Voorbereiden radio zendamateur

zegge en schrijven 3 reacties en tips die nuttig zijn voor de vraagsteller. Zoals zo vaak loopt een topic waarin tips worden gevraagd over een serieus onderwerp weer uit in eigen ervaringen vertellen en hoe goed men weer is. Dingen die mensen meegemaakt hebben en niet relevant zijn voor de vraagsteller,

Als je dit wil vertellen open zelf een topic en leuter een eind weg. Misschien dat mensen het lezen.

Geef tips als je die hebt en houd verder je mond. We weten dat jullie de wijsheid in pacht hebben. Echt wijs vind ik jullie echter niet.

Tips voor het behalen van je zendexamen:
Het examen voor de F licentie( zo heet het nu) is best pittig. Dus je moet zeker studeren hiervoor. De Veron zoals gezegd geeft cursusboeken uit voor F en voor D. De technische kennis voor D is wat minder moeilijk al zal je ook hier een ondergrond moeten hebben in de elektrotechniek. Die kun je ook online opdoen bij de DLZA.nl. een goede is ook lid worden van een lokale radioamateurvereniging. Die kunnen je ook wegwijs maken om kennis op te doen.

Hubie

Special Member

Ok dan,tip voor de TS.De VRZA heeft(alleen voor leden) een onlinecursus:
https://www.vrza.nl/wp/cursus-radiozendamateur/

Was nog niet genoemd dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 9 januari 2020 14:57:34 (11%)

joopv

Golden Member

Op 9 januari 2020 14:27:31 schreef Captain:
zegge en schrijven 3 reacties en tips die nuttig zijn voor de vraagsteller. Zoals zo vaak loopt een topic waarin tips worden gevraagd over een serieus onderwerp weer uit in eigen ervaringen vertellen en hoe goed men weer is. Dingen die mensen meegemaakt hebben en niet relevant zijn voor de vraagsteller,

Als je dit wil vertellen open zelf een topic en leuter een eind weg. Misschien dat mensen het lezen.

Geef tips als je die hebt en houd verder je mond. We weten dat jullie de wijsheid in pacht hebben. Echt wijs vind ik jullie echter niet.

Is het aan jou om te bepalen of reacties nuttig, gewenst of ongewenst zijn? De moderators zijn hier heel actief en niet te beroerd om in te grijpen.
Mocht je ambities hebben in deze richting kun je je aldaar ook aanmelden.

Aan de vraagsteller: Lees de tips die nuttig zijn en vergeet de rest. Dit heet: ruis filteren. Kan je als toekomstig zendamateur ook goed gebruiken.

joopv: Is het aan jou om te bepalen of reacties nuttig, gewenst of ongewenst zijn?

Ik uit een langdurige irritatie.
Overigens je doet nu het zelfde..........

maartenbakker

Golden Member

Op 9 januari 2020 16:49:24 schreef Captain:
joopv: Is het aan jou om te bepalen of reacties nuttig, gewenst of ongewenst zijn?

Joopv doet dat zo te zien niet eens, hij vraagt het alleen aan jou omdat jij dat duidelijk wel doet, maar ik denk van wel. Sterker nog, het is aan iedereen om dat voorzichzelf te bepalen. Voor een ander bepalen alleen de moderatoren dat. Een potje gaan lopen zaniken over gratis en met goede wil gegeven reacties, zelfs door cynische brompotten en zelfs als ze niet precies letterlijk antwoord geven op de vraag, vertelt de lezer meer over de schrijver dan over degenen op wie die kritiek heeft. Een vriendelijke opmerking als je er toch iets van wilt zeggen, of gewoon iets bijdragen waarvan jij denkt dat het terzake is, komt al meteen heel anders over denk ik.

Verder is het aloude principe dat de vraagsteller er informatie uitpikt waar hij wat aan denkt te gaan hebben. Dat kan best andere informatie zijn dan die jij of ik het belangrijkst vinden. En inderdaad, modereren is aan de moderatoren, daar is geen speld tussen te krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Captain: Ik begrijp het doel van jouw reactie niet helemaal, als jouw observatie is dat het uitwisselen van anekdotische informatie de norm is waarom daar dan tegen ageren in dit topic? Dan kun je beter een apart topic openen gericht aan de moderatoren en leden van het forum en daar je grieven kenbaar maken. Wat je nu doet is in mijn ogen nodeloos een topic kapen en een negatieve toon zetten waarvan je weet dat er op gereageerd gaat worden. Ik mag dan wel niet alle wijsheid in pacht hebben maar zo'n actie lijkt mij niet erg verstandig.

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Ik vind er niks mis mee, dat als iemand oppert dat het examen een lachertje is dat er dan een reactie komt die zegt toch maar beter goed voorbereid te zijn, want dat hangt af van je voorkennis natuurlijk.
Iemand die in de elektrotechniek zit zal het daarbij iets makkelijker hebben dan een behanger of slager.
De ervaring leert dat wie echt naar iets verlangt er ook wat voor over moet hebben.

Wat de anecdotes betreft, Ik zie natuurlijk vooral de negatieve aspecten als reactie op het romantiseren door Jinny.
Het lijkt alsof de weg naar het amateurschap begint bij pirateren en CB en dat daaruit als logisch gevolg amateurs groeien.
Er zijn CBers eb piraten die later amateur geworden zijn, maar dat is een kleine minderheid. Gewoon omdat het doel anders is. Amateurs zijn vooral personen met een technische interesse terwijl CBers de voorlopers van de sociale media waren.
Het accent is ook wat verlegd. De techniek heeft de hobby voorbijgestoken. 30jaar geleden was het een heel evenement om met iemand uit Ukraine of Brazilië in contact te komenLangs andere wegen was dat quasi onmogelijk. Nu kun je over de ganse wereld met om het even wie in contact komen. Je hoeft zelfs de taal niet te kennen.
Vertaalprogramma's helpen je daarbij.

Jinny

Golden Member

Mwah, romantisch, nou neu...
Het enige was dat de RCD (indien je een duidelijk deugdelijk in elkaar geflanst stuk techniek had, mijn floeper viel daar niet onder) wel eens een oogje toekneep als je kort nadien een verse licentie kon tonen.
Dat was ook de enige romantiek..
Ik voel nog de klap van 600V gelijk (buizen inderdaad meneer en op overspanning), die was niet misselijk.
Een van de redenen dat ik op 3 meter transistoren gebruikte..

Goeie ouwe tijd?
Laat dat goeie maar weg.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ben G.

Golden Member

@hardbass,
Onderwijs is moeilijk omdat iedereen een andere leercurve heeft.
Ik was al lang werkzaam in de electronika toen een collega die de C licentie had me vertelde dat morse zou vervallen voor de HF.
Dat was het moment voor mij dat ik ook een licentie wilde hebben. (ik was al uit-gepiraat, maar zenden zit in mijn bloed :-)

Boek van de VERON gekocht,
materie die ik niet begreep of snapte via internet opgezocht,
drie maanden later examen gedaan en met de hakken over de sloot geslaagd :D

Kortom, doe wat voor u het het beste werkt.

Ik ben het eigenlijk wel met Captain eens, behalve dat het maar 3 relevante reacties waren. Het waren er meer. Maar de opmerkingen dat het allemaal appeltje-eitje is en dat je het wel met een paar avonden leren wel kunt halen, da's gewoon een slecht advies aan de TS (die overigens ook al niet meer reageert, zegt ook wel iets lijkt me).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Hardbass (TS) zit al 13 jaar op CO dus die weet wel hoe dat werkt hier. ;-)

Hubie

Special Member

Op 8 januari 2020 20:11:49 schreef Jinny:
Ik ken er een paar die dat gedaan hebben, dat B (en daarna A)
Die hebben nu de zeldzaamste call's van NEDERLAND.

@oude brompot, de fouten die ik maakte tijdens dat examen zaten in de wet en regelgeving...
Maar voldoende goed om te slagen.

Op twaalfjarige leeftijd een 180 meter 'floeper' gebouwd.
Met eigengebouwde modulator.

Daarna overgegaan op de 3 meterband en op 15 jarige leeftijd een 11 meterdoosje erbij.. (nu kan je ook mijn leeftijd uitrekenen)
Mijn vader was ook etherpiraat, (180 meter en 11 meter SSB) het was dus met de paplepel ingegoten zeg maar.

Toen ik in de jaren '90 uiteindelijk opging voor mijn C had ik alleen mijn zelfbouwervaring en de theoretische ondergrond van mijn MTS Energietechniek.

Iets waar ik tot de dag van vandaag overigens nog steeds plezier van heb..

Klopt Jinny,
Ik zit ff te neuzen in het rode boekje (nee,niet van Mao) maar het boekje Roepnamenlijst van de VERON 2004/2005
Ik heb de PB callsigns niet geteld maar het zijn er minder dan 100 en ze staan op 1 pagina vermeld.
Toch wel een unieke call.
Vroeger moest je maar afwachten wat voor callsign je kreeg van de PTT.
Zo kreeg ik bij het D examen de call PD0PSV ( ik haat voetbal) Bij elke verbinding op 2 meter eindeloos gezeik over voetbal.
Bij het C examen kreeg ik de call PE1NIX ;-) Vul de reacties zelf maar in. ;-)
Na jaren kwam Agentschap Telecom met het idee om zelf je callsign maar te verzinnen.
@TS,Laat je eigen niet gek maken,het is echt geen appeltje-eitje,gewoon de stof leren op de manier die jij prettig vindt.

Volgens mij heeft niemand beweert dat het helemaal niets voorstelt. Je kan echter zelf de exameneisen inzien in de link naar de documenten die ik heb opgegeven. Het is een mooi overzicht en eventuele ontbrekende kennis opzoeken is tevens een leermoment, althans zo werkt dat voor mij :)
Afhankelijk van je voorkennis en ervaring is de studietijd en paar avonden of misschien wel en heel jaar afhankelijk van hoeveel uren je kan spenderen.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Je mag tegenwoordig weer zelf je call kiezen.
Maar ik ben blij met mn call hoor. :)
73's de PE1 Hopeloze Eigenwijze Zeikerd :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Alex P

Golden Member

Op 9 januari 2020 14:55:18 schreef Hubie:
Ok dan,tip voor de TS.De VRZA heeft(alleen voor leden) een onlinecursus:
https://www.vrza.nl/wp/cursus-radiozendamateur/
...

Als voorbereiding op het F-examen heb ik in 2016 gebruik gemaakt de onlinecursus van DLZA. Ik ben toen braaf begonnen met het deel voor het N-examen en dat was voor mij erg nuttig.
Voor het F-deel vond ik de kwaliteit onder de maat en heb ik alleen nog gebruik gemaakt van de proefexamens. Voor het opdoen van kennis ben ik overgestapt op het cursusboek van de VERON.

Als ik examinator was en ik zou de vraag stellen "Wat is een diode?", dan zou ik het antwoord "Een diode is een speciaal soort weerstand" absoluut fout rekenen. Maar dat is wel een zin die letterlijk in de DLZA-leerstof te vinden was. Verder te veel spelfouten, typefouten, taalfouten, stijlfouten, fouten in toetsen, plaatjes met onleesbare tekst, rare termen die ik nergens anders tegen kom ("amplitude van een batterij"), kromme formuleringen, verouderde teksten (we hebben al jaren geen DAB maar DAB+ en geen 220V maar 230V netspanning nietwaar).

Een voorbeeld:

Ik weet niet of de kwaliteit sindsdien verbeterd is.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

OT: Dat plaatje is al eens eerder voorbijgekomen, en toen moesten we vaststellen dat erin geknoeid was, blijkbaar om het te doen voorkomen of examenvragen fout waren.
Ik zie ook hier dat een bijschrift links van de oscillator is verdwenen, en dat er met de getallen geschoven is (wie het ook wil zien: laad in een willekeurige viewer en voer het contrast op).
Maar ik kan niet zien wat er oorspronkelijk stond. Is het origineel nog ergens?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 12 januari 2020 09:08:19 schreef mel:
Je mag tegenwoordig weer zelf je call kiezen.
Maar ik ben blij met mn call hoor. :)
73's de PE1 Hopeloze Eigenwijze Zeikerd :9

Mel, Ik denk dat die laatste zin voor mij bedoeld was.
Wat is er verkeerd aan om op te merken dat je een examen steeds degelijk moet voorbereiden en er niet van uitgaan dat het een formaliteit is.?

Overigens is de motivatie van de TS ook ergens niet geheel zuiver.
Zijn bedoeling is radiovossenjachten voor scouts te organiseren. Omdat dit niet geheel legaal is, en voor amateurs wel toegestaan, probeert hij langs deze weg er een legaal tintje aan te geven.

Je ziet dat ook steeds meer piraten een amateurvergunning ambiëren als dekmantel. Als er bij een interventie dan allerlei zelfbouwzendspul gevonden wordt
meent men dat te kunnen op die manier verantwoorden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 12 januari 2020 15:51:46 (35%)

Wat is er mis met vossenjagen dan? Dat wordt binnen de zendamateur community al tientallen jaren met veel plezier gedaan. Je kunt het ook prima verantwoorden omdat de jagers met radio omgaan. Je kunt zelfs experimenteren met ontvangers (al vraag ik me af of de TS dat wil).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

OT: Dat plaatje is al eens eerder voorbijgekomen, en toen moesten we vaststellen dat erin geknoeid was, blijkbaar om het te doen voorkomen of examenvragen fout waren.

Oh wacht, al gevonden, hier. Was inderdaad in geknoeid; origineel was in orde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Alex P

Golden Member

Op 12 januari 2020 18:43:30 schreef Frederick E. Terman:
[...]Oh wacht, al gevonden, hier. Was inderdaad in geknoeid; origineel was in orde.

Ja, dat het bewerkt is dat zie je zo. Dat bewerken ("knoeien") is in elk geval niet door mij gedaan, het stond zo in het DLZA-materiaal. Ik kan me voorstellen dat DLZA een illustratie van een examen heeft aangepast (daar staan ook zulke plastjes in als ik het mij goed herinner, en meerdere soortgelijke bij DLZA) t.b.v. variatie in de vragen.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
pa3gws

Golden Member

Op 12 januari 2020 15:28:52 schreef grotedikken:
[...]

Mel, Ik denk dat die laatste zin voor mij bedoeld was.

Dat denk ik eigenlijk niet het is namelijk mel zijn eigen call PE1HEZ. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 januari 2020 19:31:08 schreef Alex P:
[...] in elk geval niet door mij gedaan, [...]

Ha ha, ik mag aannemen van niet, nee.
Met een stroom van 2,5 A in een belasting van 50 ohm krijg je vrij veel vermogen, vooral vergeleken met de andere stromen in dit 'verbeterde' schema. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Mad_Rinus

Golden Member

Toen ik jaren geleden ook leerde voor het C examen deed ik dat ook samen met een vriend.
We kochten allebei een cursusboek en een examenboek van de VERON.
1 Keer per week kwamen we samen om een examen te bespreken wat we voor de tijd gemaakt hadden. Hadden we beiden een antwoord goed? Volgende vraag.
Had 1 van ons een vraag fout dan legde de andere uit hoe het zat. Hadden we beiden een vraag fout werd het VERON lesboek er bij gepakt en opgezocht.
Deze methode bleek zeer effectief.

Luiheid is de motor van innovatie

Beste,

Het is al even geleden dat ik dit dit topic ben begonnen dus mijn excuus voor de late reactie. Ik zie dat deze vraag de nostalgie bij de meeste weer naar boven brengt. Wat betreft het filteren van informatie, dat gaat me inmiddels wel redelijk af. Niet zozeer op dit forum maar zeker op het internet in het algemeen is dit een vereiste.

Wat betreft de vossenjacht, deze kan waarschijnlijk niet door gaan aangezien we niet genoeg ontvangers hebben. Dit is dan wel weer te huur maar dit vinden we te duur voor de korte tijd dat ze hiermee bezig zijn ten opzichten van de rest van de hike. Ook zijn de scouts hier niet mee bekend, enige uitleg is toch wel nodig denk ik zo. Wellicht leuk voor een andere keer.

rob007 zijn idee om alle bij de examens te maken is wel een slim idee, echter vermoed ik dat hier ook 2x de kosten voor worden gerekend. Mijn plan is om dus gewoon voor het F examen te gaan. Op parate kennis ga ik dit niet halen, voornamelijk van wegen de wetgeving, maar met een beetje oefening moet het zeker lukken. Het leren van alleen de antwoorden heeft voor mij nooit gewerkt. Ik onthou de zaken beter als ik ze begrijp. Verder is het natuurlijk ook gewoon interessant om te weten.

De online cursussen die worden aangeboden zijn voor mij denk ik de beste manier van leren. Iets interactief met veel vragen werkt voor mij beter dan een stuk tekst in een boek. Ik ben wel al een paar vragen tegen gekomen waarvan ik meer moeite heb te begrijpen wat ze nou eigenlijk van me vragen dan het oplossen ervan. Net als die vragen die er eigenlijk 2 in een zijn als 'welk van de twee stellingen is juist.' A, B, A en B of geen van beide. Maak er dan gewoon 2 vragen van...

Maar goed, Ik was van plan het F examen van 6 maart te doen. Dat geeft me nog 1 1/2 maand om te leren.

Groeten,
Bas.

PE2BAS
Alex P

Golden Member

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.