Slimme Meter

Op 9 januari 2020 19:24:02 schreef Peter112:
[...]

Maar goed digitaal wordt iedere meter vanzelf, slimme mag je zelf bepalen.
Vraag me wel af als je in een huis komt wonen waar al zo'n slimme rakker hangt?

netbeheerder claimt maar 6x per jaar de standen op te nemen, en nadat er een nieuwe bewoner is aangemeld op dat adres, wordt evt leveranciers die de meter mochten uitlezen gewist, zodat de meter weer "vers" in de instellingen staat. heb je echter zo'n inlog bij je leverancier waar je het verbruik kunt inzien, verleen je ook hun toegang tot die gegevens. welke later ineens aan derden verkocht kunnen gaan worden als men dat ineens in de voorwaarden verstopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2020 21:51:44 schreef testman:
….welke later ineens aan derden verkocht kunnen gaan worden als men dat ineens in de voorwaarden verstopt..

Waarom zouden ze dat doen? Wat hebben ze daar voor belang bij en wat heb jij daar voor last van?

die klant gebruiks gegevens zijn tegenwoordig waar t geld zit, die data verkopen ze weer. je eigen bank doet dat nog, ook die proberen er weinig ruchtbaarheid aan te geven, maar het komt vaak zat in het nieuws dat het gebeurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op 9 januari 2020 09:40:32 schreef Lambiek:
[...]
Dan speel jij met pakweg 6 zonnepanelen van 300Wp al Kiet. :)

Als je kunt salderen wel. Maar die lol is min of meer over. Als de roverheid de garantie zou geven dat dat nog pakweg 10 jaar zou kunnen, dan hadden die panelen er al lang gelegen... Zonder salderen is het financieel in elk geval niet meer de moeite waard tenzij je zelf opslaat (en dat kan, maar ook dat is financieel niet de moeite waard in de huidige situatie).

Op 9 januari 2020 23:29:03 schreef KlaasZ:
[...]Waarom zouden ze dat doen? Wat hebben ze daar voor belang bij en wat heb jij daar voor last van?

Zij hebben er belang bij omdat het gewoon geld op levert. Ik heb er last van omdat het een ander geen ene donder aan gaat wat ik wanneer gebruik. Net zo als jij niet de hele wereld inzage in je bankafschriften, al dan niet in digitale vorm geeft. Wat heb jij er nou voor last van als heel CO mee leest? Dat is natuurlijk overdreven (alhoewel...), maar als je ziet wat een inkomsten faecesboek en choogel hebben met het verkopen van dingen die ze over jou weten... Het gevolg is dat men jouw gedrag probeert te manipuleren, in dit geval nog relatief onschuldig met vooral gerichte reclame. Voor zolang het daarbij blijft.

Op 9 januari 2020 19:24:48 schreef RAAF12:
[...]

Kooi van Faraday er omheen zetten?

Dat zou kunnen. Ik begreep dat de netbeheerder dan komt miepen dat-ie z'n meter niet kan bereiken.

Op 9 januari 2020 23:51:25 schreef EricP:
Zij hebben er belang bij omdat het gewoon geld op levert.

Dat zie ik dus niet. Hoe kan een derde partij nou geld verdienen aan de kennis van jouw verbruikspatroon? Ik zei het al eerder, je bent een complotdenker.

Jinny

Golden Member

Niet van een enkele particulier Klaas, maar over de hele linie kunnen die gegevens wel interessant zijn.
En anders, een reclamemaker wil graag zijn reclame op een zo gunstig mogelijk tijdstip penetreren.
Als ie aan de hand van de gebruiksgegevens kan inschatten wanneer jij je eten op heb kan ie op dat moment een callcenter inzetten om jou wat te verkopen bv.
En zo werkt het echt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb geregistreerd in het Bel-me-niet-register en dat werkt. Ik word nooit meer gebeld. En de enkeling die het toch waagt kap ik direct af.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 10 januari 2020 10:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Dat zie ik dus niet. Hoe kan een derde partij nou geld verdienen aan de kennis van jouw verbruikspatroon? Ik zei het al eerder, je bent een complotdenker.

Grote bedrijven die veel data verzamelen weten heel veel over je.
Althans dat zeggen ze, en ze weten dat goed te verkopen aan andere bedrijven.
Die betalen er dan weer grof geld voor. (en verwerken die kosten weer in de producten die ze verkopen, dus we betalen het zelf)
Maar als ik zie hoeveel (stomme) fouten goegel (en feesboek) maken bij hetgeen zij denken dat ze weten over mij, dan is er nog een lange weg te gaan.

Zo krijg ik veel "gepersionaliseerde" advertenties over Kuddelstaart. Blijkbaar zit daar een aansluiting van mijn internetverbinding daar.
Goegel heeft nog steeds niet het benul dat ik er 66 km (hemelsbreed) er vandaan woont.

En dat is niet zo erg, maar denk eens wat die “Big Data” gedaan heeft bij de Belastingdienst met de kindertoeslag.
Je zult er de dupe maar van zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 10 januari 2020 10:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Dat zie ik dus niet. Hoe kan een derde partij nou geld verdienen aan de kennis van jouw verbruikspatroon? Ik zei het al eerder, je bent een complotdenker.

Natuurlijk is EricP een complotdenker. Maar die verbruikspatronen zijn wel degelijk veel geld waard.

bprosman

Golden Member

En anders, een reclamemaker wil graag zijn reclame op een zo gunstig mogelijk tijdstip penetreren.

Of je ontvankelijk bent voor reclame heb je natuurlijk ook wel een deel zelf in de hand.

Als ie aan de hand van de gebruiksgegevens kan inschatten wanneer jij je eten op heb kan ie op dat moment een callcenter inzetten om jou wat te verkopen bv.
En zo werkt het echt.

Sind ik "loterijen" beantwoord met de woorden dat "Gokken een uitvinding van de duivel" is en telemarketeers (mannen en vrouwen) complimenteer met hun "hoogst aantrekkelijke stem" word ik verdacht weinig meer gebeld ;-) Aanmelden bij het "bel me niet register" is ook een optie. Dan mogen alleen nog bedrijven bellen waar je ooit klant geweest bent.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Maar die verbruikspatronen zijn wel degelijk veel geld waard.

Maar dan meer aan de "inkoopkant"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Van deze data worden we allemaal beter. Hierdoor kunnen we beter voorspellen hoeveel energie we wanneer gebruiken. Met deze informatie kunnen we slimme beslissingen maken. Zo zie ik mogelijkheden om particuliere grootverbuikers dynamisch aan te sturen. Bij lager energiegebruik de laadpaal meer energie te laten leveren/verbuiken, maar wanneer iedereen staat te inductie-koken deze laadpaal op een lager pitje zetten. Op deze manier hoeven we niet ons stroomnet in te richten op de extreme pieken. Dit levert natuurlijk geld op, of eigenlijk bespaart het geld. Geld dat de netbeheerders dan weer niet bij de gebruikers incasseren.

Jinny

Golden Member

Hmm, met als gevolg dat jouw E auto dus niet afgeladen is op moment dat jij weg wil.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
JoWi

Special Member

Op 10 januari 2020 11:28:31 schreef Jinny:
Hmm, met als gevolg dat jouw E auto dus niet afgeladen is op moment dat jij weg wil.

Hoezo ?
Ik neem aan dat je zegt "Ik wil dat ie om die tijd vol is", en dan zoekt de elektronica het maar uit.

Ignorance is bliss
Jinny

Golden Member

Jup, en de netbeheerder zet de auto ff uit omdat het hem dat beter uitkomt en jij hebt onder het eten je auto niet vol....
Ik ben niet overtuigd van de voordelen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Op 10 januari 2020 10:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Dat zie ik dus niet.

Dat zei ik al... Jij bent naïef. Inmiddels vreselijk naïef.

Hoe kan een derde partij nou geld verdienen aan de kennis van jouw verbruikspatroon? Ik zei het al eerder, je bent een complotdenker.

Dat mag je complotdenken noemen. Als je het niet wilt zien, dan houdt het gewoon op. Ik kan je nog een tip geven: verdiep je eens in het business model van bedrijven als veesboek en choogel. Op dit moment het 'neusje van de zalm' qua geld maken met data van... nou ja, alles waar ze aan kunnen komen.

En anders, een reclamemaker wil graag zijn reclame op een zo gunstig mogelijk tijdstip penetreren.
Als ie aan de hand van de gebruiksgegevens kan inschatten wanneer jij je eten op heb kan ie op dat moment een callcenter inzetten om jou wat te verkopen bv.
En zo werkt het echt.

Noem het maar complot denken als je wilt. Zoals Jinny zegt... Zo werkt die wereld. Je zou dit boekje eens moeten lezen (wil ik ook nog ergens een keer doen). En dat is ongetwijfeld maar het topje van de ijsberg...

Dit levert natuurlijk geld op, of eigenlijk bespaart het geld. Geld dat de netbeheerders dan weer niet bij de gebruikers incasseren

Daar heb je volkomen gelijk in. Als het zo zou werken als je zegt. We moeten allemaal zo nodig electrisch koken. Mooi, ga er maar vanuit dat er een uur tot een half uur voor etenstijd per huishouden een 3kW nodig is. Waarschijnlijk meer, maar dat niet gedurende 100% van de tijd en dan kun je middelen met de buren, dus dat komt goed. Die zul je toch moeten leveren. Of wil je gaan bepalen wanneer mensen mogen koken?
Je zou kunnen zeggen (voor bijvoorbeeld die auto): om die tijd moet-ie klaar zijn. Zie maar wanneer je het doet. Kan op 2 manieren: gedurende de tijd die je hebt met (relatief) weinig stroom laden of gedurende een aangegeven tijd de boel zo snel mogelijk vol rammen. Het leuke is dat als je dat over grote aantallen bekijkt, het stroomgebruik dus precies gelijk is. Er zit wel wat winst in, maar daar heb je zo'n meter niet voor nodig - immers, de netbeheerder kan vast wel per onderstation zien wat er actueel verbruikt wordt. ALS je daar wat mee zou willen, dan zou je dus verbruikers remote moeten kunnen sturen. Hoe had je dat in gedachten met de huidige generatie meters???
Maar... kijk zelf eens op je rekening. Het grootste deel van wat je aan kosten maakt is belasting. De netbeheerskosten exploderen de laatste jaren omdat de kosten van de windmolenparken op zee deels daarmee gedekt worden (feitelijk ook belasting, alleen noemen ze het anders). ALS je er al wat van terug gaat zien, dan zal het marginaal op het totale plaatje zijn.

Op 10 januari 2020 10:52:08 schreef bprosman:
[...]Maar dan meer aan de "inkoopkant"

Nou ja, voor de stroomleverancier dan...
Maar dan nog: als de netbeheerder het actuele verbruik in z'n onderstations beschikbaar stelt en je weet welke postcodes daar aan hangen, dan kun je ook al heel aardig inschatten wat het gemiddelde gebruik van jouw klanten in dat gebied is. Tenzij het grootschalig zo gaat zijn dat klanten van bedrijf A aanzienlijk minder gebruiken dan klanten van bedrijf B.

Of je ontvankelijk bent voor reclame heb je natuurlijk ook wel een deel zelf in de hand.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik probeer er niet ontvankelijk voor te zijn. Maar het helemaal aan je voorbij laten gaan zal vast niet zo werken...

Op 10 januari 2020 10:50:12 schreef GJ_:
[...]Natuurlijk is EricP een complotdenker. Maar die verbruikspatronen zijn wel degelijk veel geld waard.

Waarop jij naar je eigen mening dan dus ook complotdenker zou zijn :+

bprosman

Golden Member

Maar het helemaal aan je voorbij laten gaan zal vast niet zo werken...

Klopt en op die manier maak ik er ook dankbaar gebruik van. Als voorbeeld met boeken en muziek, Bol (maar ook anderen) hebben een functie "anderen kochten dit", voor mij een ideale manier om eens uit een comfortzone te komen en andere schrijvers, artiesten te ontdekken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Op 10 januari 2020 11:58:04 schreef bprosman:
[...]
Klopt en op die manier maak ik er ook dankbaar gebruik van. Als voorbeeld met boeken en muziek, Bol (maar ook anderen) hebben een functie "anderen kochten dit", voor mij een ideale manier om eens uit een comfortzone te komen en andere schrijvers, artiesten te ontdekken.

Waarbij bol z'n doel bereikt heeft en jou dingen laat kopen die je anders nooit gekocht zou hebben...
In dit geval dan waarschijnlijk niet negatief voor jou - ik neem aan dat je er plezier aan beleeft...

bprosman

Golden Member

Waarbij bol z'n doel bereikt heeft en jou dingen laat kopen die je anders nooit gekocht zou hebben...

Laten ontdekken is iets anders dan "extra kopen".
Kwestie van op Spotify die andere artiest eens opzoeken.
Ik zoek op Bol de artiest op en kijk dan naar "Anderen kochten dit", ik winkel op zn Hollands, kijken kijken niet kopen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 10 januari 2020 12:31:32 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dank voor de 4 pagina's leesvoer. Heb het met plezier tot me genomen. Mijn eindconclusie; laat maar komen dat ding.

Ja, leuk die suggesties. Dat tienermeisje in Engeland dat vorig jaar zelfmoord pleegde had filmpjes met tips over zelfmoord zitten kijken. En die kreeg dus volautomatisch meer suggesties, zo van "als je die leuk vindt, vind je deze misschien ook leuk." Is nog een aardige rel geworden.

Terug naar de slimme meter: Ik zie aan de geposte grafiekjes dat je het energieverbruik per uur kunt bepalen. Dat opent de mogelijkheid om in plaats van een dom dag/nachttarief te hanteren de prijs desnoods per uur te differentiëren. Daarmee kun je consumentengedrag sturen en bijvoorbeeld gebruik rond het avondeten duurder maken en op andere tijden goedkoper. Mensen met een domme meter betalen dan gewoon een of ander gemiddeld tarief, dat natuurlijk net wat ongunstiger is.

Op 10 januari 2020 11:45:00 schreef JoWi:
[...]Hoezo ?
Ik neem aan dat je zegt "Ik wil dat ie om die tijd vol is", en dan zoekt de elektronica het maar uit.

Jij snapt het.

Op 10 januari 2020 11:47:29 schreef Jinny:
Jup, en de netbeheerder zet de auto ff uit omdat het hem dat beter uitkomt en jij hebt onder het eten je auto niet vol....
Ik ben niet overtuigd van de voordelen.

Jinny snapt JoWi niet. Jinny heeft niet op zijn laadpaal appje aangegeven dat die de auto na het eten vol wil hebben. Ik ga pas morgen weer weg met mijn E-wagen, dus mag 'de elektronika' laden ergens tussen avondeten en ontbijt, wanneer dat het voordeligst is.

Op 10 januari 2020 11:54:19 schreef EricP:
[...]Hoe had je dat in gedachten met de huidige generatie meters???

De huidige generatie meter, die slimme bedoel je dan natuurlijk. Die staat in verbinding met mijn hippe smart laadpaal natuurlijk!

Op 10 januari 2020 11:54:19 schreef EricP:
[...] Of wil je gaan bepalen wanneer mensen mogen koken?

Nee, je hebt verschil tussen iets dat nu moet en iets dat op daluren kan. Mij boeit het niet of mijn vaatwasser om 02:00 de was doet of om 06:00, als ik hem maar voor het ontbijt kan uitpakken. Natuurlijk is dat voor iedereeen anders...

Op 10 januari 2020 11:54:19 schreef EricP:
[...]kijk zelf eens op je rekening. Het grootste deel van wat je aan kosten maakt is belasting. De netbeheerskosten exploderen de laatste jaren omdat de kosten van de windmolenparken op zee deels daarmee gedekt worden

Complot: de netbeheerder betaald volgens mij niet het windmolenpark, maar jij hebt betere bronnen, die je nu vast gaat delen (linkjes graag)

maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2020 11:45:00 schreef JoWi:
[...]Hoezo ?
Ik neem aan dat je zegt "Ik wil dat ie om die tijd vol is", en dan zoekt de elektronica het maar uit.

Waarmee hij dus op het meest ongelukkige ongeplande moment hardstikke leeg is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tariefdifferentiatie is een van de gedachten achter de slimme meter. Maar daar is de markt nog niet rijp voor. Je moet dan ook een systeem hebben dat de klant waarschuwt als het tarief wijzigt. De meeste mensen zitten daar niet op te wachten en wie gaat er nou meerdere keren per dag kijken wat het tarief is? Ik niet, heb wel wat anders te doen.