelkasten e.d., te voorkomen. Dan plaatsen ze een 42 volt licht circuit. (Is lang niet overal)

Ik heb een prachtige mooie nieuwe e-bike accupack gemaakt. 10s 5p. Erg leuk om te doen, zoals ik vele projecten meer dan leuk en uitdagend vindt om lekker zelf uit te vogelen en te doen. Het nodige weet ik wel van elektronica. Maak mijn levenlang al van alles van elektronica. En zoek hiervoor het nodige uit. Maar bij een nieuw project wil ik ook dat beetje weten, wat ik dus nog niet weet of waar ik onzeker over ben, alvorens iets te te bouwen of uit te voeren.

Nu wil ik graag de volledige capaciteit weten. Maar ik wil ook van elke accugroep afzonderlijk weten hoe deze het doet en hoe deze zich verhoud tot de andere 9 accugroepen. En daarvoor zal af en toe de accu leeg getrokken moeten worden en weer geladen. Kan ik ook in de gaten houden of de BMS board goed functioneert of dat er iets mis mee is.

Uiteraard kan ik de accu volledig leeg rijden maar dan ben ik uren onderweg en moet ik ongeveer ± 120 km rijden. Heb ik even geen (nooit) zin in.
Ik heb me rot gezocht (zoals ik elke dag doe, ik zoek altijd naar allerlei informatie (over echt de gekste en uiteenlopende zaken en in dit geval...)) hoe anderen een E-bike accupack, om te testen, leegtrekken. Maar er is bijna geen info over te vinden. En diegene die ik wel kan vinden (2 stuks maar) vindt ik erg omslachtig. De ene erg gevaarlijk met een bak water. (Hier een link, ik vindt het wel grappig: https://www.youtube.com/watch?v=pLD1iKYV_cg.
en de ander op een uitgebreide manier met inderdaad halogeen lampen (waar hij ook heel erg rekening moest houden met de hitte) terwijl het met E27 gloeilampen eenvoudiger kan.
Het zou ook met een weerstand kunnen (heb ik ook over gedacht) maar daar heb ik te weinig kennis voor.

Maar ik dacht, als ik nu, via de accu uitgang, een paar lampen van dezelfde voltage aansluit...
Eerst heb ik naar halogeen en autolampen gekeken. Deze o.a. in serie zetten. (4x 12v bijvoorbeeld) en vervolgens nog parallel om wat meer stroom te trekken. Maar een groot nadeel is dat die krengen meer dan kokend heet worden. Dus ze veilig onderbrengen is ook nog een uitdaging. Verder vinden ze het niet prettig als je ze met je vette en zurige vingers vast pakt. Dus zit je weer met doekjes o.i.d. te emmeren om het glas niet aan te raken. En je hebt er veel nodig. En het is ook nog eens duurder dan wat ik nu uitgevogeld heb.

En gaandeweg, na op vele manieren gezocht te hebben, kwam ik deze mooie 42v gloeilampen tegen. Wat wel weer nieuwe vragen opwierp welke ik hier o.a. gesteld heb omdat ik op deze vraag geen duidelijk antwoord kon vinden. En jullie antwoorden zijn echt allemaal heel duidelijk. Geen lange uitleg en gedraai waardoor er verwarring ontstaat. Gewoon, ja en met een kleine aanvulling waarom.

Deze gloeilampen zijn precies 42 volt (passen mooi in een E27 houder, lekker simpel) en dan ook nog 100 watt. Wat neerkomt op ongeveer ± 2 ampère. Heb ik maar 2 of 3 lampen nodig welke parallel worden aangesloten. Dan trekt dit een mooie (ruim genomen en afgerond) ± 4 tot ± 6 ampère en is de accu met ± 4 tot ± 2,5 uur leeg. En kan het laadfeest weer beginnen.

Ik wilde de vorige (oude) accupack ook al ontladen om de capaciteit eens goed te kunnen meten (gewoon, geïnteresseerd)). Maar ook toen kon ik niks vinden. En deze zijn nu keurig afgevoerd via het chemisch afval.

En nu wil ik het in de gaten gaan houden. Ook zeker omdat ik dat leuk vindt maar in de toekomst om ook de capaciteit te kunnen controleren.
Ik heb een prachtige lader (Satiator) waarmee de laadstroom (traploos tot 8 ampere), de laadspanning alswel tot hoever de accupack geladen mag worden, kan worden ingesteld. Ik wil 10x tot 4,05 volt laden en de 11de keer weer tot vol zodat de accu's weer even gebalanceerd worden. En hij onthoud alle ladingen en deze kun je via een grafiek weer uitlezen op de PC. Maar helaas, ook deze instelbare lader ontlaad niet.

Overigens, kleine aanvulling. laden tot 4,02v of 4,05v (meningen over 80% zijn verdeeld) heeft als voordeel dat de accu's langer "kunnen" meegaan. i.p.v. +/- 500 "kunnen" ze wel 1500x geladen worden. Als ik dan tot het maximum heb geladen en ik zou een tijdje niet fietsen dan is dit minder goed voor de levensduur van de accu's dan dat ze tot 4 volt geladen zijn. Dan kan ik ze dus na de volle lading ook weer wat ontladen en zo goed bewaren.
Hier trouwen heel duidelijk en geweldig uitleg hoe en waarom Li-ion accu laden:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ_y3nKU360

Ook je E27 100W lampen wekken de nodige warmte op. Precies evenveel als een 42V 100W halogeenlamp. Monteer je lampen op een ruim lampenbord met bij voorkeur keramische fittingen. Let ook op de dikte van de gebruikte bedrading. De man in je youtube filmpje merkte op dat zijn connectoren warm werd. Connectoren en zekeringen zijn dus ook een puntje van aandacht.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 6 januari 2020 20:16:04 (34%)

Niet alle accu's vinden het fijn om diep ontladen te worden, maar dat wist je denk ik wel.

zit sinds 2009 in de PV.

Prima slim systeem. Als er stroom loopt, heb je meteen een uitstekende optische indicator, vele malen beter dan een hete weerstand. Als iemand een gloeilamp vastpakt en zijn pootjes verbrand, lijkt me dat een ultiem staaltje eigen schuld...

Prius accu's worden door DIYérs op dezelfde manier getest en ontladen, maar dan met een 230V lamp.
Een accu is 28 NiMH blokken van 6 cellen (6,5Ah), dus ongeveer 200V bij 1,2V per cel (nominaal) en 240V bij 1,44V per cel (helemaal vol), dus met een 100W lamp zit je op een halve ampere, dus dit houdt een gezond pack een halve dag vol.

Per twee blokken (14,4V nominaal) wordt dan weer vaak een 12V autolamp gebruikt om ze wat zwaarder te belasten (60W, dus 5A, dus in ruim een uur leeg).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 januari 2020 20:13:40 schreef ohm pi:
Ook je E27 100W lampen wekken de nodige warmte op. Precies evenveel als een 42V 100W halogeenlamp. Monteer je lampen op een ruim lampenbord met bij voorkeur keramische fittingen. Let ook op de dikte van de gebruikte bedrading. De man in je youtube filmpje merkte op dat zijn connectoren warm werd. Connectoren en zekeringen zijn dus ook een puntje van aandacht.

Dat alle types lampen van 100W even warm worden klopt niet helemaal. Een gewone gloeilamp heeft een rendement van 5 à 10%. Van de 100W wordt er dus >90% in warmte omgezet. Een halogeen lamp heeft een rendement van 15 à 20%. De lamp zal dus minder warmte geven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zit ik 10% ernaast. Met mijn grove werkwijze vind ik dat de moeite niet voor wat betreft de benodigde koeling van de lampen.

Beetje extra warmte is nu wel lekker :)

Ha, geweldig die mooie opbeurende en goede adviezen. Dank jullie wel.

Ja, hitte van ook een gloeilamp is mij uiteraard bekend. Een auto voorlamp 55A wordt erg erg heet. Ik heb ergens gelezen 300 graden en elders nog heter. De gloedraad van een ouderwetse 230v gloeilamp kan in elk geval, afhankelijk van de wattage, wel 1000(den) graden worden volgens info. Nooit zelf gemeten.

Overigens zijn de meningen weer verdeelt. In dit geval welke van de 2 lampen heter wordt. De (ondertussen) ouderwetse gloeilamp of halogeen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp
Hier staat bv weer dat een halogeenlamp heter kan worden dan een gloeilamp ondanks dat het rendement van de halogeen beter is. Maar voor mijn project is de lichtopbrengst, en dus het rendement, niet van belangrijk.

Maar goed, een E27 houder kan in elk geval tegen de hitte van de buitenzijde van de lamp.

Maar zoals al geschreven, 3x 42v gloeilampen van 100 watt...
Of 4x12v in serie (= 48v) halogeen... En dan nog eens zoveel x tot 200 a 300 watt om in een aantal uren te ontladen. Halogeen: meer bedrading, andere houders, niet met vingers vastpakken. (En ik raak die dingen soms (onbedoeld) toch weer aan. En dan heb ik het nog over 1 halogeenlampje.)

Ik heb nu gloeilampen besteld. Houders heb ik. Ik gebruik een metalen plafondlamp (die ik nog heb liggen) waar drie spotjes met E27 fitting aan zit en welke 100 watt aan kan per spot. ;-)

Wat betreft diep ontladen. Ik gebruik zo en zo de uitgang. De accu wordt dus gewoon door de BMS bewaakt. Daarnaast hang ik er een ampère meter tussen. Kan ik mooi zien wat er getrokken wordt. En ik ga om het kwartier de spanning, zowel over elke accugroep alswel de gehele accupack meten.(waardoor ik dus ook kan controleren of er zelfs per accugroep niet te diep ontladen wordt.) Dit noteer ik in een opgezet Excelsheet. (Hou ik veel in bij) Dus ik kan mooi het verloop zien tussen alle accugroepen. Over een tijdje doe ik dit weer zodat ik de achteruitgang kan volgen. (Elk half jaar denk ik. Mocht de achteruitgang sneller gaat dan zal ik het frequenter gaan doen, denk ik. Ook vaak met accu's in de modelbouw gedaan. Zeker in de Nicad tijd. Alle tijden en capasiteiten van het laden, de vliegtijden enz.) En ik ben van plan om dit bij de E-bike accupack te blijven doen om te zien hoe de conditieverloop is. Gewoon, omdat ik dat interessant vind.

Even iets over mijn verleden.
Vanaf mijn 17e zit ik in de modelbouw. Heli's, vliegtuigen. (ook boten en auto's gehad) En ik ben pionier geweest (+/- 22 jaar geleden) in het elektrisch heli vliegen. Toen waren er nog niet veel accupacks te koop. Maar ook omdat ik de verschillen wilde testen van de diverse merken. (ook van motoren en regelaars).
(Overigens heb ik ook van diverse winkeliers en groothandelaren af en toe materiaal gekregen om in mijn modellen te testen.)

Ik heb toen mezelf geleerd om accupacks aan elkaar te solderen. (Is vanaf het eerste uur nog nooit fout gegaan) Zowel om en om als kop/staart. Later heb ik een puntlasmachine aangeschaft tegen een lage prijs. De overgang van Nicad (waar ik aan alle accupacks ook een weerstand aan hing voor volledige ontlading, om het kristallisatie tegen te gaan en om als het ware de accu's te resetten, (allemaal bijna op 0% beginnen zodat je telkens weer bijna de volledige capaciteit tot je beschikking hebt Totdat natuurlijk de accu aan zijn einde komt. Oud worden ze toch.)) naar Ni-MH en later naar Lipo's / Li-ion accu's heb ik allemaal vanaf het eerste uur meegemaakt.
Toen (+/- 22 jaar geleden en jaren erna) werd ik overal uitgelachen.
Waarom: Elektrisch? Te licht (zou weggeblazen worden), kort vliegen, altijd weer onderzoeken, geen heerlijke nitro- en oliegeuren, geen bijbehorend geluid! Nee, electro was niks.
Ik zag alleen maar voordelen: Lekker schoon, geen vette vingers, geen brandstof meezeulen, geen motor meer hoeven af te stellen waardoor je vele, op de grond zittend, zag klungelen op het veld, soms vloekend en tierend. Thuis zat ik lekker aan mijn modellen te hobbyen en op het veld: Accu erin, leegvliegen, accu eruit, nieuwe erin en weer vliegen. Heerlijk.

Heel langzaam, heeft echt 10, 12 jaar geduurd, begon men langzaam waardering te krijgen voor het electro vliegen. Maar waardering hadden ze overigens wel toen ik tijdens een wedstrijd met windkracht 6 vloog met mijn 1,2 kg modelletje terwijl de grote jongens met hun 6 kg modellen niet durfde te vliegen. Maar ze hadden, naast het uitlachen, toch ook waardering dat ik met wedstrijden durfde mee te doen tegen de grote zware jongens. En helemaal omdat ik in wedstrijden telkens de 2e plaats haalde. Ook met harde wind! Maar verder werd ik vooral overal uitgelachen.
Nu vliegt en rijd iedereen ermee en wordt je bijna nagekeken als je nog met brandstof vliegt.

Het is net als nu waarbij alles normaal is. Maar waarin raar naar mensen werd gekeken en werden nagekeken.
Bijvoorbeeld de eerste walkman. Grote koptelefoon op straat.
Het eerste mobieltjes. Je keek gek op als iemand in zichzelf stond te kletsen. Je dacht zelfs dat die persoon het tegen jou had als hij/zij in je buurt stond/liep. Elektrische fietsen. In 2013, en nog een paar jaar lang, werd ik ook op dit fenomeen weer aangekeken door anderen.
"Jij bent toch nog niet bejaard?"
Nu rijden vele jongeren erop en is het een heel normaal vervoersmiddel voor iedereen geworden. Tja, als je terug kijkt in de geschiedenis zijn pioniers altijd raar bevonden. In de middeleeuwen kon je bv voor heks worden uitgemaakt. Of was je vervloekt.

Maar goed, terug naar dit onderwerp. Sorry, dwaalde even af. :-)
Waarmee ik wil aangeven, Ik ben bekend met de gevaren, de beperkingen en de mogelijkheden van accu's. Maar toch blijf ik altijd weer onzeker of wil ik weer iets nieuws uitvogelen en bouwen (zoals nu met de E-bike accu waar de balancer in is ingebouwd) waar ik dan nog bepaalde zaken voor moet onderzoeken. Zoals ik dus de accupack ook buiten het rijden om wil ontladen. Maar kan voor het ontladen van een complete accupack voor een E-bike niks vinden. Aan lampen denk. En uiteindelijk deze 42 volt lampen vind en voor het project het meest geschikt vind. Maar niet zeker wist (nu wel, dankzij jullie) of deze lampen ook op gelijkstroom gebruikt kunnen worden. Met lampen heb nog nooit ontladen dus ook nooit mee te maken gehad.
(althans, hahaha, voordat iemand hier over valt, natuurlijk wel tijdens normaal lichtgebruik op batterijen of accu's waarbij de batterij/accu dus ook wordt ontladen)
Ik weet ook bij lange na niet alles. Alleen datgene wat ik moet weten om een project tot een goed einde te brengen. :-) En als ik zaken niet blijf gebruiken verdwijnt alle informatie ook weer. Maar daarvoor maak ik dus ook weer een handleiding. Ik heb er honderden over uiteenlopende onderwerpen. Wat er ook nogal eens voor zorgt dat als ik informatie wil opzoeken ik soms niet meer weet in welke handleiding ik iets heb opgeschreven. Dus of zoeken, of internet raadplegen om mijn geheugen weer op te frissen. (Als dat laatste al mogelijk is :-))) )

Nou, genoeg, jullie weten nu alles. (Nou ja, alles???)
Wat een verhaal weer. Pfff
En het begon met een simpele vraag.
Knap als je dit weer gelezen hebt. Je verdient een bak koffie/thee of wellicht een ander (sterk) drankje. Lekkernij erbij. Voetjes omhoog, even bijkomen van al dat gelees. ;-).

Op 7 januari 2020 13:38:00 schreef Alwinwwww:
Hier staat bv weer dat een halogeenlamp heter kan worden dan een gloeilamp ondanks dat het rendement van de halogeen beter is.

Bij hitte moet je onderscheid maken tussen warmte en temperatuur. Bij een halogeenlamp is de temperatuur hoger, maar de hoeveelheid warmte is minder, vergeleken met een gewone gloeilamp van gelijk vermogen.

maartenbakker

Golden Member

En wat ook meespeelt is de glasoppervlakte die afstraalt. Bij een conventionele gloeilamp is die veel groter dus de temperatuur is lager en gelijkmatiger verdeeld.

Zet je een ouderwetse gloeilamp en een halogeenlamp van hetzelfde vermogen elk in een even groot afgesloten doosje, dan wijzen de thermometers echter wel gelijk aan.

@Alwinwwww: grotendeels gelezen, goed bezig!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hahahaha, het is allemaal niet zo eenvoudig. Wel heet.

Op 7 januari 2020 13:38:00 schreef Alwinwwww:
Knap als je dit weer gelezen hebt. Je verdient een bak koffie/thee of wellicht een ander (sterk) drankje. Lekkernij erbij. Voetjes omhoog, even bijkomen van al dat gelees. ;-).

Vond het een interessant stukje. Chapeau voor het aanhangen van elektrische aandrijving voor vliegtuigen!
(Zelf al 30+ jaar met zonnecellen bezig en bijna 20 jaar al aan het terugleveren...)