Voorbereiden radio zendamateur

Beste,

Een maatje en ik hebben het idee om radio zendamateur te worden. Dit is het resultaat van een vossenjacht die wij willen gaan organiseren op de scouting. We zijn nog in discussie of het een N of F examen gaat worden. Naar mijn weten is bij het F examen enkel de technische kennis lastiger en is de wettelijke kennis voor beide examens verijst. Qua technische kennis kom ik er wel uit, maar de regelgeving is voor mij (nog) onbekend. Puur als peiling van mijn huidige kennis, dus zonder te leren, heb ik een online testje gedaan voor het F examen, hier waren 50 vragen waarvan ik er 33 goed had en 10 niet had ingevuld omdat ik deze niet wist. (Ik wilde niet dat ik de score op goed geluk zou hebben) De link vind je onderaan, echter zijn de vragen iedere keer anders als je de webpagina ververst.

Verder, Hoe gaat zoon examen er aan toe, Is dit schriftelijk of via de computer en wat is toegestaan?
Kladpapier en of rekenmachine?

Zelf leer ik het beste van het maken van oefeningen, leren door een stuk te lezen is mij nooit goed afgegaan. Voor bijvoorbeeld mijn rijbewijs heb ik veel geoefend met een online vragen pakket welke steeds met nieuwe vragen kwam. Op school voor tentamens maakte ik altijd de oefen opgaven die in de boeken en op het netwerk stonden. Is er voor dit examen eits vergelijkbaars beschikbaar?

Als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Groeten,
Bas.

https://www.ham-radio.nl/examens/f-examen/

PE2BAS

Het examen was altijd een multiple-choice toets. Maar voor de details kun je (neem ik aan) bij Veron terecht: https://www.veron.nl/activiteiten/cursussen/
Zij hebben ook een cursusboek met precies de inhoud die je nodig hebt voor het examen. Indertijd (1992?) waren er ook oefenexamens beschikbaar dus mogelijk is dat nog zo.

@hieronder: "een aantal avonden"??! Of jij bent een toppertje, of het examen is enorm gedegradeerd inmiddels. Of beide.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 6 januari 2020 22:07:22 (16%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
elmowww

Golden Member

Ik heb het vorig jaar ook gedaan, en ben na een aantal avonden de stof doornemen geslaagd voor het F examen. Als je een redelijke basiskennis hebt is het goed te doen. Ik heb een aantal interessante zaken bijgeleerd van de stof die ik erg leuk vindt om te weten.

Ik heb zelf bij de veron een cursusboek besteld, en een donatie gedaan aan deze organisatie:
https://www.dlza.nl/

Daar kan je eigenlijk heel goed digitaal oefenen, ik ben gewoon begonnen met de toetsen van de hoofdstukken, en als ik niet tevreden met het resultaat was heb ik de stof doorgenomen / samengevat en nogmaals geprobeerd.

Het examen vond ik gemoedelijk, op papier. Je mag een niet-programmeerbare rekenmachine en pen/papier/potlood gebruiken.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
rob007

Yarr, Matey!

Vrienden van mij deden alle antwoorden leren in plaats van WAAROM, het ook zo is.
Eerlijk gezegd zou ik nu denk ik zakken als een baksteen.
Succes met het behalen van je papiertje!
Welke dat ook mogen zijn het is gewoon altijd een goed idee.
Nog wel een ding,
als je het gaat doen zou ik voor het maximale gaan en examen doen voor alle twee,
In het ergste geval slaag je er voor een van de twee!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
bprosman

Golden Member

@hieronder: "een aantal avonden"??! Of jij bent een toppertje, of het examen is enorm gedegradeerd inmiddels. Of beide.

Zelf bij mij waar eea "roestig" is valt het leren van de techniek wel mee. Het is meer de regelgeving en het uit het hoofd leren van codes en tabellen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Op 6 januari 2020 22:04:09 schreef flipflop:

@hieronder: "een aantal avonden"??! Of jij bent een toppertje, of het examen is enorm gedegradeerd inmiddels. Of beide.

Jaren '90 examen gedaan (inmiddels wel 25 jaar RZA denk ik), nooit een boek gezien, nooit geleerd, alles op parate kennis toen..

Zo moeilijk is het niet in mijn ogen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het nivo van de benodigde kennis is ook niet heel hoog, maar het is wel specifieke kennis die niet iedereen zomaar paraat heeft. Had ik in elk geval niet (met MBO en HBO als vooropleiding). Je moet ook wel even zicht hebben op de manier waarop de vragen gesteld worden. Ik denk dat maar weinigen het zo zonder voorbereiding kunnen.
En ehm TS, die suggestie van Rob zou ik maar niet volgen (van dat "zonder waarom").

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Op 7 januari 2020 20:00:41 schreef flipflop:
Het nivo van de benodigde kennis is ook niet heel hoog, maar het is wel specifieke kennis die niet iedereen zomaar paraat heeft. Had ik in elk geval niet (met MBO en HBO als vooropleiding). Je moet ook wel even zicht hebben op de manier waarop de vragen gesteld worden. Ik denk dat maar weinigen het zo zonder voorbereiding kunnen.
En ehm TS, die suggestie van Rob zou ik maar niet volgen (van dat "zonder waarom").

Hahaha, MBO als vooropleiding en vanaf mijn twaalfde etherpiraterijzelfbouw....
Vooral dat laatste heeft ervoor gezorgd dat ik op mijn sloffen het examen haalde.
De fouten zaten in de wet en regelgeving.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob007

Yarr, Matey!

die suggestie van Rob zou ik maar niet volgen (van dat "zonder waarom").

Het is ook niet mijn manier geweest, ik vond het veel te leuk om ook te weten waarom…
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu allerlei dingetjes kwijt ben, vergeten en dat is wel jammer.
( we worden ouder! )
Wat Jinny schrijft ook wel grappig, eerlijk daar heb ik ook HEEL erg veel aan gehad.
.
MAAR los van dit alles zou ik WEL doen wat ik daarna schreef!
Gaan voor alle twee de examens……

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De verschillen in eisen tussen het N en F examen kun je hier vinden:

F-exameneisen

N-exameneisen

This is the world we know best, the world of madness

Ben vorig jaar voor mij F geslaagd met de nodige basis elektronica kennis is het goed te doen. Heb het meeste moeite gehad met het uit mijn hoofd leren van de Qcodes en uitzendklasse maar die interesseren me ook niet zoveel :-\ (wel minstens 2 a 3 vragen die daarover gaan).

Heb het cursusboek van Veron gebruikt maar die kan erg verwarrend zijn als je niet al iets van de stof weet omdat er veel verkeerde verwijzingen naar tabellen en figuren in staan.

Pas op met het alleen doen van proefexamens, zelf heb ik tijdens mijn examen een domme fout gemaakt.
20x proefexamen gemaakt met een simpele vraag zoals:
- bij constante spanning wordt de weerstand verhoogt, de stroom gaat dan? -> omlaag
op mijn examen (thuis teruggelezen) was de vraag:
- bij constante stroom wordt de weerstand verhoogt, de spanning gaat dan? -> ja hoor had ik gewoon uit automatisme omlaag gekozen :-(

Eenvoud is al moeilijk genoeg.
bprosman

Golden Member

Heb het meeste moeite gehad met het uit mijn hoofd leren van de Qcodes en uitzendklasse maar die interesseren me ook niet zoveel :-\

Daar zit ook mijn "probleem". Terwijl een oud leraar van me altijd zei : "Wat je kunt opzoeken moet je niet uit je hoofd leren", misschien niet zozeer voor de Q-Codes maar wel de uitzendklassen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 januari 2020 12:49:02 schreef Myken:
Pas op met het alleen doen van proefexamens, zelf heb ik tijdens mijn examen een domme fout gemaakt.
20x proefexamen gemaakt met een simpele vraag zoals:
- bij constante spanning wordt de weerstand verhoogt, de stroom gaat dan? -> omlaag
op mijn examen (thuis teruggelezen) was de vraag:
- bij constante stroom wordt de weerstand verhoogt, de spanning gaat dan? -> ja hoor had ik gewoon uit automatisme omlaag gekozen :-(

Ik heb helemaal geen enkel proefexamen gedaan, ik lees gewoon de vraag en geef dan aan de hand van inzicht het antwoord. Nog een tip bij multiple choice vragen, stel eerst vast wat het antwoord moet zijn op de vraag en zoek daarna het juiste antwoord op tussen de antwoorden. Strikvragen komen dan ook eerder naar voren, voor zover strikvragen bestaan natuurlijk.

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Op 7 januari 2020 20:36:50 schreef Jinny:
[...]

Hahaha, MBO als vooropleiding en vanaf mijn twaalfde etherpiraterijzelfbouw....
Vooral dat laatste heeft ervoor gezorgd dat ik op mijn sloffen het examen haalde.
De fouten zaten in de wet en regelgeving.

Uiteraard hadden de piraten het bij het rechte eind en kenden diegenen die de wetten opstelden of examens afnamen er niks van. :-)
Hele slechte raad die je net gaf.
Om het examen te slagen moet je minstens een basiskennis van elektriciteit en radiotechniek hebben en natuurlijk de reglementen kennen. En dat leer je niet even door "kappa, oei en een 77 voor je YL" te roepen in een micro of door als 12 jarige papa's soldeerbout eens te mogen vasthouden in plaats van je barbiepop.

In die tijd was het examen een tijd lang idd een weggevertje. Vermoedelijk was men de CBers kotsbeu en dacht men langs deze weg de minst debiele onder hen terug op het rechte pad te krijgen. Tot groot ongenoegen van de toenmalige amateurs.
Maar vandaag dat examen bagatelliseren is voor de vraagsteller de kortste weg naar een teleurstelling. En dat meen ik.

bprosman

Golden Member

Uiteraard hadden de piraten het bij het rechte eind en kenden diegenen die de wetten opstelden of examens afnamen er niks van.

Waarschijnlijk bedoeld Jinny date de fouten die zij op het examen gemaakt heeft in de hoofdstukken "Wet en regelgeving zaten", het is maar hoe je het leest :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

voudje

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op woensdag 8 januari 2020 19:37:09 (99%)

Bapaktus

Special Member

In "mijn" tijd had je alleen het A en C examen. Was in die periode nét na het mondeling "overhoren".
Ik was net gaan werken op de HTS-Haarlem en een aantal Electronica-studenten had zich opgegeven voor het C: examen. Gezien mijn diverse opleidingen heb ik dat ook gedaan. Het moeilijkste was dat ik binnen een maand alle wetten en Q-codes uit mijn hoofd moest leren. NU, dat is goed gegaan.
Daarna mijn PA0...Call aangevraagd zijnde mijn voorletters en 1e letter van mijn familienaam.
Daarna heb ik een zender gebouwd (03/12 en 06/40 buizen).
Toen die klaar was moest ik die zender laten keuren, anders kreeg ik geen Call.
Aan de bezoekende RCD-medewerker schema's en mijn bouwsel laten zien en uitleg over de werking gegeven. Een soort praktijk examen dus. Daarna werd de zender in bedrijf gesteld en ging de RCD-man aan de gang met apparatuur die in z'n auto, verder op in de straat, was opgesteld. Gelukkig werd mijn zender goedgekeurd, een RCD sticker er op en een paar dagen later kreeg ik mijn Call-aanvraag bevestigd.
Ik had niet gekozen voor het A-examen. Moest je ook een Morse test doen, dat vond ik destijds te moeilijk.
Nu ik wat ouder ben gaat dat Morse steeds beter. :S
ruud exPA0ROJ

Hubie

Special Member

Er is ook nog een "B" examen geweest maar er was geen hond die dat deed,ik dacht 8wpm CW i.p.v. 12 wpm.

Jinny

Golden Member

Ik ken er een paar die dat gedaan hebben, dat B (en daarna A)
Die hebben nu de zeldzaamste call's van NEDERLAND.

@oude brompot, de fouten die ik maakte tijdens dat examen zaten in de wet en regelgeving...
Maar voldoende goed om te slagen.

Op twaalfjarige leeftijd een 180 meter 'floeper' gebouwd.
Met eigengebouwde modulator.

Daarna overgegaan op de 3 meterband en op 15 jarige leeftijd een 11 meterdoosje erbij.. (nu kan je ook mijn leeftijd uitrekenen)
Mijn vader was ook etherpiraat, (180 meter en 11 meter SSB) het was dus met de paplepel ingegoten zeg maar.

Toen ik in de jaren '90 uiteindelijk opging voor mijn C had ik alleen mijn zelfbouwervaring en de theoretische ondergrond van mijn MTS Energietechniek.

Iets waar ik tot de dag van vandaag overigens nog steeds plezier van heb..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het lijkt mij ook wel leuk, nu ik op mijn werk af en toe bezig ben met zendertjes. Ook wel zinnig om een idee te hebben van de regels.

Lijkt het examen uit de openingspost op het huidige ?
Ik kom op 4 fout, 36 goed en 10 onbeantwoord. Dat moet met wat studie van de witte vlekken en jargon goed te doen zijn.

Op 7 januari 2020 20:36:50 schreef Jinny:
Hahaha, MBO als vooropleiding en vanaf mijn twaalfde etherpiraterijzelfbouw....

Hoe mag ik die "Hahaha" nu interpreteren?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 8 januari 2020 22:52:18 schreef flipflop:
[...]
Hoe mag ik die "Hahaha" nu interpreteren?

Ik denk dat zij net als velen moeten lachen over het benodigde niveau. Je hoeft geen hele doorgeleerde academicus te zijn om F op je sloffen te halen. Zoals gezegd... MBO vooropleiding aangevuld met een persoonlijke interesse in HF elektronica is toereikend. De vragen die men stelt toetsen enkel hele basale concepten binnen het kennisgebied van de elektriciteitsleer en communicatietechniek.

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Op 8 januari 2020 20:11:49 schreef Jinny:

@oude brompot, de fouten die ik maakte tijdens dat examen zaten in de wet en regelgeving...
Maar voldoende goed om te slagen.

Sorry hoor, ik dacht dat je bedoelde dat de regelgeving niet klopte.
Zal wel te maken hebben met mijn negatieve ervaringen met CBers en piraten.
Families Flodder in 't kwadraat, waar de kinderen in lompen rondliepen en moeder als ze thuiskwamen van school om 12u nog in bed lag vanwege de ganse nacht 'getokkeld'. en chocovlekken van weken ver op tafel en een hondendrol in de hoek vanwege geen tijd om met het beestje te wandelen..
Enfin, dezelfde ontaarding waar de sociale media vandaag naartoe hollen. :-(

Op twaalfjarige leeftijd een 180 meter 'floeper' gebouwd.
Met eigengebouwde modulator.

Wonderkinderen zijn van alle tijden, maar de meesten beginnen daar toch jaren later aan.
De TS bereidt zich toch beter wat voor, zomaar meedoen , lukt het niet , volgende keer beter is niet de juiste ingesteldheid. Bij wie zo weinig gemotiveerd zou zijn , zal ook het amateurschap gauw vervelen.

Jinny

Golden Member

Wet en regelgeving is weinig mis mee.
Je vooringenomenheid tot piraten speelt je dus parten.

Nu zijn er waar het inderdaad de door jouw beschreven situatie was.
Maar net zoveel waar er een hardwerkende huisvader met interesse in de techniek een zender bouwde.
Het merendeel van die personen hebben naderhand hun licentie (zo heette dat toen) gehaald.
Al dan niet met wat zachte drang van de toenmalig RCD ambtenaren. (ik ken de voorbeelden)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
joopv

Golden Member

Op 9 januari 2020 12:03:43 schreef Jinny:
Wet en regelgeving is weinig mis mee.
Je vooringenomenheid tot piraten speelt je dus parten.

Nu zijn er waar het inderdaad de door jouw beschreven situatie was.
Maar net zoveel waar er een hardwerkende huisvader met interesse in de techniek een zender bouwde.
Het merendeel van die personen hebben naderhand hun licentie (zo heette dat toen) gehaald.
Al dan niet met wat zachte drang van de toenmalig RCD ambtenaren. (ik ken de voorbeelden)

Yep. RCD ambtenaar die bij ons thuis kwam na veel storing te hebben veroorzaakt met mijn "bakkie" wees me op het bestaan van de VERON en de bijeenkomsten in het wijkhuis "de Breeuwer" in Eindhoven.
Ik was 16 toen ik met het geld van mijn vakantiebaantje de CB bak kocht, en 17 toen ik C-examen deed in '74.