Slimme Meter

EricP

mét CE

Op 7 januari 2020 21:28:43 schreef KlaasZ:
Je bent gewoon een complotdenker. Ziet overal beren achter elke boom.

Jij bent naïef. Denkt nog steeds dat iedereen het beste met je voor heeft.
En voor wat betreft dat complot denken: kijk gewoon om je heen. Je ziet het aan alle kanten gebeuren! Het is (blijkbaar) hoe de maatschappij werkt. Dat heeft niks met een complot te maken. Maar 'data' is gewoon geld waard.

Die moet namelijk per uur inkopen en dan moet die een dag van tevoren aangeven.

Leuk, met al die zonnepanelen. Of krijgen zij een weerbericht wat wel exact klopt? :+ (ik weet niet hoe het bij jou vandaag was... maar hier klopte er weer geen moer van)

En welke privacy geef je hiermee (nu en in de toekomst) weg ?

Je draait de vraagstelling om: waar zit mijn winst om ook maar iets weg te geven? Ofwel: welk voordeel heb ik er direct of indirect, op korte of op lange termijn aan? Behalve 'de leverancier kan' (maar ja, die krijgt die gegevens toch niet als je het 'administratief' uit laat zetten. Voor wat dat waard is).
Verder snap je zelf ook wel dat het verhaal onvolledig is. Immers... als die meter niet 'online' is, heb je die firmware updates 'voor de veiligheid' niet nodig (ofwel: een oplossing voor een probleem wat die meter zelf creëert. Wellicht wel voor andere dingen, maar dat staat er niet...). Zonder klok heb je de batterij niet nodig (die tellerstanden updates kunnen prima in EEPROM, zeker als je dat slim schrijft met wat wear leveling gaat een stukkie EEPROM jou en mij ruimschoots overleven). Dus feitelijk is het hele verhaal dat ze die meter continu in de gaten houden voor het hoog/laag tarief - volgens dit verhaal. En dat zou dan goedkoper zijn dan TF in leven houden (of een meter met GPS / DCF77 clock neerhangen? En dan heet het 'door deze data[...] om het energie net op peil te houden en klaar te maken voor de toekomst.' DAAR geloof ik nou geen zak van - want als dit verhaal volledig zou zijn... dan verandert er dus... niks! Dus hoeven de meters ook niet vervangen te worden...

Daarnaast... Als je het financieel bekijkt, dan zitten de kosten van 'energie' vooral in de belasting. Niet in de kosten van een kuub gas of een kWh electriciteit. Stel dat ik met mijn leverancier af zou kunnen spreken wanneer ik wat gebruik - dat is handig voor hen, dan kunnen ze exact genoeg inkopen - en ze daarmee 50% goedkoper worden... Dan is dat op de uiteindelijke rekening nog steeds nauwelijks terug te vinden. Dus ook daar word ik er geen steek wijzer van!

Op 7 januari 2020 22:17:15 schreef Jinny:
En je ga nooit langer dan een dag of drie vier op vakantie?

Ik denk dat Ziggo, of welke internet/telefoon/televisie provider je dan ook hebt, ook heel rap in de gaten zou kunnen hebben dat er niemand thuis is, als het je daarom gaat. En er zijn minder hightech mogelijkheden om dat vast te stellen.

Twee maanden geleden heb ik zo'n slimme meter maar laten plaatsen. Daarbij heb ik ook overwogen dat als ik mijn woning ooit wil verkopen een domme meter misschien een nadeel zou kunnen zijn. 'T is maar net hoe een eventuele koper er dan tegen aankijkt.

Ik krijg nu maandelijks een mailtje van mijn energieleverancier met daarin mijn stroom- en gasverbruik van de afgelopen maand en een overzichtje van het gemiddelde verbruik van anderen in die maand. Dat is dan opgedeeld in 1, 2, 3, etc persoons huishoudens en in appartementen, rijtjeshuizen, etc. Op zich vind ik dat wel leuk. Inzage wat ik per dag, per uur of per seconde verbruik hoef ik niet. Maar ieder het zijne.

bprosman

Golden Member

En je ga nooit langer dan een dag of drie vier op vakantie?

Haartje of iets anders aan de voordeur plakken geeft dat sneller prijs ;-)

En voor wat betreft dat complot denken: kijk gewoon om je heen. Je ziet het aan alle kanten gebeuren! Het is (blijkbaar) hoe de maatschappij werkt. Dat heeft niks met een complot te maken. Maar 'data' is gewoon geld waard.

Als je "standaard" uitlezen toestaat gebeurt dat 1 keer in de maand. Continue is alleen als je jezelf aanmeldt bij de diverse apps.
Met 1 keer in de maand uitlezen is de data zo verdicht dat er geen details anders dan 3 weken vakantie (achteraf) in te herkennen zijn.

of een meter met GPS / DCF77 clock neerhangen?

Moet de eerste GPS of DCF77 ontvanger die werkt in de meterkast nog tegen komen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 januari 2020 22:53:31 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Haartje of iets anders aan de voordeur plakken geeft dat sneller prijs ;-)

Dat is altijd het verschil tussen 'in het net' gevangen worden of 'targeted'. Als iemand het speciaal op jouw huis voorzien heeft, dan houd je dat niet tegen. Als het er om gaat 'doe mij ff iets waar niemand thuis is', is het een ander verhaal. Dat haartje gaat over het eerste scenario... Daar komt bij dat ik doorgaans de achterdeur gebruik, dus volgens jouw methode ben ik zelden thuis :+

Moet de eerste GPS of DCF77 ontvanger die werkt in de meterkast nog tegen komen.

Nou ja, het weerstationnetje wat op de deur van de meterkast hangt, heeft na batterij vervangen binnen 3 minuten weer de correcte tijd van DCF77. Toegegeven... die hangt OP de meterkast, niet IN de meterkast. Dat is natuurlijk een wereld van verschil. GPS heeft voor tijd maar 1 satelliet nodig - voor positie minimaal 3, liever 4... Mijn telefoon heeft er geen - die kan ik niet ff voor je in de meterkast leggen. De GPS in mijn werkkamer (inderdaad, voor de tijd; waar ik daar ben weet ik al :+ ) lijkt er geen enkel probleem mee te hebben...

Ik denk dat Ziggo, of welke internet/telefoon/televisie provider je dan ook hebt, ook heel rap in de gaten zou kunnen hebben dat er niemand thuis is, als het je daarom gaat. En er zijn minder hightech mogelijkheden om dat vast te stellen.

Yep. Maar lang niet iedereen heeft nog een vaste internetverbinding - ik ken steeds meer mensen die gewoon hun telefoon gebruiken met al die 'unlimited' abonnementen. Televisie? Mwah... Ik geloof nooit dat M7 doorheeft of mijn ontvanger aan of uit staat. Blijft de telefoon over. Yep. Klopt. Als je die mee neemt.
Maar is dat een reden om het aan meer mensen te vertellen zonder dat je er zelf voordeel aan hebt?

Continue is alleen als je jezelf aanmeldt bij de diverse apps.

Ik hoef er aan de meter niks voor te veranderen. Een ander kan zich blijkbaar ook aanmelden voor 'mijn' meter. De 'beveiliging' zal wel het meternummer of zo zijn... Ofja, misschien een mailtje naar je netbeheerder dat die en die erbij mag. Alhoewel het iets moeilijker wordt om mail uit jouw naam te versturen, is het nog steeds geen rocket science.

Daarnaast gaat het niet alleen om 'thuis' of 'niet thuis', maar ook je hele leefpatroon bij die gedetailleerde opnamen. En je moet je netbeheerder maar geloven dat ze het niet doen - er is nog minder zicht op dan op een EPD...

RAAF12

Golden Member

Een slimme meter bespaart wel de jaarlijkse controle van de meteropnemer. Die kwam hier in december een keer langs en nam ook gelijk de gasmeterstand op. Maandje later volgde de definitieve afrekening. In een koophuis kan je tenminste nog kiezen om een oude, domme meter te houden.

Kreeg ook zo'n briefje. Geweigerd en maanden gedoe met afgezegde plaatsingsaanzeggingen en monteurs die dan toch kwamen. Bleek uiteindelijk alleen de gasmeter afgekeurd. Nu is dan alleen de gasmeter vervangen door een conventionele. O ja, ze dreigen met mogelijke kosten voor een slimme meter in de toekomst, plaatsing is nu nog gratis.
Zolang mij het voordeel van een slimme meter niet duidelijk is wil ik er geen HF bron bij in huis.

bprosman

Golden Member

Een slimme meter bespaart wel de jaarlijkse controle van de meteropnemer.

Over privacy gesproken ;-) Vreemde vent in je huis :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Das wat ik in dat zuid afrika verhaal probeer te zeggen.
Die liep echt rond te loeren.

Op 7 januari 2020 23:19:46 schreef RAAF12:
Een slimme meter bespaart wel de jaarlijkse controle van de meteropnemer. ......

Bij mij kwam zelden nog een meteropnemer over de vloer. Kreeg jaarljks een mailtje of ik mijn meterstanden via internet wilde doorgeven. Dat deed ik dan en dat was het.

Ik denk dat er een andere reden achter die slimme meters zit. Verrekening van zonnepanelen of iets met belasting op electrische auto's, of zo. Onze overheid int een gigantisch bedrg aan benzineaccijnzen en belastingen op gas. Als dat straks allemaal wegvalt, omdat we van het gas af zijn en electrisch rijden, moeten ze toch iets om de inkomsten te behouden en jaarlijks te verhogen. Er heeft iemand een sommetje gemaakt dat het plaatsen van slimme meters geld oplevert. En dat is niet het salaris van de meteropnemer.

EricP

mét CE

Op 7 januari 2020 23:26:51 schreef bprosman:
[...]
Over privacy gesproken ;-) Vreemde vent in je huis :+

Eh... Die heb ik nog nooit gezien eigenlijk.
Wel de meneer die de gasleiding kwam vervangen.
De meneer die de gasmeter kwam vervangen (nee, ik moet geen spionage ding).
De meneer die de waterleiding kwam vervangen.
De meneer die de voedingskabel kwam vervangen.
En een meneer die de watermeter kwam vervangen. Maar een meteropnemer ben ik nog niet tegen gekomen.

Daar komt bij dat je weer heel gemakkelijk voorbij gaat aan het feit dat die man (of vrouw?) zich moet melden. En niet het hele jaar door op het moment dat het hem (of haar) uit komt vanaf een plek die het hem (of haar) uit komt jouw verbruik en actuele meterstanden in kan zien.
Als alleen de meteropnemer uitsparen de overweging zou zijn, dan maak je een meter met een knop 'meterstanden doorgeven'. Wil ik best 1x per jaar op drukken. Oh, wacht... dat is ongeveer hetzelfde wat we nu doen: 1x per jaar de meterstanden doorgeven...

In een koophuis kan je tenminste nog kiezen om een oude, domme meter te houden.

In een huurhuis lukt dat ook. De huurder is de contractant tenslotte. Tenzij je inclusief alles huurt.

Ik denk dat er een andere reden achter die slimme meters zit.

Nou ja, de reden is in elk geval niet dat de gebruiker er beter van wordt...

Er heeft iemand een sommetje gemaakt dat het plaatsen van slimme meters geld oplevert. En dat is niet het salaris van de meteropnemer.

Mijn idee. Idem destijds met 'allemaal andere kentekenplaten want die zijn moeilijker na te maken'. Toevallig zijn die letters ook veel beter te lezen met OCR en kijk... gelijktijdig verschijnen overal ANPR camera's...

Ik heb de slimme meter geweigerd. Voornaamste reden: de huidige NL salderingsregel voor opgewekte stroom (in de praktijk door zonnepanelen) is gunstig voor de consument. Een (minder gunstig) alternatief voor de salderingsregel is in de maak. Dat alternatief kan echter alleen doorgang vinden als iedereen een slimme meter heeft. Anders ontstaat er rechtsongelijkheid tussen consumenten.
Dus zolang als het kan blijft mijn Ferrarismeter zijn rondjes draaien.

JoWi

Special Member

Op 8 januari 2020 07:49:27 schreef henkg:
Dat alternatief kan echter alleen doorgang vinden als iedereen een slimme meter heeft. Anders ontstaat er rechtsongelijkheid tussen consumenten.

Je kan beter een slimme meter hebben dan een Ferraris met teruglooprem, want ik neem aan dat dat het alternatief wordt.

Ignorance is bliss

Op 8 januari 2020 01:09:12 schreef Kilian:
.... en elektrisch rijden, moeten ze toch iets om de inkomsten te behouden en jaarlijks te verhogen.

Juist, dat is de werkelijke reden van de komst van de slimme meter.
Stond vorige week ook in het dagblad naar aanleiding van het autosalon(BE)

Niemand zal ontsnappen aan de regels die opgelegd worden door de netwerkbeheerders(+overheid), zij zullen bepalen wanneer je gaat opladen en tegen welke prijs en met een slimme meter is dat allemaal te monitoren.

Meteropnames, slimme toestellen ed. is mooi meegenomen maar bijzaak.

LDmicro user.
joopv

Golden Member

Ook die ferraris meters zullen na x jaar vervangen MOETEN worden.

Dan mag je misschien kiezen wat je gaat krijgen, en misschien ook niet.
Maar een ferraris die terug kan draaien zal daar vermoedelijk niet bij zitten.

Lambiek

Special Member

Iedereen krijgt op een gegeven moment een slimme meter, of je nu wil of niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 januari 2020 09:07:41 schreef JoWi:
Je kan beter een slimme meter hebben dan een Ferraris met teruglooprem, want ik neem aan dat dat het alternatief wordt.

Ferrarismeters mogen niet meer geplaatst worden, en Ferrarismeters met teruglooprem zitten niet in woonhuizen.
Als de salderingsregeling wordt afgeschaft krijg je een elektronische meter die heen en weer apart registreert. En als je die niet wil dan mag je gewoon niet meer terugleveren. Je moet niet denken dat je alles kan tegenhouden.

EricP

mét CE

Je kan beter een slimme meter hebben dan een Ferraris met teruglooprem, want ik neem aan dat dat het alternatief wordt.

Want? Die teruglooprem is geen risico. En terugleveren is alleen maar interessant als je kunt salderen. Die regeling vervalt, dus als zodanig is in panelen investeren niet interessant meer zolang je geen eigen opslag hebt...

Iedereen krijgt op een gegeven moment een slimme meter, of je nu wil of niet. :)

Ik denk het dus niet. Zie het voorbeeld van Jinny. Die meter hangt weer 40 jaar (minimaal). Tegen die tijd, doen mijn kiezen geen zeer meer.

En als je die niet wil dan mag je gewoon niet meer terugleveren. Je moet niet denken dat je alles kan tegenhouden.

Als die salderingsregeling vervalt - vrij binnen kort - is terug leveren ook helemaal niet interessant meer...
Het is voor mij de overweging geweest om geen panelen op het dak te leggen - te afhankelijk van de grillen van de overheid. Jammer, want het dak is er geknipt voor (behoorlijk oppervlak, pal op het zuiden). Wellicht komt er nog wel eens wat, maar dan zal eigen opslag financieel interessant moeten zijn. Vooralsnog is het dat niet (met name de afschrijving van een accupack is nog veel te hoog).

Op 7 januari 2020 20:37:06 schreef EricP:
[...]Als je ook maar ene moer om je privacy zou geven... dan maak je helemaal geen gebruik van google. Laat staan dat je er een account hebt...
Spreek je jezelf nou niet heel erg tegen?

Ik bedoel: ik zet niet mijn volledige naam op internet, geef een autodealer niet zomaar een kopie van mijn rijbewijs en heb geen WIFI id met de familienaam. Ik weet wie wel een kopie ID moet hebben. Ik heb op dit forum een 'wegwerp-emailadres'gebruikt, iets dat ik vaak doe als de beveiliging mogelijk niet op enterprise-niveau is en ik vraag me af waarom je op elk flut formulier je adres moet invullen ook al heeft de organisatie al honderd jaar een klantnummer voor je.

Maar het houdt ergens op. Ik ga niet mijn mobiel uitzetten als ik reis en ik kan vrienden en familie ook niet vragen mij niet in hun telefoonboek te zetten. Ook staat mijn auto en huis op de Funda foto's van de buren en op Streetview en op de diverse satellietbeelden.

Je doet zelf ook concessies, je toont delen van je naam, je gebruikt dit forum, je vertelt dat je geen Google gebruikt, wel internet, een obscuur OS. Etc..

mvdk

Golden Member

@K7Jz: gebruikt u een VPN?
Oh, misschien is dit wel gevoelige info, ik heb nog van niemand respons gekregen. Ik torrent er nog steeds op los, overal waarschuwingen, ik zie't wel. Geen VPN.

@mdvk, niet structureel, hoezo? Of je vertrouwt je telecombedrijf of anders de VPN aanbieder.

Schimanski

Golden Member

Op 8 januari 2020 09:42:10 schreef Lambiek:
Iedereen krijgt op een gegeven moment een slimme meter, of je nu wil of niet. :)

Klopt, de roverheid heeft dat slim aangepakt. Alle oude meters zijn, of worden, afgekeurd. Nu krijg je de slimme meter voor niets. Straks wordt jouw afgekeurde meter verplicht vervangen op jouw kosten. Want stelt men, een afgekeurde meter... da mag nie....

https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2018/juli/16/o…

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Hm, dat dat op mijn kosten zou moeten had ik me nog niet zo gerealiseerd toen ik "nee" afgaf voor de slimme meter.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 januari 2020 16:38:44 schreef Schimanski:
Alle oude meters zijn, of worden, afgekeurd. Nu krijg je de slimme meter voor niets. Straks wordt jouw afgekeurde meter verplicht vervangen op jouw kosten. Want stelt men, een afgekeurde meter... da mag nie....

Wat een indianenverhaal. Meters worden pas afgekeurd als uit de landelijke steekproef blijkt dat ze te grote fouten gaan vertonen. Ja, en als dat zo is dan wordt hij weggehaald en krijg je er een slimme voor terug. Daar hoef je niet apart voor te betalen. Geen idee hoe je daarop komt.

mvdk

Golden Member

Dat lijkt me stug, om klanten die nee gezegd hebben, zonder waarschuwing vooraf, kosten in rekening te gaan brengen. Lijkt me dat je eerst een aanzegging moet krijgen.

rob040

Golden Member

Op 8 januari 2020 16:38:44 schreef Schimanski:
[...]Klopt, de roverheid heeft dat slim aangepakt. Alle oude meters zijn, of worden, afgekeurd. Nu krijg je de slimme meter voor niets. Straks wordt jouw afgekeurde meter verplicht vervangen op jouw kosten. Want stelt men, een afgekeurde meter... da mag nie....

https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2018/juli/16/o…

Das een beetje stemmingmakerij. Een meter wordt afgekeurd als hij niet meer aan de eisen voldoet en niet omdat we zonodig naar slim moeten. Die meters zijn eigendom van de netbeheerder dus waarom zou de gebruiker betalen voor vervanging bij afkeur?
Je moet het alleen zelf betalen als je ooit een slimme meter hebt geweigerd en je wilt toch naar slim zonder dat je meter afgekeurd is.

Edit: Twee snellere jongens dingen me voor...