Eagle prijswijziging.

Ter info: ik krijg zojuist een mailtje dat met mijn eagle licentie ik nu ook Fusion360 er gratis bij krijg. Ik zal m'n huidige licentie kunnen verlengen tegen de bestaande prijs....

Maar als ik het goed begrepen heb, als je nu geen licentie hebt ga je vanaf nu ongeveer 4x meer betalen voor Fusion+eagle dan dat je tot voor kort voor eagle alleen betaalde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Tsja... Uitknijpen he...
Ik ben met eagle (upgraden) gestopt voordat het noodzakelijk werd om die machine aan het internet te hangen op te kunnen blijven werken. Als ik je post goed interpreteer, is dat een goede beslissing geweest...

Wel jammer. Als tool was het, zeker voor niet te grote PCBs niet verkeerd.

Ach, je kunt toch gewoon op kalkpapier tekenen met oostindische inkt... bij de gloeilamp. :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Ben blij dat ik na Protel99 Eagle overgeslagen heb en op Kicad overgegaan ben. Alhoewel... ik werkte ook met Draftsight :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

[offtopic][topic kaap]Kom jij een beetje weg met KiCad? Vooralsnog vind ik het erg omslachtig werken...

bprosman

Golden Member

Op 7 januari 2020 21:20:06 schreef EricP:
[offtopic][topic kaap]Kom jij een beetje weg met KiCad? Vooralsnog vind ik het erg omslachtig werken...

Ja hoor kom er prima mee uit de voeten. Libraries was een beetje tricky maar heb dat universeel opgezet met eigen libraries , nu ook op "Onedrive" zodat ik op meerdere PC's gewoon door kan werken.
Heb nooit kunnen wennen aan Eagle, vond het absoluut niet intuitief. Misschien ligt daar het verschil tussen ons.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Ik heb in het begin ook wat tegen Eagle aan zitten hikken. Tot je hun filosofie snapt. Dan is het eigenlijk best intuïtief. Wat waarschijnlijk veel scheelt, is dat ik 'groot geworden' ben met een commandline. Dat gedoe met een muis klikken is aan mij niet zo besteed. Welnu, daar is Eagle erg sterk in...
Maar goed... eigen libraries maken. Da's dan wel weer jammer - ook iets waar ik tegen aan liep. Met Eagle zat gedaan hoor. Maar voor gangbare componenten 'is' het er gewoon. Component uitzoeken. Housing uitzoeken. Component staat in je schema, footprint op je board. Klaar.

Goed, terug naar het originele onderwerp[/offtopic][/topic kaap] (sorry rew :) )

bprosman

Golden Member

@EricP,

Nog even dan :+
http://smisioto.no-ip.org/elettronica/kicad/kicad-en.htm

Maar goed... eigen libraries maken. Da's dan wel weer jammer - ook iets waar ik tegen aan liep

Er zit genoeg bij maar soms wil je iets "custom" en dan kun je Kicad standaard en eigen libraries best wel gemakkelijk door elkaar gebruiken, zowel "Global" als project specifiek.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 januari 2020 23:03:04 (64%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Eagle kost toch al een paar jaar 500 euro per jaar voor de Premium edition? Dat is ook de prijs die ik nu krijg, inclusief Fusion 360.

Van Altium 20 kan ik nergens een prijs vinden, alleen mogelijkheden om offertes aan te vragen. Dat voelt voor mij alsof ze alle vrijheid willen houden om je flink te naaien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sparky: Altium kost, afhankelijk van hoe goed je onderhandeld tussen de 3000 en 10000 aanschaf, en daarna 500-2000/jaar voor onderhoud (updates, support).

@Eric: Kicad heeft quirks, maar als je Altium of DxDesigner gewend bent valt het wel mee. Wellicht dat de overstap uit Eagle groter is.

nou gelukkig had ik mijn tijdelijk stop gezette licentie weer geactiveerd eind vorig jaar.
Ik vind Eagle prijs technisch toch wel een fijn pakket.
Maar het is ook maar net wat je gewend bent denk ik.
Het fijne aan eagle vind ik het gebruik van de command line. als ik veel herhalende dingen moet doen. In Excel kan je dan erg snel een set van commandos genereren copy paste in eagle command line en klaar.

bprosman

Golden Member

Het fijne aan eagle vind ik het gebruik van de command line. als ik veel herhalende dingen moet doen. In Excel kan je dan erg snel een set van commandos genereren copy paste in eagle command line en klaar.

Die doe ik rechtstreeks in het design met een text editor evt met “search/replace”
Maar snap wel wat je bedoeld, dat doe ik met “Autocad” bijna alles via de command line.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 8 januari 2020 07:53:32 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 januari 2020 07:49:01 schreef bprosman:
[...]
Die doe ik rechtstreeks in het design met een text editor evt met “search/replace”

als het coordinaat gerelateerd is vind ik in excel juist makkelijk dat hij de formules snel kopieerd over meerdere rijen.

Wil me nog eens verdiepen in de ULP scripts, maar tot nu toe nooit echt nodig gehad.

EricP

mét CE

Topic begint geloof ik te ontsporen :)
Maar inderdaad... search / replace zal geen punt zijn om in text files te doen. En nu ff een 'veel' pin BGA maken zonder een klik met je muis te doen...
Maar goed... ik wil hoe dan ook geen software die er mee stopt als ik niet meer braaf betaal. Software draait lokaal. Data staat lokaal (en niet in een cloud). Als jouw product dat niet kan, dan hoef ik het niet. Daarmee, hoe jammer ook, exit Eagle (en eh... de 5.xx draait nog steeds met de licentie van toen hoor...)

standaard en eigen libraries best wel gemakkelijk door elkaar gebruiken

Ow, blijkbaar is er verschil tussen 'standaard' en 'eigen' libraries... Nieuw verschijnsel voor mij - ik ken het alleen als hetzelfde, alleen in een andere directory. Met name om je eigen libjes handig mee te kunnen nemen als je van machine verhuist...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Tja, ik 'krijg' er nu fusion 360 bovenop. Ik heb dit niet gevraagd en ga het meer dan waarschijnlijk ook niet gebruiken. Ik gebruik al een paar jaar Sketchup. Welke toegevoegde waarde heeft Fusion dan? Is die Fusion ook geen cloud gedoe?

Stel je hebt een Eagle licentie en een Fusion licentie. Welke prijs ga je vanaf nu betalen? De 110€ die ik vandaag betaal of de Fusion prijs?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

Op 7 januari 2020 20:49:55 schreef flipflop:
Ach, je kunt toch gewoon op kalkpapier tekenen met oostindische inkt... bij de gloeilamp. :7

Wow, is de techniek al zover ? Ik kras de schemas met een bronzen spijker in een kleitablet bij kaarslicht :-)

Ik maak zelden printjes en dat deed ik met Eagle. Ik heb jaren terug op mijn linux laptops kicad gebruikt maar ik kon er toen niet mee overweg. Ik heb het daarna op een W8 laptop gebruikt en toen vond ik het eigenlijk een fijner pakket dan Eagle. Volgens mij is Kicad in de laatste 10 jaar een stuk beter geworden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
McAwesome

Golden Member

Op 8 januari 2020 03:08:18 schreef blurp:
Altium kost, afhankelijk van hoe goed je onderhandeld tussen de 3000 en 10000 aanschaf, en daarna 500-2000/jaar voor onderhoud (updates, support).

Ik heb in 2017 prijs gevraagd voor Altium Designer. Het kwam toen op 5.995 euro excl. BTW. De normale prijs was 7.495 maar ik kreeg korting als ik snel zou beslissen (typische verkoperstruc). Zelfs bij 5.995 was de ROI belabberd en ik heb het dus maar niet gedaan.

Ik werk nu nog steeds met Eagle 5.11 en dat gaat eigenlijk prima. Ik ben aan het overwegen om naar KiCad te gaan maar het komt er maar niet van :) Ik ben nu eenmaal Eagle gewoon en het is altijd dringend dus veel tijd om een leercurve te doorlopen is er nu eenmaal niet.

Op 8 januari 2020 09:30:52 schreef buckfast_beekeeper:
Stel je hebt een Eagle licentie en een Fusion licentie. Welke prijs ga je vanaf nu betalen? De 110€ die ik vandaag betaal of de Fusion prijs?

Voor bestaande licentiehouders mag je volgens mij verlengen op het oude tarief zolang je BLIJFT betalen. Dan KRIJG je Fusion er gewoon bij.

Maar zodra je een keer stopt en een nieuw abonnement neemt, dan is de "eagle standard" optie ineens niet meer beschikbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat is duidelijk. Maar wat als je beide licenties al had?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dan is het verstandig om de duurste te laten vervallen.

Op de site van autodesk kan je nu "eagle" niet meer kopen: "helaas kunnen we geen prijs vinden, probeer het eens bij een wedeverkoper".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

new kid on the block?

https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/january-27-2020-prod…

Het gaat wel degelijk over fusion 360, nog niet getest, maar als het even goed is als de rest van fusion 360 wordt dit wel de moeite !

ivm
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/january-27...whats-n…

Het gaat blijkbaar om Eagle dat door Autodesk aan hun super "cloud" CAD product Fusion 360 werd toegevoegd. Fusion 360 is gratis voor hobbyisten, startups, leraars en studenten.

Wel raar, wordt fusion 360 dan ook betalend?

Door de maandelijkse update van Fusion 360 wordt er wel veel aangepast, zeker wanneer ze pas nieuwe functionaliteit ingevoerd hebben, misschien bets nog een beetje wachten?

jan

Ik gebruik fusion 360 al ruim 1 jaar en die is gewoon gratis voor de hobby gebruiker ( geen winstgevende activiteiten tot bepaalde waarde).
Eagle 9.5 heb ik net gedownload, gratis versie voor de hobby maar die is natuurlijk beperkt tot 2 lagen en 80cm2.
Oude bestaande schema's en layouts kan hij wel nog lezen. Ik had vroeger een oude versie en die ontwerpen waren onbeperkt in afmetingen. Al deze oude ontwerpen kan ik nu terug lezen en zien in de gratis versie.

Fusion 360 gebruik ik bijna dagelijks voor het maken van mijn 3D printer ontwerpen. Ik ben net overgestapt naar een volledig nieuwe Win10 pc en alle gemaakte tekeningen had ik meteen terug bij de eerste aanmelding op de nieuwe pc, tekeningen zitten gewoon in de cloud van Autodesk.

Dus voor beide versies hoef je niets te betalen als hobby.

Op 8 januari 2020 14:51:56 schreef McAwesome:
[...]

Ik heb in 2017 prijs gevraagd voor Altium Designer. Het kwam toen op 5.995 euro excl. BTW. De normale prijs was 7.495 maar ik kreeg korting als ik snel zou beslissen (typische verkoperstruc). Zelfs bij 5.995 was de ROI belabberd en ik heb het dus maar niet gedaan.

Als je niet continue printen ontwerpt is de prijs van Altium ronduit belachelijk, men verkoopt het ook alsof het bijna vanzelf printen ontwerpt, terwijl het slechts een tool is zoals een hamer voor een timmerman een tool is.

This is the world we know best, the world of madness

@Blackfin: Hangt er ook van af watvoor printen je ontwerpt. ik zou geen 12-laags bord met 1700 pins BGA en >10Ghz signalen in Fritzing willen maken.

Als je kijkt naar mogelijkheden concurreert Altium inmiddels meer met Expedition (Mentor Graphics/Siemens) en Cadence. En daarmee vergeleken zijn ze best betaalbaar.