Trafo wordt heet

Hoi even een vraag
Ik heb een moving head (discolamp)
Waarvan de ringkern trafo bloed heet wordt
Als ik de trafo wissel met een andere goed werkende lamp
Wordt ook de “nieuwe” trafo heet
Het zit dus in de print
De trafo wordt namelijk ook heet als er niets op de print is aan gesloten
(Motor,display,lamp enz)
nu is het wel zo dat alle twee de lampen defect waren
gegaan door een piek spanning op de dmx bus
Hiervoor heb ik de kleine ic moeten vervangen
Maar bij deze lamp is er denk ik nog steeds iets defect waardoor
De trafo heet wordt heeft iemand een idee wat het kan zijn
Ik heb een foto van het moederbord bijgevoegd

Ps de lamp werkt wel gewoon helemaal

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarschijnlijk is 1 van de driver torren overleden en ligt nu de boel kort.

Een duidelijke foto van de zaken op het koelprofiel maakt misschien wat duidelijker welke dit kan zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 6 januari 2020 22:53:55 schreef buckfast_beekeeper:
Waarschijnlijk is 1 van de driver torren overleden en ligt nu de boel kort.

Een duidelijke foto van de zaken op het koelprofiel maakt misschien wat duidelijker welke dit kan zijn.

Bedankt voor je reactie

Deze foto zal ik morgen even maken

Ik zou verwachten dat de betreffende tor dan ook heet wordt; in mijn ervaring vormen ze zelden en echt goede kortsluiting.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Waarvan de ringkern trafo bloed heet wordt

Los van de oorzaak dat deze transfo overbelast is:
Heeft die geen secundaire zekering?

Op 6 januari 2020 23:30:02 schreef anoniem015:
[...]
Los van de oorzaak dat deze transfo overbelast is:
Heeft die geen secundaire zekering?

Nee is niet gezekerd trafo zit rechtstreeks op de print
De draden zwart blauw geel

Op 6 januari 2020 23:06:41 schreef SparkyGSX:
Ik zou verwachten dat de betreffende tor dan ook heet wordt; in mijn ervaring vormen ze zelden en echt goede kortsluiting.

Heb de koel rib gevoeld en deze is niet heet

maartenbakker

Golden Member

Halfgeleiders kunnen prima een degelijke kortsluiting maken, je zult moeten meten in plaats van voelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Als de trafo heet wordt en verder niks, en ook als hij niet vol belast wordt dan denk ik toch eerst aan de trafo.
De enige manier is meten.
Je kunt de trafo los testen. Je kunt de stromen meten en volgen tot een eventuele kortsluiting van een ander component op het PCB . Als je daar geen probe voor hebt kun je het op diverse andere manieren vinden, bv met een DMM in diode test mode, een methode erg populair bij laptop reparateurs.

Een trafo kan heet worden. Ik heb laatst een defecte trafo gehad. Alles werkte goed zolang het niet een paar uur aan hoefde, die trafo werd onbelast al 85 graden en belast meer dan 120 graden. Een van de 2 primaire wikkelingen had een short.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je kan de stroom van de trafo naar de print meten. Enerzijds bij de goede anderzijds bij de foute print.

Het vermogen wat de print in gaat, dat MOET ergens blijven. dus voelen wat er warm wordt, dat is zeker een optie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

De brugcel linksonder kan ook defect zijn, je zal eens kunnen meten of hij niet in sluiting ligt.

Als ie "half" in sluiting ligt (1 van de vier diodes), dan kan het zijn dat ie dus "kortsluiting" gedurende de ene helft van de periode heeft (trafo warm), maar gedurende de andere helft van de periode wordt de schakeling gewoon normaal gevoed... Hmm. Komt heel goed overeen met de waargenomen symptomen. Ik vind het een prima werk-theorie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zou ook kunnen proberen of de transformator warm wordt als hij helemaal niet is aangesloten op de print. Het zou kunnen dat de transformator krap bemeten is voor de voedingsspanning, waardoor deze in verzadiging gaat, en daardoor warm wordt.

Hoe heet is heet? Zo'n transformator mag best warm worden, maar niet zo heet dat je hem echt niet aan kan raken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

De trafo is al uitgesloten door verwisseling.

Een diode die sluiting maakt, wordt meestal niet heet. Vandaar mijn advies om te meten. Ik sluit me aan bij de werktheorie dat dit de eerste meting zou moeten zijn. Geen stroommeting, gewoon even rondprikken in de diodestand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 januari 2020 10:16:17 schreef fred101:
Als de trafo heet wordt en verder niks, en ook als hij niet vol belast wordt dan denk ik toch eerst aan de trafo.
De enige manier is meten.
Je kunt de trafo los testen. Je kunt de stromen meten en volgen tot een eventuele kortsluiting van een ander component op het PCB . Als je daar geen probe voor hebt kun je het op diverse andere manieren vinden, bv met een DMM in diode test mode, een methode erg populair bij laptop reparateurs.

Een trafo kan heet worden. Ik heb laatst een defecte trafo gehad. Alles werkte goed zolang het niet een paar uur aan hoefde, die trafo werd onbelast al 85 graden en belast meer dan 120 graden. Een van de 2 primaire wikkelingen had een short.

De trafo is het niet als ik wissel blijft deze koel en de nieuwe warm

Op 7 januari 2020 13:21:02 schreef maartenbakker:
De trafo is al uitgesloten door verwisseling.

Een diode die sluiting maakt, wordt meestal niet heet. Vandaar mijn advies om te meten. Ik sluit me aan bij de werktheorie dat dit de eerste meting zou moeten zijn. Geen stroommeting, gewoon even rondprikken in de diodestand.

Moet ik dan niet het een en ander los solderen?

Op 6 januari 2020 22:53:55 schreef buckfast_beekeeper:
Waarschijnlijk is 1 van de driver torren overleden en ligt nu de boel kort.

Een duidelijke foto van de zaken op het koelprofiel maakt misschien wat duidelijker welke dit kan zijn.

Van links naar rechts

maartenbakker

Golden Member

Op 7 januari 2020 17:33:14 schreef TB-jan:
[...]

Moet ik dan niet het een en ander los solderen?

Uiteindelijk wel, maar je kunt met metingen in diodestand alvast een goed idee krijgen van wat je uiteindelijk precies los moet solderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Die laatste 2 zijn spannings regelaars, geen driver torren
Je kan ze ook simpel na meten, de spanningen staan erop 7805= 5V , 7812= 12V.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Zijn gewoon een stel spanningregelaars. ;)
Misschien eens tijd om spanningen van deze te meten...
Verder spanning na brug OK?
Ding heeft blijkbaar ook symmetrische regelaars (de 2 TO-220 net voor brug op pcb). Spanningen OK?
Transfo Usec?, VA?
Verder lijkt het erop dat elco in gele cirkel begint met bol staan ;)

Op 7 januari 2020 11:51:44 schreef rew:
Als ie "half" in sluiting ligt (1 van de vier diodes), dan kan het zijn dat ie dus "kortsluiting" gedurende de ene helft van de periode heeft (trafo warm), maar gedurende de andere helft van de periode wordt de schakeling gewoon normaal gevoed... Hmm. Komt heel goed overeen met de waargenomen symptomen. Ik vind het een prima werk-theorie!

Dit is in mijn ogen een goede theorie
Ga dit morgen gelijk even meten
Meter ligt natuurlijk nog op mijn werk

EricP

mét CE

Je hebt zeker geen scope? Daarmee moet je dit soort dingen in een voeding in een paar minuten kunnen terug vinden...
Immers: kapotte brugcel zorgt voor smerige rimpel. Kapotte spanningsregelaar zie je ook direct.

Op 7 januari 2020 22:53:20 schreef EricP:
Je hebt zeker geen scope? Daarmee moet je dit soort dingen in een voeding in een paar minuten kunnen terug vinden...
Immers: kapotte brugcel zorgt voor smerige rimpel. Kapotte spanningsregelaar zie je ook direct.

Nee die heb ik helaas niet dus wordt toch even meten

vergeten

Golden Member

En al had je wel een scope, dit advies is nou niet echt kompleet.

Met de scope aan een SMPS (Switching Mode Power Supply) meten is niet verstandig zonder een Differential-probe en een het liefst ook een scheidingstrafo.

De schakeling hangt vaak immers direct aan het 230v lichtnet!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Dit soort dingen meet je het best met een multimeter. Pas als de fout ingewikkelder wordt, is een scope aangewezen. En dan inderdaad met de nodige veiligheidsmaatregelen als je primair moet meten, waar hier bij mijn weten geen sprake van is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 januari 2020 00:16:37 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."