Slimme Meter

Wij kregen een brief met de aankondiging dat er een slimme meter geplaatst gaan worden. Ik hoor wat tegenstrijdige geluiden mbt vermeend extra verbruik en privacy. Ik mag de meter weigeren. Mijn vraag aan jullie is, wat is wijsheid?

alvast dank voor alle zinvolle input.

rob040

Golden Member

Ja, je mag de slimme meters weigeren, dat heb ik ook gedaan. Echter als een meter is afgekeurd (lijst te vinden op internet) dan ontkom je niet aan vervanging.

Als er om welke reden dan ook een nieuwe meter wordt geplaatst dan is dat altijd een elektronische. Meters met draaischijf mogen niet meer geplaatst worden. En die elektronische hebben ze tegenwoordig alleen maar in de variant slim. De meter op zich kun je dus niet weigeren, maar je mag wel weigeren dat ze hem op afstand uitlezen.
Ik zie zelf overigens geen reden tot zo'n weigeing. Heb zelf ook een slimme meter en die wordt periodiek uitgelezen. Alle bezwaren daartegen berusten naar mijn mening op indianenverhalen.

Ik pak vast chips en bier :9

Over extra verbruik zou ik me geen zorgen maken. Stemmingmakerij.
Privacy, dat is maar hoe je er zelf in staat. Dat kun jij alleen zelf bepalen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 7 januari 2020 20:10:18 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

maar je mag wel weigeren dat ze hem op afstand uitlezen.

Dat is dus een misvatting. Dat KUN je helemaal niet weigeren.
Je mag tegen je netbeheerder zeggen dat-ie de data niet naar je leverancier mag sturen. Dat is het enige wat je zelf nog te vertellen hebt.

Het extra gebruik... dat geloof ik ook niet zo. Wat waarschijnlijk wel zo is, is dat een aantal 'oude' meters door mechanische slijtage wellicht te weinig aan gaven. Als je dan opeens correct gaat meten, dan snap ik wel dat het de indruk wekt dat er extra verbruik is.

De formele reden om ons dit door de strot te drukken is dat we dan inzicht in ons actuele energieverbruik kunnen krijgen. En dat zou besparend werken. In de eerste plaats interesseert me dat geen ene bos wortelen (en als ik het wil weten, dan kijk ik wel in de meterkast ipv. op een website). In de 2de plaats is die 'besparing', zo is gebleken, tijdelijk - de interesse duurt maar kort.

Ik vind het het niemand ene donder aan gaat wat ik wanneer gebruik. Ook de netbeheerder niet - die heeft die info niet gedetailleerd per aansluiting nodig. Daarnaast zie je consequent dat informatie die voor een op zich legitiem en onschadelijk doel verzameld wordt, na verloop van tijd, al dan niet legaal (voor wat dat dan nog waard is), zachtjes aan voor andere doeleinden gebruikt gaat worden. Niemand vertelt je van te voren welke uiteraard.
Dus heb ik de meter geweigerd.

Ik ben redelijk scherp met privacy, maar soms ruil ik mijn gegevens voor een dienst zoals bij Gmail en ook energiemeter. Ik heb nu elke dag leuke grafiekjes per uur.

Dat wil ook zelf gaan uitlezen, toekomstig project. Wat deel ik:
Hoelang wij douchen of stoken of warm water tappen of wanneer we naar bed gaan. Al is dat allemaal theoretisch en natte vingerwerk. Als ik 's nachts nog wat slimme verlichting laat verspringen en wat witgoed laat draaien dan is het heel lastig om daar nog bruikbare en potentieel gevoelige data uit te halen.

Mensen met foto's hun kostbare oldtimer, huissleutels of rijbewijs en foto's van de in gang zijnde vakantie op sociale media zijn minder slim bezig, maar data uit energieverbruik. Ik kan me voorstellen dat iemand de data misbruikt voor marketing als je bijvoorbeeld erg veel verbruikt of overduidelijk een gezin of alleenstaand bent, maargoed. Misschien boeven die zo je Tesla kunnen vinden... Durf te leven..

EricP

mét CE

Ik ben redelijk scherp met privacy, maar soms ruil ik mijn gegevens voor een dienst zoals bij Gmail en ook energiemeter.

Als je ook maar ene moer om je privacy zou geven... dan maak je helemaal geen gebruik van google. Laat staan dat je er een account hebt...
Spreek je jezelf nou niet heel erg tegen?

bprosman

Golden Member

Dat is dus een misvatting. Dat KUN je helemaal niet weigeren.

Jawel hoor

Slimme meter laten uitschakelen
Heeft u bezwaar tegen het automatisch op afstand uitlezen van uw slimme meter? Dan kunt u de netbeheerder vragen deze functie uit te zetten. U moet dan wel zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Dit gebeurt dan niet automatisch.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoo…

De formele reden om ons dit door de strot te drukken is dat we dan inzicht in ons actuele energieverbruik kunnen krijgen.

Ik zie nog wel 2 mogelijke opties, ipv een dag/nacht tarief (wat bijna qua prijs niet meer uitmaakt) een zomer/winter, spits/na-spits tarief etc. en de mogelijkheid voor de netbeheerders om beter in te kunnen spelen op trends/pieken en slimmer energie in te kunnen kopen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 januari 2020 20:46:12 (31%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 januari 2020 20:37:06 schreef EricP:
Als je ook maar ene moer om je privacy zou geven... dan maak je helemaal geen gebruik van google.

Hij zegt toch:
..soms ruil ik mijn gegevens voor een dienst zoals bij Gmail..

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2020 20:11:16 schreef EricP:
al dan niet legaal (voor wat dat dan nog waard is), zachtjes aan voor andere doeleinden gebruikt gaat worden. Niemand vertelt je van te voren welke uiteraard.
Dus heb ik de meter geweigerd.

Opsporingdiensten gebruiken al jaren info zoals water, gas en elektriciteitsgebruik. Bijv. fraude aantonen bij uitkeringsgerechtigden die verdacht worden van ongeoorloofd samenwonen. Daar is geen slimme meter voor nodig.

bprosman

Golden Member

Op 7 januari 2020 20:45:52 schreef RAAF12:
[...]

Opsporingdiensten gebruiken al jaren info zoals water,gas en elektriciteitsgebruik. Bijv. bij fraude aantonen bij uitkeringgerechtigen die verdacht worden van ongeoorloofd samenwonen. Daar is geen slimme meter voor nodig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 januari 2020 20:11:16 schreef EricP:
Ik vind het het niemand ene donder aan gaat wat ik wanneer gebruik. Ook de netbeheerder niet - die heeft die info niet gedetailleerd per aansluiting nodig.

De netbeheerder heeft die informatie niet nodig, maar jouw leverancier wel. Die moet namelijk per uur inkopen en dan moet die een dag van tevoren aangeven. Het verschil tussen wat hij heeft voorspeld en wat er werkelijk is gebeurd, zowel positief als negatief, daar moet hij een boete over betalen. Het klinkt maf, maar zo is die markt tegenwoordig georganiseerd. Om die voorspellingen zo nauwkeurig mogelijk te maken hebben de leveranciers dus veel statistische gegevens nodig van zoveel mogelijk klanten.

Zelf zie ik absoluut niet dat het een probleem is dat de netbeheerder en de leverancier die gegevens hebben.

Jinny

Golden Member

Je kan een domme meter vragen.
Ik heb ook een klein dom metertje ipv een slimme schoenendoos in de meterkast.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Slimme meter laten uitschakelen
Heeft u bezwaar tegen het automatisch op afstand uitlezen van uw slimme meter? Dan kunt u de netbeheerder vragen deze functie uit te zetten. U moet dan wel zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Dit gebeurt dan niet automatisch.

Ja, bijna. Liander is er een heel klein beetje eerlijker in.
Kort samen gevat: het kan niet uit...

Je kan een domme meter vragen.

Dat dacht ik ook. Maar hier wat het de keuze tussen een 'slimme' meter of de oude laten hangen. Nou, laat dan die oude maar hangen... Goed geregeld Jinny... Ik ben jaloers op je!

Zelf zie ik absoluut niet dat het een probleem is dat de netbeheerder en de leverancier die gegevens hebben.

In de 30-er jaren zagen de joden er ook geen probleem in dat hun afkomst in wat we nu de GBA zouden noemen werd vastgelegd. 10 jaar later dachten ze daar waarschijnlijk anders over.
Dat is nou juist het probleem met dit soort dingen: er is doorgaans geen weg terug!
Als er geen voordeel (voor mij uiteraard!) aan zit, dan is de afweging wel heel erg simpel...

Op 7 januari 2020 20:45:43 schreef flipflop:
[...]
Hij zegt toch:
..soms ruil ik mijn gegevens voor een dienst zoals bij Gmail..

Hij zegt ook:

Ik ben redelijk scherp met privacy

Het is of het ene of het andere. Niet heulen met (een van de?) grootste privacy schenders ter wereld en roepen dat je scherp bent op privacy. Die 2 zijn exclusief...

Op 7 januari 2020 21:12:09 schreef EricP:
In de 30-er jaren zagen de joden er ook geen probleem in dat hun afkomst in wat we nu de GBA zouden noemen werd vastgelegd. 10 jaar later dachten ze daar waarschijnlijk anders over.

Deze vergelijking slaat echt als een l*l op een pudding. Hoe krijg je het verzonnen.

EricP

mét CE

Op 7 januari 2020 21:15:51 schreef KlaasZ:
[...]Deze vergelijking slaat echt als een l*l op een pudding. Hoe krijg je het verzonnen.

Het geeft alleen maar aan dat wat NU geen probleem is, dat straks wel kan zijn. Dat weet iedereen die maar een beetje op de hoogte is van de recente geschiedenis...
Dat informatie die beschikbaar is vroeg of laat voor andere doelen dan waar die voor is gebruikt wordt ook.

Je bent gewoon een complotdenker. Ziet overal beren achter elke boom.

Op 7 januari 2020 20:33:54 schreef K7Jz: Ik heb nu elke dag leuke grafiekjes per uur.[bijlage]

Klopt het dat je derden toegang hebt gegeven voor het maken van die grafiekjes?

Dat staat mij nog meer tegen dan het toch al delen met de energieleverancier. Hoewel dat veel zou schelen met alle fouten die zij maken.
Idem met moderne bank-gegevens apps om je bestedingspatroon in kaart te brengen.

mvdk

Golden Member

Wie van de aanwezigen hier gebruikt een VPN?
Je internetgebruik en gedrag is veel interessanter dan je kWh meter.

Het is exact wat KlaasZ zegt:

maar jouw leverancier wel. Die moet namelijk per uur inkopen en dan moet die een dag van tevoren aangeven.

Op dit moment moet alles nog in de clearingroom afgewerkt worden, nadat de elektriciteit is verbruikt, meestal enkele maanden later. Je zou een leger meteropnemers kunnen aanstellen, en elke twee weken opname doen. Dat zou iets meer inzicht geven dan de jaarlijkse afrekening.
Maar dat zou pas echt een inbreuk op je privacy zijn.

Edit: in mijn vakantiedorp in zuid afrika hebben ze nog een gemeentelijk stroombedrijf. Met maandelijkse opname. Die meteropnemer is in gemeentelijke dienst, en kijkt ook naar andere dingen. Was een keer met een bouwklusje bezig, een gebouwtje gedeeltelijk afgebroken, en groter teruggebouwd. Alles zonder tekeningen en vergunningen. Die meteropnemer heeft een keer zo'n 5 minuten rondgestapt en dingen opgeschreven. Verder niks van gehoord.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 7 januari 2020 21:41:03 (27%)

bprosman

Golden Member

Ja, bijna. Liander is er een heel klein beetje eerlijker in.
Kort samen gevat: het kan niet uit...

En welke privacy geef je hiermee (nu en in de toekomst) weg ?

“Om het energienet voor iedereen efficiënt werkend te houden, mogen we na een blokkade wel degelijk een en ander uitlezen aan de meter. Dat is de klokfunctie (“nodig om te bepalen wanneer hoog-/laagtarief ingeschakeld moet worden”), de batterijstatus (“er zit een kleine batterij in de meter die het apparaat werkend houdt in gevallen van stroomuitval”) en de software (“op afstand kunnen daarmee firmware-updates gedaan worden ten behoeve van veiligheid van de meter”). Door deze data van de meter is het voor ons mogelijk om het energienet op peil te houden en klaar te maken voor de toekomst.”

Geen ge- verbruiksdata dus.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb de meter ook geweigerd meer uit principe dan uit privacy.
Privacy bestaat sinds de aanname van de sleepnetwet niet meer, alle inlichting diensten uit binnen en buitenland kunnen je gegevens opvragen. Kun je van buitenaf zelf ook zien of de doormelding uit staat, want een paar kennissen krijgen al een paar jaar een eindafrekening zonder zelf de standen door te geven. Terwijl ze hebben aangegeven het niet automatisch te willen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Nogmaals, na enkele malen zeuren -en- de meter weigeren heb ik een kleine domme meter gekregen.
Het kan wel, hier in WestFriesland dan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ter info: M'n vader heeft zonnepanelen en een slimme "zonnepaneel-contoroller" die dus min of meer dezelfde functie heeft als een slimme meter. Ik zag rond de kerst dat het verbruik in z'n vakantiehuis aangaf dat er iemand was. Toen ie me belde heb ik gevraagd of ie weer in NL was. Jep. Niet weggeweest. Blijken er vrienden in het huis te zitten. Kortom: wel- of niet-bewoond is heel goed zichtbaar in de data.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zit bij Powerpeers en deel mijn opwek, deze lezen elke dag uit. Ik lig daar niet zo wakker van, de overheid veel grotere privacy schendende schimmege zaakjes.
Voor mijn opwek ontvang ik tot €0,15/kwh retour. Door mijn diensten hebben we een heel onregelmatig verbruiks patroon, ik wens ze veel succes met de analyse.

Jinny

Golden Member

En je ga nooit langer dan een dag of drie vier op vakantie?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen