Slimme Meter

EricP

mét CE

Zoals Rob040 het omschreef...
De netbeheerder is vaak ook de beroerdste niet. Het zou mij niet verbazen als je dat ding geweigerd hebt, dat je net zoals Jinny een meter zonder spionage faciliteiten krijgt.

Op 8 januari 2020 16:43:46 schreef Jochem:
Hm, dat dat op mijn kosten zou moeten had ik me nog niet zo gerealiseerd toen ik "nee" afgaf voor de slimme meter.

Ik geloof er geen moer van dat dat zo is. Mochten ze het toch proberen, dan zal het wel wat rechtszaken opleveren!

een obscuur OS

Eh.. Da's lang gelden hoor... Laatste windows... ergens in de vorige eeuw :)

mvdk

Golden Member

Van de netbeheerders hoeft het allemaal niet zo. Schijnt van Brussel te moeten, en NL loopt bij alles voorop.
De netbeheerders hebben er alleen maar een hoop rompslomp bij. Ik loop nog weleens binnen bij een collega van het meetbedrijf, wat ik daar alles zie hangen wat teruggekomen is met gebreken. Meestal problemen met communicatiemodules. Ook comm. tussen gasmeter en e. meter geeft weleens problemen.
Ik onthou nog de uitspraken van onze vroegere afd.chef, die het plaatsen van eenfase dubbeltariefmeters verspilling vond. Bij meer dan de helft van de klanten was het verbruik én verbruikspatroon zodanig dat er geen nachttarief in rekening werd gebracht, beide standen werden bij elkaar opgeteld en met maar één tarief afgerekend. Ondertussen betaalde wél iedereen een hoger bedrag aan meterhuur, zo'n dubbeltariefmeter kost iets meer.
Nu zitten ze met nog veel méér kosten. Die chef van vroeger draait zich om in z'n graf...

Op 8 januari 2020 11:26:17 schreef EricP:
[...]Want? Die teruglooprem is geen risico. En terugleveren is alleen maar interessant als je kunt salderen. Die regeling vervalt, dus als zodanig is in panelen investeren niet interessant meer zolang je geen eigen opslag hebt...[...]Ik denk het dus niet. Zie het voorbeeld van Jinny. Die meter hangt weer 40 jaar (minimaal). Tegen die tijd, doen mijn kiezen geen zeer meer.[...]Als die salderingsregeling vervalt - vrij binnen kort - is terug leveren ook helemaal niet interessant meer...
Het is voor mij de overweging geweest om geen panelen op het dak te leggen - te afhankelijk van de grillen van de overheid. Jammer, want het dak is er geknipt voor (behoorlijk oppervlak, pal op het zuiden). Wellicht komt er nog wel eens wat, maar dan zal eigen opslag financieel interessant moeten zijn. Vooralsnog is het dat niet (met name de afschrijving van een accupack is nog veel te hoog).

Je krijgt altijd een digitale met meerdere telwerken, het slimme kun voor kiezen door uitschakelen,of een meter zonder slimme gedeelte.
Mocht in een huis komen te wonen waar een slimme hangt dan kun je dit administratief laten uitzetten. Wil je een andere meter dan even dokken voor een meterwissel op klantverzoek.

Overigens beginnen steeds meer elektraboeren een slimme meter verplicht te stellen bij een nieuw contract of anders andere tarieven.

bprosman

Golden Member

Ik onthou nog de uitspraken van onze vroegere afd.chef, die het plaatsen van eenfase dubbeltariefmeters verspilling vond.

In mijn huidige contract zit er ook nog maar 1 cent tussen per KWh.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Precies,peanuts: Verbruik normaaltarief 48 kWh € 0,06742 € 3,24
Verbruik daltarief 111 kWh € 0,05313

Ik heb ook een slimme meter, heel blij mee! Het allerleukste vind ik altijd als ik via mijn mobiel op afstand mijn verlichting en kachel aan zet. Dan zie ik altijd die energiebedrijf medewerker gek opkijken, want ik ben niet thuis terwijl ik wel energie ga gebruiken! Ook doe ik het wel eens andersom, dan zet ik 's avonds even een half uurtje de lampen uit, dan denkt het spionerende energie bedrijf dat ik even boodschappen doe, maar stiekem lig ik achter de bank te giechelen! Echt hilarisch vind ik dat!

Op 8 januari 2020 16:53:05 schreef rob040:
[...]
Das een beetje stemmingmakerij. Een meter wordt afgekeurd als hij niet meer aan de eisen voldoet en niet omdat we zonodig naar slim moeten.

Er zijn al veel mensen geweest die aangeboden hebben hun meter te laten testen op hun kosten omdat ze niet geloofden dat een hele serie opeens niet meer voldoet omdat er enkele exemplaren afwijking vertonen. Geen enkele meterboer heeft dit toegestaan.
Zijn er in de jaren 80, 90 en 00 ook honderdduizenden meters afgekeurd en vervangen? Mijn meter stond in een lijst met vele honderden andere meters die zijn afgekeurd, en van elke serie zullen er weer vele honderden of duizenden in het veld zijn.
Ik heb de getallen niet om het te staven (wel naar gezocht maar kan geen betrouwbare getallen vinden), maar ik ben ervan overtuigd dat er opeens wel heel veel wordt afgekeurd, misschien zelfs wel terecht, maar dat dit hiervoor totaal niet gebeurde omdat het gewoon niet relevant was.

Overigens is mijn serie (Ferraris-)meters afgekeurd en merk ik het wel als ze me op kosten willen jagen (heb vervanging geweigerd). Tegen die tijd ga ik wel op 3 fasen over en zou de meter toch vervangen moeten worden.

Op 8 januari 2020 18:23:52 schreef Peter112:
Overigens beginnen steeds meer elektraboeren een slimme meter verplicht te stellen bij een nieuw contract of anders andere tarieven.

Dat hoef je dus niet te accepteren. De leveranciers van elektriciteit, de elektraboeren zoals jij ze noemt, gaan niet over de meter. Ze kunnen het hoogstens verlangen als je b.v. een enkeltariefmeter hebt en je wilt een dubbeltariefcontract. Maar verder gaat het netwerkbedrijf over de meter, niet de elektraboer.

Toen ik nog bij de meterafdeling werkte hebben we heel wat te stellen gehad met die cowboys die mensen wijsmaakten dat ze een andere meter moesten hebben. Die wisselden ze gewoon om en onze meter legden ze domweg op straat naast de heg zonder iets te zeggen.

Schimanski

Golden Member

Op 8 januari 2020 16:48:58 schreef KlaasZ:
[...]Wat een indianenverhaal. Meters worden pas afgekeurd als uit de landelijke steekproef blijkt dat ze te grote fouten gaan vertonen. Ja, en als dat zo is dan wordt hij weggehaald en krijg je er een slimme voor terug. Daar hoef je niet apart voor te betalen. Geen idee hoe je daarop komt.

Hele series zijn afgekeurd op basis van steekproeven, zie website AT met de lijsten.

Wat betreft betalen, misschien verschilt het per netbeheerder, ik heb de brief niet bewaard, maar ik kreeg van Stedin een aanbieding voor een slimme gas en elektra meter en daarin stond vermeld dat ik de meter mag weigeren maar dat dat er dan kosten zijn als deze toch geïnstalleerd moet worden. Hoewel het er niet zo staat zullen ze dan wel bedoelen dat er kosten zijn als de installatie op mijn verzoek is.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
mvdk

Golden Member

Er zijn al veel mensen geweest die aangeboden hebben hun meter te laten testen op hun kosten omdat ze niet geloofden dat een hele serie opeens niet meer voldoet omdat er enkele exemplaren afwijking vertonen. Geen enkele meterboer heeft dit toegestaan.

Er is nog nooit een hele groep mensen opgestaan die een hele serie meters vertegenwoordigen. Zou je zo'n hele serie gaan testen, dan zou de kans heel groot zijn dat je aan hetzelfde resultaat afwijkingen komt die bij de steekproef gevonden waren.
Ons bedrijfje had een meterafdeling waar meters werden gereviseerd en schoongemaakt. Heb het net opgezocht, in 1967 hadden we 50.000 kleinverbruikaansluitingen. Als je elke tien jaar een meter omwisselt, moet je elke week een kleine 100 meters wisselen. Meters waar eigenlijk niks aan mankeerde. Alles langs de ijkbank, dat is allemaal veel werk. Nu blijven meters gewoon hangen, en worden er via loting meternummers uit alle series geplukt. Die meters worden bezocht, en ter plaatse getest, ik durf het woord ijken daarvoor niet te gebruiken. KlaasZ kan het allemaal veel beter uitleggen.
Ik woon in mijn hok sinds 1982, en heb nog steeds mijn ferraris meter. Schlumberger G14Xd. Blijkbaar een goeie serie.
Deze werkwijze bespaart geld. Als ze op de ouwe manier waren blijven werken, was meterhuur/vastrecht nu een stuk duurder geweest.

bprosman

Golden Member

Dat hoef je dus niet te accepteren. De leveranciers van elektriciteit, de elektraboeren zoals jij ze noemt, gaan niet over de meter.

Tja , en het mooie van een ondernemer/onderneming in NL dat hij ook niet verplicht is om jou (dan) als klant te nemen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 januari 2020 23:21:47 schreef mvdk:
Die meters worden bezocht, en ter plaatse getest, ik durf het woord ijken daarvoor niet te gebruiken. KlaasZ kan het allemaal veel beter uitleggen.

Het woord ijken mag je rustig gebruiken, want dat is deel van het proces. Het begint met kalibreren, dat is het vergelijken van de meter met een standaardmeter. Daarna volgt het ijken, dat is geen technisch proces, maar vaststellen of de gemeten verschillen binnen acceptatiegrenzen liggen.
Is de meter in orde, dan blijft hij gewoon hangen, zijn de afwijkingen te groot dan wisselt de controleur hem ter plekke uit met een goede meter.

Op 8 januari 2020 23:37:27 schreef bprosman:
Tja , en het mooie van een ondernemer/onderneming in NL dat hij ook niet verplicht is om jou (dan) als klant te nemen.

Nogmaals, daar heeft die elektraboer niks over te zeggen. Alleen als de meter niet voldoet voor het contract wat je wil afsluiten dan mag hij verlangen dat de netbeheerder een andere meter plaatst. In andere gevallen heeft hij er gewoon geen drol over te vertellen.

Op 8 januari 2020 23:53:05 schreef KlaasZ:
[...]Nogmaals, daar heeft die elektraboer niks over te zeggen. Alleen als de meter niet voldoet voor het contract wat je wil afsluiten dan mag hij verlangen dat de netbeheerder een andere meter plaatst. In andere gevallen heeft hij er gewoon geen drol over te vertellen.

Daar gaat het ook niet over, maar lees zo slimme meter is korting op je energie tarieven. BV Powerpeers doet dit, zonder slimme meter is geen contract mogelijk.

EricP

mét CE

Van de netbeheerders hoeft het allemaal niet zo. Schijnt van Brussel te moeten, en NL loopt bij alles voorop.

Jaja. De EUSSR. Elke dag weer kom je er meer achter dat we al erg laat zijn voor een Nexit - 1 februari zullen we wel niet meer halen.

Op 8 januari 2020 23:37:27 schreef bprosman:
[...]Tja , en het mooie van een ondernemer/onderneming in NL dat hij ook niet verplicht is om jou (dan) als klant te nemen.

Dat zou wel eens anders kunnen liggen. Net zo als met ziektekosten verzekering (die bezorgen een hoop zorgen, daarom noemt men ze 'zorg verzekering'). Die hebben ook acceptatieplicht.
Daar gaat het hele systeem ook meteen mank, maar ja, privatiseren die handel he...

Daar gaat het ook niet over, maar lees zo slimme meter is korting op je energie tarieven. BV Powerpeers doet dit, zonder slimme meter is geen contract mogelijk.

Dan nogmaals - Hubie komt al met getallen - die korting gaat alleen over de prijs van een kWh. Niet over de belasting die je erover betaalt. Als ik een ruig jaar heb, dan ros ik er 1600kWh doorheen. Laat het eens de helft schelen in de kosten - zeg 3ct per kWh. Dat is nog geen 5 tientjes. Je denkt toch echt niet dat ik voor een dergelijke korting zo'n spionage meter in huis wil? En dan heb je het al heel goed gedaan als je zeg 50% korting krijgt!

en de software (“op afstand kunnen daarmee firmware-updates gedaan worden ten behoeve van veiligheid van de meter”)

Dit is het echte probleem voor mij, bij software is er altijd mogelijkheid van fouten die negatief uitwerken voor de gebruiker. Als gebruiker is het tevens onmogelijk om aantonen dat er fouten in de meting van het verbruik ontstaan zijn door fouten in de firmware. Je kunt erop wachten dat deze meters een keer gehackt gaan worden, er "foute" firmware ingezet word en je zonder stroom zit. De huidige "slimme" meters hebben hardwarematig allemaal de optie om de levering op afstand te kunnen onderbreken.

De mechanische ferrarismeter is totaal ongevoelig voor bovenstaande problematiek.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Als ik een ruig jaar heb, dan ros ik er 1600kWh doorheen

Toen de kinderen nog thuis woonden en ik nog getrouwd was zijn er jaren geweest dat ik op 10.000 kWh zat :9

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Je kunt erop wachten dat deze meters een keer gehackt gaan worden

Niet is onmogelijk maar de beveiliging van die meters zit best wel aardig in elkaar. Om de key te pakken te krijgen heb je fysiek toegang tot de meter nodig en elke meter heeft zijn eigen key. Dus heb je er 1 gehacked heb je de buren nog niet.

De huidige "slimme" meters hebben hardwarematig allemaal de optie om de levering op afstand te kunnen onderbreken.

Met als voordeel weinig extra kosten (deurwaarder, monteur) agv wanbetaling.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Op 9 januari 2020 09:28:31 schreef bprosman:
[...]
Toen de kinderen nog thuis woonden en ik nog getrouwd was zijn er jaren geweest dat ik op 10.000 kWh zat :9

Ja joh... Ik zag dat zo om me heen... en denk... ik sla dat stadium maar gewoon over :)

De tijd van 'deur dicht, licht uit' is wel voorbij, zo schijnt het. De kachel uit zetten een uur voordat je gaat ook. Als je mazzel hebt bij vertrek...

Je kunt erop wachten dat deze meters een keer gehackt gaan worden, er "foute" firmware ingezet word en je zonder stroom zit.

Doel je dan op een script kiddie of een buitenlandse overheid die Nederland ff onderuit wil trekken door een paar steden uit te zetten en een minuut later weer aan?

De huidige "slimme" meters hebben hardwarematig allemaal de optie om de levering op afstand te kunnen onderbreken.

Ik weet het. Maar ja, dat vertelt niemand je. Want het zo geweldig dat alles op afstand kan zonder dat jij het weet...

Lambiek

Special Member

Op 9 januari 2020 08:49:12 schreef EricP:
Als ik een ruig jaar heb, dan ros ik er 1600kWh doorheen.

Dan speel jij met pakweg 6 zonnepanelen van 300Wp al Kiet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 januari 2020 09:12:50 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dit is het echte probleem voor mij, bij software is er altijd mogelijkheid van fouten die negatief uitwerken voor de gebruiker. Als gebruiker is het tevens onmogelijk om aantonen dat er fouten in de meting van het verbruik ontstaan zijn door fouten in de firmware. Je kunt erop wachten dat deze meters een keer gehackt gaan worden, er "foute" firmware ingezet word en je zonder stroom zit. De huidige "slimme" meters hebben hardwarematig allemaal de optie om de levering op afstand te kunnen onderbreken.

De mechanische ferrarismeter is totaal ongevoelig voor bovenstaande problematiek.

Zover ik weet bestaat een slimme meter uit 2 delen
1 meet deel verantwoorden voor conversie spanning,stroom, cosphi en de aansturing van de tellers. Dit gedeelte heeft een eigen firmware welke niet op afstand gewijzigd kan worden. De meter zou dan niet ijkwaardig meer zijn.
2 Slimme deel welke de gemeten waarden kan verwerken versturen met communicatie module, deze firmware kan wel op afstand aangepast worden.

Ik lig meer wakker van allerlei overheden die te pas en onpas sneaky verzameld worden, buiten de camera's die overal bij wegen hangen. Onfrisse belasting kinderopvang waarmee mensen financieel compleet aan de grond zitten.

Maar goed digitaal wordt iedere meter vanzelf, slimme mag je zelf bepalen.
Vraag me wel af als je in een huis komt wonen waar al zo'n slimme rakker hangt?

RAAF12

Golden Member

Op 9 januari 2020 08:49:12 schreef EricP:
Je denkt toch echt niet dat ik voor een dergelijke korting zo'n spionage meter in huis wil?

Kooi van Faraday er omheen zetten?

Blue Sky

Cableguy

Op 8 januari 2020 17:13:59 schreef EricP:
De netbeheerder is vaak ook de beroerdste niet. Het zou mij niet verbazen als je dat ding geweigerd hebt, dat je net zoals Jinny een meter zonder spionage faciliteiten krijgt.

Ze MOETEN jou de mogelijkheid bieden om bij jou een "domme" meter te installeren alleen zeggen ze dat niet want ze hebben veel liever dat iedereen slim krijgt. Dit heeft niets met Brussel te maken maar enkel om het simpele feit dat onze lieve regering ons wil korten op de teruglevering van zonnepanelen. Dat kan alleen als iedereen met zonnepanelen een teruglever meter heeft want je kan met een schijfmeter niet zien hoeveel je terug levert

Dat zou eerst in 2020 omdat ze dachten dat iedereen wel zo'n meter zou hebben maar dat was een misrekening. Nu is dat 2023. En dat onder het mom van milieu...

Waar rook is, is stroom

Op 9 januari 2020 20:05:54 schreef Blue Sky:
.....maar enkel om het simpele feit dat onze lieve regering ons wil korten op de teruglevering van zonnepanelen.

Verkeerd uitgangspunt. Je wordt straks niet gekort, je wordt nu gematst doordat je over een deel van de afgenomen kilowatturen geen belasting betaalt.

Op 9 januari 2020 20:05:54 schreef Blue Sky:
[...]

Ze MOETEN jou de mogelijkheid bieden om bij jou een "domme" meter te installeren alleen zeggen ze dat niet want ze hebben veel liever dat iedereen slim krijgt. Dit heeft niets met Brussel te maken maar enkel om het simpele feit dat onze lieve regering ons wil korten op de teruglevering van zonnepanelen. Dat kan alleen als iedereen met zonnepanelen een teruglever meter heeft want je kan met een schijfmeter niet zien hoeveel je terug levert

Dat zou eerst in 2020 omdat ze dachten dat iedereen wel zo'n meter zou hebben maar dat was een misrekening. Nu is dat 2023. En dat onder het mom van milieu...

een digitale heet altijd meerdere telwerken, voor levering en terug levering. Een domme digitale dus ook.